Fairlane
M MagHam skrev:
Nej jag spelar inte... Var i mitt inlägg nämnde jag ordet energi-förbrukning? Läs noga en gång till.
Det jag tjatar om, och håller fast vid med en åsnas envishet, är att den fasta elnäts-avgiften för en kalendermånad baseras på alldeles för effekt-toppar. Det är jättesvårt att undvika tre höga toppar för många abonnenter. Därefter spelar inte beteendet resten av månaden någon roll för den fasta avgiften, och det enda incitament som finns kvar är att hålla sig under medelvärdet av dom tre.
Hur många toppar är lämpligt anser du?
Tar man snittet på 30 så har det nackdelen att en enstaka dag kan man dra på rejält för det märks knappt. 3 eller 5 känns ändå som en hyfsad avvägning.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej inte 1-2 timmar efter badet utan under tiden man tillåter uppvärmning. Vad elpriset är påverkar inte effektavgiften. Vill man hålla ner effektavgiften och har Ellevio så tillåter man varmvattenberedaren/värmepumpen att värma vatten under perioden 22-06. Vad är det som ska förutses?
Precis, om mitt varmvatten är 57 grader på morgonen så är det ytterst sällan jag behöver värma under dagen, det räcker till. Den enda orsaken att jag ens behöver så varmt vatten på morgonen är att frugan duschar skållhett. När dottern bodde hemma gjorde även hon det. 57 grader och 210 liter räcker till fyra personer som duschar (varav ett par rätt lång tid), men inte till skurvatten, diskvatten mm senare under dagen. Så jag styr uppvärmningen utifrån vattnets temperatur, är vattnet under 50 grader så värmer jag långsamt under dagen.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej inte 1-2 timmar efter badet utan under tiden man tillåter uppvärmning. Vad elpriset är påverkar inte effektavgiften. Vill man hålla ner effektavgiften och har Ellevio så tillåter man varmvattenberedaren/värmepumpen att värma vatten under perioden 22-06. Vad är det som ska förutses?
Det bästa är så klart en egen styrning på varmvattnet. Dock kommer majoriteten inte fixa det (eller våga det pga husfriden om varmvattnet tar slut).

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tar man snittet på 30 så har det nackdelen att en enstaka dag kan man dra på rejält för det märks knappt. 3 eller 5 känns ändå som en hyfsad avvägning.
Det är en intressant och bra fråga 👍
Jag vet inte. Utifrån mitt eget perspektiv, och när jag skulle ändra mitt beteende, så skulle jag säga 6-8 st.
Borde finnas en "sweetspot" om elbolagen analyserade kollektiv psykologi/beteende i kombination med statistik.
Jag tror inte dom gjord den läxan utan att 3 toppar är ett summariskt val.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hela metoden med 3 random toppar blir yxig och är dåligt kopplad till när det faktiskt är trångt i nätet. På populationsnivå ligger så klart de flesta toppar när det är trångt. Men ett enskilt hushåll som bastar varje söndagmorgon skulle ha sina peakar där det inte spelar någon roll alls för nätet.

Det bästa skulle helt enkelt vara tim-pris på effekt också, då har man en enkel förutsebar modell som går enkelt att styra på. (tim-pris på effekt skulle alltså vara normal överföringsavgift med tim-pris)

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Men
rotbackarn rotbackarn skrev:
Hela metoden med 3 random toppar blir yxig och är dåligt kopplad till när det faktiskt är trångt i nätet. På populationsnivå ligger så klart de flesta toppar när det är trångt. Men ett enskilt hushåll som bastar varje söndagmorgon skulle ha sina peakar där det inte spelar någon roll alls för nätet.

Det bästa skulle helt enkelt vara tim-pris på effekt också, då har man en enkel förutsebar modell som går enkelt att styra på. (tim-pris på effekt skulle alltså vara normal överföringsavgift med tim-pris)
Men om vi tar Vattenfalls elnät så har de inte effektavgift på helger så ditt exempel med bastun faller helt om de bor i Vattenfalls nät då det blir utanför den aktuella tiden.

Att ha tim-pris på effekt tror jag skulle bli galet svårt för privatpersoner att förstå. Hur skulle det fungera med en förutsebar modell? För att de ska göra nytta på riktigt måste de ju vara helt dynamiska och sättas i drifttimmen. Då blir det ju först efteråt som man vet vad som hände och då blir det ju ingen signal att styra sin last. Nä, här tror jag inte du tänkt igenom helt eller så får du utveckla hur en smart tim-pris på effekt skulle se ut.

Fairlane
Visst är det så att det är en kantig modell som många gånger slår fel, men trots att modellen är enkel så förstår folk den inte och förstår man inte så är det svårt att ändra något.
Jag vet inte, kanske. Tänk på att folk tror att det kostar massor med pengar att brygga en kopp kaffe, jag är inte övertygad om att folk skulle förstå.

