Tomture61
useless useless skrev:
Då är frågan: vad blir det för effektaxegeundande topp om man kör sina 10 enkilowattprylar samtidigt i fem minuter jämfört med tio minuter?
Varför ljuger du om mitt inlägg .
Finns svart på vitt vad jag skrev 🙄

• Gilla
Kristian Björk-timm
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan du inte svara på min fråga?

Vad pratar du om?

Tomture61
useless useless skrev:
Kan du inte svara på min fråga?
Börjar bli löjligt och urarta .
När ngn förvanskar och ljuger om det jag skriver blir jag förbannad 🤬

Vad är det som är löjligt? Min fråga är ytterst relevant i sammanhanget.

rotbackarn rotbackarn skrev:
Hela metoden med 3 random toppar blir yxig och är dåligt kopplad till när det faktiskt är trångt i nätet. På populationsnivå ligger så klart de flesta toppar när det är trångt. Men ett enskilt hushåll som bastar varje söndagmorgon skulle ha sina peakar där det inte spelar någon roll alls för nätet.

Det bästa skulle helt enkelt vara tim-pris på effekt också, då har man en enkel förutsebar modell som går enkelt att styra på. (tim-pris på effekt skulle alltså vara normal överföringsavgift med tim-pris)
Frugan har accepterat att hon får basta kl 21-ish. Vi kan slå på bastun runt 20.30 utan större risk. Vi har effekttariff alla dagar i veckan, men bara kl 7-21 under nov-mar.

Jag har föreslagit att jag skall effektstyra den så att den går på halv effekt (eller 1/3 effekt) under uppvärmningen och att hon då får börja basta på en heltimme och en halvtimme framåt, men det föll inte i god jord. 21-ish var bättre tyckte hon...

Jag som har mindre finne i mig gör som hon säger...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
När ngn förvanskar och ljuger om det jag skriver blir jag förbannad 🤬
Det var väl ingen lögn? Det var en fråga som ställdes

Förhandsbeskedet från E.ON är att effektavgifterna endast ska tas ut dagtid på vintern, typ sep till mars. De ska införas till hösten 2026. I februari ska det stå klart över hur det exakt kommer att bli så då får vi veta. Dock känns det ju vettigt med enbart på vintern och bara dagtid om det blir så.

https://www.eon.se/nyheter/effektkollen-avslutat?hl=sv-SE längst ner på sidan.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
...Det är ju precis att hålla sig under medelvärdet av de högsta topparna som är poängen med hela effektavgiften, dvs. att sprida ut sin förbrukning...
Vore det inte - kollektivt sett - bättre om man höll sig mycket under medelvärdet resten av månaden?
Vad jag försöker säga hela tiden är att om man av någon anledning har svårt att undvika tre höga toppar, ja då kan man lika gärna drämma i med en fjärde, femte, sjätte, sjunde... på smällkalla vardagsmorgnar.
Bara dom är nästan lika stora.
Vad är det som är så svårt att förstå i den logiken?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det bästa måste vara att ha en konstant förbrukning på 10 kw.
Då kan inte systemet fakturera för effekttoppar.

• Haha
Erik_91
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Varför inte konstant på 2kWh/h i så fall?

Fairlane
P Peter_Ker skrev:
Jo det kan systemet visst. Snittet på tre toppar kommer givetvis bli 10 kW ...

• Gilla
Jasen2 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M MagHam skrev:
Vore det inte - kollektivt sett - bättre om man höll sig mycket under medelvärdet resten av månaden?
Vad jag försöker säga hela tiden är att om man av någon anledning har svårt att undvika tre höga toppar, ja då kan man lika gärna drämma i med en fjärde, femte, sjätte, sjunde... på smällkalla vardagsmorgnar.
Bara dom är nästan lika stora.
Vad är det som är så svårt att förstå i den logiken?
Givetvis kan man göra det, men är det ett troligt scenario? Man har alternativet att hålla sig mycket under snittet men väljer ett förbruka en massa el ändå? El som man givetvis får betala för, även om effektavgiften inte blir högre.

Nej, att hålla sig mycket under snittet hjälper inte. Folk tenderar att ha sina toppar på samma dagar, vilket gör att aggregatet på dessa dagar är dimensionerande för nätet. Ta exempelvis skidorten (i Jämtland?) som har årets högsta topp på nyårsafton. Helt beroende på att det är då alla stugor är fulla och folk lagar mat mm.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Signaturen Rotbackarn var inne lite på samma spår med timpris för effekt i sitt inlägg #65.
Jag tror att det vore görligt och mycket mer rättvist med ett sådant system.
Det finns ju statistik över folks beteenden och var maxlaster hamnar, effekt-tariffen skulle då variera och anpassas både beroende på tid och plats.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.