mnorlin skrev:
[länk] kanske?
Japp

Kliff skrev:
"Dags att ifrågasätta nu då."

För att?
Det har jag redan skrivit tre gånger i tråden:
Det finns i reglerna för lekplatser inga krav på att avskärma dem med plank om inte de som bor där kräver ljuddämpning och det har de ju inte gjort.

Anna_H skrev:
Det har jag redan skrivit tre gånger i tråden:
Det finns i reglerna för lekplatser inga krav på att avskärma dem med plank om inte de som bor där kräver ljuddämpning och det har de ju inte gjort.
:wow: Har detta inlägg möjligtvis hamnat i fel tråd ?

Tack alla svar på tråden! Jag har uppfattat att sanden är viktigast. Och att den håller Europeisk standard. Men det är också den dyrbaraste åtgärden. Att schakta bort och deponera är dyrbart. Några bidrag har inte varit aktuellt. Nu finns det en kommunal sandlåda ett parkvarter bort. Kanske bidraget gått ditt. Det blir i alla fall mera lek och spring på gatan när egna sandlådan stängs. Bygg och planlagen är en sak. Produktansvarslagen är värre. Den nya standarden har gjort sandlådan till en olaglig avvikelse. Under eget ansvar. Som inspektören förmodligen upplyst om. Med vänlig hälsning, PerOf

I en SANDLÅDA behövs inte EU-sand, det ska inte vara EU-sand där, den går inte att gräva i och bygga med. Under klätterställningar, gungor och annat med fallrisk däremot. Viktigt att skilja dessa åt. Vi bytte som sagt vår gunga mot en båt, och satte igen all sand utom en lagom lekbit (3*3 istället för 10*10), mindre ogräs att rensa också. Ska fylla på den ed helt vanlig sand i år efter vårstädningen i maj.

Roland: Jo, jag trodde nog att jag var i tråden om plank runt lekplatsen. Samma regelverk dock, och viktigt att läsa på.

De detaljerade reglerna står i standarder, standarder måste man tyvärr köpa. Det är så framtagningen av standarder finansieras i dagsläget.

Nerre skrev:
De detaljerade reglerna står i standarder, standarder måste man tyvärr köpa. Det är så framtagningen av standarder finansieras i dagsläget.
Anna_H skrev:
Samma regelverk dock, och viktigt att läsa på.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Standard
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regler

Som Anna påpekar är det viktigt att läsa på. Tyvärr så är hänvisningarna till regler/standard/lagar i denna tråd blygsamma som jag påpekade i inlägg #66.

Om det är en standard som reglerar så ... för mig är en standard något som underlättar så att alla gör likadant.
En standard innebär inte att man är tvingad att använda en viss standard. Tex har vi det metriska systemet här i Europa, det underlättar, men kan inte förbjuda mig att använda tex tum-systemet.

Sedan kan man ha synpunkter på att behöva betala för att få tillgång till en standards definition. Det borde ju vara utfärdarens intresse, som infört standarden, att sprida den så mycket som möjlig
t :mad:

Är det en regel eller lag.... de flesta lagar och regler som införs gäller från den dagen dom är fastställda. Alltså inte retroaktivt.

Gäller citerade regler alla, gamla eller enbart nya lekplatser och i så fall från vilket anläggningsdatum.

Som sagt det är viktigt att läsa regler, standard,lagar.... om man har tillgång till dom.

Är ytterst intresserad, som ägare till en gammal lekplats att verkligen läsa igenom reglerna.
Någon som vet var dom finns?

Redigerat:
Nu brukar det vara så här (i de flesta fall):

I grunden finns det en lag, lagar stiftast av riksdagen. Lagen är ofta generellt skriven och sen står det att regeringen får utfärda förordningar med mer detaljer.

Sen finns det då en förordning utfärdad av regeringen (av ett departement). Förordningar brukar egentligen inte innehålla så mycket mer detaljer om vad som gäller utan mer om vem som får tala om vad som gäller. Förordningen brukar så säga att en myndighet får utfärda föreskrifter som innehåller mer detaljer.

