J
E Emre2025 skrev:
De använt digitala kommunikation som mejlat den protokollet till oss som visar ingen godkänt S.besikning då svarar jag har ni godkänt slutbesiktningen då svarar Besikningsbolag att NEJ SLUTBESIKTNING EJ GOKÄNT TILLSVIDARE, hur i helsike domstolen tar detta som är ett godkänt slutbesiktning. Det är fråga.
Det är därför du ska lägga upp domen här, du måste missa något för detta går inte ihop!

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Det borde din advokat förklarat för domstolen under processen. Motparten borde då, i sin tur, inkommit med svar på varför det borde vara så. Detta borde sedan ha sammanfattas i domen.

Har du läst inlagorna från motparten och vad din advokat svarat?
Ja och vi har visade beslutet några experter och sa de det är något stämmer inte med detta. Så vi ska fortsätta vidare och överklaga och samt ska stämma besiktning bolaget.

M Maijckel skrev:
Det borde din advokat förklarat för domstolen under processen. Motparten borde då, i sin tur, inkommit med svar på varför det borde vara så. Detta borde sedan ha sammanfattas i domen.

Har du läst inlagorna från motparten och vad din advokat svarat?
Min advokat fick inte frågasätta besiktningsmannen eller förhöra han. Men vi fick reda på att motparten advokat han har jobbade innan Örebro Tingsrätten som domare eller annat.

E Emre2025 skrev:
Min advokat fick inte frågasätta besiktningsmannen eller förhöra han.
Bara det där är ju väldigt konstigt.

Men bortsett från konstigheterna runt slutbesked/besiktning osv. Vad exakt gäller målet? De saker du har visat upp i tråden (osäker på om jag sett samtliga), är inget som hindrar att man får slutbevis och kan flytta in. Slubesiktningen är i övrigt för att undersöka om leverantören har levererat det som avtalats. Och då är en del av det du visar sådant som bör ge en anmärkning i protokollet, men som inte betyder underkänd besiktning/entreprenad.

Och därför förstår jag inte riktigt vad stämningen handlar om? Vill entreprenören inte rätta de fel som finns protokollförda?

Sådana fel som inte finns protokollförda blir alltid en surdeg, framförallt om de fanns vid bes. tillfället, men då "godkändes". Men man måste skilja på underkänd besiktning, och godkänd med anmärkningar.

E Emre2025 skrev:
Ja, jag stämde entreprenören.
S solhej skrev:
evolent verkar ha kursat, kan det ha nåt att göra med saken kanske?
Konkursinformation för Evolent AB med organisationsnummer och datum för inledd konkurs, 2024-03-28.

Det är denna entreprenör du stämde?

När inleddes stämningen, och om stämningen inleddes före datum enligt ovan, har stämningen isåfall övertagits av konkursboet?

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
[bild]

Det är denna entreprenör du stämde?

När inleddes stämningen, och om stämningen inleddes före datum enligt ovan, har stämningen isåfall övertagits av konkursboet?
De har skapat ny bolag som heter Evolent bygg AB. Vi stämde den nya bolaget.

E Emre2025 skrev:
De har skapat ny bolag som heter Evolent bygg AB. Vi stämde den nya bolaget.
Men det var alltså det gamla bolaget som byggde?

Det nya bolaget har ingenting med det gamla bolagets affärer att göra även om det är samma personer som driver det nya som drev det gamla och att företagsnamnet är lika varandra.
Företagen har två helt skilda organisationsnummer, alltså två helt skilda bolag.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Den enda vinnaren här är nog advokaten...

• Gilla
Reverb5 och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den enda vinnaren här är nog advokaten...
Ja det stämmer och tack till Örebro tingsrättens Domaren när det stå att slutbesiktningen ej godkänt men de tar som är godkänt slutbesiktningen.

E Emre2025 skrev:
Ja det stämmer och tack till Örebro tingsrättens Domaren när det stå att slutbesiktningen ej godkänt men de tar som är godkänt slutbesiktningen.
Slutbesiktningen var väl en sak mellan dig och den firma som byggde huset, och som sedermera gick i konkurs?

Det låter nästintill ofattbart att advokaten stämt fel bolag, och att tingsrätten även prövat målet...

Om det nu är så att ni stämt ett företag som inte hade något att göra med byggnationen av ditt hus så skulle ju slutbesiktningen likväl kunna anses som godkänd i förhållandet mellan dig och den ni stämt, eftersom denna slutbesiktning inte hade något med den nystartade firman att göra.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Det hade varit intressant att veta avtalsförhållandet. Har du avtal med eksjöhus, evolent eller evolent bygg?

