Fairlane
D djac skrev:
Ja men så är det, behövs inget stöd så aktiveras självklart inte laddningen i övrigt styr de såklart inte över hur mycket jag ska ladda, vad läser du ut det av?
Jag har ingen aning om hur Eons lösning fungerar så jag kan såklart inte kommentera några detaljer där.

Vad menar du med att laddningen inte aktiveras om inget stöd behövs? Låter som en klart sämre tjänst. Jag vill ladda bilen, men EON nät behöver inget stöd, så det går inte?
D djac skrev:
För mig är detta inte en fråga, om jag har möjligheten att få betalt för att ladda bilen, motprestationen är att jag har kabeln i hemma, så ser jag inte nersidan med detta, vad ser du för problem?
Helt ok, om jag i övrigt har fritt och inga begränsningar. Sen är det klart att jag inte vill ladda för att stödja nätet om jag får 50 öre/kWh, men elen just då kostar 1,50 mer än vid en annan tidpunkt. Hur hanterar man det? Är det nätägaren som bestämmer?

Är det bara laddning av bil som ska styras?
Klarar den av att prioritera mellan två bilar bättre än du?
Hur är säkerheten hanterad om du släpper in nätägaren i ditt nät etc?
Hur mycket pengar kan det röra sig om?
Det finns många frågor som jag inte vet svaret på.
D djac skrev:
Skulle EONs tjänst göra samma sak men då också baserat på lokalnätets behov så hade jag heller inte haft några problem med att ta emot detta?
Samma frågor som ovan.

En fråga kvarstår: Hur många kunder har EON nät tappat till Tibber?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja såklart finns det beroenden, man ska ha en laddbox som stöds och en bil som stöds, hur din bil kommunicerar kan ju skilja, för min del är det WiFi som är förstavalet hemma eftersom det ändå behövs för bilens uppdateringar.

I början var det ganska mycket diskussioner om olika boxar och bilar men ser der inte idag, så det verkar som att det mesta funkar för de flesta idag men jag vet ju bäst hur det funkar för mig och då med Tibber, det ser helt säkert olika ut för de olika tjänsteleverantörerna.
För krångligt helt enkelt är min dom. Det är som att styra automationerna i huset. Jag förenklar reglerna hela tiden, det är för krångligt att ta hänsyn till alla faktorer. Jag vill inte att det skall vara krångligt att ladda bilen. Eller att tvätta. Jag kan anpassa tider och beteenden så länge det är ekelt och logiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har ingen aning om hur Eons lösning fungerar så jag kan såklart inte kommentera några detaljer där.

Vad menar du med att laddningen inte aktiveras om inget stöd behövs? Låter som en klart sämre tjänst. Jag vill ladda bilen, men EON nät behöver inget stöd, så det går inte?

Helt ok, om jag i övrigt har fritt och inga begränsningar. Sen är det klart att jag inte vill ladda för att stödja nätet om jag får 50 öre/kWh, men elen just då kostar 1,50 mer än vid en annan tidpunkt. Hur hanterar man det? Är det nätägaren som bestämmer?

Är det bara laddning av bil som ska styras?
Klarar den av att prioritera mellan två bilar bättre än du?
Hur är säkerheten hanterad om du släpper in nätägaren i ditt nät etc?
Hur mycket pengar kan det röra sig om?
Det finns många frågor som jag inte vet svaret på.

Samma frågor som ovan.

En fråga kvarstår: Hur många kunder har EON nät tappat till Tibber?
Jag har svårt att ta dina kommentarer på allvar, speciellt slutet, nej elnätskunder tappas inte, annat än om kunden flyttar, säger upp eller avlider men då kommer ofta en ny och ersätter, däremot elkunder, de som köper sin el av EON, är flyktiga.

Ställningstagande är om du vill ha en gratis trisslott, jag säger ja men du säger nej eftersom de inte garanterar vinst.

D
pacman42 pacman42 skrev:
För krångligt helt enkelt är min dom. Det är som att styra automationerna i huset. Jag förenklar reglerna hela tiden, det är för krångligt att ta hänsyn till alla faktorer. Jag vill inte att det skall vara krångligt att ladda bilen. Eller att tvätta. Jag kan anpassa tider och beteenden så länge det är ekelt och logiskt.
Ja, det är svårt att säga emot din känsla, den äger ju du, som sagt så kan jag bara utgå från mig själv och ur mitt perspektiv har jag svårt att tänka ut något enklare sätt att nå målet.

