42 870 läst ·
192 svar
43k läst
192 svar
Exempel på dessa farliga misstag man kan begå om man installerar el själv?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Du kanske vill redogöra för dina tre punkter så att vi alla förstår, inklusive konsekvenserna om man hamnar på fel sida.S sarkvik skrev:Hur vet du att du klarar dig med säkringar på 6kA istället för 10kA? Hur vet du ifall du behöver ha B-säkringar istället för C som man oftast använder? Och hur kan du säkerställa att säkringen löser ut inom 0,5 sekunder?
Det är några av de fallgropar jag kan nämna som kan få allvarliga konsekvenser ifall man gör fel.
Egentligen känner jag faktiskt att jag inte har lust med det. Dom som är intresserade kan säkert hitta bättre info om ovanstående punkter någon annanstans än i mitt inlägg…Bo.Siltberg skrev:
Men… Kan nämna kortfattat att det just handlar om att säkerställa att automatsäkringen fyller den tänkta funktionen. Om ik3 är över 6kA måste säkringen ha en brytförmåga över 6kA. Om ik1 är under 100 A någonstans i kretsen, kan man inte säkra kretsen med en C10A utan måste välja en B10A eller möjligtvis en C6A.
Men det här vet ju redan du Bo.
Det klassika... använder endast 1färg efter det var på rea så köpte många rullar Blåkabel.. Och en annan mixar lite blå svart röd brun gulgrön. Och står vi lite ström härifrån och därifrån så det kommer från 2olika säkringar på samma och bakmatning det gör ju inget.. JAG vet hur det är kopplat iaf "säljer objeket 2år senare".
Finns endast ett ord som förklara det "pilsnerbygge"
Finns endast ett ord som förklara det "pilsnerbygge"
Vi pratar väl fortfarande om bostäder? 6000 ampere vid 400 volt innebär 66 mohm. Hur många bostäder har ens en så låg förimpedans? Det tiodubbla borde vara vanligare.S sarkvik skrev:
Det är emellanåt föremål för diskussion i detta forum vilken säkringskarakteristik som behövs. Du behöver inte delta i de diskussionerna om du inte har lust. Men om du inte vill diskutera kan man ifrågasätta varför du skriver i tråden.S sarkvik skrev:
Berätta gärna varför det skulle vara fel med en jordskena till två JFB. Jag vill genuint veta. Alltså inte vad någon äldre kollega till dig sagt eller vad någon arbetsledare säger till dig utan varför det är ett problem elektriskt.M Mimo Sestan skrev:
Om man har diazed som huvudsäkringar, vilket 100% av alla bostäder i landet har, så kan man vad jag förstår bortse från detta. Huvudsäkringarna kommer begränsa mängden genomsläppt energi till under vad 6 kA dvärgar klarar. Detta är då bortsett från att du måste hitta en bostad med 67 mohm förimpedans.S sarkvik skrev:Hur vet du att du klarar dig med säkringar på 6kA istället för 10kA? Hur vet du ifall du behöver ha B-säkringar istället för C som man oftast använder? Och hur kan du säkerställa att säkringen löser ut inom 0,5 sekunder?
Det är några av de fallgropar jag kan nämna som kan få allvarliga konsekvenser ifall man gör fel.
Utlösningskurvorna för dvärgbrytare publiceras av tillverkarna, de har lyckligtvis inte valt vägen att försöka hemlighålla allt. Där kan man titta. Vissa av oss vet att man gör så. Då är vi dessutom inne på hyfsat avancerat hempul som görs endast av en minoritet av oss grova lagbrytare.* Det finns ju också fiffiga tabeller för ungefär hur långa gruppledningar man kan ha med resp säkring om man inte klarar av mellanstadiematten det innebär att räkna ut Ik1.
Ja, jag får lita på tillverkarens garanti. Om jag verkligen skulle vilja testa så får jag väl köpa en installationstestare. Det kostar bara som ett nytt spisuttag ungefär (se gammal tråd) så den är snabbt intjänad. Du kanske kan berätta i vilket läge säkringen ska lösa inom 0,5 sekunder. Mig veterligen är det 0,4 sek för personskydd eller 5 sek för brandskydd/kabelskydd.
Du kanske skulle ställa dessa frågor till ett slumpmässigt urval av yrkesaktiva elektriker (montörer då, inte folk med auktorisation) och se vad du får för svar där. Det skulle vara intressant.
