21 175 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Skulle nog vara bra med nån form av statistik. Mina anektodiska erfarenheter säger det motsatta.Fairlane skrev:
De jag känner som har elbil är eller har blivit väldigt medvetna. De bytte till timpris och generellt ser till att ladda nattetid då det är billigare.
edit: gäller de som bor i hus. När jag bodde i lägenhet och hade laddplats i garage så tänkte man inte så mycket på det utan pluggade i och gick in. Vi hade nån form av styrning via mobilen men det var krångligt.
Sista statistiken är ifrån årsskiftet 2021/22, då hade ca 45.000 villor en egen laddbox installerad.S solhej skrev:
Om man spekulerar att denna siffra har fördubblats & blivit dvs 90.000, så är det ändå endast ca 4 % av Sveriges småhus & ca 45 % av våra elbilsägare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag tror att många har koll på när elpriset är lågt, men inte när belastningen är hög/låg eller om det är skillnad mellan att ladda med 5,5 kW, 11 kW eller 22 kW, "bäst att passa på när det är billigt".S solhej skrev:Skulle nog vara bra med nån form av statistik. Mina anektodiska erfarenheter säger det motsatta.
De jag känner som har elbil är eller har blivit väldigt medvetna. De bytte till timpris och generellt ser till att ladda nattetid då det är billigare.
edit: gäller de som bor i hus. När jag bodde i lägenhet och hade laddplats i garage så tänkte man inte så mycket på det utan pluggade i och gick in. Vi hade nån form av styrning via mobilen men det var krångligt.
Alla vi pensionärer, med pensioner som inte är index & inflationsskyddade, vi får inga löneförhöjningar. Vi borde därför undantas och slippa effektavgifterna för vi är ju hemma på dagtid och bakar, steker stekar i ugnen och passar långkok då dom gäller. Borde PRO progpagera för. Inte mycket väsen från deras sida längre...
Jag skulle hävda det motsatta.K krambriw skrev:Alla vi pensionärer, med pensioner som inte är index & inflationsskyddade, vi får inga löneförhöjningar. Vi borde därför undantas och slippa effektavgifterna för vi är ju henmma på dagtid och bakar, steker stekar i ugnen och passar långkok då dom gäller. Borde PRO progpagera för. Inte mycket väsen från deras sida längre...
Jag vill påstå att vi enhälligt har kommit fram till att nätet är underdimensionerat, dåligt underhållet och ej byggt för framtiden/uppgraderat.
Detta pga elnätsföretaget inte har fått tillräckligt mycket pengar av sina användare (De har ju använt alla pengar de fått till nätet och bevisligen är det inte nog).
Jag menar då att ni pensionärer som betalat in pengar i alla år har skjutit kostnaden framför er, då ni inte betalat tillräckligt för ett kvalitativt nät. Nu får era barn och barnbarn ta smällen för detta.
Det rimliga torde då vara att ni får betala för vad det borde kostat om ni hade betalat för det då. Dvs ni får extra avgift på era elräkningar.
"Man ska ju betala för vad man nyttjar i näten".
PS. inlägget kan innehålla spår av sarkasm.
He, he, glöm inte att det faktiskt är vår förtjänst att det finns ett nät överhuvudtaget så ni som kommer efter har något att ladda mobiler att glo i medans ni med gam-nacke kör el-bilen med ena handenS solhej skrev:
(Låt oss acceptera att viss sjuk humor ingår i ovan)
Hej solhejS solhej skrev:Jag skulle hävda det motsatta.
Jag vill påstå att vi enhälligt har kommit fram till att nätet är underdimensionerat, dåligt underhållet och ej byggt för framtiden/uppgraderat.
Detta pga elnätsföretaget inte har fått tillräckligt mycket pengar av sina användare (De har ju använt alla pengar de fått till nätet och bevisligen är det inte nog).
Jag menar då att ni pensionärer som betalat in pengar i alla år har skjutit kostnaden framför er, då ni inte betalat tillräckligt för ett kvalitativt nät. Nu får era barn och barnbarn ta smällen för detta.
Det rimliga torde då vara att ni får betala för vad det borde kostat om ni hade betalat för det då. Dvs ni får extra avgift på era elräkningar.
"Man ska ju betala för vad man nyttjar i näten".
