14 768 läst ·
55 svar
15k läst
55 svar
Extremt felkopplad strömbrytare till lamapa??
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Det som händer i den här tråden är precis varför elektriker avråder från att använda så kallade faspennor. Man kan få precis vilka resultat som helst och ännu mer förvirrande blir det om användaren saknar grundläggande kunskaper i ämnet och drar felaktiga slutsatser.
Mät alltid mellan två punkter, precis som @MatCan säger.
Jag har tittat kort på filmerna men ser inte varför det uppenbart är fel, annat än att man väl inte får montera EKK dolt i väggen?
Jag har tittat kort på filmerna men ser inte varför det uppenbart är fel, annat än att man väl inte får montera EKK dolt i väggen?
Okej, men säg jag har 2st kabel från centralen. En fas och en nolla.MultiManOriginal skrev:
Det som händer i den här tråden är precis varför elektriker avråder från att använda så kallade faspennor. Man kan få precis vilka resultat som helst och ännu mer förvirrande blir det om användaren saknar grundläggande kunskaper i ämnet och drar felaktiga slutsatser.
Om jag sätter min testutrustning på bägge så får jag 230v
Men får inte reda på vilken som är fas.
Hur tar jag annars reda på vilken av dom som är fas om jord ej finns
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Först ett drygt svar. Metoden du använder blir inte mer tillförlitlig för att du inte vet hur du annars skall göra.Shirack skrev:
Du kan till exempel dra en jordad skarvsladd från närmaste jordade uttag och mäta mot jord. Du kan mäta mot något som har kontakt med sann jord. Exempelvis ett vattenburet element. Du kan följa ledarna till centralen och följa med i alla eventuella färgbyten. Sedan tittar du i centralen vad som är nolla.
Det är mycket möjligt att det är felkopplat så att nollan är bruten. Men det går inte att säga säkert utifrån mätningarna du gjort.
Förstår, tack de var ju ett jättebra tips med förlängningssladd med jord, så mäter jag 230 mellan jord och okänd kabel bör det va fas ju.
Får man fråga varför man inte kan lita på att bara mäta spänning så som jag nämt ovan? Har aldrig visat fel än så länge när jag bytt alla elutagi huset till nya
Får man fråga varför man inte kan lita på att bara mäta spänning så som jag nämt ovan? Har aldrig visat fel än så länge när jag bytt alla elutagi huset till nya
Spänningen är skillnaden mellan två olika punkter. Om du bara mäter en punkt så vet du inte hur stor skillnaden är eftersom det i praktiken inte finns någon skillnad.Shirack skrev:
Om du mäter mellan 0 (jord) och något okänt så vet du hur stor skillnaden är. Om du mäter som du gör nu mäter du mellan okänt och okänt.
Det blir som att svara på frågan, hur mycket varmare det är i Sverige än i Finland, om du bara vet temperaturen i Sverige
Kanske inte världens mest korrekta jämförelse, men typ :~)
M MatCan skrev:Spänningen är skillnaden mellan två olika punkter. Om du bara mäter en punkt så vet du inte hur stor skillnaden är eftersom det i praktiken inte finns någon skillnad.
Om du mäter mellan 0 (jord) och något okänt så vet du hur stor skillnaden är. Om du mäter som du gör nu mäter du mellan okänt och okänt.
Det blir som att svara på frågan, hur mycket varmare det är i Sverige än i Finland, om du bara vet temperaturen i Sverige. Du måste även vet hur varmt det är i Finland för att kunna besvara frågan.
Kanske inte världens mest korrekta jämförelse, men typ :~)
Förstår, men samtidigt... varför säljer man sånt och skapar sånna funkitoner om det inte är 100% säkert?
För att folk köper det...Shirack skrev:
Samtidigt så har pennan en viss funktion. Du kan använda den för att snabbt konstatera att något du ska arbeta med är strömlöst.
Om den visar något kan du sedan mäta och konstatera om det är spänning eller bara störningar.
Dvs, pennan är användbar för det omvända som du försöker använda den till.
Dowser4711 skrev:
För att folk köper det...
Samtidigt så har pennan en viss funktion. Du kan använda den för att snabbt konstatera att något du ska arbeta med är strömlöst.
Om den visar något kan du sedan mäta och konstatera om det är spänning eller bara störningar.
Dvs, pennan är användbar för det omvända som du försöker använda den till.