* Ja, det finns förstås galningar som gör lite av varje med elen hemma men de är liksom inga man kommer åt med lagstiftning. Om de har en chans att skala sin fk med tänderna med full spänning på så gör de så, lite överdrivet.
Du lyckas hitta ganska dåliga exempel.S sarkvik skrev:Hur vet du att du klarar dig med säkringar på 6kA istället för 10kA? Hur vet du ifall du behöver ha B-säkringar istället för C som man oftast använder? Och hur kan du säkerställa att säkringen löser ut inom 0,5 sekunder?
Just en IK3 över 6kA förekommer överhuvudtaget inte vid någon bostad i Sverige. Det är omöjligt att bygga på det viset. Och skulle det skita sig så är diazedsäkringen vid elmätaren strömbegränsande mot nedströms dvärgbrytare.
B eller C, faktum är att yrkesfolk väljer 95/100 gånger en C då den motsvarar en trög diazed (tror dom). Faktiskt borde de välja en B13 istället, den beter sig karaktäristiskt mer lik en Gl/gg smältpropp. Det magnetiska skyddet i en Dvärgbrytare löser på 0,1s. Sen går man över i det termiska och man klarar sig på under 100A för en C10 även om det inte är definierat i standarden, särskilt om jordfelsbrytare finns.
0,5s är också fel, 0,4s eller 5s är de vanligaste kraven på frånkoppling.
Förlåt, missade att tråden förvandlats till en tävling. Jag trodde vi skulle nämna sådant som kan bli fel.tommib skrev:
Om man har diazed som huvudsäkringar, vilket 100% av alla bostäder i landet har, så kan man vad jag förstår bortse från detta. Huvudsäkringarna kommer begränsa mängden genomsläppt energi till under vad 6 kA dvärgar klarar. Detta är då bortsett från att du måste hitta en bostad med 67 mohm förimpedans.
Utlösningskurvorna för dvärgbrytare publiceras av tillverkarna, de har lyckligtvis inte valt vägen att försöka hemlighålla allt. Där kan man titta. Vissa av oss vet att man gör så. Då är vi dessutom inne på hyfsat avancerat hempul som görs endast av en minoritet av oss grova lagbrytare.* Det finns ju också fiffiga tabeller för ungefär hur långa gruppledningar man kan ha med resp säkring om man inte klarar av mellanstadiematten det innebär att räkna ut Ik1.
Ja, jag får lita på tillverkarens garanti. Om jag verkligen skulle vilja testa så får jag väl köpa en installationstestare. Det kostar bara som ett nytt spisuttag ungefär (se gammal tråd) så den är snabbt intjänad. Du kanske kan berätta i vilket läge säkringen ska lösa inom 0,5 sekunder. Mig veterligen är det 0,4 sek för personskydd eller 5 sek för brandskydd/kabelskydd.
Du kanske skulle ställa dessa frågor till ett slumpmässigt urval av yrkesaktiva elektriker (montörer då, inte folk med auktorisation) och se vad du får för svar där. Det skulle vara intressant.
* Ja, det finns förstås galningar som gör lite av varje med elen hemma men de är liksom inga man kommer åt med lagstiftning. Om de har en chans att skala sin fk med tänderna med full spänning på så gör de så, lite överdrivet.
Du tror på riktigt att en hemmapulare går igenom sånt här innan dom börjar skruva?
Installationstestare till priset av ett spisuttag? Får kolla den tråden. Den jag använder kostade 15k.
Ja, du har rätt med 0,4 sekunder. Grattis.. Här får du en virtuell medalj!
När det gäller ik3 kan du troligtvis ha rätt om 16, 20, 25 A diazed. Mer tveksam med större säkringar, men jag kan mycket väl ha fel. Använder bostäder huvudsäkringar över 25 A då kan man fråga sig? Ja, det händer.
Men om du har rätt är just problemet med för låg brytförmågan på säkringar i bostäder obefintligt. Orkar inte dubbelkolla ditt påstående.
När det kommer till att se hur långa kablar man kan installera gäller det ju att du åtminstone vet vilken förimpedans du har från första början, annars är din tabell värdelös.
Ser inte hur en hemmapulare ska ha koll på sånt om inte någon vänlig elektriker har skrivit upp det på gruppförteckningen... vilket de flesta skiter i.
Fråga en montör? Jag är ju en av de som tycker att dagens elektriker generellt sätt är rätt okunniga så jag vet inte vad det ska ge mig för något.
