Tomture61 Tomture61 skrev:
Kollade vad elen kostade tot. för 2025 , 27550 kr för 11500 kwh
Detta år är den ännu högre via Vattenfall !
Visst kör på , mer utgifter .......
Hela Sverige har blivit styrda att använda el för att förflytta sig , värma sin bostad osv
Nu blir vi straffade
El är inte samma sak som semester i fjällen !
Men om du använder el för att förflytta dig, värma din bostad osv så kan ju inte dryga 2000kr/månaden vara mycket pengar för allt du får tillbaka, allt tack vare elektricitet😉

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Grundtanken med att få folk att sprida ut sina belastningar är god.
Algoritmen att bara ta snitt på dom 3 högsta topparna straffar sällan-förbrukare (t ex fritidshus) som kanske har 0 i förbrukning resten av månaden.

• Gilla
Jasen2 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Hemingway Hemingway skrev:
Men om du använder el för att förflytta dig, värma din bostad osv så kan ju inte dryga 2000kr/månaden vara mycket pengar för allt du får tillbaka, allt tack vare elektricitet😉
En del i detta land har 1,5 mille i månadslön (Vattenfalls VD) andra vänder på varje krona för att få det att gå ihop .
Det handlar ej om att fjällresan till Alperna istället måste bli en i Sverige .
Vidga ditt tankesätt .

• Gilla
Mhenk
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Algoritmen att bara ta snitt på dom 3 högsta topparna straffar sällan-förbrukare (t ex fritidshus) som kanske har 0 i förbrukning resten av månaden.
Det är poängen. Elnätet dimensioneras för topplasten så den långsiktiga tanken med detta är ju att få ned topplasten för att kunna dimensionera lägre och på så vis sänka kostnaden. De som har hög topplast kontra sitt medel är just de man vill ska anpassa sig eller ta en större del av kostnaden de orsakar.

• Gilla
Grumsaren och 4 till
  • Laddar…
En del i detta land har 1,5 mille i månadslön (Vattenfalls VD) andra vänder på varje krona för att få det att gå ihop .
Det handlar ej om att fjällresan till Alperna istället måste bli en i Sverige .
Vidga ditt tankesätt.
Är det din entusiastbil du har på din profilbild? 😉

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Och om man dragit på sig topparna tidigt i månaden så slipper man snåla resten :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
taikon och 9 till
  • Laddar…
För de oroliga kan man be elbolaget (de som satt tariffnivåerna) att köra en simulering vad man hade fått betala månad för månad baserad på användning från 2025. Så får man det svart på vitt.

Har en egen kw räknare och kan se effektförbrukningen i realtid .
Tex så nu under vintern så är grundförbrukningen 1,5-2 kw men ser toppar på 5-6 kw , ofta
Tvättstugan nyttjas när man ej jobbar , helger .
Är man sugen på en kaffe , näää blir ju en effekttopp osv.
Måste det alltid kollas på min effektförbrukning om det är tillrådigt att fixa käk / dryck 😄
Detta är nog det sämsta med effekttaxan. Om inte ens du som ändå är engagerad och skriver på forum förstår hur den fungerar, hur ska då genomsnittskonsumenten göra det?

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Tomture61
K Kallens skrev:
Detta är nog det sämsta med effekttaxan. Om inte ens du som ändå är engagerad och skriver på forum förstår hur den fungerar, hur ska då genomsnittskonsumenten göra det?
Vattenfall kommer under vintermånaderna på vardagar mellan 7-21 ha effekttaxa .
Exakt hur utfallet blir för mig är mycket oklart .
Som jag skrev tidigare , enbart min VP producerar en mängd effekttoppar över dygnet .

rotbackarn rotbackarn skrev:
Och om man dragit på sig topparna tidigt i månaden så slipper man snåla resten :)
Huvudet på spiken!
Det är så få mätvärden att det är omöjligt att inte samla på sig dom tre "minuspoängen"
Sedan kan man ju strunta i vad man gör resten av månaden!
Sensmoral:
Antalet mätvärden är för lågt för att ha rätt styreffekt på beteende.

• Gilla
Jasen2 och 3 till
  • Laddar…
Vattenfall kommer under vintermånaderna på vardagar mellan 7-21 ha effekttaxa .
Exakt hur utfallet blir för mig är mycket oklart .
Som jag skrev tidigare , enbart min VP producerar en mängd effekttoppar över dygnet .
Menar att du pratar om t.ex. kaffekokning, som är försumbar för genomsnittseffekten under 1h.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
K Kallens skrev:
Menar att du pratar om t.ex. kaffekokning, som är försumbar för genomsnittseffekten under 1h.
Vet ej om du läst mina inlägg i tråden 🤔
Men att jämföra en kaffekokare och en värmepump som ger värmevatten / varmvatten till ett helt hus med ibland många minusgrader utanför 🙄
Min egen värmepump som värmer vatten har en klen kompressor så mycket eltillskott .
Ny effektivare VP kostar minst 130.000.- det är inga kaffepengar .....

Om jag fixar kaffe precis när VP har eltillskotten igång så bidrar bryggaren med 1-1,5kw , vilket gör spiken på elförbrukningen extra hög .

Redigerat:
Vet ej om du läst mina inlägg i tråden 🤔
Men att jämföra en kaffekokare och en värmepump som ger värmevatten / varmvatten till ett helt hus med ibland många minusgrader utanför 🙄
Min egen värmepump som värmer vatten har en klen kompressor så mycket eltillskott .
Ny effektivare VP kostar minst 130.000.- det är inga kaffepengar .....
Ja, men sådana här citat "Är man sugen på en kaffe , näää blir ju en effekttopp osv." förvirrar bara.

• Gilla
Snigelpostarn och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
K Kallens skrev:
Ja, men sådana här citat "Är man sugen på en kaffe , näää blir ju en effekttopp osv." förvirrar bara.
Så lösningen är att alla familjemedlemmar MÅSTE kolla på elmätaren innan en apparat med större energiförbrukning slås på .
VP plus spis plus kaffebryggare på samtidigt ........
😅

K Kallens skrev:
För mig som inte är insatt (ännu) och inte heller ännu fått effektavgiften (EON), så blir det väldigt konfunderande.

Någon som kan förklara "som för en femåring" så man får det lite mer tydligt?

Förstår att man ska undvika att köra stora förbrukare samtidigt och under längre tid, men som för oss, som har småbarn där tvätt, tork ofta går 2 gånger per dag och dismaskin minst 1 gång, samt att vi kommer hem och behöver laga mat till barnen vid 17 varje dag,
Vad gör vi / kan vi göra för att undvika det värsta?
(Som lyx har vi ju dessutom ett Spabad som inte har några smarta funktioner...detta kanske man får begränsa också? Typ med Effektvakt och relästyrning?)

Samt fråga 2, i fjällstugan, där vi inte är så ofta, och då behöver värma stugan när vi kommer upp, samtidigt som vi då slår igång varmvatten och ofta behöver laga mat, vad gör man där?
Vi har iallafall 2 av elementen som är fjärrstyrda, så man borde kunna starta dessa någon eller några dagar innan för att undvika det värsta?

/Jocce

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.