"Det är i linje med det elnätsföretaget hade räknat med, och uppges motsvara att drygt 20 000 fler hus kan anslutas till elnätet"

där kom svaret varför.... 20.000 mer hushåll Sakta ökning av priset för nyasnlutning klirr på elbolagets sista rad i bokförningen och bra dividend betalning

Fairlane
HogeN HogeN skrev:
"Det är i linje med det elnätsföretaget hade räknat med, och uppges motsvara att drygt 20 000 fler hus kan anslutas till elnätet"

där kom svaret varför.... 20.000 mer hushåll Sakta ökning av priset för nyasnlutning klirr på elbolagets sista rad i bokförningen och bra dividend betalning
Återigen, de får inte utöka intäkterna så slutsatsen verkar högst tveksam.

Samtidigt så kanske inte 20' hushåll och väntar på att anslutas, det är nog bara för att folk ska förstå att 3% kanske inte är möjligt lite.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, de får inte utöka intäkterna så slutsatsen verkar högst tveksam.

Samtidigt så kanske inte 20' hushåll och väntar på att anslutas, det är nog bara för att folk ska förstå att 3% kanske inte är möjligt lite.
dom gör som dom vill =)

Fairlane
I Incinerator skrev:
Jag har ingen info alls från mitt nätbolag, Öresundskraft om detta, det som drar mycket el hos mej är en gammal LVVP under vintern, laddning nätter eller helger gissar jag men vilken effekt har jag ingen aning om.
Innan Öresundskraft lägger fram en modell blir det en gissningslek. Man kan titta på hur andra bolag gör, men det varierar rätt mycket så någon säker slutsats kan man inte dra. Vissa bolag har ingen effektavgift alls under kvällar/nätter, medan Ellevio som tråden började med har det, med halverad värde på effekten. Om Öresundskraft väljer en modell där nätterna är fria så kommer inte elbilen påverka effektavgiften om du kan ladda då. Om det däremot är som Ellevios modell så kommer det nog påverka, men hur mycket får inte att säga. Det beror ju också på vad man kan styra, exempelvis om man väljer att ladda bilen mellan 22 och 03 och sen värma vatten 03-06 kommer kostnaden annorlunda än om man exempelvis väljer att ladda bilen fortare och samtidigt värmer vatten.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Attitudeswe
Ellevio har fått besked om att deras nuvarande utformning inte följer direktivet som börjar gälla 1 jan 2027.

• Gilla
lsoderlund och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ellevio har fått besked om att deras nuvarande utformning inte följer direktivet som börjar gälla 1 jan 2027.
Hej Attitudeswe
Har du länk till dokument som beskriver vad som felar

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej Attitudeswe
Har du länk till dokument som beskriver vad som felar
Kritik mot att den är aktiv sommarhelger osv...

https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/effektavgift-ellevio-nukf/

"Effektavgiften ska tidsdifferentieras men i föreskriften EIFS 2022:1 beskrivs inte närmare hur avgiften ska tidsdifferentieras. Men syftet med föreskriften måste beaktas när elnätsföretaget konstruerar sin tidsdifferentiering vilket betyder att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid.

Ei anser att effektavgiften bör följas upp och utvärderas kontinuerligt för att elnätsföretagen ska kunna göra nödvändiga korrigeringar för att så långt som möjligt uppnå syftet med effektavgiften. Av föreskriftens allmänna råd följer att tariffkomponenterna ska utvärderas och justeras åtminstone en gång per år."

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Fairlane
Kritik mot att den är aktiv sommarhelger osv...

[länk]

"Effektavgiften ska tidsdifferentieras men i föreskriften EIFS 2022:1 beskrivs inte närmare hur avgiften ska tidsdifferentieras. Men syftet med föreskriften måste beaktas när elnätsföretaget konstruerar sin tidsdifferentiering vilket betyder att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid.

Ei anser att effektavgiften bör följas upp och utvärderas kontinuerligt för att elnätsföretagen ska kunna göra nödvändiga korrigeringar för att så långt som möjligt uppnå syftet med effektavgiften. Av föreskriftens allmänna råd följer att tariffkomponenterna ska utvärderas och justeras åtminstone en gång per år."
Intressant, men det säger väl inte att de fått besked om att deras nuvarande utformning inte följer direktivet?

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Blir det under 500kr/mån dyrare så kommer jag knappast bry mig. Börjar man nosa på 500-1000kr/mån så kan jag tänka mig att förändra något i förbrukningen…

K karlmb skrev:
Så hur hjälper effektarrifer där?
De betalas av de som använder nätet mest åtminstone. Men det kan också innebära att de inte kör bastun och matlagningen samtidigt. De kanske stänger av värmen nedan de kör bastun?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe
V Vonsmelly skrev:
Blir det under 500kr/mån dyrare så kommer jag knappast bry mig. Börjar man nosa på 500-1000kr/mån så kan jag tänka mig att förändra något i förbrukningen…
Har du en elbil i Ellevios nät som du kopplar in och låter ladda från 17:00 så kostar det 1000kr/mån extra om du inte gjort några inställningar.

Laddar du bilen med en 7kW effektvakt 22-06 så kostar den vintertid inget extra istället (i eluppvärmd villa)

Sommartid när inget värmebehov finns i bakgrunden däremot skall dom straffa dig med typ 200kr/mån för bilen.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Har du en elbil i Ellevios nät som du kopplar in och låter ladda från 17:00 så kostar det 1000kr/mån extra om du inte gjort några inställningar.

Laddar du bilen med en 7kW effektvakt 22-06 så kostar den vintertid inget extra istället (i eluppvärmd villa)

Sommartid när inget värmebehov finns i bakgrunden däremot skall dom straffa dig med typ 200kr/mån för bilen.
Kör inte elbil och räknade inte med dom då dom är så lätta att styra. Syftade på vanlig villaförbrukning

Attitudeswe
V Vonsmelly skrev:
Kör inte elbil och räknade inte med dom då dom är så lätta att styra. Syftade på vanlig villaförbrukning
Anstränger du dig max för att göra rätt i villa utan bil och batteri kan du nog klara 3kWh/h vintertid Anstränger du dig åt andra hållet med att starta alla maskiner sen ducha och basta kan du nog komma upp i 11kWh/h. 700kr skillnad/mån.

Enklast är nog att ha som mål att inte göra tokigheter och stanna kring 6kWh/h.

Själv maxar jag 3.5kWh/h med 205kvm och 5pers i hushållet. Effektvakt på VVB och effektiv LLVP.

Sala/Heby Energi har haft effektavgiften i flera år, det hette tidigare ”Överföringsavgift” (som knappt nån visste vad det var), numera effektavgift, (Straffavgift kan man ju också kalla det för) den ligger på 56:- per kWh på sommaren och 153:- kWh på vintern, måndag-fredag 07,00-19,00, vi har försökt anpassa oss till det under åren som vi haft det men förstår dom som lär använda mest el under fel tid, och framför allt om vissa bolag har fram till 22,00…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle man inte flytta laddning av bil eller styra uppvärmning av vatten?
Det håller bara vi med timpris på med.
Har man lärt sig hur man gör så har man rimligen redan valt timpris.
Och där see vi hur litet intresset är att anpassa sin förbrukning.
Fairlane Fairlane skrev:
Det gör det väl inte?
Jo, för då flyttar alla dessa sin förbrukning utifrån timpris

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.