11 926 läst ·
137 svar
12k läst
137 svar
Evolent AB - Slutbesiktning ej godkänd tillsvidare?
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Men på de uppgifter som du skrivit här så borde "målet" aldrig kommit ens i närheten av en domare. Att stämma fel bolag är ju så grovt fel att jag har svårt att se något annat än att advokaten med uppsåt har lurat till sig ett arvode.E Emre2025 skrev:
Jag blir även lite fundersam över det konstiga domslutet. Har du själv fått och läst hela domen, från tingsrätten, eller har advokaten presenterat ett "redigerat sammandrag" för dig. Det låter lite som att advokaten har blåst dig.
Hej Alla,E Emre2025 skrev:Hej!
Jag behöver råd angående en tvist jag har med Eksjöhus och Evolent AB gällande ett nyckelfärdigt hus som de byggde i Karlskoga.
Jag är missnöjd med bygget, som har lett till en domstolstvist. Det har varit problem med slutbesiktningen som jag hoppas kunna få lite insikt i här.
Bygget av vårt hus avslutades med totalt tre försök till slutbesiktning, alla misslyckade.
3-4 dagar efter sista besiktnings försöket fick jag ett protokoll som innehöll några anmärkningar, trots att det fanns många fel och brister i huset.
Jag mejlade då både byggföretagen (Eksjöhus/Evolent AB) och besiktningsföretaget (Gar-Bo) och ifrågasatte hur besiktningen hade kunnat godkännas när huset var i ett så dåligt skick.
Dagen efter fick jag ett mejl från Gar-Bo där de skrev ; *Dessutom att intyg för installationer ej uppvisades på
slutbesiktningen vilket gör att slutbesiktningen tillsvidare ej är godkänd*
Det är den sista kommunikationen jag har fått om en besiktning. Någon ny besiktning eller åtgärd av felen har inte skett.
Nu har detta tagits upp i Örebro tingsrätt, där besiktningsmannen har hävdat att slutbesiktningen är godkänd. Domaren har tagit fasta på detta.
Min fråga till er:
Vad är era erfarenheter av liknande situationer? Är det vanligt att besiktningsmän kan ändra sin bedömning på detta sätt? Har någon varit med om att ett mejl från ett besiktningsföretag som säger att en besiktning "inte är godkänd tills vidare" ignoreras i en juridisk process?
Tacksam för all input och erfarenheter!
Jag har lagt ut många bilder för att varna alla för hur slarvigt och dåligt mitt hus har byggdes. . Syftet med inlägget är att visa vilka juridiska problem man kan stöta på, samt att man kan bli sviken av domstolssystemet. Jag har gått igenom en skandalöst problematisk process.
De som funderar på att bygga ett nytt hus kan gärna kontakta mig för att jag ska kunna dela med mig av mina erfarenheter. Lita absolut inte på lagar, Konsumentverket, bestämmelser eller regelverk. Se till att allt blir rätt från början, annars har du problem!
Hej! Jag har kontrollerat att det var rätt bolag vi stämde, eftersom det fanns två Evolent. Det ena bolaget gick i konkurs medan det andra fortfarande är verksamt, så det stämmer.H hempularen skrev:Men på de uppgifter som du skrivit här så borde "målet" aldrig kommit ens i närheten av en domare. Att stämma fel bolag är ju så grovt fel att jag har svårt att se något annat än att advokaten med uppsåt har lurat till sig ett arvode.
Jag blir även lite fundersam över det konstiga domslutet. Har du själv fått och läst hela domen, från tingsrätten, eller har advokaten presenterat ett "redigerat sammandrag" för dig. Det låter lite som att advokaten har blåst dig.
Vi misstänker att besiktningsmannen inte har besiktat huset över huvud taget. Han är anställd av Gar-Bo och kan ha varit på plats, men han utförde troligtvis inte besiktningen. Ingen av oss fick nämligen protokollet den dagen, varken fysiskt eller digitalt. Trots detta fakturerade Gar-Bo Eksjöhus/Evolent. Sedan glömdes det bort.
Det var runt jul och nyår, troligen i samband med semestrar, och ett dåligt samarbete mellan entreprenören och Gar-Bo kan ha orsakat detta misstag.
Märklig och ledsam historia.Kan du ge raka svar på nedanstående är jag tacksam.
1.Stämde ni det bolag som du hade avtal med
Ja/Nej?
2.Är det bolaget som ni stämde fortfarande verksamt?
Ja/Nej?
3.Har du domen tillgänglig?
Ja/Nej?
(för dig att läsa, inte att lägga ut)
1.Stämde ni det bolag som du hade avtal med
Ja/Nej?
2.Är det bolaget som ni stämde fortfarande verksamt?
Ja/Nej?
3.Har du domen tillgänglig?
Ja/Nej?
(för dig att läsa, inte att lägga ut)
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Men du skrev ju att det var det konkursade bolaget du hade avtal med? Och så stämmer du det andra, det är väl självklart att det inte går.E Emre2025 skrev:
har du betalat evolent någonting (faktura eller annat betalningskrav) eller har samtliga fakturor varit utställda till Eksjöhus?E Emre2025 skrev:Jag beställde nyckel färdig hus från Eksjöhus, och Eksjöhus anlitade Evolent och andra entreprenörer under samma faktura men sedan efter på teknik möte jag fick reda på att jag har avtal eller kontrakt med Evolent. Eftersom vi var överens med kalkyl hustyp och andra saker när de skickade kontraktet då skrev jag under utan medvetenhet och dålig bygg kunskap.
