Hemingway Hemingway skrev:
Det var någon tidigare i tråden som skrev "andra vänder på varje krona för att få det att gå ihop." och "Vidga ditt tankesätt." Passar det inte att vända på kronorna och vidga sitt tankesätt så är ju alternativet att betala kvar. 🙄
Äh, skribenten verkar mest försöka hitta anledningar till att hata på elbilar.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Huvudet på spiken!
Det är så få mätvärden att det är omöjligt att inte samla på sig dom tre "minuspoängen"
Sedan kan man ju strunta i vad man gör resten av månaden!
Sensmoral:
Antalet mätvärden är för lågt för att ha rätt styreffekt på beteende.
Vet inte om du fortfarande faktiskt inte förstår eller bara spelar.. Det är inte hur mycket förbrukning fastigheten har som effektavgiften försöker få en anpassning av, det är topparna. Om du de första tre dagarna har uppnått en sammanvägd effekttopp på 5 kW får du betala för denna, det är den dimensionering du behöver. Att du alla andra dagar också behöver 5 kW eller 0.5 kW är inte av betydelse.
För att minska förbrukningen finns det andra styrmedel, så sluta blanda äpplen och päron.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en egen kw räknare och kan se effektförbrukningen i realtid .
Tex så nu under vintern så är grundförbrukningen 1,5-2 kw men ser toppar på 5-6 kw , ofta
Tvättstugan nyttjas när man ej jobbar , helger .
Är man sugen på en kaffe , näää blir ju en effekttopp osv.
Måste det alltid kollas på min effektförbrukning om det är tillrådigt att fixa käk / dryck 😄
Samma med dig, förstår du inte eller spelar du bara?
Kaffekokningen kan du helt bortse ifrån, den har i det närmaste 0 påverkan på effektavgiften.
Och vad gäller din VP kan du ju börja undersöka vad du kan göra för anpassning av den. Det kanske går att ställa ner tillåten effekt under vissa timmar?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Då tycker vi olika , vanligtvis har man många energikrävande prylar i sitt hem .
Kaffebryggaren är enbart en i mängden , som ett exempel .
Kan du skillnaden mellan energi och effekt?

• Gilla
Jasen2
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Äh, skribenten verkar mest försöka hitta anledningar till att hata på elbilar.
Ja, märkte också att det verkade vara en dold hjärtefråga.

Tomture61
Det var någon tidigare i tråden som skrev "andra vänder på varje krona för att få det att gå ihop." och "Vidga ditt tankesätt." Passar det inte att vända på kronorna och vidga sitt tankesätt så är ju alternativet att betala kvar. 🙄
Tror det är ca 500.000 arbetslösa som snart hamnar i långtidsarbetslöshet , efter 1000 dagar får de 25% av sin senaste inkomst .
Sen har vi en kategori som är lågavlönade .
Pensionärer med en allt för låg pension som ej får den reglerad efter hur ALLA utgifter höjs .

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tror det är ca 500.000 arbetslösa som snart hamnar i långtidsarbetslöshet , efter 1000 dagar får de 25% av sin senaste inkomst .
Sen har vi en kategori som är lågavlönade .
Pensionärer med en allt för låg pension som ej får den reglerad efter hur ALLA utgifter höjs .
Jag rekommenderar dig att starta en separat tråd om du vill diskutera det, det är off topic till denna tråd "ett år med effektavgifter".

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Ni kan förbereda en del matlagning kvällen innan så att ni mer behöver värma på maten kl 17, än att göra hela matlagningen kl 17 och/eller kan ni undvika att köra spis, ugn, mikro, vattenkokare precis samtidigt.

Undvik att använda torktumlare/torkskåp. Låt tvätten hänga och torka. Möjligen med en avfuktare.

Kör tvättmaskin och diskmaskin senare på kvällen, helst inte samtidigt.

Tvätta kläderna mer sällan. Vid tvätt, tvätta fulla maskiner.

Att ha varmt i fjällstugan kan jag tycka är ett måste - slå på elementen i förväg och slå ev av dem en stund när du drar igång varmvattenberedaren, men man "måste" ju inte laga mat direkt vid ankomst. Det går att äta mackor, fil, nyponsoppa om man vill spara på elkostnaden.
Blir inte så mycket tid att göra "allt på" om man har Ellevio, 06-22 är det effektavgifter. Förutsatt att man inte helt vänder på dygnet så är det ohållbart.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Jag rekommenderar dig att starta en separat tråd om du vill diskutera det, det är off topic till denna tråd "ett år med effektavgifter".
Tycker du att allt i tråden handlar om "ett år med effektavgifter" ?
Själv försöker jag försvara min inställning till högre elpriser (vilket effektavgiften inkluderas)
Elnätet som är för trång och varför det blivit så (elbilsladdning tex)

Fairlane
lsoderlund lsoderlund skrev:
Blir inte så mycket tid att göra "allt på" om man har Ellevio, 06-22 är det effektavgifter. Förutsatt att man inte helt vänder på dygnet så är det ohållbart.
Rent krasst så är det effektavgifter även mellan 22 och 06, men toppen räknas till hälften.

