Faktum är att den där sanden faktiskt inte fryser på samma sätt som vanlig sand när det blir tjäle, är väl för att den hållet fukt dåligt. Antagligen därför den är dålig att ha i sandlådor också för torr sand går inte att bygga med. Vi har sådan sand under klätterställningarna på jobbet och det händer naturligtvis att barn trillar ner och slår sig ändå men det är ju inte bara sanden som regleras i den standard som finns för lekplatser.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eller så är det så enkelt att vi ser olika på risker.
Personligen är en standard för sand inget som jag ser om säkerhetsökande åtgärd, vilket inte kan jämföras med användande av bilbälte/barnstol utifrån hur biltätheten/hastigheterna ökat under de senaste 50 åren.
Åter igen min egen personliga och subjektiva åsikt.

• Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
D09
AndersS skrev:
Eller så är det så enkelt att vi ser olika på risker.
Personligen är en standard för sand inget som jag ser om säkerhetsökande åtgärd, vilket inte kan jämföras med användande av bilbälte/barnstol utifrån hur biltätheten/hastigheterna ökat under de senaste 50 åren.
Åter igen min egen personliga och subjektiva åsikt.
Fallsand eller motsvarande mattor anser jag gör skillnad, iaf sen jag testat dagis/ skolas utrustning. :)

Sanden gäller dock att hålla ren så den inte blandas upp med diverse material.

Tösens gamla dagis fallsand var full med grenar, vedträn och stenar...

D09 skrev:
Fallsand eller motsvarande mattor anser jag gör skillnad, iaf sen jag testat dagis/ skolas utrustning. :)
Sanden gäller dock att hålla ren så den inte blandas upp med diverse material.
Tösens gamla dagis fallsand var full med grenar, vedträn och stenar...
Jo, eller så kommer barnet hem till den egna gungställningen som står på gräsmattan eller hos kompisen ;)
Har full förståelse för varför kommuner, företag, etc, som har verksamhet med barn ska följa vissa regelverk då det finns juridiska aspekter att förebygga och vid olyckshändelse.

eviljava skrev:
Återigen: Det finns människor som anser att "vanlig sand" inte är farligt om man använder sunt förnuft. Men det kanske är där skon klämmer?
Och det finns statistik som visar att det blir fler skador med vanlig sand. Sen får väl folk anse vad de vill, personligen tycker jag att man bör basera sin åsikter på fakta och inte magkänsla.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag är mer nyfiken på "PerOF" som startade tråden men sen inte synts till I denna alls.....

Så vitt jag vet så dräller det inte av lekplatsinspektörer på stan som har till uppgift att stänga lekplatser, på sin höjd kan en förening eller dagis få en anmodan att byta sand men att den skulle bli avstängd väcker iaf min trollvaring....

/Peter

Nerre skrev:
Och det finns statistik som visar att det blir fler skador med vanlig sand.
Referera till den statistiken! Jag vill gärna se statistik som jämför de båda sandsorterna.

Det skall bli intressant att jämföra detta både procentuellt och i absoluta tal.

Anna_H skrev:
Det är ju du och EndZone som raljerar, jag bara svarar i samma anda.
Självklart! Ansvaret för din handling vilar hos någon annan.

(lite som i lekparken gissar jag)

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Hej
Vi (förening) tog över drift av vår lekpark när kommunen gjorde neddragningar för ett tiotal år sedan.
Vi har vanlig sand överallt, i sandlåda, under gungor, klätterställning, rutschkana osv. Dock har vi även en glad pensionär som två gånger om året går över ytan med sin Mantis. Inspektörerna har nog aldrig missat att berömma oss för sandkvaliten, bara som ett tips.

Kliff skrev:
inspektörerna har nog aldrig missat att berömma oss för sandkvaliten, bara som ett tips.
Vilka "inspektörer" syftar du på och vilket regelverk stödjer sig "inspektionen" på ?
Hur ofta skall "inspektionerna" göras och vem bestämmer intervallet? :confused:

Inspektörerna kommer från kommunen och jag tror det är vartannat år.
För två år sedan var det dock med en extra från någon förvaltning (fråga mig inte vilken, men hon kom från Göteborg) bara för att mäta hårdheten på sanden.
Jag vågar inte ange någon standard som de går efter, men de har en checklista som de kryssar av.
Jag har inte läst standarden själv men det nämns en i tidigare inlägg, kanske vi kan anta att det är den.
Eftersom vi får bidrag för underhåll från kommunen, och det inte har varit några större avvikelse vid deras inspektioner, har vi inte ifrågasatt eventuella standarder.

Hoppas att det var svar på dina "frågor"

Redigerat:
Dags att ifrågasätta nu då.

M
Kliff skrev:
...en glad pensionär som två gånger om året går över ytan med sin Mantis.
Vad är en Mantis?

kontorsråttan
"Dags att ifrågasätta nu då."

För att?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.