Tomture61
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte, kanske. Tänk på att folk tror att det kostar massor med pengar att brygga en kopp kaffe, jag är inte övertygad om att folk skulle förstå.
Ang ditt påstående att gemene man ej förstår kostnaden att ha ngt som drar 1kw blir dyrare ju längre dessa kw jobbar .
Tror nog de flesta förstår detta .
Att ha dessa 1kw tillsammans med andra förbrukare på 1kw blir det minst 2kw eller mer beroende på antalet 1kw förbrukare + naturligtvis tiden de är på .
Med 10st 1kw förbrukare blir spiken genom yttertaket 😄

Tomture61 Tomture61 skrev:
Det beror på hur lång tid de är påslagna.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Det beror på hur lång tid de är påslagna.
Precis vad jag nyss skrev 😉
Tom. 2ggr .
kw = tusen watt just nu
kWh = tusen watt / timme

Redigerat:
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om max belastning sjunker med 3% så finns det mer utrymme för annat. Det är väl inget märkligt?

Om man tycker en minskning med 3% inte är en stor minskning så förstår jag det, men att en minskning med 3 % inte är något i praktiken förstår jag inte.
Om man ligger precis på gränsen nånstans i nätet är det ju möjligen en fördel.
De förstärkningar man pratar om på lokalnät handlar ju om typ ny trafo eller gräva om vissa sträckor.
Det lär ju få göras ändå även om maxlasten minskat 3%.

M MagHam skrev:
Nej jag spelar inte... Var i mitt inlägg nämnde jag ordet energi-förbrukning? Läs noga en gång till.
Det jag tjatar om, och håller fast vid med en åsnas envishet, är att den fasta elnäts-avgiften för en kalendermånad baseras på alldeles för effekt-toppar. Det är jättesvårt att undvika tre höga toppar för många abonnenter. Därefter spelar inte beteendet resten av månaden någon roll för den fasta avgiften, och det enda incitament som finns kvar är att hålla sig under medelvärdet av dom tre.
Vad menar du då med att vad man gör under resten av månaden om man redan uppnått tre toppar?
Tre toppar uppnår man (då de flesta modeller jag läst om bara tillåter en topp per dygn) på dag 3 i månaden. Det är klart att vad man gör efter det har påverkan.
Det är ju precis att hålla sig under medelvärdet av de högsta topparna som är poängen med hela effektavgiften, dvs. att sprida ut sin förbrukning.
Har man kommit upp i en toppeffekt på 7 kW en månad redan så är det klart att det inte spelar någon roll om man senare ligger på 4 kW, men det är ju inte heller syftet.
Tom. 2ggr .
Varför skriver du då: "Med 10st 1kw förbrukare blir spiken genom yttertaket"?
Om jag har på 10 st förbrukare som drar 1kW i 2 minuter vardera får jag en timmedeleffekt under den timmen på 0,33 kW. Varför skulle det vara någon "spik genom yttertaket"?

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Ang ditt påstående att gemene man ej förstår kostnaden att ha ngt som drar 1kw blir dyrare ju längre dessa kw jobbar .
Givetvis, men något som dra 1 kW och körs 5 minuter påverkar inte effektavgiften märkbart.

Om vi tar Ellevios modell och denna pryl körs i 5 minuter under en timme när en topp ändå hade inträffat så kommer den påverkar månadens kostnad med 81* 5/(60*3) ≈ 2 kr
Tror nog de flesta förstår detta .
Att ha dessa 1kw tillsammans med andra förbrukare på 1kw blir det minst 2kw eller mer beroende på antalet 1kw förbrukare + naturligtvis tiden de är på .
Ja, utslaget på timme alltså. Det ska inte blandas ihop med att vad man betalar för förbrukningen av el.
Hur många prylar som drar 1 kW har du hemma, som är igång i minst en timme och som inte är för billaddning, värme eller varmvatten?
Diskmaskinen kvalar in för för mig om jag kör ett entimmesprogram på 65 grader, andra program gör det inte. Tvättmaskinen gör det inte. Torktumlaren kanske, jag vet inte faktiskt.

• Gilla
  • Haha
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Tom. 2ggr .
kw = tusen watt just nu
kWh = tusen watt / timme
Då är frågan: vad blir det för effektaxegeundande topp om man kör sina 10 enkilowattprylar samtidigt i fem minuter jämfört med tio minuter?

Fairlane
K karlmb skrev:
Om man ligger precis på gränsen nånstans i nätet är det ju möjligen en fördel.
De förstärkningar man pratar om på lokalnät handlar ju om typ ny trafo eller gräva om vissa sträckor.
Det lär ju få göras ändå även om maxlasten minskat 3%.
3% är ju på totalen. I enstaka delar är det såklart mer. Ser inte att det skulle vara dåligt om man kan minska belastningen med 3% utan att det kostar kundkollektivet något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.