S
tommib tommib skrev:
Ah, så störrefastighetspul då? Inte så mycket hempul....

Tja, du får räkna på sammanlagring för lägenheterna. Om de hade 16 A huvudsäkringar så kan de ta ut max 11 kW per lägenhet vid trefas 400 V. Jag har inte SS 437 01 02 men jag kan extrapolera lite från sånt jag hittar på nätet att sammanlagringsfaktorn är ca 0,6 (har sett den där formeln, det är någon fast term i den också) så du får räkna på 6 kW per lägenhet. 6*8 = 48 kW vilket då blir ca 120 A vid 400 V. Det låter spontant lite högt men kanske det. Då blir det väl 125 A knivsäkringar som sitter på den stigaren killgissar jag. I de fall man har gemensam stigare så har man väl också vanligen huvudsäkring i lägenheten om jag inte helt misstar mig. Den lär vara en diazed, så det löser problemet igen. Detta är också väääldigt långt från hempul.

Man ska sällan vara definitiv. Jag kritiserade en annan skribent tidigare i denna tråden för just det. Men här kan man nog kosta på sig det. Du ställer helt enkelt upp orimliga villkor.

Ta det inte för hårt att jag driver lite med dig. Jag blir bara irriterad ibland när vissa kommer in med inställningen att el är så otroligt jättesvårt att det är helt omöjligt att lära sig utan att specifikt ha jobbat i fyra år med det. Eftersom du själv äger en installationstestare så gissar jag att du är auktoriserad. Hoppas att du väljer att stanna på forumet och bidra till ett elsäkrare samhälle genom att dela information om hur man gör rätt, istället för att bara försöka skrika om hur farligt allt är.

....och om ingen har sagt det innan; Välkommen till forumet!
Återigen, jag nämnde sådant som kan gå fel för det var det som efterfrågades.

Att gå in djupare än så tycker jag egentligen är fel då tråden lätt blir överfullt med sådan som inte har med ämnet att göra... Typ som nu.

Om man är nyfiken och fördjupa sig i något specifikt tycker jag ett bättre alternativ är söka information på egen hand eller starta en ny tråd.

Men ändå...

Det är som sagt många år sedan och så jag kommer inte ihåg alla detaljerna. Lägenheterna var rätt små och hade gasspisar. Är nästan hundra på att det satt 50 eller 63A säkringar.

Har för mig att vi sprang runt med värmepistol och tångamperemätare för att hitta rätt stigare, och var sedan tvungna att prata med grannarna när vi skulle stänga av strömmen

Minns att det var en konstig anläggning rent allmänt, och har svårt att tro att vi skulle gått igenom allt det där om det var så enkelt som att skruva ut 3 säkringar till lägenheten.

Och ja, du har rätt i att sannolikheten att man som hemmapulare håller på i en sådan anläggning är rätt minimal.

Samma sak på äldreboendet jag nämnde.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
J johanschag skrev:
men jag hoppas inte att en lekman själv får välja säkringarnas karaktär och brytvärde samt välja kabeltyp och area.
Jodå, det finns inga formella krav för att göra en elritning för ett hus.

I praktiken kommer förstås en elinstallatör se över det och stoppa vansinnigheter (eller så tror nog lagstiftaren i alla fall) men det är bara monteringen av materielen som kräver auktorisation, inget annat.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
tommib
S sarkvik skrev:
Det är som sagt många år sedan och så jag kommer inte ihåg alla detaljerna. Lägenheterna var rätt små och hade gasspisar. Är nästan hundra på att det satt 50 eller 63A säkringar.
Var det kanske så att det var en trefasstigare där man plockade ut en fas till varje lägenhet? I så fall hamnar min killgissning ändå halvnära :)

S sarkvik skrev:
Att gå in djupare än så tycker jag egentligen är fel då tråden lätt blir överfullt med sådan som inte har med ämnet att göra... Typ som nu.
Äh, vi är åtta sidor in och dessa trådar degenererar alltid. Frågeställningen är diskuterad många gånger redan.

S
Hittade det inte nu men tyckte jag läste någon som skrev att nätägaren är skyldiga att uppge förimpedans och ik3, vilket stämmer.

Men!

Det är bara till mätartavla och de flesta har inte sin mätartavla bredvid centralen.
Den sitter oftast ute på fasaden eller nere i källaren vilket gör att du måste räkna om förimpedans och ik3 vid just din central.

tommib
Det var jag som skrev det, och det stämmer ja.

Om jag behöver räkna om Zför och Ik3 så går det förstås bra det med. Givet en resistivitet på 0,018 ohm/mm2 för koppar vid 20 grader så ger en vanlig sexkvadrats huvudledning ett tillskott på 3 milliohm per meter. Den där ekvationen som finns i elinstallationsreglerna lägger till lite faktorer för varma ledningar om jag minns rätt men grovt så kan man räkna på ovanstående. Det blir således en enkel multiplikation att räkna ut Zför. På samma sätt kan man ju räkna på sina gruppledningar om man inte vill köra med tumregler, då får man 12 milliohm per meter med 1,5 kvmm ledningar. Du kommenterade tidigare de låga kunskaperna hos montörerna. Jag håller med om det och tror inte att de räknar alls på sånt här.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Var det kanske så att det var en trefasstigare där man plockade ut en fas till varje lägenhet? I så fall hamnar min killgissning ändå halvnära :)

Äh, vi är åtta sidor in och dessa trådar degenererar alltid. Frågeställningen är diskuterad många gånger redan.
Nej så var det inte heller, var mer än 3 lägenheter, men kanske inte 8, kanske var 6 lägenheter… en lgh per våningsplan.
Däremot kan det ha varit enfas…äh kommer tyvärr inte ihåg.

S sarkvik skrev:
Nej så var det inte heller, var mer än 3 lägenheter, men kanske inte 8, kanske var 6 lägenheter… en lgh per våningsplan.
Däremot kan det ha varit enfas…äh kommer tyvärr inte ihåg.
Det normala är en ganska låg huvudsäkring. samt en fas.när man gasspis.
Att det skulle varit 63A huvudsäkring i varje lgh? med gasspis?

tommib tommib skrev:
Det var jag som skrev det, och det stämmer ja.

Om jag behöver räkna om Zför och Ik3 så går det förstås bra det med. Givet en resistivitet på 0,018 ohm/mm2 för koppar vid 20 grader så ger en vanlig sexkvadrats huvudledning ett tillskott på 3 milliohm per meter. Den där ekvationen som finns i elinstallationsreglerna lägger till lite faktorer för varma ledningar om jag minns rätt men grovt så kan man räkna på ovanstående. Det blir således en enkel multiplikation att räkna ut Zför. På samma sätt kan man ju räkna på sina gruppledningar om man inte vill köra med tumregler, då får man 12 milliohm per meter med 1,5 kvmm ledningar. Du kommenterade tidigare de låga kunskaperna hos montörerna. Jag håller med om det och tror inte att de räknar alls på sånt här.
De flesta gör nog bara som det.står.på ritningarna.
Det krävs ingen utbildning för att jobba som elektriker. (du måste vara anställd på ett företag som har en behörig elektriker och egenkontroll program) så det är inte konstigt om det är.mycket de inte kan.

Normalt är att ha 1 jordskena, inte att dela upp den, att även ordningen är samma som grupperna så även nollskenan.

tommib
M Mimo Sestan skrev:
Normalt är att ha 1 jordskena, inte att dela upp den, att även ordningen är samma som grupperna så även nollskenan.
Och då frågar jag vad problemet är med flera jordskenor?

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
S sarkvik skrev:
Egentligen känner jag faktiskt att jag inte har lust med det. Dom som är intresserade kan säkert hitta bättre info om ovanstående punkter någon annanstans än i mitt inlägg…

Men… Kan nämna kortfattat att det just handlar om att säkerställa att automatsäkringen fyller den tänkta funktionen. Om ik3 är över 6kA måste säkringen ha en brytförmåga över 6kA. Om ik1 är under 100 A någonstans i kretsen, kan man inte säkra kretsen med en C10A utan måste välja en B10A eller möjligtvis en C6A.

Men det här vet ju redan du Bo.
Jo, förlåt, jag var bara elak. Det är helt korrekta fallgropar du tar upp. Jag känner givetvis till dem, men glömmer ofta att tänka på allt ... :oops:

Det jag mest hakade upp mig på är allvarliga konsekvenser, eller som TS skriver i #1
L LukasK skrev:
Det som kommer upp som argument ... är ... "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv.
Skulle man ha förmånen att ha en kortslutningsström på 6-10 kA i sin bostad så kan en kortslutning bli spektakulär med en massa vit rök, ja, speciellt med en billig noname-dvärg. Men brand, nja, kanske, men det ska inte ske.

Om vi sedan förflyttar oss inåt mot gruppledningarna så finns det idag krav på JFB som i praktiken skyddar alla gruppledningar. Därmed har man villkoren för frånkoppling på plats. Dvs missar man att dimensionera inom marginalerna för en säkring så innebär det inte en dödsfara. Eventuellt kan nån kabel ta skada, men för att det ska bli brand krävs helt fel säkring, typ en spik.

Detta innebär inte att man kan slarva, utan bara att det finns lite marginal för just dessa fall.

Elektrikern som kopplade in elcentralen hos mig använde prylarna jag hade köpt utan att ta reda på vare sig förkopplingsimpedans eller kortslutningsström. Borde jag reklamera jobbet?
Ca 50 meter AKKJ på 95 kvadrat från trafon...

Självklart ja. Jag menade inte att man kan dra från höften.
edit: ..även med din sista mening som inte fanns när jag skrev ovanstående.

Dom snickarna får en förenklad elutbildning.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns inga snickare som får göra det förutsatt att de inte har en anställning hos en elfirma och egenkontrollprogram. Allt annat är olagligt.

• Gilla
Mimo Sestan
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Dom snickarna får en förenklad elutbildning.
Men de måste ändå arbeta för en elfirma med egenkontrollprogram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.