Jag tror också att detta är ett sätt som folk i allmänhet kommer styra saker på framöver.

Fairlane
D djac skrev:
Jag har svårt att ta dina kommentarer på allvar, speciellt slutet, nej elnätskunder tappas inte, annat än om kunden flyttar, säger upp eller avlider men då kommer ofta en ny och ersätter, däremot elkunder, de som köper sin el av EON, är flyktiga.
Men du påstod ju att EON tappar kunder till Tibber och vi talar om effektavgifter som rör just nätbolaget. Är det EON nät som ska utveckla dessa tjänster så ska de givetvis vara lika tillgängliga för alla som säljer el.

Mina frågor om hur man prioriterar bil, hur säkerheten hanteras, om det bara är bil som är intressant etc är svåra att ta på allvar?

Effektavgifter påverkar ju även folk utan elbil, så att bara styra laddboxen känns märkligt.
D djac skrev:
Ställningstagande är om du vill ha en gratis trisslott, jag säger ja men du säger nej eftersom de inte garanterar vinst.
Finns det inga hakar så tar jag såklart lotten, men jag antar att det gör det. Vem betalar för utvecklandet av den nya tjänsten, kunderna elleg aktieägarna?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Men du påstod ju att EON tappar kunder till Tibber och vi talar om effektavgifter som rör just nätbolaget. Är det EON nät som ska utveckla dessa tjänster så ska de givetvis vara lika tillgängliga för alla som säljer el.

Mina frågor om hur man prioriterar bil, hur säkerheten hanteras, om det bara är bil som är intressant etc är svåra att ta på allvar?

Effektavgifter påverkar ju även folk utan elbil, så att bara styra laddboxen känns märkligt.

Finns det inga hakar så tar jag såklart lotten, men jag antar att det gör det. Vem betalar för utvecklandet av den nya tjänsten, kunderna elleg aktieägarna?
Tja, allt detta känns allmängiltigt i avseendet konsument/företag.

Det finns bara ett EON och de vill ju såklart att så mycket av sina kunders inköp som möjligt ska hamna hos dem, en befintlig kund, tex elnätskund är också ett säljmässigt softare mål, att expandera är alltid lättare än att ta nykunder.

Gällande säkerheten så är det en helt annan fråga, de som har uppkopplade bilar har redan accepterat, medvetet eller ej, allt som kommer med detta. Riskerna ska inte överdrivas eller förringas, en allmän syn är att de snarare rör kollektivet än individen men det är ju en annan fråga.

Ja men självklart kan mer än laddbox styras, moderna värmepumpar har samma möjlighet och min gissning är att detta kommer fortsätta öka.

Att göra din bil tillgänglig för stödtjänster är som lotten, du kan få betald laddning men du är inte garanterad betald laddning, jag sätter i sladden och är med i lotteriet, inte svårare än så.

Fairlane
D djac skrev:
Det finns bara ett EON och de vill ju såklart att så mycket av sina kunders inköp som möjligt ska hamna hos dem, en befintlig kund, tex elnätskund är också ett säljmässigt softare mål, att expandera är alltid lättare än att ta nykunder.
Men EON nät får givetvis inte skapa en funktion som bara EON Elhandel får nyttja. Det är ju rimligtvis EON Nät som utvecklar detta.
D djac skrev:
Gällande säkerheten så är det en helt annan fråga, de som har uppkopplade bilar har redan accepterat, medvetet eller ej, allt som kommer med detta. Riskerna ska inte överdrivas eller förringas, en allmän syn är att de snarare rör kollektivet än individen men det är ju en annan fråga.
Man kan ha en uppkopplad bil utan att för den skull vilja ha sin nätägare i sitt interna nät.
D djac skrev:
Ja men självklart kan mer än laddbox styras, moderna värmepumpar har samma möjlighet och min gissning är att detta kommer fortsätta öka.
Bastu? Har du tur får du varmt...
D djac skrev:
Att göra din bil tillgänglig för stödtjänster är som lotten, du kan få betald laddning men du är inte garanterad betald laddning, jag sätter i sladden och är med i lotteriet, inte svårare än så.
Jag tror inte på lotteriet där jag kan vinna något utan att satsa något...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Men EON nät får givetvis inte skapa en funktion som bara EON Elhandel får nyttja. Det är ju rimligtvis EON Nät som utvecklar detta.

Man kan ha en uppkopplad bil utan att för den skull vilja ha sin nätägare i sitt interna nät.

Bastu? Har du tur får du varmt...

