N
Mycket beror ju på hur respektive elnätsbolag väljer att utforma effektavgiften.
Det skiljer sig ganska mycket åt mellan bolagen.

• Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Intressant fördelning med en tredjedel höjd kostnad, en tredjedel sänkt och en tredjedel oförändrat. Jag gissar att alla som skriver "alla kommer få höjd kostnad" inte kommer ta till sig det.

• Gilla
  • Älska
Kvackatore och 9 till
  • Laddar…
Den mest intressanta frågan är ju snarare hur det har påverkat elnätet belastning. För det är väl på grund av detta som effektavgiften införs?

Har det gjort skillnad för Elnätet, eller gör det bara skillnad för konsumenten?

/Jocce

• Gilla
SonnyListon och 17 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Den mest intressanta frågan är ju snarare hur det har påverkat elnätet belastning. För det är väl på grund av detta som effektavgiften införs?

Har det gjort skillnad för Elnätet, eller gör det bara skillnad för konsumenten?

/Jocce
Ny Teknik skriver i sin artikel:

"En halv miljon kunder i Ellevios nät har levt med effektavgifter i ett års tid. De har i genomsnitt kapat sina effekttoppar med tre procent" .

• Gilla
Edvert och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant fördelning med en tredjedel höjd kostnad, en tredjedel sänkt och en tredjedel oförändrat. Jag gissar att alla som skriver "alla kommer få höjd kostnad" inte kommer ta till sig det.
Eller så har de redan tidstariff och sparar noll.

Ossian K Olsson
Skönt att slippa betala för andras slösande och oförmåga att planera! Ser fram emot att få det i höst här i Malmö.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Isakare och 10 till
  • Laddar…
Tomture61
Har vattenfall vilka under hösten inför effektavgift , de ger rådet att sprida ut sin elkonsumtion .
Så ska man laga mat på nätter istället då 🙄
Har en VP som ger toppar av elförbrukning (detta när kompressor ej räcker till) detta under hela dygnet .
En kraftigare VP är ej gratis (130.000)
Ska tvätt och tork ske på nätter 🙄
Söker jag information ang att använda tvättmaskinen på nätter så ger alla experter (försäkringsbolag , elsäkerhetsverket , brandförsvaret) rådet att ej använda tvättmaskin / torktumlare när ingen är hemma eller sover .
Plus det låter när maskinerna jobbar (stor risk att vakna av oljudet)

• Gilla
Simonstina och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har vattenfall vilka under hösten inför effektavgift , de ger rådet att sprida ut sin elkonsumtion .
Har en VP som ger toppar av elförbrukning (detta när kompressor ej räcker till) detta under hela dygnet .
En kraftigare VP är ej gratis (130.000:-)
Söker jag information ang att använda tvättmaskinen på nätter så ger alla experter (försäkringsbolag , elsäkerhetsverket , brandförsvaret) rådet att ej använda tvättmaskin / torktumlare när ingen är hemma eller sover .
Nä men du kanske inte måste köra diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren EXAKT den där timmen du också lagar mat. Eller så gör du det och så får du betala för dig.

• Gilla
Jasen2 och 8 till
  • Laddar…
Tomture61
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nä men du kanske inte måste köra diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren EXAKT den där timmen du också lagar mat. Eller så gör du det och så får du betala för dig.
Har en egen kw räknare och kan se effektförbrukningen i realtid .
Tex så nu under vintern så är grundförbrukningen 1,5-2 kw men ser toppar på 5-6 kw , ofta
Tvättstugan nyttjas när man ej jobbar , helger .
Är man sugen på en kaffe , näää blir ju en effekttopp osv.
Måste det alltid kollas på min effektförbrukning om det är tillrådigt att fixa käk / dryck 😄

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Har en egen kw räknare och kan se effektförbrukningen i realtid .
Tex så nu under vintern så är grundförbrukningen 1,5-2 kw men ser toppar på 5-6 kw , ofta
Tvättstugan nyttjas när man ej jobbar , helger .
Är man sugen på en kaffe , näää blir ju en effekttopp osv.
Måste det alltid kollas på min effektförbrukning om det är tillrådigt att fixa käk / dryck 😄
Många tror felaktigt att det är den faktiska effekttoppen som räknas det är det inte, utan det är den timme med högt genomsnittlig effekt.

När jag gör 3 koppar kaffe med min bryggare drar det 1kW i lite mindre än 3min. Det höjer snitteffekten den timmen med hela 0,05kW...

• Gilla
  • Älska
Jasen2 och 20 till
  • Laddar…
En kraftigare VP är ej gratis (130.000)
Du kan ta det lugnt och sova på natten! Men på samma sätt som det är dyrare att boka skidstuga på sportlovet så får man acceptera att det kostar lite mera om man inte vill/eller kan nyttja de billiga tillfällena.

• Gilla
Jasen2 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Hemingway Hemingway skrev:
Du kan ta det lugnt och sova på natten! Men på samma sätt som det är dyrare att boka skidstuga på sportlovet så får man acceptera att det kostar lite mera om man inte vill/eller kan nyttja de billiga tillfällena.
Kollade vad elen kostade tot. för 2025 , 27550 kr för 11500 kwh
Detta år är den ännu högre via Vattenfall !
Visst kör på , mer utgifter .......
Hela Sverige har blivit styrda att använda el för att förflytta sig , värma sin bostad osv
Nu blir vi straffade
El är inte samma sak som semester i fjällen !

• Gilla
Edvert och 9 till
  • Laddar…
Med Ellevio och 25A säkring har jag lyckats hålla mig under eller lika det tidigare priset. Men då betalade jag mer än jag behövde då 25 A sällan utnyttjades. Gissar att fler som haft onödigt hög säkring finns bland "vinnarna". Med tonårs-barn är det förmodligen bara att sätta räkningen på autogiro och blunda..

Det gäller det att hålla lite koll hela tiden, vanligaste boven är att köra torktumlare och varmvattenberedare samtidigt - båda har hög effekt och kan lätt gå samtidigt en hel timme. I köket är det nog bara när man gör mycket med ungen igång. Små-el som kaffebryggare och diskmaskin märks knappast.
Sen är det slut med elbilsladdning dagtid, spelar ingen roll om det är minuspris. Tibbers usla "smart"-laddning är också avstängd.

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
El är nödvändigt. Jag kan välja att ha bubbelbad , elradiatorer, elbil. Om jag väljer att köra allt samtidigt så blir det dyrt för mig. Om jag planerar mitt användande kan jag påverka kostnaden.

Matlagningen är svår att flytta, då får jag köra tvättmaskinen före eller efter. Så svårt är inte det.

• Gilla
  • Wow
Jasen2 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.