pacman42 pacman42 skrev:
De betalas av de som använder nätet mest åtminstone. Men det kan också innebära att de inte kör bastun och matlagningen samtidigt. De kanske stänger av värmen nedan de kör bastun?
Som sagt så har vi som är intresserade och har kunskapen redan skaffat oss timpris.
Övriga kommer bara att knyta näven i fickan.

Med nattjobb är det omöjligt att ladda bilen på natten och köra tvätt mm, så vi som har det är förlorare direkt.
Ser med spänning fram emot hur vi ska straffas för våra solceller och batterier som vi uppmanades skaffa för några år sen, nu är ju den elen oönskad.

Tänk om det istället hade funnits en fungerande långsiktig elpolitik, och nätbolag som tog ansvar för sin eftersatta infrastruktur, istället för att hitta på straffåtgärder för att försöka rädda upp situationen

• Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Det håller bara vi med timpris på med.
Har man lärt sig hur man gör så har man rimligen redan valt timpris.
Och där see vi hur litet intresset är att anpassa sin förbrukning.
Jo, för då flyttar alla dessa sin förbrukning utifrån timpris
Tror du på det där?

Du menar på fullt allvar att ingen som kör rörligt bryr sig det minsta om att flytta last för att slippa en hög effektavgift? Har du något som styrker det?
Jag vet flera med rörligt, som har Ellevio, som flyttar förbrukning för att slippa en för hög effektavgift.

Det finns ingen koppling mellan effektavgift och timpris/kvartspris. Timpriset/kvartpriser på el kan vara väldigt lågt mitt på dagen på sommaren, trots att det är högpris på effektavgiften.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Anstränger du dig max för att göra rätt i villa utan bil och batteri kan du nog klara 3kWh/h vintertid Anstränger du dig åt andra hållet med att starta alla maskiner sen ducha och basta kan du nog komma upp i 11kWh/h. 700kr skillnad/mån.

Enklast är nog att ha som mål att inte göra tokigheter och stanna kring 6kWh/h.

Själv maxar jag 3.5kWh/h med 205kvm och 5pers i hushållet. Effektvakt på VVB och effektiv LLVP.
Såhär ser vår max toppeffekt ut under jan-mars som är kallast. Många timmar mellan 5-9kw

• Tabell med energiförbrukning från januari till mars, med effekttoppar mellan 5-9 kW, tid och datum markerade, varierar dagligen och varje timme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
V Vonsmelly skrev:
Såhär ser vår max toppeffekt ut under jan-mars som är kallast. Många timmar mellan 5-9kw
Bara att börja analysera varför det ligger så högt.
Eller först och främst kanske räkna på vad det kostar dig, för att se om du tycker det är värt att fundera över förstås.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tror du på det där?

Du menar på fullt allvar att ingen som kör rörligt bryr sig det minsta om att flytta last för att slippa en hög effektavgift? Har du något som styrker det?
Jag vet flera med rörligt, som har Ellevio, som flyttar förbrukning för att slippa en för hög effektavgift.

Det finns ingen koppling mellan effektavgift och timpris/kvartspris. Timpriset/kvartpriser på el kan vara väldigt lågt mitt på dagen på sommaren, trots att det är högpris på effektavgiften.
Ja...vänner till mig...
Har man inte än idag brytt sig om timprismöjligheten så ser jag varför man skulle vakna upp nu.

Ellevio har 500 000 kunder. Ny Tekniks undersökning visar att
20 000 nya hushåll kan anslutas. Alltså i stort sett ingen förändring med den att införa effektavgifterna. Så slutsatsen kan väl bara vara att det är bättre att småskaligt bygga ut kapaciteten istället för att införa denna sörja av effektavgifter som slår vilt och oönskat för många exempelvis för fritidshusägare och bastubadare.

• Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
F Fixar-Peter skrev:
Ellevio har 500 000 kunder. Ny Tekniks undersökning visar att
20 000 nya hushåll kan anslutas. Alltså i stort sett ingen förändring med den att införa effektavgifterna. Så slutsatsen kan väl bara vara att det är bättre att småskaligt bygga ut kapaciteten istället för att införa denna sörja av effektavgifter som slår vilt och oönskat för många exempelvis för fritidshusägare och bastubadare.
Ska bli intressant att läsa EIs bedömning av hur pass bra effektavgiften styrde mot syftet.
20000 villor är som sagt bara trams.

K karlmb skrev:
Ja...vänner till mig...
Har man inte än idag brytt sig om timprismöjligheten så ser jag varför man skulle vakna upp nu.
För att man går på propagandan kreti och pleti sprider om att man måste lägga lägga om hela sin livsstil och laga mat mitt i natten eller så kommer det bli så dyrt att man får gå från hus och hem?

Eller just för att man kanske ser en ny post på räkningen om 2-3-4-500 kr och knyter näven och tänker ”Nä, nu jävlar..! Mig ska de inte få snyta på några extra hundralappar!”

Men absolut, det kommer att finnas massor som dels inte ens noterar det och dels de som bara rycker på axlarna och betalar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F Fixar-Peter skrev:
som slår vilt och oönskat för många
Vilt och oönskat för vem? Just det, de som drar höga effekter och tidigare fått dessa subventionerade av kollektivet…

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vilt och oönskat för vem? Just det, de som drar höga effekter och tidigare fått dessa subventionerade av kollektivet…
Jag är en av dem och jag har lagt om min användning så att jag blir en vinnare istället för en förlorare på detta. Sedan misslyckades jag första månaden pga lite tekniska problem, men de är nu lösta.

Jag noterade också att min nya Volvo har möjlighet att konfigureras så att den undviker timmarna med effekttariffer för laddning (jag har inte gått till botten med detta ännu), men man kan även styra mot de billigaste timmarna.

Edit: Man har till och med elpriserna för det aktuella elområdet i Volvo-appen). Detta är ett exempel på hur utrustning som ansluts till elnätet anpassas efter rörliga elpriser och effekttariffer.

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
C
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Skönt att slippa betala för andras slösande och oförmåga att planera!
Gissar att en stor del av förlorarna har värmepump/elvärme som dominerar förbrukningen.
Svårt att planera vädret så att det bara är kallt vissa tider.

C cpalm skrev:
Gissar att en stor del av förlorarna har värmepump/elvärme som dominerar förbrukningen.
Svårt att planera vädret så att det bara är kallt vissa tider.
Jag har värmepump och har inga bekymmer. Jag slår av värmen till denna när jag kör annat. Matlagningen är det som ger topparna ändå, slår man av värmen och värmningen av varmvatten under enbart de timmar då man lagar mat så har man löst det problemet.

E

Det blir nog såhär för många. 😉

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
[media]
Det blir nog såhär för många. 😉
Vilken hjälte!

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.