Myndigheten utfärdar då en föreskrift som innehåller detaljer. I många sammahang så väljer myndigheten att i sin föreskrift hänvisa till en svensk standard.

Då hamnar vi i det läge att för att man ska uppfylla lagen så måste man uppfylla förordningen, för att uppfylla förordningen måste man uppfylla föreskriften, och för att uppfylla föreskriften måste man uppfylla standarden.

Ofta har myndigheterna också råd som är kopplade till deras föreskrift, dessa råd brukar vara förklaringar och sammanställningar av krav. Råden måste man inte följa, men det är betydligt enklare att följa dem än att inte göra det.

Ja, men den springande punkten är: från när gäller dessa lagar,förordningar,föreskrifter?
Retroaktivt eller från den dagen dom blir antagna av riksdag och/eller resp. myndighet.

.... och fortfarande har vi inte klarlagt det TS tog upp genom konkreta hänvisningar/länkar.... :rolleyes:

Det beror ofta lite på, oftast brukar lagstiftarna ha tänkt på det så det framgår av lagarna.

Man kan ju vända på frågan: Är det mer ok att ett barn skadar sig på en lekplats om den byggdes innan de nya reglerna kom?

Oavsett när lekplatsen byggdes så är det den som äger lekplatsen som ansvarar för skador där. Och i förlängningen blir det då antagligen en fråga om vad ägarens försäkringsbolag anser eller hur mycket pengar man har avsatt för att betala skadestånd om nån blir skadad.

Och alla backar även skidbackar skall grävas bort, staket runt alla gator, träd högre en 0,5 meter skal sågas ner staket runt alla vattensamlingar och hela kustlinjen runt Sverige allt i rätt sandlåda anda från Bryssel.Gratis hjälmar utdelas vid födseln på BB och skall vara märkta med bäst före datum.

Nerre skrev:
Det beror ofta lite på, oftast brukar lagstiftarna ha tänkt på det så det framgår av lagarna.
...och vilken lag syftar du på i detta fall?

Jag ifrågasätter inte intentionerna eller hur bra eller dåliga nya regler är.

Givetvis så har man ett tillsynsansvar att redskapen är hela och funktionella, men detta innebär inte, enligt mitt sätt att se det, att det kan krävas ombyggnader.
Givetvis kan det i vissa fall (tex vid bidrag från kommunen) finnas ett krav från bidragsgivaren om en viss standard. Men det, menar jag, är en annan historia.

Det finns otroligt många nya lagar och regler som kommer varje år, inte minst inom byggsektorn, handikappanpassningar mm.

Dessa regler implementeras i nybygge och gamla fastigheter som byggs om, dvs söker bygglov för någon åtgärd efter att regler ändrats.

Det är inte så att nya regler blir tvingande för gamla fastigheter oavsett hur välmenande regeln är. Då skulle vi behöva riva större delen av städerna som byggdes under 1900-talet och tidigare.
(Och i fastighetsbegreppet inkluderar jag tillhörande lekplatser inom fastigheten)

Man blir tvungen att läsa igenom alla lagarna från "roten". Börja med PBL alltså och sen gå vidare. Det är antagligen olika för olika regler.

Nerre skrev:
Man blir tvungen att läsa igenom alla lagarna från "roten". Börja med PBL alltså och sen gå vidare. Det är antagligen olika för olika regler.
Så du menar att bara högre utbildade jurister/advokater kan vara ägare till lekplatser?

Du menar väl inte på allvar att varje fastighetsägare som råkar ha en lekplats på sin fastighet skall behöva advokathjälp för att utröna vilka regler som gäller eller inte gäller för en lekplats ?

Nej, då blir den enkla slutsatsen: RIVNING = ENKLAST

Tror du att det var det som reglerna avsåg... mindre antal lekplatser till barnen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.