21 177 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
HejK karlmb skrev:
Återigen så sitter jag inte på ett elnätsbolag med deras siffror
När sedan frågan riktades i ett inlägg direkt till mig så svarade jag, att jag orimligt l kan kan leverera detta och vill naturligtvis inte gissa
Samtidigt vet jag inte om någon annan bransch eller "inhyrd tjänst/vara", som inte behöver specificera & faktiskt påvisa "förbrukat material/kostnader " till den kund som dom tar betalt ifrån.M Martin Lundmark skrev:
Tänk om övriga företag gjorde så!...Företag inriktade på att ex vis renovera badrum, plötsligt lade på 20 % på totalpriset & sedan bara hänvisade till "kostnader för forskning för tätskiktslösningar & övriga framtida förbättringar".
Eller att extrakostnader för våra matvaror, hänvisade till "för framtida utveckling & effektivisering"
Elbranschen är har blivit "sjuk" & behöver "mediciner/lagar/krav" för att komma på rätt spår igen.
Hela välståndet lutar emot en prisvärd stabil planeringsbar elkostnad, & att "maffian" nu slagit klorna i branschen är förödande & Sverige kan tappa 10 år's utveckling enbart pga av detta.
Nu är det väl lite skillnad på el och badrum, eller hur?J jawen skrev:Samtidigt vet jag inte om någon annan bransch eller "inhyrd tjänst/vara", som inte behöver specificera & faktiskt påvisa "förbrukat material/kostnader " till den kund som dom tar betalt ifrån.
Tänk om övriga företag gjorde så!...Företag inriktade på att ex vis renovera badrum, plötsligt lade på 20 % på totalpriset & sedan bara hänvisade till "kostnader för forskning för tätskiktslösningar & övriga framtida förbättringar".
Eller att extrakostnader för våra matvaror, hänvisade till "för framtida utveckling & effektivisering"
Elbranschen är har blivit "sjuk" & behöver "mediciner/lagar/krav" för att komma på rätt spår igen.
Hela välståndet lutar emot en prisvärd stabil planeringsbar elkostnad, & att "maffian" nu slagit klorna i branschen är förödande & Sverige kan tappa 10 år's utveckling enbart pga av detta.
Ställer du samma krav på vägar/järnvägar?
Ställer du samma krav på kommunens byggen?
Ställer du samma krav på bensinstationen?
Det vet jag. Men du ger sken av att ha insyn. Och även mer möjlgiheter än andra att ge kött på benen.M Martin Lundmark skrev:
Du gjorde aldrig det.
Nej, de får inte enligt reglerna. Regeringens inventering handlar om hur de tar ut avgifter i allmänhet, inklusive effekttariffer - jag tolkar inte den som att den pekar finger på att effekttarifferna i sig har höjt taxan.K karlmb skrev:
Nu pratar vi historiskt och då är det mkt lite effektarriffer än så länge.pacman42 skrev:
HejK karlmb skrev:
Jag upprepar det jag nu skrivit flera gånger
Jag är elkraftingenjör med en forskarutbildning som arbetat på industri samt sedan med industriell förskning och därefter på universitet där jag utbildat och forskat
Men jag har inte arbetat på ett elnätsbolag
Däremot så har jag viss kunskap om elkraftförsörjningen
Som pensionär och villaägare försöker jag nu hjälpa andra här på byggahus genom att förmedla mina erfarenheter
Jag köpte huset 1994 och har minskat elenergi behovet till 30 % utan att göra uppoffringar
Den ekonomiska besparingen har bekostat investeringen och även bidragit till nytt kök och fönsterbyte
När jag nu även ser att metoden jag använt ger möjligheten att klara effektavgiften så berättar jag det för andra här
Redigerat:
Du glömde att du även skriver att effektavgift är en rimlig och rent av növändig lösning.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag upprepar det jag nu skrivit flera gånger
Jag är elkraftingenjör med en forskarutbildning som arbetat på industri samt sedan med industriell förskning och därefter på universitet där jag utbildat och forskat
Men jag har inte arbetat på ett elnätsbolag
Däremot så har jag viss kunskap om elkraftförsörjningen
Som pensionär och villaägare försöker jag nu hjälpa andra här på byggahus genom att förmedla mina erfarenheter
Jag köpte huset 1994 och har minskat elenergi behovet till 30 % utan att göra uppoffringar
Den ekonomiska besparingen har bekostat investeringen och även bidragit till nytt kök och fönsterbyte
När jag nu även ser att metoden jag använt ger möjligheten att klara effektavgiften så berättar jag det för andra här
Så det är inte bara hjälp till att spara pengar.
Du har varit väldigt duktig Martin 👍M Martin Lundmark skrev:
Men det jag stör mig enormt på, är att hela "elbranschen" fått fritt fram att "skinna oss alla"
Med sanslösa "ramverk" till "budgetar" & det blir bara värre & värre.
Och orättvisan i elkostnader att driva industri eller företag inom Sverige!
Branschen har även fått svenskarna att HELT tappa det förtroendet vi länge haft för branschen.
