21 180 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Och då skulle timpris på el-överföring vara idealt. En enkel kurva per dygn med el-pris + överföringsavgift per timme. Det ger också ett verkligt incitament att styra mot en för nätet jämn belastning.pacman42 skrev:
Ja och nej. Innan det finns inbyggt stöd i maskinerna så skulle det vara svårt att hantera. Jag ser dagens regler som en övergångsfas mot andra regler om några år.rotbackarn skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Det skulle bli lite kompext för elbolaget att hålla sig till sin intäktsram. Har dom kört för höga priser så måste dom rea ut kapaciteten i december.
Omvänt skulle dom för att maxa intäktsramen sätta onödigt höga priser om december blir oväntat mild.
Omvänt skulle dom för att maxa intäktsramen sätta onödigt höga priser om december blir oväntat mild.
Jag tror att priserna skulle sättas lika hela månaden med en sådan modell, dvs per dag och timme alla veckor. Men du har rätt, det kan bli svårare att få rätt och frågan är om värdet motiverar detta.Attitudeswe skrev:
Hej
När det handlar om anpassning till effektavgifterna så finns det framför allt två sätt att agera.
Det ena, som de flesta är inne på, är att styra när vi använder (effektkrävande) elapparater
Det andra, är valet av de elapparater vi köper vitvaror, (uppvärmning och varmvatten etc.), detta är ett mera långsiktigt arbete.
Ett lämpligt val av elapparater minskar behovet av egen styrning när vi använder elapparater och innebär t.ex. att husets uppvärmning (som bör ske utan ditektelspets) och varmvattenproduktion inte sker samtidigt. Att man om möjligt väljer teknik som sprider ut elanvändningen under längre tid (tex genom varvtalsstyrning) i stället för i form av effekttoppar.
Det är några som under årens lopp har påpekat detta när det gällt val av teknik, men varken de som varit energirådgivare, sysslat med energibesiktning, sålt värmesystem etc. har brytt sig om att påpeka vad ojämnt effektflöde innebär i ökade kostnader för att dimensionera och bygga elnät.
Nu när effektavgifterna kommer så tydliggör det, inte bara för de som bygger elnäten, hur dessa kostnader för elnäten ser ut, för t.ex. sommarstugor med sällananvändning av el, eller andra som behöver hög effekt under kort tid.
Kostnader som tidigare många gånger inneburit kostnadsökningar för kollektivet elanvändare.
Med effektavgifter så är målet att denna kostnadsökning blir mindre
När det handlar om anpassning till effektavgifterna så finns det framför allt två sätt att agera.
Det ena, som de flesta är inne på, är att styra när vi använder (effektkrävande) elapparater
Det andra, är valet av de elapparater vi köper vitvaror, (uppvärmning och varmvatten etc.), detta är ett mera långsiktigt arbete.
Ett lämpligt val av elapparater minskar behovet av egen styrning när vi använder elapparater och innebär t.ex. att husets uppvärmning (som bör ske utan ditektelspets) och varmvattenproduktion inte sker samtidigt. Att man om möjligt väljer teknik som sprider ut elanvändningen under längre tid (tex genom varvtalsstyrning) i stället för i form av effekttoppar.
Det är några som under årens lopp har påpekat detta när det gällt val av teknik, men varken de som varit energirådgivare, sysslat med energibesiktning, sålt värmesystem etc. har brytt sig om att påpeka vad ojämnt effektflöde innebär i ökade kostnader för att dimensionera och bygga elnät.
Nu när effektavgifterna kommer så tydliggör det, inte bara för de som bygger elnäten, hur dessa kostnader för elnäten ser ut, för t.ex. sommarstugor med sällananvändning av el, eller andra som behöver hög effekt under kort tid.
Kostnader som tidigare många gånger inneburit kostnadsökningar för kollektivet elanvändare.
Med effektavgifter så är målet att denna kostnadsökning blir mindre
Redigerat:
Det var det ju redan med den gamla modellen, och bolagen hanterade det precis så.Attitudeswe skrev:
2023 sänkte Vattenfall den fasta kostnaden till sina kunder med närmare 150kr/mån från och med juli och året ut. Från januari höjdes den (med 200 kr) igen.
