21 178 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Elanvändningen i Sverige har sjunkit till de lägsta nivåerna sedan 1990, (påverkat av höga elpriser)M Martin Lundmark skrev:
Och skulle vi ens "behöva tjafsa" Om att "skapa" timpris/ 15-minpris, OM SVERIGES elbransch hade fortsatt "på samma linje" som från ca 1920 dvs att Sveriges "el" var "billig" & pålitlig?
8,5 % elbilar påverkar i "hela taget" NOLL i detta.
Och skapar sedan solceller & vindkraft problem "i våra nät", JA, då får dessa själva bekosta "modifieringen" av våra nät.
För vanligtvis betalar jag inte "grannens" inköp av "entrecoten" på fredagen heller.
Och att alla husägare indirekt "straffas" med en högre totalkostnad "per köpt kWh", när dem drar in på förbrukningen (å snålar), det skapar knappast incitament att "spara"
Nej återigen, våran elbransch är sjuk!
HejJ jawen skrev:Elanvändningen i Sverige har sjunkit till de lägsta nivåerna sedan 1990, (påverkat av höga elpriser)
Och skulle vi ens "behöva tjafsa" Om att "skapa" timpris/ 15-minpris, OM SVERIGES elbransch hade fortsatt "på samma linje" som från ca 1920 dvs att Sveriges "el" var "billig" & pålitlig?
8,5 % elbilar påverkar i "hela taget" NOLL i detta.
Och skapar sedan solceller & vindkraft problem "i våra nät", JA, då får dessa själva bekosta "modifieringen" av våra nät.
För vanligtvis betalar jag inte "grannens" inköp av "entrecoten" på fredagen heller.
Och att alla husägare indirekt "straffas" med en högre totalkostnad "per köpt kWh", när dem drar in på förbrukningen (å snålar), det skapar knappast incitament att "spara"
Nej återigen, våran elbransch är sjuk!
Att årsenergiuttaget (kWh) har förändrats är en sak
Men här talar vi om elnäten och att när effekten (kW) varierar och dess påverkan på spänningskvaliten
Och att då effektavgifter kan vara ett möjligt sätt att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna
Redigerat:
Samtidigt kan jag tänka:M Martin Lundmark skrev:
OM 1 miljon av Sveriges elelementuppvärmda småhus 1990, kväll/nattetid på vintern kunde dra 10-20 kWh per timme & per hus, så torde elbilsladdning idag vara "en bråkdel" av "den tidigare förbrukningen/belastningen kväll/nattetid".
& behöver verkligen "näten" ett "mera konstant flöde" idag, eller exakt vad menar du?
Kablarna över Östersjön skapar ju i sig själv, ett relativt "konstant" flöde redan.
Exakt vad MÅSTE "byggas om & exakt VARFÖR?
HejJ jawen skrev:Samtidigt kan jag tänka:
OM 1 miljon av Sveriges elelementuppvärmda småhus 1990, kväll/nattetid på vintern kunde dra 10-20 kWh per timme & per hus, så torde elbilsladdning idag vara "en bråkdel" av "den tidigare förbrukningen/belastningen kväll/nattetid".
& behöver verkligen "näten" ett "mera konstant flöde" idag, eller exakt vad menar du?
Kablarna över Östersjön skapar ju i sig själv, ett relativt "konstant" flöde redan.
Exakt vad MÅSTE "byggas om & exakt VARFÖR?
Läs inlägg 449 där jag nyss gett exempel på en forskningsarbete som försöker svara på hur förtätning och den förändrade elanvändning påverkar de redan byggda elnäten
I denna tråd diskuterar vi effektavgiften och då är det bra om vi försöker förstå vad bakgrunden är
Redigerat:
Den sägerM Martin Lundmark skrev:
"citat"
Resultaten understryker behovet av samordnade laddningskontroller för elbilsflottor eller diversifierade eltariffer för att balansera elkraften i stor skala för att kunna använda elnäten effektivt.
"slut citat"
Men FORTFARANDE uppstod "problemet" ATT folk började "citat En laddningsstrategi baserad på energipriser resulterade i den lägsta HC-värdet, eftersom flera elbilar som laddades samtidigt orsakade höga effekttoppar under perioder med låga spotpriser."slut citat" JUST FÖR att elpriserna "spårade ur"
Hade Sveriges elpriser/elbransch fortfarande haft traditionella "låga" elkostnader, så HADE INTE ens detta NYA problem skapats!.
Folk & företag hade då istället laddat upp fordonen fördelat över hela dygnet, men "som det nu blivit" så laddar ALLA när det är billigast & det problemet skapade elbranschen själva.
sneglade igenom graferna som du hänvisade till gällande elbilsladdning.M Martin Lundmark skrev:
Kan jag sammanfatta det med att det är elbilarna som har ställt till det tillsammans med timpriser?
Som du skriver i ett antal inlägg så skall den som orsakar kostnader betala för den.
Då skulle jag dra slutsatsen att ett "vanligt" hushåll som har liknande elkonsumptionsmönster som man har haft i alla år borde inte påverkas.
