14 418 läst ·
79 svar
14k läst
79 svar
Europeisk sandlåda?
Med det sagt. För den som anser lekplatser som inte följer standarden till fullo ska stängas - låt inte ditt barn leka ute i naturen. Där kan vi prata om total avsaknad av fallskydd, massor av farliga hål, livsfarliga mått och gud vet vad. Men hur många barn skadas allvarlig i naturen trots det...?
Vi ska värna våra barn, absolut. Men det finns en gräns där vi i välvilja och paragrafrytteri gör våra barn en stor otjänst.
Ja, mitt påstående är välgrundat.
Vi ska värna våra barn, absolut. Men det finns en gräns där vi i välvilja och paragrafrytteri gör våra barn en stor otjänst.
Ja, mitt påstående är välgrundat.
Så bara för att Sverige är fruset på vintern ska vi ge tusan i alla säkerhetsregler, är det vad du försöker säga?
Eller kan man tänka sig att man har regler som gör lekplatserna säkrare under den årstid de faktiskt används?
Eller kan man tänka sig att man har regler som gör lekplatserna säkrare under den årstid de faktiskt används?
Jag inser att du inte vill läsa och förstå diskussionen jag för, så jag släpper den här. Det tjänar ingenting till att in absurdum diskutera sunt förnuft kontra en standard som inte förändrat en enda punkt i olycksstatistiken i Sverige sedan den infördes. Ej heller i övriga länder i Europa som väljer att läsa standarden men samtidigt tillämpa just sunt förnuft.
Men det är nog som den välkände entreprenören Theo Paphitis brukar säga; "Common sense is not very common"
Trevlig fredagkväll!
Men det är nog som den välkände entreprenören Theo Paphitis brukar säga; "Common sense is not very common"
Trevlig fredagkväll!
Statistiken blev bättre när jag växte ur lekplatsåldernEndZone skrev:Men statistiskt sett är olyckor på lekplatser försvinnande få, detta om man jämför med naturlig lek i skog och mark vilket förhoppningsvis merparten av våra barn får utföra dagligen. Vidare kan man fundera på hur den strida sanden (som felaktigt kallas EU-sand) förvandlas till stenhård fallyta under vintern. Men inte sker fler hjärnskakningar för det. Barn har en förmåga att förstå och hantera risker om de bara får utsättas för dem. Risk är INTE synonymt med fara. Risk är utvecklande och en oerhört viktig del av vårt dagliga liv. Däremot är det viktigt att förhindra faror som ett barn inte kan förutse, som exempelvis så kallade snoddfällor vid rutschbanor etc.
Tror jag har minst 3 dokumenterade hjärnskakningar från lekplatsen i bollebygd
Kommer ifall ihåg högt fall från lastbilsdäcksgungan, vi tävlade och jag ville vinna... Slutade med ansiktet nere i sanden
Klättra på lekplatstaket, trilla ner, igenom nätet och med huvet i backen
Trillade av rutchkanan och huvet ner i sanden när vi lekte jage... Där var jag smart nog att säga till doktorn att mamma putte ner mig
Vintertid var det mest tungan som fastnade i stolpar, lårkakor från snowracer etc
Varför håller ni inte helt enkelt era ungar inomhus? Gärna vid ett datorspel, det ger ju friska barn!
Jag förstår vad du skriver: Diu tycker att säkerhetsreglerna på lekplatsera är löjliga, eftersom marken fryser på vintern i Sverige.EndZone skrev:Jag inser att du inte vill läsa och förstå diskussionen jag för, så jag släpper den här. Det tjänar ingenting till att in absurdum diskutera sunt förnuft kontra en standard som inte förändrat en enda punkt i olycksstatistiken i Sverige sedan den infördes. Ej heller i övriga länder i Europa som väljer att läsa standarden men samtidigt tillämpa just sunt förnuft.
Trevlig fredagkväll!
Jag förstår också att du inte läst standarden. Det har jag och den innehåller mycket mer än sand, tex regler om höjd på räcken så att man inte ramlar av klätterställningen, regler om avstånd mellan spjälor, så att man inte kan ramla emellan och fastna, regler om staket runt gungor så att andra barn inte råkar springa in och få en gunga i huvet osv.
Och jo, det finns gott om statistik som visar att anpassade lekplatser har färre olyckor. Kolla med försäkringsbolagen eller kommunerna tex.
Jag letar reda på mina källor om du först visar din källa på att det INTE blivit någon förbättring
Vilka regler gäller om ungarna skall leka i skogen då? Var kan jag hitta dessa? Vågar man låta dem leka där utan regler?Anna_H skrev:Jag förstår vad du skriver: Diu tycker att säkerhetsreglerna på lekplatsera är löjliga, eftersom marken fryser på vintern i Sverige.