• Gilla
KalleKe och 1 till
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt så har du alltså köpt nyckelfärdigt av Eksjöhus och de har i sin tur anlitat Evolent AB. När Evolent AB kursade så stämde du Evolent bygg AB. Är det rätt uppfattat?
I så fall är det inte konstigt att tingsrätten dömer till Evolent Byggs fördel då de har noll och inget att göra med ditt bygge i juridisk mening. Den du ska stämma är din avtalspart som alltså är Eksjöhus och sedan får Eksjöhus ta sina delar med sina underleverantörer alltså Evolent AB enligt de avtal som råder mellan dem.
Det du har gjort nu är som om du skulle ha köpt en bil av Bilia som i sin tur köper in den av Kalles bil. När problem uppstår stämmer du Arnes bilservice som inte har varit involverad i affären över huvud taget.

Vidare så har du fått slutbesked från kommunen och har fått nycklarna från Eksjöhus i samband med slutbetalningen. Det du inte har fått är ett rent besiktningsprotokoll, exakt vad som står I det besiktningsprotokoll som tingsrätten har tagit del av är oklart. Du har en hel del kosmetiska fel enligt bilder men om det finns allvarligare fel också är oklart. Stämmer det så långt?
I så fall har du enligt den info som finns i tråden ett färdigt hus som du får flytta in i eftersom du har ett slutbesked. Många av felen på bilderna är förväntade fel (sprickor i skarvar mm) som man vet dyker upp inom något år tills huset har "satt sig" ordentligt och meningen är att 2-årsbesiktningen ska fånga upp dessa fel så att de åtgärdas. Under dessa 2 år har de allra flesta flyttat in så 2-årsbesiktningen görs i ett bebott hus. För att få ihop detta så antar jag att du antingen har missförstått något kapitalt mycket eftersom du vägrar flytta in eller så finns det allvarliga fel som av okänd anledning inte har tagits upp i tråden, fler anledningar kan inte jag komma på.
Om det är det förstnämnda så har du en totalt urusel advokat som inte har kunnat få dig att avstå en rättsprocess, detta kan vara så pass att en anmälan till advokatsamfundet(?) kan vara på sin plats.
Om det är det sistnämnda så är det av yttersta vikt att du så detaljerat som möjligt beskriver alla de allvarliga fel, gärna med bilder, som hindrar er från att flytta in för att vi ska kunna ge några råd över huvud taget.

• Gilla
orutti och 5 till
  • Laddar…
E Emre2025 skrev:
Tror du missförstår mitt inlägg...
Din advokat är en vinnare på grund av alla timmar den kan fakturera dig..

• Gilla
Emre2025
  • Laddar…
Så som du beskriver det här så borde du anmäla advokaten, och kräva skadestånd. För det första så är det ju helt vansinnigt att stämma när bolaget gått i konkurs. Och att då stämma ett annat bolag verkar ju bara var någon sorts skenmanöver för att plocka arvode av dig, det måste varit tråkigt för advokaten att upptäcka att motparten konkursat, ett fett arvode höll på att försvinna.

Men jag hoppas att det är någon sorts missförstånd.

Redigerat:
  • Gilla
Emre2025
  • Laddar…
S solhej skrev:
Det hade varit intressant att veta avtalsförhållandet. Har du avtal med eksjöhus, evolent eller evolent bygg?
Jag beställde nyckel färdig hus från Eksjöhus, och Eksjöhus anlitade Evolent och andra entreprenörer under samma faktura men sedan efter på teknik möte jag fick reda på att jag har avtal eller kontrakt med Evolent. Eftersom vi var överens med kalkyl hustyp och andra saker när de skickade kontraktet då skrev jag under utan medvetenhet och dålig bygg kunskap.
H hempularen skrev:
Så som du beskriver det här så borde du anmäla advokaten, och kräva skadestånd. För det första så är det ju helt vansinnigt att stämma när bolaget gått i konkurs. Och att då stämma ett annat bolag verkar ju bara var någon sorts skenmanöver för att plocka arvode av dig, det måste varit tråkigt för advokaten att upptäcka att motparten konkursat, ett fett arvode höll på att försvinna.

Men jag hoppas att det är nåfon sorts missförstånd.det
H hempularen skrev:

Men jag hoppas att det är nåfon sorts missförstånd.
Det var ensam Domare och många bevis material och dokumentation samt mycket kompetens krav om bygg tillstånd och godkännande. Domaren valde att enkla vägen som ta ställning med sina förra arbetskollega han dyra advokaten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.