21 177 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 314 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 314 inlägg
Tippar att lösningen heter batteri med intelligent styrning , till en kostnad som vida överstiger effektavgiften .Jocce81 skrev:
För mig som inte är insatt (ännu) och inte heller ännu fått effektavgiften (EON), så blir det väldigt konfunderande.
Någon som kan förklara "som för en femåring" så man får det lite mer tydligt?
Förstår att man ska undvika att köra stora förbrukare samtidigt och under längre tid, men som för oss, som har småbarn där tvätt, tork ofta går 2 gånger per dag och dismaskin minst 1 gång, samt att vi kommer hem och behöver laga mat till barnen vid 17 varje dag,
Vad gör vi / kan vi göra för att undvika det värsta?
(Som lyx har vi ju dessutom ett Spabad som inte har några smarta funktioner...detta kanske man får begränsa också? Typ med Effektvakt och relästyrning?)
Samt fråga 2, i fjällstugan, där vi inte är så ofta, och då behöver värma stugan när vi kommer upp, samtidigt som vi då slår igång varmvatten och ofta behöver laga mat, vad gör man där?
Vi har iallafall 2 av elementen som är fjärrstyrda, så man borde kunna starta dessa någon eller några dagar innan för att undvika det värsta?
/Jocce
Men med en situation där elfordon propageras för + för klent elnät .....
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 314 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 314 inlägg
Om spiken på elförbrukningen är fler än 2 på en månad så kommer dessa att ge en avgift .13th Marine skrev:
Om många elförbrukare med högre effekt är igång samtidigt blir naturligtvis spiken ännu större , 3kw under 20 minuter + 1Kw under 3 min = högre spik på förbrukningen .
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Tycker du kaffekokaren är ett bra exempel på saker som är drar upp din effekt den timmen?Tomture61 skrev:
Det gör inte jag, jag tycker det är försumbart.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 314 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 314 inlägg
En kaffekokare har en effekt på säg 1500 W. Kör man den i 10 min för att koka kaffe blir dess bidrag till effekttariffen 1,5 kW * 10/60 = 0,25 kW.Tomture61 skrev:
Det är medeleffekten per timme som räknas. Det är nog en del i varför andra tycker det är ett dåligt exempel.
Men kaffekokaren är inte en sådan apparat, eftersom den kör hög effekt under så kort tid. Det är det jag menar att inte ens du som är engagerad förstått. Hur ska då de som inte är det hänga med?Tomture61 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Du kan ju redan nu gå in på Vattenfall Eldistributions sida och se hur ditt effektuttag såg ut i t.ex. december. Du kan se per dag och timme och även vilken timme du hade det högsta effektuttaget per dag.Tomture61 skrev:
(Loggar du in med bank-ID kan du t.o.m. se uttaget per kvart).
Sedan letar du reda på de fem högsta effekttopparna.
Jag gjorde så och jämförde min kostnad med nuvarande och det nya systemet.
Det skiljde på 75:- som det nya systemet med effektavgift skulle blivit dyrare.
Då får man komma ihåg att under perioden april - oktober tas ingen effektavgift ut alls samtidigt som överföringsavgiften är nästan halverad.
Så i slutändan kommer detta inte att innebära någon större förändring kostnadsmässigt. Med lite planering som att köra tvättmaskinen och dammsuga på helgerna då ingen effektavgift tas ut någon gång på året kanske t.o.m. en lägre kostnad.
1) Starta diskmaskinen när du går och lägger dig, förslagsvis med fördröjningen så den kanske startar 00-02 om du har detJocce81 skrev:
För mig som inte är insatt (ännu) och inte heller ännu fått effektavgiften (EON), så blir det väldigt konfunderande.
Förstår att man ska undvika att köra stora förbrukare samtidigt och under längre tid, men som för oss, som har småbarn där tvätt, tork ofta går 2 gånger per dag och dismaskin minst 1 gång, samt att vi kommer hem och behöver laga mat till barnen vid 17 varje dag,
(Som lyx har vi ju dessutom ett Spabad som inte har några smarta funktioner...detta kanske man får begränsa också? Typ med Effektvakt och relästyrning?)
Samt fråga 2, i fjällstugan, där vi inte är så ofta, och då behöver värma stugan när vi kommer upp, samtidigt som vi då slår igång varmvatten och ofta behöver laga mat, vad gör man där?
Vi har iallafall 2 av elementen som är fjärrstyrda, så man borde kunna starta dessa någon eller några dagar innan för att undvika det värsta?
/Jocce
2.1) Ska du tvätta en dag när du jobbar hemma, starta inte maskinen kl.07, gör det istället kl.10-11.