Jag förstår också att du inte läst standarden. Det har jag och den innehåller mycket mer än sand, tex regler om höjd på räcken så att man inte ramlar av klätterställningen, regler om avstånd mellan spjälor, så att man inte kan ramla emellan och fastna, regler om staket runt gungor så att andra barn inte råkar springa in och få en gunga i huvet osv.
Och jo, det finns gott om statistik som visar att anpassade lekplatser har färre olyckor. Kolla med försäkringsbolagen eller kommunerna tex.
Jag letar reda på mina källor om du först visar din källa på att det INTE blivit någon förbättring![]()
Det är bra med regler för då slipper jag som förälder tänka själv!
Eviljava: vilket trams. Låter du dina barn åka utan säkerhetsbälte, struntar i hastighetsskyltarna, äter insjögädda varje dag eftersom de ju lika gärna kan snubbla på en kotte och slå skallen i en sten? Man kan drunkna i en vattenpöl om man har otur, så låt oss strunta i att lära barnen simma och strunta i alla säkerhetsregler i simhallar och trädgårdspooler?
Att naturen har sina farligheter liksom vintern är väl inte en orsak att lägga till FLER farligheter? Kan du förklara hur du tänker?
Att naturen har sina farligheter liksom vintern är väl inte en orsak att lägga till FLER farligheter? Kan du förklara hur du tänker?
Lekplatser är ju anlagda för att barn ska leka där, då tar man ju gärna för givet att de är säkrare för barnen än att springa i skogen. Den som anlägger en lekplats som inte uppfyller relevanta regler kan bli skadeståndsskyldig och antagligen även fälld för vållande av annans död.
Tycker att det är i grunden bra med regelverk kring lekplatser på offentliga miljöer, skola, dagis etc eftersom människan är en girig sak så hade det nog köpts in rena budgetskiten om det var möjligt.
Sen undrar man hur man tänker när man kombinerar dagis och förskoleklass i samma lekgård.
Utrustningen är ju klassade för viss ålder om jag fattat det rätt och det skiljer en del mellan 1 - 6 år
Så var det på tösens tidigare dagis, helt sanslöst dålig miljö där de minsta som kunde obehindrat kunde gå till ett 2 meters "stup" på en klippa.
Så ju bättre grejor från start kompenserar människans dåliga beteenden.
Sen finns ju inte en plats i skogen som är den andra lik, vilket är perfekt, utmanande, spännande och lurigt.
Chefen berättade förra om en dödsolycka som skedde för många år sen när en bekant till honom skulle gå hem genom skogen och ramlade ner för ett stup. Träden låg tätt och precis i kant med stupet så man klev rätt ut kan man säga.
Men skogen är där jag lekte mest när jag var barn, likaså ängen hemma som jag grävde upp och gjorde ett tunnelsystem i ( livsfarligt ) samt klättrade i bergen och i de högsta träden 👍
Men det var på lekplatserna jag skadade mig, tror det iofs är ett annat tempo på lekplatserna än i skogen.
Sen undrar man hur man tänker när man kombinerar dagis och förskoleklass i samma lekgård.
Utrustningen är ju klassade för viss ålder om jag fattat det rätt och det skiljer en del mellan 1 - 6 år
Så var det på tösens tidigare dagis, helt sanslöst dålig miljö där de minsta som kunde obehindrat kunde gå till ett 2 meters "stup" på en klippa.
Så ju bättre grejor från start kompenserar människans dåliga beteenden.
Sen finns ju inte en plats i skogen som är den andra lik, vilket är perfekt, utmanande, spännande och lurigt.
Chefen berättade förra om en dödsolycka som skedde för många år sen när en bekant till honom skulle gå hem genom skogen och ramlade ner för ett stup. Träden låg tätt och precis i kant med stupet så man klev rätt ut kan man säga.
Men skogen är där jag lekte mest när jag var barn, likaså ängen hemma som jag grävde upp och gjorde ett tunnelsystem i ( livsfarligt ) samt klättrade i bergen och i de högsta träden 👍
Men det var på lekplatserna jag skadade mig, tror det iofs är ett annat tempo på lekplatserna än i skogen.
Åsikter som inte ligger i linje med dina egna är alltså trams?Anna_H skrev:
Skulle du klassa ovanstående som trams om någon annan än du hade skrivit det?Anna_H skrev:
Varför det?Anna_H skrev:
Gissningsvis är detta fortsättningen på ditt raljerande? Men om du hade läst och förstått innebörden i mina inlägg hade du insett att jag mer än gärna lär mina barn simma. Det händer t.o.m. att de får kallsupar.
Återigen: Det finns människor som anser att "vanlig sand" inte är farligt om man använder sunt förnuft. Men det kanske är där skon klämmer?Anna_H skrev:
Det är ju du och EndZone som raljerar, jag bara svarar i samma anda.eviljava skrev:
Undrar fortfarande varför säkerhet på lekplatser är dumheter och vad det har att göra med att skogen inte är EU-säkrad som lekplats eller att det är kallt på vintern?