21 175 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 307 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 307 inlägg
Frugan har accepterat att hon får basta kl 21-ish. Vi kan slå på bastun runt 20.30 utan större risk. Vi har effekttariff alla dagar i veckan, men bara kl 7-21 under nov-mar.rotbackarn skrev:
Hela metoden med 3 random toppar blir yxig och är dåligt kopplad till när det faktiskt är trångt i nätet. På populationsnivå ligger så klart de flesta toppar när det är trångt. Men ett enskilt hushåll som bastar varje söndagmorgon skulle ha sina peakar där det inte spelar någon roll alls för nätet.
Det bästa skulle helt enkelt vara tim-pris på effekt också, då har man en enkel förutsebar modell som går enkelt att styra på. (tim-pris på effekt skulle alltså vara normal överföringsavgift med tim-pris)
Jag har föreslagit att jag skall effektstyra den så att den går på halv effekt (eller 1/3 effekt) under uppvärmningen och att hon då får börja basta på en heltimme och en halvtimme framåt, men det föll inte i god jord. 21-ish var bättre tyckte hon...
Jag som har mindre finne i mig gör som hon säger...
Förhandsbeskedet från E.ON är att effektavgifterna endast ska tas ut dagtid på vintern, typ sep till mars. De ska införas till hösten 2026. I februari ska det stå klart över hur det exakt kommer att bli så då får vi veta. Dock känns det ju vettigt med enbart på vintern och bara dagtid om det blir så.
https://www.eon.se/nyheter/effektkollen-avslutat?hl=sv-SE längst ner på sidan.
https://www.eon.se/nyheter/effektkollen-avslutat?hl=sv-SE längst ner på sidan.
Vore det inte - kollektivt sett - bättre om man höll sig mycket under medelvärdet resten av månaden?tveksamt skrev:
Vad jag försöker säga hela tiden är att om man av någon anledning har svårt att undvika tre höga toppar, ja då kan man lika gärna drämma i med en fjärde, femte, sjätte, sjunde... på smällkalla vardagsmorgnar.
Bara dom är nästan lika stora.
Vad är det som är så svårt att förstå i den logiken?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Givetvis kan man göra det, men är det ett troligt scenario? Man har alternativet att hålla sig mycket under snittet men väljer ett förbruka en massa el ändå? El som man givetvis får betala för, även om effektavgiften inte blir högre.M MagHam skrev:Vore det inte - kollektivt sett - bättre om man höll sig mycket under medelvärdet resten av månaden?
Vad jag försöker säga hela tiden är att om man av någon anledning har svårt att undvika tre höga toppar, ja då kan man lika gärna drämma i med en fjärde, femte, sjätte, sjunde... på smällkalla vardagsmorgnar.
Bara dom är nästan lika stora.
Vad är det som är så svårt att förstå i den logiken?
Nej, att hålla sig mycket under snittet hjälper inte. Folk tenderar att ha sina toppar på samma dagar, vilket gör att aggregatet på dessa dagar är dimensionerande för nätet. Ta exempelvis skidorten (i Jämtland?) som har årets högsta topp på nyårsafton. Helt beroende på att det är då alla stugor är fulla och folk lagar mat mm.
Signaturen Rotbackarn var inne lite på samma spår med timpris för effekt i sitt inlägg #65.
Jag tror att det vore görligt och mycket mer rättvist med ett sådant system.
Det finns ju statistik över folks beteenden och var maxlaster hamnar, effekt-tariffen skulle då variera och anpassas både beroende på tid och plats.
Jag tror att det vore görligt och mycket mer rättvist med ett sådant system.
Det finns ju statistik över folks beteenden och var maxlaster hamnar, effekt-tariffen skulle då variera och anpassas både beroende på tid och plats.