Olika personer har olika förutsättningar såklart, men en klassisk invändning brukar vara att man duschar under högpristid och då måste vattnet värmas i beredaren. Har man en modernare värmepump kan man kanske ställa bör varmvatten ska skapas och har man en klassisk varmvattenberedare så kan även den med mer eller mindre avancerade metoder styras till att värma vattnet vid andra tider. Det finns ju ingen tvång att värma vattnet precis samtidigt som man duschar.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Tror du på riktigt att två tredjedelar av Ellevios kunder har helt vänt på dygnet? Det är ju enligt artikeln en tredjedel som fått sänkta kostnader och en tredjedel som har samma kostnader som tidigare.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag inte Ellevio, men det som driver effekttoppar är elbilsladdning, badtunna/pool, värme, varmvatten och ugnen. Tvätt, disk, tork drar inga större mängder el, bara man håller dem borta från de tider man lagar mat. Kan man dessutom hålla borta produktionen av varmvatten från dessa timar så ligger man väldigt bra tid.

Edit: jag glömde bastun. Den är ju inte lätt att använda.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tekniska verken har effektavgift dygnet runt.

Jo, det blir ytterligare en sak att tänka på. Men inte konstigare än att behöva hitta effektiva sätt att värma huset på, hur hålla nere elåtgång etc. Upp till var och en hur mycket tankemöda man vill lägga på det.

En dimension till bara, inte bara hur mycket el utan också hur mycket el samtidigt.

När jag bodde i radhus med fjärrvärme gjorde det ingen skillnad på elräkningen, åtminstone inte när jag lärt mig att inte köra disk och tvätt samtidigt.

Nu i torp med luftvärmepumpar, frostvakt, varmvattenberedare och elbil blir det mer att acceptera att när det är kallt blir också effekttopparna högre. Kaffebryggaren gör verkligen ingen skillnad.

Fairlane Fairlane skrev:
Rent krasst så är det effektavgifter även mellan 22 och 06, men toppen räknas till hälften.

Olika personer har olika förutsättningar såklart, men en klassisk invändning brukar vara att man duschar under högpristid och då måste vattnet värmas i beredaren. Har man en modernare värmepump kan man kanske ställa bör varmvatten ska skapas och har man en klassisk varmvattenberedare så kan även den med mer eller mindre avancerade metoder styras till att värma vattnet vid andra tider. Det finns ju ingen tvång att värma vattnet precis samtidigt som man duschar.
Att förutse varmvatten-värmningen är heller inte det lättaste. Att värma upp efter bad tar lätt två timmar, så det intressanta är inte hur elpris/förbrukning ser ut när du tar badet utan 1-2 timmar senare.

tveksamt tveksamt skrev:
Vet inte om du fortfarande faktiskt inte förstår eller bara spelar.. Det är inte hur mycket förbrukning fastigheten har som effektavgiften försöker få en anpassning av, det är topparna. Om du de första tre dagarna har uppnått en sammanvägd effekttopp på 5 kW får du betala för denna, det är den dimensionering du behöver. Att du alla andra dagar också behöver 5 kW eller 0.5 kW är inte av betydelse.
För att minska förbrukningen finns det andra styrmedel, så sluta blanda äpplen och päron.
Nej jag spelar inte... Var i mitt inlägg nämnde jag ordet energi-förbrukning? Läs noga en gång till.
Det jag tjatar om, och håller fast vid med en åsnas envishet, är att den fasta elnäts-avgiften för en kalendermånad baseras på alldeles för effekt-toppar. Det är jättesvårt att undvika tre höga toppar för många abonnenter. Därefter spelar inte beteendet resten av månaden någon roll för den fasta avgiften, och det enda incitament som finns kvar är att hålla sig under medelvärdet av dom tre.

• Gilla
Jasen2 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
rotbackarn rotbackarn skrev:
Att förutse varmvatten-värmningen är heller inte det lättaste. Att värma upp efter bad tar lätt två timmar, så det intressanta är inte hur elpris/förbrukning ser ut när du tar badet utan 1-2 timmar senare.
Nej inte 1-2 timmar efter badet utan under tiden man tillåter uppvärmning. Vad elpriset är påverkar inte effektavgiften. Vill man hålla ner effektavgiften och har Ellevio så tillåter man varmvattenberedaren/värmepumpen att värma vatten under perioden 22-06. Vad är det som ska förutses?

• Älska
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.