2.2) Ska du tvätta på en vardag, gör det efter du lagat klart maten
2.3) Kör fulla tvättmaskiner, jag har 2 småbarn och har aldrig varit uppe på 2 tvättmaskiner per dag som medelvärde.
3) Skaffa smarta funktioner till spabadet så att det värms när det är lämpligt (oklart vilken sorts spabad du har)
Där har du några enkla saker som du kan börja med.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 314 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 314 inlägg
För att upprepa migHemingway skrev:
1) Starta diskmaskinen när du går och lägger dig, förslagsvis med fördröjningen så den kanske startar 00-02 om du har det
2.1) Ska du tvätta en dag när du jobbar hemma, starta inte maskinen kl.07, gör det istället kl.10-11.
2.2) Ska du tvätta på en vardag, gör det efter du lagat klart maten
2.3) Kör fulla tvättmaskiner, jag har 2 småbarn och har aldrig varit uppe på 2 tvättmaskiner per dag som medelvärde.
3) Skaffa smarta funktioner till spabadet så att det värms när det är lämpligt (oklart vilken sorts spabad du har)
Där har du några enkla saker som du kan börja med.
Söker jag information ang att använda tvättmaskinen på nätter så ger alla experter (försäkringsbolag , elsäkerhetsverket , brandförsvaret) rådet att ej använda tvättmaskin / torktumlare när ingen är hemma eller sover .
Plus det låter när maskinerna jobbar (stor risk att vakna av oljudet)
Detta gäller även diskmaskin , i mitt hem sover ngn i ett rum bredvid .
"Det är i linje med det elnätsföretaget hade räknat med, och uppges motsvara att drygt 20 000 fler hus kan anslutas till elnätet."
Och där tog de kritiska frågorna helt slut.
Hur leder 3 minskade toppar till det?
I vilka områden har man kunnat nyansluta villor utan att behöva förstärkningar?
Det är ju så det kommer att bli. Mao ingen lägre last på nätet i praktiken.rotbackarn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Om max belastning sjunker med 3% så finns det mer utrymme för annat. Det är väl inget märkligt?K karlmb skrev:"Det är i linje med det elnätsföretaget hade räknat med, och uppges motsvara att drygt 20 000 fler hus kan anslutas till elnätet."
Det är ju så det kommer att bli. Mao ingen lägre last på nätet i praktiken.
Om man tycker en minskning med 3% inte är en stor minskning så förstår jag det, men att en minskning med 3 % inte är något i praktiken förstår jag inte.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 314 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 314 inlägg
Kommer säkert bli en ny byggstandard att det måste finnas batterilagring med intelligens framledes ......K karlmb skrev:"Det är i linje med det elnätsföretaget hade räknat med, och uppges motsvara att drygt 20 000 fler hus kan anslutas till elnätet."
Det är ju så det kommer att bli. Mao ingen lägre last på nätet i praktiken.
Allt för att främja elbilens existens .
Ni kan förbereda en del matlagning kvällen innan så att ni mer behöver värma på maten kl 17, än att göra hela matlagningen kl 17 och/eller kan ni undvika att köra spis, ugn, mikro, vattenkokare precis samtidigt.Jocce81 skrev:
/Jocce
Undvik att använda torktumlare/torkskåp. Låt tvätten hänga och torka. Möjligen med en avfuktare.
Kör tvättmaskin och diskmaskin senare på kvällen, helst inte samtidigt.
Tvätta kläderna mer sällan. Vid tvätt, tvätta fulla maskiner.
Att ha varmt i fjällstugan kan jag tycka är ett måste - slå på elementen i förväg och slå ev av dem en stund när du drar igång varmvattenberedaren, men man "måste" ju inte laga mat direkt vid ankomst. Det går att äta mackor, fil, nyponsoppa om man vill spara på elkostnaden.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det var någon tidigare i tråden som skrev "andra vänder på varje krona för att få det att gå ihop." och "Vidga ditt tankesätt." Passar det inte att vända på kronorna och vidga sitt tankesätt så är ju alternativet att betala kvar. 🙄Tomture61 skrev:
För att upprepa mig
Söker jag information ang att använda tvättmaskinen på nätter så ger alla experter (försäkringsbolag , elsäkerhetsverket , brandförsvaret) rådet att ej använda tvättmaskin / torktumlare när ingen är hemma eller sover .
Plus det låter när maskinerna jobbar (stor risk att vakna av oljudet)
Detta gäller även diskmaskin , i mitt hem sover ngn i ett rum bredvid .