Kan även nämna för konversationens skull att jag tycker man ska få dra hur mycket el man vill i hemmet så länge man gör rätt. Vet att vissa delstater i USA har det så, då kommer en besiktningsman och kollar installationen efteråt. Skulle kunna tänka mig att man kunde lösa det på samma sätt här.
Grattis till dig också!J Johan456 skrev:Du lyckas hitta ganska dåliga exempel.
Just en IK3 över 6kA förekommer överhuvudtaget inte vid någon bostad i Sverige. Det är omöjligt att bygga på det viset. Och skulle det skita sig så är diazedsäkringen vid elmätaren strömbegränsande mot nedströms dvärgbrytare.
B eller C, faktum är att yrkesfolk väljer 95/100 gånger en C då den motsvarar en trög diazed (tror dom). Faktiskt borde de välja en B13 istället, den beter sig karaktäristiskt mer lik en Gl/gg smältpropp. Det magnetiska skyddet i en Dvärgbrytare löser på 0,1s. Sen går man över i det termiska och man klarar sig på under 100A för en C10 även om det inte är definierat i standarden, särskilt om jordfelsbrytare finns.
Som jag nämnde ovan är jag inte övertygad om det där med ik3 aldrig överstigen 6kA. Vet att det vanligen ligger på runt 1-2 kA, men...
Jag vet också att det finns specialare, framförallt i större fastigheter.
Har varit i en fastighet där 8 lägenheter delade på samma stigare. (Elen ingick i avgiften.) Kommer tyvärr inte ihåg hur den stigaren var avsäkrad men troligtvis 63A... Vet att jag stött på liknande lösning på ett äldreboende..
Tror man är på djupt vatten om man säger att det är omöjligt...
Redigerat:
Jo, och då är det inte relevant att ta upp om dvärgarna ska vara 6 kA eller 10 kA modeller i en bostad. Så "right back at ya"S sarkvik skrev:
Ja. Vissa av oss gör det. Inte alla, men tillräckligt många. Det skulle vara fler om det var mer allmänt känt hur man gör istället för att man bara skriker att det är olagligt och ring en elektriker när folk frågar. Det är inte särskilt svårt.S sarkvik skrev:
Uni-T UT583 kostar 4 kkr. Tråden, som jag inte orkar leta upp just nu, handlade om att ett spisuttag kostade ca 3 kkr att installera (ja, det var överprisat, som det ofta är när man ringer en elektriker).S sarkvik skrev:
Edit: Ok då, jag orkade leta lite. Här är tråden. https://www.byggahus.se/forum/threads/en-till-trad-om-kostnaden-foer-elinstallationer.331778/
Du behöver inte dubbelkolla det. Du kan fundera på om du någonsin sett en privatbostad med Zför < 67 mohm. Och ja, det gäller även för större diazed (åtminstone GIII). Det har att göra med att de brinner av snabbare vid högre ström och därmed begränsar den genomsläppta energin.S sarkvik skrev:När det gäller ik3 kan du troligtvis ha rätt om 16, 20, 25 A diazed. Mer tveksam med större säkringar, men jag kan mycket väl ha fel. Använder bostäder huvudsäkringar över 25 A då kan man fråga sig? Ja, det händer.
Men om du har rätt är just problemet med för låg brytförmågan på säkringar i bostäder obefintligt. Orkar inte dubbelkolla ditt påstående.
Du kan söka på forumet efter vattenkokarmetoden. Det kräver iofs lite mellanstadiematte igen men det är inte svårt. Eller så köper man den där installationstestaren för 4 kkr. Eller så frågar man nätbolaget som är skyldiga att uppge den informationen på förfrågan. Man kan också gissa lite, baserat på hur man bor. Jag som har ca 50 m till transformatorn har faktiskt inte kollat det, jag förutsätter att det är max 1 ohm och dimensionerar därefter.S sarkvik skrev:När det kommer till att se hur långa kablar man kan installera gäller det ju att du åtminstone vet vilken förimpedans du har från första början, annars är din tabell värdelös.
Ser inte hur en hemmapulare ska ha koll på sånt om inte någon vänlig elektriker har skrivit upp det på gruppförteckningen... vilket de flesta skiter i.