Gissa när brytpunkten för ny period av intäktsram var? 🤔
Alldeles oavsett hur effektavgifterna slår förutspår jag en liknande sänkning i slutet av nästa år.
Fast det vet vi inte.Fairlane skrev:
Med tanke att typ 80% fortfarande inte har timpris och därmed troligen inte heller någon tidstariff så lär ju dessa 80% inte ändrat sina vanor öht.
Kvar är 20% och att alla vi skulle råka bo i ett klent närområde är ju osannolikt.
Vi är givetvis jämnt fördelade och då blir våra effektminskningar försumbara sett till snittet som ligger kvar och använder el som de alltid har gjort.
Och vi som försöker anpassa oss, vi får motstridiga prissignaler så vi lär knappast göra likadant heller.
Det blev kattskit, och därmed borde missfostret nu kunna tas bort med ledning av att det inte gav avsedd effekt.
Så hur hjälper effektarrifer där?pacman42 skrev:
Nej, att hålla sig mycket under snittet hjälper inte. Folk tenderar att ha sina toppar på samma dagar, vilket gör att aggregatet på dessa dagar är dimensionerande för nätet. Ta exempelvis skidorten (i Jämtland?) som har årets högsta topp på nyårsafton. Helt beroende på att det är då alla stugor är fulla och folk lagar mat mm.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Effektavgifter har inget med timpris (eller kvartpris) att göra.K karlmb skrev:Fast det vet vi inte.
Med tanke att typ 80% fortfarande inte har timpris och därmed troligen inte heller någon tidstariff så lär ju dessa 80% inte ändrat sina vanor öht.
Kvar är 20% och att alla vi skulle råka bo i ett klent närområde är ju osannolikt.
Vi är givetvis jämnt fördelade och då blir våra effektminskningar försumbara sett till snittet som ligger kvar och använder el som de alltid har gjort.
Och vi som försöker anpassa oss, vi får motstridiga prissignaler så vi lär knappast göra likadant heller.
Det blev kattskit, och därmed borde missfostret nu kunna tas bort med ledning av att det inte gav avsedd effekt.
Om jag har rörligt pris på elen och genom små förändringar i mitt beteende kan få ner min effektavgift med några hundralappar i månaden så kommer jag ju göra det.
Det verkar konstigt att tro att vara folk med timpris bryr sig om effektavgiften.
Hur mycket batteri behöver man för att kunna jämna ut sin förbrukning? Kan man ha ett system med batterier utan att möget ska vara uppkopplat på internet?
Jag har fått frågan om jag vill ha en ny firmabil, för att testa en batteridriven och då ladda hemma mot någon schablonersättning, kommer detta att slå på effektavgiften?
Jag har fått frågan om jag vill ha en ny firmabil, för att testa en batteridriven och då ladda hemma mot någon schablonersättning, kommer detta att slå på effektavgiften?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det beror på vilket elnätsbolag du har och vilken modell bolagen använder, när du laddar, med vilken effekt du laddar och vad du har i övrigt som drar mycket el.I Incinerator skrev:
Jag har ingen info alls från mitt nätbolag, Öresundskraft om detta, det som drar mycket el hos mej är en gammal LVVP under vintern, laddning nätter eller helger gissar jag men vilken effekt har jag ingen aning om.Fairlane skrev:
Det enda folk utan timpris ev kommer att göra , om det lönar sig, är att flytta typ en tvätt eller disk till efter 22.Fairlane skrev:
Effektavgifter har inget med timpris (eller kvartpris) att göra.
Om jag har rörligt pris på elen och genom små förändringar i mitt beteende kan få ner min effektavgift med några hundralappar i månaden så kommer jag ju göra det.
Det verkar konstigt att tro att vara folk med timpris bryr sig om effektavgiften.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Varför skulle man inte flytta laddning av bil eller styra uppvärmning av vatten?K karlmb skrev:
Det gör det väl inte?K karlmb skrev: