42 869 läst ·
192 svar
43k läst
192 svar
Exempel på dessa farliga misstag man kan begå om man installerar el själv?
L LukasK skrev:
L LukasK skrev:
Jag tycker hela denna fråga känns som ett slags "omvänt moment 22". Är man seriös och med det menar att man vet och kontrollerar allt som är relevant och därefter gör allt korrekt, dör inte någon på grund av att man inte är anställd i rätt företag.L LukasK skrev:
De ökade riskerna finns naturligtvis inte med de som gör saker korrekt utan med de som gör fel.
Det är ett väldigt kaxigt uttalande. Du menar alltså att en motiverad hempulare aldrig kan göra något bättre än ens en förstaårsmontör? Det krävs en elektrikerutbildning för att vara strukturerad?P paralun skrev:Jo jag har jobbat med åtskilliga riktiga elektriker i mitt yrkesverksamma liv och man ser ju direkt när en riktig elektriker utför ett arbete med sitt strukturerade sekvensiella arbetssätt för varje elarbete vilket aldrig en "hempulare" kan uppnå.
Sen är jag ganska säker på att försäkringsbolagen kommer att bli ännu tuffare i sina bedömningar.
Nej, en hempulare kommer ha svårt att nå samma bredd och djup som en A-auktoriserad med 40 år erfarenhet. En installation i en standardvilla kräver dock varken det djupet eller den bredden. Det är en väldigt begränsad del av hela fältet och inte på något sätt omöjligt att ta till sig.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
De flesta har nog svårt att mäta sig mot.någon med bara ett par års erfaytommib skrev:
Det är ett väldigt kaxigt uttalande. Du menar alltså att en motiverad hempulare aldrig kan göra något bättre än ens en förstaårsmontör? Det krävs en elektrikerutbildning för att vara strukturerad?
Nej, en hempulare kommer ha svårt att nå samma bredd och djup som en A-auktoriserad med 40 år erfarenhet. En installation i en standardvilla kräver dock varken det djupet eller den bredden. Det är en väldigt begränsad del av hela fältet och inte på något sätt omöjligt att ta till sig.
Jo även en färsk elektriker använder ett strukturerat arbetssätt för varje elarbete, det ingår i deras utbildning.tommib skrev:
Det är ett väldigt kaxigt uttalande. Du menar alltså att en motiverad hempulare aldrig kan göra något bättre än ens en förstaårsmontör? Det krävs en elektrikerutbildning för att vara strukturerad?
Sen kan det då vara så att många hempulare klarar av det här men det är ju enkelt att se i delforumet om el att det brister kraftigt hos många, tex alla perlilex-trådar är ju egentligen en rysare....
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Det är inte ovanligt att de med "40 års erfarenhet" gör en del dumheter.tommib skrev:
Du, det är som sagt många andra som arbetar strukturerat. Och det är många som inte är särskilt strukturerade trots en utbildning som nominellt kräver det.P paralun skrev:Jo även en färsk elektriker använder ett strukturerat arbetssätt för varje elarbete, det ingår i deras utbildning.
Sen kan det då vara så att många hempulare klarar av det här men det är ju enkelt att se i delforumet om el att det brister kraftigt hos många, tex alla perlilex-trådar är ju egentligen en rysare....
Min invändning gäller dock primärt ditt användande av ordet aldrig. Du kan inte vara så definitiv.
Självklart så kommer det vara så att gruppen elektriker kommer ligga högre än gruppen hempulare i genomsnitt men det kommer finnas ett icke obetydligt överlapp mellan kunskapskurvorna.
Ingår kabeltattare i gruppen eletriker? d.v.s dom som gör grovjobbet som ansvarig eletriker på större firmor "ska kontrollera".tommib skrev:
Du, det är som sagt många andra som arbetar strukturerat. Och det är många som inte är särskilt strukturerade trots en utbildning som nominellt kräver det.
Min invändning gäller dock primärt ditt användande av ordet aldrig. Du kan inte vara så definitiv.
Självklart så kommer det vara så att gruppen elektriker kommer ligga högre än gruppen hempulare i genomsnitt men det kommer finnas ett icke obetydligt överlapp mellan kunskapskurvorna.
Fast ska man vara lite formell är elektriker ingen skyddad yrkestitel utan vem som helst är fri att kalla sig elektriker. Jag skulle därför påstå att bara för att man titulerar sig elektriker betyder det inte nödvändigtvis att man får tatta kabel.tommib skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Oppsss?(Hörde jag hemmapulare)
1 jordskena, oavsett hur många JFB man har.
1 jordskena, oavsett hur många JFB man har.
Hur vet du att du klarar dig med säkringar på 6kA istället för 10kA? Hur vet du ifall du behöver ha B-säkringar istället för C som man oftast använder? Och hur kan du säkerställa att säkringen löser ut inom 0,5 sekunder?L LukasK skrev:Efter att ha följt ämnet om egenutförda elinstallationer i hemmet i flera år kan jag konstatera att det ofta pratas svävande om riskerna med detta. Det som kommer upp som argument mot sådana arbeten är saker i stil med med "du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv. Jag har dock aldrig sett konkreta exempel på vilka dessa misstag skulle kunna vara.
Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
Det är några av de fallgropar jag kan nämna som kan få allvarliga konsekvenser ifall man gör fel.