Ja, det är min poäng. De får nämligen installera hur mycket som helst, bara de lyfter lön från en firma med ett EKP. Det rimmar lite illa med min uppfattning om hur saker borde fungera. Om det nu är så dödslivsfarligt att installera el, varför får en osnuten 19-åring direkt från gymnasiets ellinje börja installera saker hemma hos mig när den skrivit på ett anställningskontrakt?S sarkvik skrev:
Så trevligt. Själv är jag mer hård och tycker att man ska ha personlig behörighet/auktorisation för det. Däremot tycker jag inte att man ska behöva slava på ett elinstallationsföretag för att få det, för mig skulle det räcka bra med ett praktiskt och teoretiskt prov för att uppvisa att man har erfordeliga färdigheter. Om det sen tog fyra år eller fyra veckor att skaffa dem borde vara ointressant.S sarkvik skrev:
Redigerat:
Ah, så störrefastighetspul då? Inte så mycket hempul....S sarkvik skrev:
Tja, du får räkna på sammanlagring för lägenheterna. Om de hade 16 A huvudsäkringar så kan de ta ut max 11 kW per lägenhet vid trefas 400 V. Jag har inte SS 437 01 02 men jag kan extrapolera lite från sånt jag hittar på nätet att sammanlagringsfaktorn är ca 0,6 (har sett den där formeln, det är någon fast term i den också) så du får räkna på 6 kW per lägenhet. 6*8 = 48 kW vilket då blir ca 120 A vid 400 V. Det låter spontant lite högt men kanske det. Då blir det väl 125 A knivsäkringar som sitter på den stigaren killgissar jag. I de fall man har gemensam stigare så har man väl också vanligen huvudsäkring i lägenheten om jag inte helt misstar mig. Den lär vara en diazed, så det löser problemet igen. Detta är också väääldigt långt från hempul.S sarkvik skrev:
Man ska sällan vara definitiv. Jag kritiserade en annan skribent tidigare i denna tråden för just det. Men här kan man nog kosta på sig det. Du ställer helt enkelt upp orimliga villkor.S sarkvik skrev:
Ta det inte för hårt att jag driver lite med dig. Jag blir bara irriterad ibland när vissa kommer in med inställningen att el är så otroligt jättesvårt att det är helt omöjligt att lära sig utan att specifikt ha jobbat i fyra år med det. Eftersom du själv äger en installationstestare så gissar jag att du är auktoriserad. Hoppas att du väljer att stanna på forumet och bidra till ett elsäkrare samhälle genom att dela information om hur man gör rätt, istället för att bara försöka skrika om hur farligt allt är.
....och om ingen har sagt det innan; Välkommen till forumet!
Jobbar som elingenjör och har träffat många elektriker i tjänsten. Vissa är slarviga, vissa erkänner vad de tycker är utanför komfortzonen och vissa är kunniga och hårda och har lärt mig ett och annat.
I DC-nät och solinstallationer finns det många extra aspekter att hålla koll på, bland annat att det kan vara dubbel matning, att det är extra hög spänning så att isoleringen måste vara dimensionerad för detta. Solcellssladdar kan man inte heller säkra av pga för låg ström, men vid kabelskada mot t ex en metallkant uppstår en stor ljusbåge som inte släcks till skillnad från AC-matning. Därför ställs särskilda krav på bland annat separat förläggning.
Men vad gäller säkerhet vid kopplingsarbete:
Förläggning och dimensionering är nog typiskt en sån grej de flesta lekmän inte behärskar och det är väl just därför den delen enligt lag inte får utföras av lekmän.
I DC-nät och solinstallationer finns det många extra aspekter att hålla koll på, bland annat att det kan vara dubbel matning, att det är extra hög spänning så att isoleringen måste vara dimensionerad för detta. Solcellssladdar kan man inte heller säkra av pga för låg ström, men vid kabelskada mot t ex en metallkant uppstår en stor ljusbåge som inte släcks till skillnad från AC-matning. Därför ställs särskilda krav på bland annat separat förläggning.
Men vad gäller säkerhet vid kopplingsarbete:
- Bryt, jobba inte med spänning
- Förstå kretsen. Om du inte förstår är det ingen idé att hålla på.
- Mät och mät rätt. Mät både differentiellt och till jord. Var säker på att jord är jord. Gör helst inte annat än spänningsmätning mot fas/neutral då man lätt kan överbelasta multimetern. Använd en säker multimeter typ Fluke 175 eller likvärdigt.
- Lita inte på dokumentation.
- Inga antaganden
- Dragprov, förhindrar dels att sladden flyger ur och att något blir farligt, men förhindrar också värmeutveckling
- Sällskap - vem ska göra HLR om du ändå tabbar dig?