Okej, tack för all hjälp. Åtkommer när jag mätt och kollat hur allt är inkopplat
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Finns 2 st kopplingspunkter som är markerade med x , där kan man tex koppla nollan vidare till nästa brytare .M MatCan skrev:Varför kräver det en extra dosa?
Antingen passerar väl nolla och eventuell jord bara strömbrytaren (tex om det sitter ett uttag under) eller också är de inte ens nerdragna från takdosan utan det finns bara en obruten fas och tändtråd.
Själv har jag aldrig sett en brytare med inkopplad nolla och jord.
Hur kopplar du in en Plejd (tex) utan 0:a + fas , som är live hela tiden.
Ja, en plejd eller liknande kräver nolla, men en vanlig brytare gör det inte. Fas har du ju redan. Nu är jag ingen elektriker, men jag skulle säga att det vanliga är att nolla och jord inte är kopplade i brytaren utan bara dragna förbi eller inte alls. Du skrev att brytaren ska ha fas, nolla och jord. Finns ingen anledning till att en helt vanlig enpolig brytare ska ha det.Tomture61 skrev:
Du skrev att det krävs en extra dosa och det var jag var lite frågande till.
Är det så att det saknas nolla så tar det inte många minuter att dra ner det den dagen man behöver det. Jag har en ”kompis” som gjorde det när han installerade sina fibaro brytare ;-)
Såhär är det kopplat efter jag kollat + dubbelkollat med extern jord.
Min slutsats är att fasen går direkt till lamputaget istället för nollan.
Man bryrer nollan nere i brytaren som förövrigt var en 2-polig brytare, men det borde inte behövas.
Min slutsats är att fasen går direkt till lamputaget istället för nollan.
Man bryrer nollan nere i brytaren som förövrigt var en 2-polig brytare, men det borde inte behövas.
Det där är helt korrekt kopplat förutom att elektrikern ifråga har missat det var vit fas och svart nolla i befintlig anläggning.Shirack skrev:
Ett mycket vanligt fel som begås av mindre noggranna samt uppstressade elektriker.
Så jag tycker inte alls att det finns någon anledning att förutsätta ett det är hempulat av någon obehörig, ty detta fel görs av många mindre noggranna elektriker.
Resultatet är s.k. nollbrytning, som varit förbjudet länge, men faktiskt sedan utgåva 2 eller 3 av elinstallationsreglerna (för något enstaka år sedan) blivit godkänt igen ifall gruppen är skyddad av JFB.
Så kravet på JFB är ett grundkrav för att denna lösning ska vara godkänd.
Men jag måste samtidigt meddela att det fortfarande bara är dumt att ha nollbrytning, det finns ingen fördel, ingen anledning till det, och en del risker ökar. De absolut flesta elektriker anser att nollbrytning är en idiotisk lösning, och jag hör till den skaran.
Bara för trådens och sakens skull vill jag meddela att detta inlägg är totalt felaktigt.Tomture61 skrev:
Absolut inte ett ord stämmer.
Mikael_L skrev:
Det där är helt korrekt kopplat förutom att elektrikern ifråga har missat det var vit fas och svart nolla i befintlig anläggning.
Ett mycket vanligt fel som begås av mindre noggranna samt uppstressade elektriker.
Så jag tycker inte alls att det finns någon anledning att förutsätta ett det är hempulat av någon obehörig, ty detta fel görs av många mindre noggranna elektriker.
Resultatet är s.k. nollbrytning, som varit förbjudet länge, men faktiskt sedan utgåva 2 eller 3 av elinstallationsreglerna (för något enstaka år sedan) blivit godkänt igen ifall gruppen är skyddad av JFB.
Så kravet på JFB är ett grundkrav för att denna lösning ska vara godkänd.
Men jag måste samtidigt meddela att det fortfarande bara är dumt att ha nollbrytning, det finns ingen fördel, ingen anledning till det, och en del risker ökar. De absolut flesta elektriker anser att nollbrytning är en idiotisk lösning, och jag hör till den skaran.
Tack, kommer ändra detta ialafall.
Detta är det enda takutag som är eftermonterat efter huset byggdes och där är hemspudlat, allt från att det är ekk 3g kabel dragen från brytaren i ett trångt VP-rör utan riktiga böjar, svårt att förklara. Men man får starka vibbar det är dåligt gjort.
Det får dras om då jag inte klarar av att se femtielva olika färger blanda sig även om funktionen kommer funka lika bra oavsett färg