11 937 läst ·
137 svar
12k läst
137 svar
Evolent AB - Slutbesiktning ej godkänd tillsvidare?
Smuts och damm spelar ingen roll för godkännandet. Det blir bara anmärkningar som byggaren ska åtgärda. För att få godkänd slutbesiktning krävs att alla funktioner som ska finnas är på plats och huset är säkert att bo i.
Som sakt kontakta din KA så får du svar på dina frågor eftersom tingsrätten dömt som dom gjort så finns det en besiktningsprotokoll som visar att huset är godkänt
Som sakt kontakta din KA så får du svar på dina frågor eftersom tingsrätten dömt som dom gjort så finns det en besiktningsprotokoll som visar att huset är godkänt
Den dagen fick vi inga protokoll, och jag informerades om att huset inte var färdigt för slutbesiktningen. Tre dagar senare fick vi ett protokoll, men det var tomt. Jag frågade då hur de kunnat genomföra en besiktning när huset inte var klart. Svaret jag fick var att slutbesiktningen tillsvidare inte var godkänd.Matti_75 skrev:
Smuts och damm spelar ingen roll för godkännandet. Det blir bara anmärkningar som byggaren ska åtgärda. För att få godkänd slutbesiktning krävs att alla funktioner som ska finnas är på plats och huset är säkert att bo i.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Nu behöver du svara på några frågor som upprepas utan svar
Finns det slutbesked?
Vad säger ka?
Finns det slutbesked?
Vad säger ka?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Du stämde hustillverkaren, hade du någon advokat inblandad då? DSet verlkar lite märkligt om en advokat skulle gå till rätten med det här om det faktiskt finns en slutbesiktning.
Ja, jag stämde entreprenören. Det sa min advokat och vi frågade några advokater med för att vara säkert. Det finns ett protokoll men det är inte godkänt.H hempularen skrev:
det är braE Emre2025 skrev:
om du inte har fått tillträde och nycklar förutsätter jag att du inte har betalt. betalning brukar ske efter att kommunen har gett slutbesked med allt det innebär.
Slutbesiktningen är ju egentligen en kontroll att entreprenören har följt avtalet med beställaren och att det är fackmannamässigt byggt.
Ni verkar ju vara i en process där huset inte är klart, vill inte tillverkaren inte slutföra och få betalt eller är du missnöjd med kvaliten du får?
Allt är betalt till och den sista delen som man ska hålla in när allt är klart. Entreprenören sa jag måste betala allt annars kommer de inte färdig bygga då. Jag är missnöjd de påstår att slutbesiktningen är godkänd allt fel och brister kom efter slutbesiktningen det är inte deras ansvar. Senaste kommunikation med besiktningsmannen och entreprenören var att att de ska åtgärda alla fel och slutbesiktningen var ej godkänd tillsvidare. Det betyder att de skulle åtgärda alla fel och boka ny besiktning. Det har inte de gjort.S solhej skrev:det är bra
om du inte har fått tillträde och nycklar förutsätter jag att du inte har betalt. betalning brukar ske efter att kommunen har gett slutbesked med allt det innebär.
Slutbesiktningen är ju egentligen en kontroll att entreprenören har följt avtalet med beställaren och att det är fackmannamässigt byggt.
Ni verkar ju vara i en process där huset inte är klart, vill inte tillverkaren inte slutföra och få betalt eller är du missnöjd med kvaliten du får?
Men du måste väl förstå att inte Tingsrätten dömer utan ett godkänt besiktningsprotokoll, det låter mer och mer som om du har hakat upp dig under vägen då du uppenbarligen är missnöjd med utförandet..E Emre2025 skrev:Allt är betalt till och den sista delen som man ska hålla in när allt är klart. Entreprenören sa jag måste betala allt annars kommer de inte färdig bygga då. Jag är missnöjd de påstår att slutbesiktningen är godkänd allt fel och brister kom efter slutbesiktningen det är inte deras ansvar. Senaste kommunikation med besiktningsmannen och entreprenören var att att de ska åtgärda alla fel och slutbesiktningen var ej godkänd tillsvidare. Det betyder att de skulle åtgärda alla fel och boka ny besiktning. Det har inte de gjort.
