21 178 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Jag övervakade* ett nätstationsbyte och såg Vattenfall lägga ner både flera nya kablar och ganska många tomma 110 rör. Brett dike/schakt. De grävde upp hela gång/cykelbanan.pacman42 skrev:
Ett rör drogs till ett elskåp vid en tänkt tillfällig förskola som fått tidsbegränsat byggolv, men som aldrig byggdes.
Alla extra rör slutade i marken så vitt jag minns.
Endast ett rör drogs mot ett markområde om skulle kunna bli lättare industrimark.
Det hade byggt 3 nya hus i utkanten av ett gammalt villaområde, samt ett inte lika nybyggt experimenthus med solceller och laddbox.
* = rastade hunden
Extra rör är OK, mina kontakter på elnätbolaget där jag bor sade att det var så långt det fungerar att sträcka sig. Rör kostar väldigt lite bär det finns ett schakt. Det är i praktiken ingen kostnad.blackarrow skrev:
Jag övervakade* ett nätstationsbyte och såg Vattenfall lägga ner både flera nya kablar och ganska många tomma 110 rör. Brett dike/schakt. De grävde upp hela gång/cykelbanan.
Ett rör drogs till ett elskåp vid en tänkt tillfällig förskola som fått tidsbegränsat byggolv, men som aldrig byggdes.
Alla extra rör slutade i marken så vitt jag minns.
Endast ett rör drogs mot ett markområde om skulle kunna bli lättare industrimark.
Det hade byggt 3 nya hus i utkanten av ett gammalt villaområde, samt ett inte lika nybyggt experimenthus med solceller och laddbox.
* = rastade hunden
Men att bygga en större transformator än vad som behövs är inte OK. Att bygga mer överföringskapacitet än vad som behövs till ett område (med lite bonus) är inte heller det OK. Här har vi riktiga kostnader!
Om man vill visa för skeptiska elkonsumenter (eller iaf EI) hur illa det är ställt och vad man anser kommer att hända så kan man ju ta ett halvdåligt nät (ett nät i tipp-topp kommer ju inte att visa på några investeringsbehov..), utan att för den skull ta ett undantag mer eller mindre som erbarmerliga centrala Hisingen. Ett nät som iaf är ungefär genomsnittligt inom sin koncession. (GE i detta fall)pacman42 skrev:
Då skulle man kunna visa hur det ser ut idag i det nätet, och varför det kommer att kollapsa när en viss mängd elbilsladdning och/ eller solpaneler kommer upp och vänder upp och ned på allt.
Och då göra sina påståenden om väntande miljardinvesteringar trovärdiga.
Och samtidigt höja elnätsavgifterna?K karlmb skrev:Om man vill visa för skeptiska elkonsumenter (eller iaf EI) hur illa det är ställt och vad man anser kommer att hända så kan man ju ta ett halvdåligt nät (ett nät i tipp-topp kommer ju inte att visa på några investeringsbehov..), utan att för den skull ta ett undantag mer eller mindre som erbarmerliga centrala Hisingen. Ett nät som iaf är ungefär genomsnittligt inom sin koncession. (GE i detta fall)
Då skulle man kunna visa hur det ser ut idag i det nätet, och varför det kommer att kollapsa när en viss mängd elbilsladdning och/ eller solpaneler kommer upp och vänder upp och ned på allt.
Och då göra sina påståenden om väntande miljardinvesteringar trovärdiga.
De måste visa kalkyler för alla investeringar de vill göra. Om dessa godkänns så får de höja avgifterna utöver indexuppräkningen.
Intressent nyhet från Finland, där energimyndigheten nyligen beslutat att effektavgifter ska tas ut enhetligt av alla nätbolag, eller inte alls, från 2029. Noterar däremot att effektavgiften får bara tas ut över 8 kWh som högsta timförbrukning (höjdes från 5 kWh efter påtryckningarna från Egnahemsrörelsen).
https://energiavirasto.fi/sv/-/eloverforingens-prissattningsgrunder-harmoniseras-senast-2029
https://yle.fi/a/7-10092506
Kanske tar vår energimyndighet liknande beslut om ett par år. Båda är trotts allt EU-länder och har samma reglemente att följa.
https://energiavirasto.fi/sv/-/eloverforingens-prissattningsgrunder-harmoniseras-senast-2029
https://yle.fi/a/7-10092506
Kanske tar vår energimyndighet liknande beslut om ett par år. Båda är trotts allt EU-länder och har samma reglemente att följa.
Nu pratade jag om ett pedagogiskt arbete.pacman42 skrev:
Om folk o EI förstår hur svårt allting är så kommer de ju acceptera Europas högsta elavgifter rent av. Det är ju taktiskt rätt för elnätsbolagen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Fast att ha en form av bas-effekt innan effekttaxan kickar in tycker jag är riktigt vettigt. Någon form av grund-nyttjande borde ingå i en relativt hög årsavgift, innan man får strafftaxa. Alternativt sänka fasta kostnaden till 100kr/mån.P Plars skrev:Intressent nyhet från Finland, där energimyndigheten nyligen beslutat att effektavgifter ska tas ut enhetligt av alla nätbolag, eller inte alls, från 2029. Noterar däremot att effektavgiften får bara tas ut över 8 kWh som högsta timförbrukning (höjdes från 5 kWh efter påtryckningarna från Egnahemsrörelsen).
[länk]
[länk]
Nu sitter vi med 500kr i fast avgift och sen 400kr i effekttaxa varje månad + överföringsavgifter….
Även om jag kan tycka 8kw är lite väl hög basnivå. 4-5kw låter rätt rimligt för oss som inte har obligatorisk bastu hemma.
Varför just den nivå du själv skulle klara dig under?U Utsliten och utdömd skrev:Fast att ha en form av bas-effekt innan effekttaxan kickar in tycker jag är riktigt vettigt. Någon form av grund-nyttjande borde ingå i en relativt hög årsavgift, innan man får strafftaxa.
Även om jag kan tycka 8kw är lite väl hög basnivå. 4-5kw låter rätt rimligt för oss som inte har obligatorisk bastu hemma.
Och sedan stängs strömmen av om man använder för mycket (som görs i Frankrike).U Utsliten och utdömd skrev:Fast att ha en form av bas-effekt innan effekttaxan kickar in tycker jag är riktigt vettigt. Någon form av grund-nyttjande borde ingå i en relativt hög årsavgift, innan man får strafftaxa.
Eller så stänger elbolaget ned värmen och elbilsladdning en som görs i Tyskland.
I Finland har de flesta redan timavgifter (kvartsavgifter numera) på el och de har anpassat husen och sina aktiviteter efter detta, det gör att man inte behöver effekttarifferna på samma sätt. Folk har redan anpassat sig efter tillgång/efterfrågan.
I många länder (och hos Göteborg Energi) så kan man istället välja en effekt som man lovar att hålla sig under. I Frankrike så stängs elen av om du går över denna, i Göteborg så kickas du bara ur den modellen till en sämre/dyrare modell.K karlmb skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
För att tror många skulle kunna klara sig runt 5kW dagtid om man försökte jämna ut sin förbrukning. Iaf de som inte har ren elpanna/radiatorer.K karlmb skrev:
Alternativt om man lägger nivån för högt är ju att man kan lika gärna kan skita fullständigt i effekttaxan, som ju vore det bästa för oss nätnytjare.