14 418 läst ·
79 svar
14k läst
79 svar
Europeisk sandlåda?
Mina barn får oxå leka där! I att växa upp ingår sådant. Min 2,5 åring vet nu att stekpannan är varm efter några brännmärken, han är en hejare på att steka köttfärs. Snart ska han lära sig klättra i träd.
Det ingår även att lära sig att det är farligt att kasta sig från bassängkanten på badhuset innan man kan simma, några kallsupar är inte farligt....
Trygghetsnarkomani är inget för mig
Det ingår även att lära sig att det är farligt att kasta sig från bassängkanten på badhuset innan man kan simma, några kallsupar är inte farligt....
Trygghetsnarkomani är inget för mig
I min hemkommun tas sanden bort från många lekplatser och ersätts av nån slags gummi, argumentet jag hört har då varit att katter inte kommer och förorenar och lämnar efter sig saker åt barnen...
Det argumentet köper jag! Alla sandlådor är som kattmagneter och kattpiss luktar inte hallontårta!b8q skrev:
Jo, vad kul att växa upp om allt med någon form av risk ska tas bort.
Tillhör snart de gamla och uppväxt i miljö nära naturen med trädklättring, stora stenar att klättra på, även berg, hoppande över bäckar och fiskande i sjön. Om man ser till trådens dialog uppfattar jag det som att det borde vara straffbart att idag ge barn möjlighet till detta. Men det är bara min egen gammaldags åsikt.
Tillhör snart de gamla och uppväxt i miljö nära naturen med trädklättring, stora stenar att klättra på, även berg, hoppande över bäckar och fiskande i sjön. Om man ser till trådens dialog uppfattar jag det som att det borde vara straffbart att idag ge barn möjlighet till detta. Men det är bara min egen gammaldags åsikt.
Jag arbetar i branschen sedan många år och håller med er vad gäller säkerhetshysterin kring offentliga lekplatser. Jag vill bara flika in att EU har ingenting med säkerhetsnormen att göra. Det är något media hela tiden får för sig. Det finns ingen "EU-sand" eller "EU-normer" kring lekplatser. Däremot finns en EN-norm. EN 1176. Denna följs av såvitt jag vet samtliga länder i hela Europa. Däremot har vi en förmåga att tolka dess innehåll olika. I Sverige går vi all-in och läser varje ord som om det vore en lag (vilket det inte är, i standarden upplyser man t om om vikten av att använda sunt förnuft), medan man i Grekland gärna använder betong som underlag på lekplatserna. Bägge länder har undertecknat och följer samma norm/standard.
Många av reglerna är VÄLDIGT bra. Den så kallade EU-sanden under gungorna är dels skyddande vid fall, men även omöjlig att bygga med, vilket faktiskt räddar fler barn ändå, då en väldigt vanlig olycka faktiskt är att ett barn sitter och gräver och får ett gungande barn i huvudet. Har själv ett rejält ärr i pannan efter en sådan händelse.
Tyvärr är den väldigt dyr, så vår samfällighet bytte gungställningen mot ett utflyktsbord och en plasteka som ägaren inte kunde hitta läckan på. Borrade fler hål i den (för att inte få den regnfylld eller stulen) och så byggde en händig granne en styrpulpet till den.
Reglerna om hur stora luckor och hål det får vara för att barn inte ska fastna är också mycket bra. Om nån undrar varför vissa lekställningar bara har stegar för att komma upp, så är det för att hindra små barn att komma upp, då gäller lite andra regler.
Tyvärr är den väldigt dyr, så vår samfällighet bytte gungställningen mot ett utflyktsbord och en plasteka som ägaren inte kunde hitta läckan på. Borrade fler hål i den (för att inte få den regnfylld eller stulen) och så byggde en händig granne en styrpulpet till den.
Reglerna om hur stora luckor och hål det får vara för att barn inte ska fastna är också mycket bra. Om nån undrar varför vissa lekställningar bara har stegar för att komma upp, så är det för att hindra små barn att komma upp, då gäller lite andra regler.
Men statistiskt sett är olyckor på lekplatser försvinnande få, detta om man jämför med naturlig lek i skog och mark vilket förhoppningsvis merparten av våra barn får utföra dagligen. Vidare kan man fundera på hur den strida sanden (som felaktigt kallas EU-sand) förvandlas till stenhård fallyta under vintern. Men inte sker fler hjärnskakningar för det. Barn har en förmåga att förstå och hantera risker om de bara får utsättas för dem. Risk är INTE synonymt med fara. Risk är utvecklande och en oerhört viktig del av vårt dagliga liv. Däremot är det viktigt att förhindra faror som ett barn inte kan förutse, som exempelvis så kallade snoddfällor vid rutschbanor etc.
Ehm...det är ju det jag åsyftar...?
Därmed ska herr/fru lusläsare av standarden alltså stänga landets alla lekplatser vintertid?
Orimligt? Det är bara en bråkdel av vad i standarden som kan anses orimligt för den som inte kan eller vill använda sunt förnuft.
Därmed ska herr/fru lusläsare av standarden alltså stänga landets alla lekplatser vintertid?
Orimligt? Det är bara en bråkdel av vad i standarden som kan anses orimligt för den som inte kan eller vill använda sunt förnuft.