Jag tror inte på lotteriet där jag kan vinna något utan att satsa något...
Har ingen bastu och just den hade jag nog inte velat ha elprisstyrd, jag kanske sitter och äter eller sover när elen blir billig och vill inte tvingas till bastubad.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så det funkar, man genererar en nyckel åt Tibber via biltillverkarens tjänst, Tibber får sin info därifrån, inte från bilen.

D djac skrev:
Har ingen bastu och just den hade jag nog inte velat ha elprisstyrd, jag kanske sitter och äter eller sover när elen blir billig och vill inte tvingas till bastubad.
Vakna ungar! Elen är billig, nu skall här bastas!

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Jaha, jag trodde vi talade om mer än ditt hushåll, då förstår jag bättre även nästa del.

D djac skrev:
Det är inte så det funkar, man genererar en nyckel åt Tibber via biltillverkarens tjänst, Tibber får sin info därifrån, inte från bilen.
Är det obligatoriskt att ha Tibber för att man har en uppkopplad bil? Ärligt talat förstår jag inte va du menar. Man kan väl ha en uppkopplad bil utan att koppla upp sin laddbox mot en molntjänst?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, jag trodde vi talade om mer än ditt hushåll, då förstår jag bättre även nästa del.

Är det obligatoriskt att ha Tibber för att man har en uppkopplad bil? Ärligt talat förstår jag inte va du menar. Man kan väl ha en uppkopplad bil utan att koppla upp sin laddbox mot en molntjänst?
Jag kände också att vi pratade förbi varandra, kanske var det här det gick snett.

Om man vill använda det som kallas "smart laddning" från Tibber fullt ut så finns det tre beroenden, du ska vara kund där, du ska ha en laddbox som stöds och en så kallad "integrerad bil" (Tibber-språk).

Jag håller med om att man, av sina egna skäl, inte vill att ens enheter ska prata med något utanför sitt eget nät så kan man inte använda såna här tjänster utan får, om man vill uppnå något liknande, pyssla ihop något själv, kanske HA men den kommer också behöva prata med utsidan för att lösa det.

Fairlane
D djac skrev:
Jag kände också att vi pratade förbi varandra, kanske var det här det gick snett.

Om man vill använda det som kallas "smart laddning" från Tibber fullt ut så finns det tre beroenden, du ska vara kund där, du ska ha en laddbox som stöds och en så kallad "integrerad bil" (Tibber-språk).

Jag håller med om att man, av sina egna skäl, inte vill att ens enheter ska prata med något utanför sitt eget nät så kan man inte använda såna här tjänster utan får, om man vill uppnå något liknande, pyssla ihop något själv, kanske HA men den kommer också behöva prata med utsidan för att lösa det.
Visst är det så att vi säkert talar förbi varandra, jag vet ju inte hur EONs förslag (eller är det redan i drift?) ser ut.

Jag föredrar en lösning där var och en själv kan välja att styra (eller få hjälp av Tibber eller liknande om man vill) eller ta en högre kostnad. Jag förstår inte alls poängen med ett lotteri om man fick ladda billigt eller dyrt. "Vilken otur jag hade, jag fick ladda när det var dyrt, men min granne hade tur och fick ladda när det var billigt". Jag tror inte någon nätägare lottar ut priser som gör att deras vinster minskar. Däremot kan de ju ha olika priser vid olika tidpunkter, ungefär som effektavgifter, och har man tur fick man en laddslott när det var billigt och så ser man det som att man vunnit på lotteri. Jag tycker det är vettigare att man själv kan påverka.

Jag är lat. Och stjäl igen ett inlägg från fb.
Men tycker det säger precis vad jag vill få fram.
Vi får se om han får ngt svar..

De senaste dagarna har jag försökt att läsa in mig på allt som handlar om elavgifter, moms på skatt, pålagor och effektavgifter som är omöjliga att eliminera osv.

Ju mer tid jag ägnar åt ämnet desto mer irriterad blir jag över hur man lägger över problemen på elkonsumenterna istället för nätägarna. Naiv som jag är så trodde jag att man kunde eliminera effektavgifterna men hos min leverantör på Sala-Heby Energi AB verkar det vara omöjligt att komma under 3kW i effektavgift (135kr per kW) - det är inte rimligt.

Jag har skrivit ett långt mail till Klimat & Näringslivsdepartemetet med en begäran om omprövning av effektavgifterna. I den inledande texten till skrivelsen skriver jag:

Jag skickar härmed bifogad text med synpunkter på införandet av effekttariffer i elnäten.