PS. inlägget kan innehålla spår av sarkasm.
Elnäten är ett monopol och elnätsbolaget får därför inte bygga ”på spekulation”. Man kan inte bygga vad som eventuellt kan finnas som behov eller ”attraktion” för elanvändare i framtiden. Det kan däremot ett fastighetsbolag göra.
Elnätsbolaget får inte neka en kund en anslutning men får ta betalt vad det kostar inom de regelsystem som finns.
Därför så kan jag inte hålla med dig när du skriver; ”Jag vill påstå att vi enhälligt har kommit fram till att nätet är underdimensionerat, dåligt underhållet och ej byggt för framtiden/uppgraderat.” eftersom man följer regelverket.
Därmed så är jag inte helt nöjd med hur elnäten ägs (av till exempel aktiebolag med vinstintresse) och sköts.
Och speciellt inte nöjd med hur det verkar som politiker och beslutsfattare (även i elnätsbolagen) som inte är tillräckligt kunniga i elkraftteknik och elnätets uppbyggnad vill styra och ställa.
Vi har i samhället en brist på elkraftkunskap.
Till detta kommer att även vi elanvändare har brister i elkraftteknik och elnätets uppbyggnad. Men vi har ändå starka åsikter hur det borde skötas, utan att inse den kostnad förslagen innebär.
Redigerat:
Word!M Martin Lundmark skrev:Hej solhej
Elnäten är ett monopol och elnätsbolaget får därför inte bygga ”på spekulation”. Bygga vad som eventuellt kan finnas som behov eller ”attraktion” för elanvändare i framtiden. Det kan däremot ett fastighetsbolag göra.
Elnätsbolaget får inte neka en kund en anslutning men får ta betalt vad det kostar inom de regelsystem som finns.
Därför så kan jag inte hålla med dig när du skriver; ”Jag vill påstå att vi enhälligt har kommit fram till att nätet är underdimensionerat, dåligt underhållet och ej byggt för framtiden/uppgraderat.” eftersom man följer regelverket.
Därmed så är jag inte helt nöjd med hur elnäten ägs (av till exempel aktiebolag med vinstintresse) och sköts, och speciellt inte nöjd med hur det verkar som politiker och beslutsfattare (även i elnätsbolagen) inte är tillräckligt kunniga i elkraftteknik och elnätets uppbyggnad.
Vi har i samhället en brist på elkraftkunskap.
Till detta kommer att även vi elanvändare har brister i elkraftteknik och elnätets uppbyggnad. Men vi har ändå starka åsikter hur det borde skötas, utan att inse den kostnad förslagen innebär.
Det finns mycket som inte är bra i reglerna och i hur det sköts, men det innebär inte att allt är fel och att man kan beskylla elnätsbolagen för allt det som är fel.
Jag hade inte velat betala för ett nät som byggs på spekulation. HUr mycket hade spekulationerna i grän energi i SE1 då kostat oss som betalar för elnäten? Planerna på hur mycket som skulle byggas är MYCKET högre än vad som verkar bli verklighet...
Hej
Gällande effektavgifter och inmatning av elenergi från solceller från villa, så finns idag (4 feb 2026) en artikel i Ny Teknik med rubriken; ”Först i Sverige: Då får villaägare betala när de säljer solel.
I ingressen så står det; Ett skånskt elnätsbolag blir först i landet med att införa effektavgifter för elproducenter. Det innebär att solcellsägare får betala för att mata ut el till nätet under vissa tidpunkter. ”Rimligt och rättvist””
https://www.nyteknik.se/energi/foer...laaegare-betala-naer-de-saeljer-solel/4433214
"Alla elnätsbolag måste införa effektavgifter för sina kunder senast den 1 januari 2027. Syftet är att elanvändningen ska spridas ut i tiden så att elnäten kan utnyttjas mer effektivt.
Fler än 30 nätbolag har redan gått över till den nya prismodellen för elkonsumenter, däribland C4 Energi i Skåne. Nätbolaget tar snart ytterligare ett steg och inför effektavgifter även för elproducenter. Från och med april ska solcellsägare debiteras för den effekt som de matar in till elnätet under så kallade höglastperioder.
– Att den som nyttjar nätet är med och betalar är rimligt och rättvist, säger Daniel Persson, elnätschef på C4 Energi, som har 28 500 kundanläggningar anslutna till elnätet i Kristianstad och Åhus.