De som skall betala är hushåll som från ett år till ett annat får en annan får ett annat elkonsumptionsmönster, dvs man trycker på med elbilsladdning för ett par bilar och/eller solceller.
Dvs det var inget problem att tvätta samtidigt som att laga mat efter en dusch förr men det gå numera inte för mellanchefen över gatan måste ladda sin förmånsbils istället. Och det måste ske nu för elen kostar 1 öre, men ökar till 2 kr om ett par timmar för det mojnar nere i Europa.
Nej, folk hade satt bilen på maxeffekt när de kommit hem eller efter maten. De hade inte brytt sig om att ladda långsamt - vis av egen erfarenhet.J jawen skrev:Den säger
"citat"
Resultaten understryker behovet av samordnade laddningskontroller för elbilsflottor eller diversifierade eltariffer för att balansera elkraften i stor skala för att kunna använda elnäten effektivt.
"slut citat"
Men FORTFARANDE uppstod "problemet" ATT folk började "citat En laddningsstrategi baserad på energipriser resulterade i den lägsta HC-värdet, eftersom flera elbilar som laddades samtidigt orsakade höga effekttoppar under perioder med låga spotpriser."slut citat" JUST FÖR att elpriserna "spårade ur"
Hade Sveriges elpriser/elbransch fortfarande haft traditionella "låga" elkostnader, så HADE INTE ens detta NYA problem skapats!.
Folk & företag hade då istället laddat upp fordonen fördelat över hela dygnet, men "som det nu blivit" så laddar ALLA när det är billigast & det problemet skapade elbranschen själva.
Tror du har delvis fel.pacman42 skrev:
Väldigt många har ett "eluttag" på jobbet, en del jobbar dessutom skift & vissa jobbar natt.
Företags-el-flottor har också "max körtid" att följa, utöver att dem garanterat skulle haft ladd möjligheter "dygnet runt" på sitt företag.
HejS solhej skrev:sneglade igenom graferna som du hänvisade till gällande elbilsladdning.
Kan jag sammanfatta det med att det är elbilarna som har ställt till det tillsammans med timpriser?
Som du skriver i ett antal inlägg så skall den som orsakar kostnader betala för den.
Då skulle jag dra slutsatsen att ett "vanligt" hushåll som har liknande elkonsumptionsmönster som man har haft i alla år borde inte påverkas.
De som skall betala är hushåll som från ett år till ett annat får en annan får ett annat elkonsumptionsmönster, dvs man trycker på med elbilsladdning för ett par bilar och/eller solceller.
Dvs det var inget problem att tvätta samtidigt som att laga mat efter en dusch förr men det gå numera inte för mellanchefen över gatan måste ladda sin förmånsbils istället. Och det måste ske nu för elen kostar 1 öre, men ökar till 2 kr om ett par timmar för det mojnar nere i Europa.
Det är flera förändringar i konsumtion där elbilsladdning möjligen är tydligast att illustrera
Vi har lärt oss att minska antalet kWh vi köper tex genom att byta uppvärmning men ibland då behållit toppeffektbehovet
Det har samtidigt skett en förtätning av elanvändare som hållit nere elnätskostnaderna
Vi hade en satsning på solceller på hustaken som gav omvänd effektriktning och spänningsvariation
För den som inte förändrat elanvändningen så bero det på hur mycket han använde tidigare
Själv har jag minskat elenergianvändningen till 30 % och timvisa toppeffekten nästan lika mycket sedan jag köpte huset 1994
Jag minskade min säkring från 25 A till 16A detta har möjliggjort en förtätning
Men jag har inte elbil - än
Redigerat:
Norge följde Sveriges utveckling (inom det mesta därav "storebror"), men ifrån 2022 har Norges regering just på elen tagit ansvar b.la tidigt med löpande elstö & sedan förra året Norgepriser dvs 40 öre kWh dygnet/månaden/året runt.S solhej skrev:
Sedan har Norge (utöver oljan & alla mineraler) endast 5,5 milj människor & vattenkraften täcker hela 95 % av elförsörjningen som behövs
tänka sig vad bra med jämna elpriser. Norrbaggarna behöver inte tokladda sina bilar på natten utan de kan naturligt laddas över hela dygnet och därmed hjälpa till med effekten.J jawen skrev:Norge följde Sveriges utveckling (inom det mesta därav "storebror"), men ifrån 2022 har Norges regering just på elen tagit ansvar b.la tidigt med löpande elstö & sedan förra året Norgepriser dvs 40 öre kWh dygnet/månaden/året runt.
Sedan har Norge (utöver oljan & alla mineraler) endast 5,5 milj människor & vattenkraften täcker hela 95 % av elförsörjningen som behövs
Ja Norge är världsledande på elbilar & förra året var 96 % av försäljningen just elfordon.S solhej skrev:
Dom är snart uppe i ca 20 % (Sverige 8,5 %)
Och inga "el-problem" i närheten av Sveriges 👍
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Är det inte så att de flesta som kommer hem helt enkelt pluggar in bilen och sen låter den ladda? Om den ladda med 1 kW eller 11 kW bryr de sig inte om?
Gemene man har nog ingen som helst koll.
Gemene man har nog ingen som helst koll.