Men inga av dina bilder hittills har intygat om allvarliga fel, med undantaget brunnen som vi inte vet vad som avses med bilden..
Du har om jag har uppfattat det rätt stridigt i 3års tid utan framgång? Kanske dags att acceptera och flytta in huset är trots allt ditt då du säger att du har betalt för det till fullo..
Anläggningen lägga bilderna på hur huset har byggts. Detta är en varning till alla: anlita inte dessa bolag. Ett nybyggt hus ska inte se ut så här.J Jansson69 skrev:Men du måste väl förstå att inte Tingsrätten dömer utan ett godkänt besiktningsprotokoll, det låter mer och mer som om du har hakat upp dig under vägen då du uppenbarligen är missnöjd med utförandet..
Men inga av dina bilder hittills har intygat om allvarliga fel, med undantaget brunnen som vi inte vet vad som avses med bilden..
Du har om jag har uppfattat det rätt stridigt i 3års tid utan framgång? Kanske dags att acceptera och flytta in huset är trots allt ditt då du säger att du har betalt för det till fullo..
Om jag frågar dig: "Slutbesiktningen är ej godkänd tillsvidare", vad betyder det?
Kanske jag kan delvis svara!!!!!
Slutbesiktning är den sista och viktigaste kontrollen som ett nybyggt hus måste klara av innan det är lagligt att flytta in. Den kontrollerar att allt är byggt enligt regler och ritningar.
· Ej godkänd innebär att huset har allvarliga brister. Det kan vara fel på säkerhet, fukt, ventilation, el, etc. Dessa brister måste åtgärdas.
· Tillsvidare betyder "för nuvarande" eller "tills further notice". Det betonar att beslutet är preliminärt tills bolaget har åtgärdat felen och begärt en ny besiktning.
Konsekvenser:
· Du kan inte flytta in i huset formellt förrän besiktningen är godkänd.
· Byggbolaget är skyldigt att åtgärda alla fel som besiktningsmannen har pekat ut.
· Efter att felen är åtgärdade måste en ny besiktning göras för att få ett godkänt besked.
Har du fått slutintyg av kommunen? Vad säger KA’n?E Emre2025 skrev:Anläggningen lägga bilderna på hur huset har byggts. Detta är en varning till alla: anlita inte dessa bolag. Ett nybyggt hus ska inte se ut så här.
Om jag frågar dig: "Slutbesiktningen är ej godkänd tillsvidare", vad betyder det?
Kanske jag kan delvis svara!!!!!
Slutbesiktning är den sista och viktigaste kontrollen som ett nybyggt hus måste klara av innan det är lagligt att flytta in. Den kontrollerar att allt är byggt enligt regler och ritningar.
· Ej godkänd innebär att huset har allvarliga brister. Det kan vara fel på säkerhet, fukt, ventilation, el, etc. Dessa brister måste åtgärdas.
· Tillsvidare betyder "för nuvarande" eller "tills further notice". Det betonar att beslutet är preliminärt tills bolaget har åtgärdat felen och begärt en ny besiktning.
Konsekvenser:
· Du kan inte flytta in i huset formellt förrän besiktningen är godkänd.
· Byggbolaget är skyldigt att åtgärda alla fel som besiktningsmannen har pekat ut.
· Efter att felen är åtgärdade måste en ny besiktning göras för att få ett godkänt besked.
Det är slutintyget ifrån kommunen som styr om du får flytta in eller inte..
Ett slutintyg från kommunen intygar att bygget är utfört i enlighet med bygglovet, medan en slutbesiktning kontrollerar att huset är byggt enligt gällande byggregler och är felfritt. Om huset är byggt kan man alltså ha ett slutintyg från kommunen. Eftersom blev inget besiktning min KA var inte med.J Jansson69 skrev: