J
E Emre2025 skrev:
Ett slutintyg från kommunen intygar att bygget är utfört i enlighet med bygglovet, medan en slutbesiktning kontrollerar att huset är byggt enligt gällande byggregler och är felfritt. Om huset är byggt kan man alltså ha ett slutintyg från kommunen. Eftersom blev inget besiktning min KA var inte med.
Ett slutsamråd med godkänt resultat är det enda du behöver för att få flytta in..
Så ingett slutsamråd med kommunen där KA’n närvarade har skett?
På slutsamrådet kollas alla funktioner och att alla lagar uppfylles för att bo säkert..

Slutsamrådet bör ha karaktären av en revision. Vid slutsamrådet ska man gå igenom:

• hur kontrollplanen har uppfyllts, hur andra villkor och kompletterande villkor i startbeskedet har följts,
  • om avvikelser har gjorts från de krav som gäller för åtgärderna, till exempel t.ex. bygglovet eller tekniska föreskrifter och egenskapskrav,
  • den kontrollansvariges och byggnadsnämndens dokumentation över besök på byggarbetsplatsen,
  • den kontrollansvariges utlåtande,
  • annan dokumentation över arbetets utförande,
  • behov av andra åtgärder, och
  • förutsättningarna för ett slutbesked
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutsamrad/

• Gilla
Emre2025
  • Laddar…
E Emre2025 skrev:
Anläggningen lägga bilderna på hur huset har byggts. Detta är en varning till alla: anlita inte dessa bolag. Ett nybyggt hus ska inte se ut så här.

Om jag frågar dig: "Slutbesiktningen är ej godkänd tillsvidare", vad betyder det?

Kanske jag kan delvis svara!!!!!

Slutbesiktning är den sista och viktigaste kontrollen som ett nybyggt hus måste klara av innan det är lagligt att flytta in. Den kontrollerar att allt är byggt enligt regler och ritningar.
· Ej godkänd innebär att huset har allvarliga brister. Det kan vara fel på säkerhet, fukt, ventilation, el, etc. Dessa brister måste åtgärdas.
· Tillsvidare betyder "för nuvarande" eller "tills further notice". Det betonar att beslutet är preliminärt tills bolaget har åtgärdat felen och begärt en ny besiktning.

Konsekvenser:

· Du kan inte flytta in i huset formellt förrän besiktningen är godkänd.
· Byggbolaget är skyldigt att åtgärda alla fel som besiktningsmannen har pekat ut.
· Efter att felen är åtgärdade måste en ny besiktning göras för att få ett godkänt besked.
E Emre2025 skrev:
Ett slutintyg från kommunen intygar att bygget är utfört i enlighet med bygglovet, medan en slutbesiktning kontrollerar att huset är byggt enligt gällande byggregler och är felfritt. Om huset är byggt kan man alltså ha ett slutintyg från kommunen. Eftersom blev inget besiktning min KA var inte med.
Det finns inget krav på "godkänd slutbesiktning" för att få flytta in, kommunen behöver ge slutbesked som du skriver.

Slutbesiktningen kontrollerar avtalsförhållandet mellan beställare och entreprenör och är inget krav för slutbesked -- det finns många som bygger hus helt själva utan slutbesiktning.

S solhej skrev:
Det finns inget krav på "godkänd slutbesiktning" för att få flytta in, kommunen behöver ge slutbesked som du skriver.

Slutbesiktningen kontrollerar avtalsförhållandet mellan beställare och entreprenör och är inget krav för slutbesked -- det finns många som bygger hus helt själva utan slutbesiktning.
Hej, ja om du själv bygger men om du anlitar entreprenör så du vill att det ska slutbesiktas .

• Gilla
solhej
  • Laddar…
J
E Emre2025 skrev:
Hej, ja om du själv bygger men om du anlitar entreprenör så du vill att det ska slutbesiktas .
Ja såklart har inte sagt annat! Men det som är viktigt är att ett slutbesked har utfärdats för annars FÅR du inte flytta in!

Förbud att ta i bruk utan slutbesked​

Innan byggnadsnämnden har meddelat ett slutbesked för en byggåtgärd får byggnadsverket inte tas i bruk om nämnden inte beslutar att det får ske. Detta innebär att det är ett automatiskt användningsförbud fram tills dess att ett interimistiskt slutbesked eller slutbesked har utfärdats. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 327)

• Gilla
Emre2025
  • Laddar…
Aja oavsett allting så verkar ju TS ha ett mål här.