Han förklarar att solkraften har byggts ut kraftigt i området. För några år sedan såg nätbolaget solelen som ett bra komplement. Men numera trycks det vid vissa tidpunkter ut mer el än vad industrier, företag och hushåll kan sluka. Det är detta elöverskott som ska dämpas med den nya prismodellen. I förlängningen kan nätbolaget då slippa eller senarelägga utbyggnader.”
Gällande effektavgifter och inmatning av elenergi från solceller från villa, så finns idag (4 feb 2026) en artikel i Ny Teknik med rubriken; ”Först i Sverige: Då får villaägare betala när de säljer solel.
I ingressen så står det; Ett skånskt elnätsbolag blir först i landet med att införa effektavgifter för elproducenter. Det innebär att solcellsägare får betala för att mata ut el till nätet under vissa tidpunkter. ”Rimligt och rättvist””
https://www.nyteknik.se/energi/foer...laaegare-betala-naer-de-saeljer-solel/4433214
"Alla elnätsbolag måste införa effektavgifter för sina kunder senast den 1 januari 2027. Syftet är att elanvändningen ska spridas ut i tiden så att elnäten kan utnyttjas mer effektivt.
Fler än 30 nätbolag har redan gått över till den nya prismodellen för elkonsumenter, däribland C4 Energi i Skåne. Nätbolaget tar snart ytterligare ett steg och inför effektavgifter även för elproducenter. Från och med april ska solcellsägare debiteras för den effekt som de matar in till elnätet under så kallade höglastperioder.
– Att den som nyttjar nätet är med och betalar är rimligt och rättvist, säger Daniel Persson, elnätschef på C4 Energi, som har 28 500 kundanläggningar anslutna till elnätet i Kristianstad och Åhus.
Han förklarar att solkraften har byggts ut kraftigt i området. För några år sedan såg nätbolaget solelen som ett bra komplement. Men numera trycks det vid vissa tidpunkter ut mer el än vad industrier, företag och hushåll kan sluka. Det är detta elöverskott som ska dämpas med den nya prismodellen. I förlängningen kan nätbolaget då slippa eller senarelägga utbyggnader.”
Det här kanske inte är rätt tråd, men provar...
Fick första elnätsfakturan med nya Effektavgiften från fjällstugan... (Bergs kommun = BTEA = Dyrast i landet)
Haft hyresgäster där = svårt att styra dem till att göra allt efter kl 21...
Ingen elbilsladdning gjort under denna fakturas tid.
Misstänker att effekttoppen här är pga matlagning och värme ute, alternativt bastu + värme...
(11 kw är ju inte så högt egentligen...men kostar däremot som det är högt...)
Stugan är ca 50 kvm.
Har idag direktverkande el (5 st klassiska elradiatorer, tror de är på ca 4200W totalt) + Golvvärme (vattenburen men eluppvärmd) i badrum.
Vi har ju kikat på att sätta in en Luft/Luft-värmepump, men inte riktigt kommit till skott då vi kanske ska bygga ut om 2-5 år (och då kanske behöver anpassa efter det)
Men kommer man ner tillräckligt i effekt här för att det ska påverka Effektavgiften (förutom den insparade elkostnaden)?
/Jocce
Fick första elnätsfakturan med nya Effektavgiften från fjällstugan... (Bergs kommun = BTEA = Dyrast i landet)
Haft hyresgäster där = svårt att styra dem till att göra allt efter kl 21...
Ingen elbilsladdning gjort under denna fakturas tid.
Misstänker att effekttoppen här är pga matlagning och värme ute, alternativt bastu + värme...
(11 kw är ju inte så högt egentligen...men kostar däremot som det är högt...)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stugan är ca 50 kvm.
Har idag direktverkande el (5 st klassiska elradiatorer, tror de är på ca 4200W totalt) + Golvvärme (vattenburen men eluppvärmd) i badrum.
Vi har ju kikat på att sätta in en Luft/Luft-värmepump, men inte riktigt kommit till skott då vi kanske ska bygga ut om 2-5 år (och då kanske behöver anpassa efter det)
Men kommer man ner tillräckligt i effekt här för att det ska påverka Effektavgiften (förutom den insparade elkostnaden)?
/Jocce