Förläggning och dimensionering är nog typiskt en sån grej de flesta lekmän inte behärskar och det är väl just därför den delen enligt lag inte får utföras av lekmän.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
J Johan456 skrev:Du lyckas hitta ganska dåliga exempel.
Skummade igenom databladet för en ifö 63A och om jag förstod det rätt såg det ut som att ni har rätt när det gäller ik3, den brinner av långt före 6kA.tommib skrev:
Jo, och då är det inte relevant att ta upp om dvärgarna ska vara 6 kA eller 10 kA modeller i en bostad. Så "right back at ya"
Ja. Vissa av oss gör det. Inte alla, men tillräckligt många. Det skulle vara fler om det var mer allmänt känt hur man gör istället för att man bara skriker att det är olagligt och ring en elektriker när folk frågar. Det är inte särskilt svårt.
Uni-T UT583 kostar 4 kkr. Tråden, som jag inte orkar leta upp just nu, handlade om att ett spisuttag kostade ca 3 kkr att installera (ja, det var överprisat, som det ofta är när man ringer en elektriker).
Du behöver inte dubbelkolla det. Du kan fundera på om du någonsin sett en privatbostad med Zför < 67 mohm. Och ja, det gäller även för större diazed (åtminstone GIII). Det har att göra med att de brinner av snabbare vid högre ström och därmed begränsar den genomsläppta energin.
Du kan söka på forumet efter vattenkokarmetoden. Det kräver iofs lite mellanstadiematte igen men det är inte svårt. Eller så köper man den där installationstestaren för 4 kkr. Eller så frågar man nätbolaget som är skyldiga att uppge den informationen på förfrågan. Man kan också gissa lite, baserat på hur man bor. Jag som har ca 50 m till transformatorn har faktiskt inte kollat det, jag förutsätter att det är max 1 ohm och dimensionerar därefter.
Ja, det är min poäng. De får nämligen installera hur mycket som helst, bara de lyfter lön från en firma med ett EKP. Det rimmar lite illa med min uppfattning om hur saker borde fungera. Om det nu är så dödslivsfarligt att installera el, varför får en osnuten 19-åring direkt från gymnasiets ellinje börja installera saker hemma hos mig när den skrivit på ett anställningskontrakt?
Så trevligt. Själv är jag mer hård och tycker att man ska ha personlig behörighet/auktorisation för det. Däremot tycker jag inte att man ska behöva slava på ett elinstallationsföretag för att få det, för mig skulle det räcka bra med ett praktiskt och teoretiskt prov för att uppvisa att man har erfordeliga färdigheter. Om det sen tog fyra år eller fyra veckor att skaffa dem borde vara ointressant.
Jag ger mig när det gäller 6kA eller 10kA säkringar! CON GRATZ
Ett utmärkt inlägg. Jag har dock en kritik.
Bra poänger avseende solcellsinstallationerna. Där är det nog många som tror att det är ofarligt när det i själva verket är mer komplext och farligt än vanliga AC-installationer i hemmet.
Förläggningen får inte göras av lekmän nej, men dimensioneringen får absolut göras av sådana, i betydelsen att det inte måste vara en auktoriserad elinstallatör (eller någon som jobbar under ett EKP, jada jada). Det vet du rimligen själv. Det är lämpligt att det görs av någon som kan något, absolut, men i en bostadsinstallation (vilket hempul antyder) så är det inte jättesvårt med dimensioneringen.J johanschag skrev:
Bra poänger avseende solcellsinstallationerna. Där är det nog många som tror att det är ofarligt när det i själva verket är mer komplext och farligt än vanliga AC-installationer i hemmet.
En bra poäng. Dock extremt ovanligt att det är aktuellt. Det är t.ex. betydligt vanligare att man ramlar ner från en stege och bryter något när man får strömgenomgång. Därav mät-bryt-mät och jobba med ena handen i fickan.J johanschag skrev:
Har inte koll på regelverket, men jag hoppas inte att en lekman själv får välja säkringarnas karaktär och brytvärde samt välja kabeltyp och area. Med det sagt är det inte raketforskning och Nexans kabelhandbok ger en bra skjuts i rätt riktning.tommib skrev:
Förläggningen får inte göras av lekmän nej, men dimensioneringen får absolut göras av sådana, i betydelsen att det inte måste vara en auktoriserad elinstallatör (eller någon som jobbar under ett EKP, jada jada). Det vet du rimligen själv. Det är lämpligt att det görs av någon som kan något, absolut, men i en bostadsinstallation (vilket hempul antyder) så är det inte jättesvårt med