TS har köpt ett nyckelfärdigt hus och betalat hela entreprenadsumman men han har inte fått nycklarna och inte fått flytta in, så jag antar att bygget inte har fått slutbesked.

byggaren påstår att han är ansvarig över huset trots att överlåtelse ej har skett bara för att det om möjligt finns ett godkänt protokoll (oklart?).

undra hur det går vid 2 och 5 årsbesiktningen.

• Gilla
Emre2025
  • Laddar…
E Emre2025 skrev:
Men varför svarar du inte på frågan?
Har du slutintyg eller inte?

S solhej skrev:
undra hur det går vid 2 och 5 årsbesiktningen.
Ja det är ju intressant..
Eftersom ts skriver att det är 3år sedan huset blev byggt..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Men varför svarar du inte på frågan?
Har du slutintyg eller inte?
Jag har slutbesked.

E Emre2025 skrev:
Jag har slutbesked.
Men inte flyttat in?

evolent verkar ha kursat, kan det ha nåt att göra med saken kanske?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Men inte flyttat in?
Nej, fick inte flytta in för att på mejlet står att huset är är ej godkänt tillsvidare.

J
E Emre2025 skrev:
Jag har slutbesked.
Då är det kanske dags att flytta in har företaget inte fixat sakerna på 3 år och tingsrätten har gett dom rätt så lär du ingenstans komma..
Ibland behöver man välja sina strider, jag håller med dig om att vissa saker inte ser fackmannamässigt utförda ut men du bör även överväga om dina åtgärder om att vägra flytta in pga. att inte slutbesiktningen har utförts helt korrekt utan har sköts lite suspekt som tingsrätten har godkänt..
Så mitt råd till dig svälj stoltheten och flytta in och börja och njut av livet istället för att gräva dig ännu djupare i något du inte kommer någon vart med..

Om dom hindrar dig från att få dina nycklar så får du stämma dom för det och ingett annat för huset är enligt lagarna godkänt att flytta in i..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Då är det kanske dags att flytta in har företaget inte fixat sakerna på 3 år och tingsrätten har gett dom rätt så lär du ingenstans komma..
Ibland behöver man välja sina strider, jag håller med dig om att vissa saker inte ser fackmannamässigt utförda ut men du bör även överväga om dina åtgärder om att vägra flytta in pga. att inte slutbesiktningen har utförts helt korrekt utan har sköts lite suspekt som tingsrätten har godkänt..
Så mitt råd till dig svälj stoltheten och flytta in och börja och njut av livet istället för att gräva dig ännu djupare i något du inte kommer någon vart med..

Om dom hindrar dig från att få dina nycklar så får du stämma dom för det och ingett annat för huset är enligt lagarna godkänt att flytta in i.
J Jansson69 skrev:

Om dom hindrar dig från att få dina nycklar så får du stämma dom för det och ingett annat för huset är enligt lagarna godkänt att flytta in i..
De använt digitala kommunikation som mejlat den protokollet till oss som visar ingen godkänt S.besikning då svarar jag har ni godkänt slutbesiktningen då svarar Besikningsbolag att NEJ SLUTBESIKTNING EJ GOKÄNT TILLSVIDARE, hur i helsike domstolen tar detta som är ett godkänt slutbesiktning. Det är fråga.

E Emre2025 skrev:
Hej, det finns inget protokoll utom det sista protokollet som vi fick 3–4 dagar efter min förfrågan. När jag mejlade besiktningsmannen och påpekade att huset inte var färdigt, frågade jag hur de kunde göra en slutbesiktning. Då fick jag svaret: "Slutbesiktningen EJ GODKÄND TILLSVIDARE." Efter detta mejl fick jag aldrig någon kallelse till slutbesiktning eller något protokoll som visade att slutbesiktningen var godkänd.

Jag kommer att vända mig till alla medier – TV och sociala medier – för att berätta att Örebro tingsrätt och dess domare dömde i fallet utan fakta eller tydliga bevis i denna stämning. Dessutom visade det sig att motpartens advokat tidigare har jobbat på Örebro tingsrätt innan han blev advokat.
Vad står det i protokollet du fått då?

Varför var du inte med på besiktningen?

• Gilla
Emre2025
  • Laddar…
E Emre2025 skrev:
De använt digitala kommunikation som mejlat den protokollet till oss som visar ingen godkänt S.besikning då svarar jag har ni godkänt slutbesiktningen då svarar Besikningsbolag att NEJ SLUTBESIKTNING EJ GOKÄNT TILLSVIDARE, hur i helsike domstolen tar detta som är ett godkänt slutbesiktning. Det är fråga.
Det borde din advokat förklarat för domstolen under processen. Motparten borde då, i sin tur, inkommit med svar på varför det borde vara så. Detta borde sedan ha sammanfattas i domen.

Har du läst inlagorna från motparten och vad din advokat svarat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.