Jag vill särskilt lyfta att effekttariffer i dag används som ett styrmedel för att hantera problem som i grunden är strukturella – brist på nätkapacitet, effektbalans och långsiktig systemplanering. Samtidigt läggs ansvaret i praktiken på enskilda hushåll, trots att ett normalt hushåll aldrig kan eliminera sina effekttoppar.

Det riskerar att urholka både förtroendet för prissättningen och acceptansen för den nödvändiga elektrifieringen av samhället. Min uppfattning är därför att effekttarifferna bör omprövas i grunden och att fokus i stället tydligare behöver ligga på investeringar i elnät, produktion och systemkapacitet – där det faktiska ansvaret hör hemma.

Jag ser gärna att mina synpunkter beaktas i det fortsatta arbetet med utformningen av elnätsregleringen.

Jag önskar svar eller återkoppling på min skrivelse.

Vänliga hälsningar,
Peter Bohlin

MITT MEDDELANDE TILL DEPARTEMENTET:

Avskaffa effekttarifferna – de lägger systemansvaret på hushållen.
Effekttarifferna presenteras som ett modernt och smart styrmedel för att jämna ut elanvändningen och minska belastningen på elnäten. I verkligheten är de främst ett sätt att flytta över ett strukturellt problem från elnätsbolag och politiska beslutsfattare till enskilda hushåll.

Som villaägare med bergvärme har jag redan ett starkt ekonomiskt incitament att använda el effektivt. Min elanvändning är jämn över dygnet och mina effekttoppar uppstår nästan uteslutande när ett normalt liv pågår – matlagning, dusch och disk på kvällen. Effekttarifferna förutsätter i praktiken att vardagslivet ska anpassas efter elnätets begränsningar.

Det centrala problemet är att effekttarifferna bygger på ett mål som inte är realistiskt. Det går att dämpa toppar, men det går inte att eliminera dem. För ett normalt hushåll finns alltid situationer där flera elintensiva behov sammanfaller. Ändå konstrueras tariffmodellen som om kunden, med tillräcklig disciplin, skulle kunna styra bort kostnaden.

Det är en illusion.

Konsumenten kan aldrig ”vinna” mot effekttariffen. Man kan anpassa sig, investera i styrsystem och förändra sina vanor – men avgiften består. Därmed förlorar styrmedlet sin legitimitet. Ett prissystem som inte går att undvika, utan bara möjligen mildra, är inte ett incitament. Det är en permanent pålaga.

Samtidigt adresserar effekttarifferna inte grundproblemet. Bristande kapacitet i elnäten är ett resultat av långvarigt eftersatt utbyggnad och en energipolitik utan tydlig riktning. Det är ett systemfel – inte ett beteendefel hos elkunderna.

Ändå är det hushållen som förväntas agera stötdämpare i ett ansträngt elsystem.

Konsekvenserna blir också snedvridna. Hushåll som har gjort nödvändiga och politiskt önskade investeringar – som bergvärme, elbil eller elektrifierad uppvärmning – exponeras i högre grad för effekttariffer än hushåll med lägre och mindre flexibel elanvändning. Det innebär i praktiken att elektrifiering straffas ekonomiskt, samtidigt som den politiskt framställs som helt avgörande.

Det är en motsägelse som undergräver förtroendet för hela omställningen.

Om syftet verkligen är att skapa ett robust elsystem måste fokus ligga där ansvaret hör hemma: på nätägare, reglering och långsiktiga investeringar i nätkapacitet, produktion och lagring.

Effekttarifferna löser inget strukturellt problem. De gör bara konsumenten till bärare av systemets tillkortakommanden.

Att uppmuntra flexibilitet är rimligt. Att införa en tariff som inte går att eliminera – ens för den mest anpassningsvilliga kunden – är det inte.

Effekttarifferna bör därför avskaffas. Inte för att människor inte kan anpassa sig – utan för att det är fel verktyg för fel problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Jag är lat. Och stjäl igen ett inlägg från fb.
Men tycker det säger precis vad jag vill få fram.
Vi får se om han får ngt svar..
Vi kan väl säga att han var rätt naiv, precis som han skrev, när han trodde sig kunna eliminera effektavgiften...

Extra roligt blir det när Sala-Heby Energi ABhaft effektavgifter sen 2009. De har effektavgift vardagar 7-19. Bolaget har också sänkt sitt fasta pris så sent som 2025 (eller 2024?!), så jag vet inte, men det känns mest som okunnigt gnäll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.