Det var ensam Domare och många bevis material och dokumentation samt mycket kompetens krav om bygg tillstånd och godkännande. Domaren valde att enkla vägen som ta ställning med sina förra arbetskollega han dyra advokaten.
Det inte inte ovanligt att man besiktigar ofärdiga byggnader. ibland har entreprenörer sådana typer av besiktningar, det brukar kallas löpande slutbesiktning.E Emre2025 skrev:Hej! Jag har kontrollerat att det var rätt bolag vi stämde, eftersom det fanns två Evolent. Det ena bolaget gick i konkurs medan det andra fortfarande är verksamt, så det stämmer.
Vi misstänker att besiktningsmannen inte har besiktat huset över huvud taget. Han är anställd av Gar-Bo och kan ha varit på plats, men han utförde troligtvis inte besiktningen. Ingen av oss fick nämligen protokollet den dagen, varken fysiskt eller digitalt. Trots detta fakturerade Gar-Bo Eksjöhus/Evolent. Sedan glömdes det bort.
Det var runt jul och nyår, troligen i samband med semestrar, och ett dåligt samarbete mellan entreprenören och Gar-Bo kan ha orsakat detta misstag.
entreprenören ringer och säger att vardagsrummet är klart och sen kommer BM och besiktar. en månad senare återkommer han och tittar på sovrummet och tycker det är godkänt.
när väl huset är klart så skriver han ett godkännande eftersom allt redan är besiktigat --- han behöver inte åka dit alls.
nog inte så vanligt med denna typ i små hus men i stora projekt så förekommer det oftare.
Det är därför det är viktigt att dyka upp ifall man blir kallad och varför jag har frågat varför du inte dyker upp.
Om det sker en besiktning och du inte tycker att det är färdigt pga av att det inte är målat i sovrummet än t.ex
Då sker en besiktning och det blir en anmärkning på att det ej är målat som det stod i kontraktshandligarna att det skulle vara.
två dagar senare har en målare varit där. entreprenören fotar detta samt bifogar en egenkontroll på att arbetet är utfört och besiktningsmannen anser att detta är tillräckligt och behöver inte åka ut och titta. anmärkningen är godkänd och huset är godkänt. exempelvis.
Det är inte handlar om vad jag tycker eller inte. Det handlar om senaste meddelandet från besiktningen att allt besiktning ej godkänt till vidare, sedan efter blev inga slutbesiktning. Domstolen säger den är godkänd utan underlag.S solhej skrev:Det inte inte ovanligt att man besiktigar ofärdiga byggnader. ibland har entreprenörer sådana typer av besiktningar, det brukar kallas löpande slutbesiktning.
entreprenören ringer och säger att vardagsrummet är klart och sen kommer BM och besiktar. en månad senare återkommer han och tittar på sovrummet och tycker det är godkänt.
när väl huset är klart så skriver han ett godkännande eftersom allt redan är besiktigat --- han behöver inte åka dit alls.
nog inte så vanligt med denna typ i små hus men i stora projekt så förekommer det oftare.
Det är därför det är viktigt att dyka upp ifall man blir kallad och varför jag har frågat varför du inte dyker upp.
Om det sker en besiktning och du inte tycker att det är färdigt pga av att det inte är målat i sovrummet än t.ex
Då sker en besiktning och det blir en anmärkning på att det ej är målat som det stod i kontraktshandligarna att det skulle vara.
två dagar senare har en målare varit där. entreprenören fotar detta samt bifogar en egenkontroll på att arbetet är utfört och besiktningsmannen anser att detta är tillräckligt och behöver inte åka ut och titta. anmärkningen är godkänd och huset är godkänt. exempelvis.
jag håller med om att kommunikationen verkar bristfällig i ditt projekt.E Emre2025 skrev:
Det är nu 6 sidor med kommunikation i detta forum och min uppfattning är att:
huset var klart för 3 år sedan. du betalade sista fakturan, fick slutbesked och nycklarna.
nu har huset stått tomt i 3 år för du väntar fortfarande på kommunikation från besiktningsmannen och vägrar flytta in pga att några lister är skavda och glipar mot golvet.
entreprenören har kursat för länge sen så du skriver arga brev och stämmer andra företag till höger och vänster.
det ställs frågor som vi inte får svar på.
NejS solhej skrev:jag håller med om att kommunikationen verkar bristfällig i ditt projekt.
Det är nu 6 sidor med kommunikation i detta forum och min uppfattning är att:
huset var klart för 3 år sedan. du betalade sista fakturan, fick slutbesked och nycklarna.
nu har huset stått tomt i 3 år för du väntar fortfarande på kommunikation från besiktningsmannen och vägrar flytta in pga att några lister är skavda och glipar mot golvet.
entreprenören har kursat för länge sen så du skriver arga brev och stämmer andra företag till höger och vänster.
det ställs frågor som vi inte får svar på.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
E Emre2025 skrev:
Huset blev alltså "färdigbyggd" 2022, eftersom det är 2025 nu och du/ni inte har kunnat flytta in på tre år, alltså 2022.E Emre2025 skrev:
Det nya bolaget registrerades i mars 2021,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så återigen vilket bolag var det som byggde och ni hade avtal med?
Var det Evolent AB eller var det Evolent bygg AB?