1890 ca började elens utbyggnad i Sverige, vi "alla" har sedan dess "löpande" varit med att betala för det.
Successivt vart Sveriges elnät & produktion bäst i världen, vilket gynnade ALLA i vårt land enormt vad gäller välfärd.
Men plötsligt hände något!
Kapitalisterna som nu ägde stora delar av vår "elbransch" ville ha "mycket mer avkastning", så man skapar en rättslig tvist emot EI & spenderar 100 miljoner på dyra slipade advokater & självklart vinner man då målet/tvisten.
& därifrån vill kapitalisterna/ägarna ha ÄNNU MER, och "hjulet" snurrar snabbare.
Dessa kapitalisterna/ägarna struntar fullständigt i "samhället" & samhällets mycket negativa konsekvenser som uppstår pga detta.
Och om man frågar hur NU en industri nedåt Malmö/Ystad ska kunna "överleva", så bli svaret iskallt & helt orealistisk att "dom ska flytta hela verksamheten".....Efter 70 år fungerande verksamhet & många investeringar på vägen.
Detta är INTE att ta ansvar!
Hej karlmbK karlmb skrev:
Fick just tag på en Licentiatavhandling, författad av Maria Sandström, med rubriken;
Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles: Case studies of residential areas in Sweden
https://du.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1848438&dswid=-8661
Klickar ni på länken ”fulltext (2786 kB)” så kan ni tanka ned den
Här har Maria Sandström gjort två olika fallstudier baserat på verkliga data. Detta för att återspegla förhållandena i svenska bostadselnät.
De faktorer som beaktades var val av laddningsstrategi, nivån av elbilsimplementering, platsen för elbilsimplementering och en förändring i spänningsavvikelsens PI-gräns.
Begreppet ”hosting capacity” (acceptansgräns) (HC) beskriver hur t.ex. mycket solel eller elbilsladdning som får plats i distributionsnätet innan oacceptabla avvikelser inom vissa givna elkvalitétsindikatorer uppstår.
- Fall 1 antar att laddningen startar så snart elbilen är inkopplad.
- Fall 2 antar att laddningen är jämnt fördelad under hela laddningssessionen så att laddningseffekten är konstant från inkoppling till utgång.
- Fall 3 antar att elbilar laddas när spotpriset är lägst under laddningssessionen. I detta fall har spotprisinformationen från SE3 använts (se referens 68).
Ni ser även att det till stor del handlar om att det är spänningsvariationer och spänningsnivån som påverkas i elnäten
Effektavgiftens mål är att undvika att vi får en kostsam ombyggnad av de redan byggda elnäten beroende på den förändrade användningen.
Redigerat:
Hej jawenJ jawen skrev:Du har varit väldigt duktig Martin 👍
Men det jag stör mig enormt på, är att hela "elbranschen" fått fritt fram att "skinna oss alla"
Med sanslösa "ramverk" till "budgetar" & det blir bara värre & värre.
Och orättvisan i elkostnader att driva industri eller företag inom Sverige!
Branschen har även fått svenskarna att HELT tappa det förtroendet vi länge haft för branschen.
1890 ca började elens utbyggnad i Sverige, vi "alla" har sedan dess "löpande" varit med att betala för det.
Successivt vart Sveriges elnät & produktion bäst i världen, vilket gynnade ALLA i vårt land enormt vad gäller välfärd.
Men plötsligt hände något!
Kapitalisterna som nu ägde stora delar av vår "elbransch" ville ha "mycket mer avkastning", så man skapar en rättslig tvist emot EI & spenderar 100 miljoner på dyra slipade advokater & självklart vinner man då målet/tvisten.
& därifrån vill kapitalisterna/ägarna ha ÄNNU MER, och "hjulet" snurrar snabbare.
Dessa kapitalisterna/ägarna struntar fullständigt i "samhället" & samhällets mycket negativa konsekvenser som uppstår pga detta.
Och om man frågar hur NU en industri nedåt Malmö/Ystad ska kunna "överleva", så bli svaret iskallt & helt orealistisk att "dom ska flytta hela verksamheten".....Efter 70 år fungerande verksamhet & många investeringar på vägen.
Detta är INTE att ta ansvar!
Du har, i din historiebeskrivning, helt glömt den förändrade elanvändningen som skett av oss elanvändare i de befintliga elnäten de senaste åren
Detta till exempel genom timvis elpris och styrning, solceller, elbilsladdning etc.
Har du tagit ditt ansvar och beskrivit denna förändring i elanvändning
När det gäller rättvisa så innebär effektavgiften att det är den som belastar elnätet mer, betalar mer, än den som tex inte laddar elbil på hög effekt utan bara har hushållslast
Det kan ju anses orättvist att den som inte har förändrat sitt beteende och satt krav på kostsamma ombyggnationer skall betala för den som vill ladda elbil på hög effekt
Titta på mitt inlägg #449 som gäller elbilsladdning som framför allt ökat de senaste 5–10 åren
Redigerat: