21 175 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det är vad du tror. Jag tror det kommer kunna påverka. Inte så att det kommer sänkas några priser, men höjningar kan bli lägre.D djac skrev:
Vem av oss som har rätt kan vi aldrig veta tyvärr.
Japp, jag glömde skriva att det var min gissning men det mesta folk skriver här som absoluta sanningar är ju också bara gissningar.Fairlane skrev:
Och detta måste vi förlita oss på att myndigheterna löser. Det har inte med effekttarifferna som sådana att göra, det är ett problem inom politiken/förvaltningen i så fall. Det finns inget som säger att det skulle vara bättre utan effekttariffer.D djac skrev:
Notera att de flesta elnätsbolag inte var intresserade av att införa dem ens...
...det gynnade inte deras affär.
Jag håller med men att de plötsligt skulle kunna lösa detta tror jag inte på, det krävs rätt omfattande ändringar i grunden för att så ska ske.pacman42 skrev:
Och detta måste vi förlita oss på att myndigheterna löser. Det har inte med effekttarifferna som sådana att göra, det är ett problem inom politiken/förvaltningen i så fall. Det finns inget som säger att det skulle vara bättre utan effekttariffer.
Notera att de flesta elnätsbolag inte var intresserade av att införa dem ens...
...det gynnade inte deras affär.
Jag håller med om att effektavgifterna inte har med detta att göra direkt och att det kommer bli på ena eller andra hållet. Min gissning är att avgifternas utveckling i princip inte kommer påverkas, tror heller inte de kommer sänka bolagens utgifter jättemycket, det är ju trots allt bara en liten del av det vi betalar som går direkt in i näten, det mesta försvinner till annat.
Nej, jag vet att de har varit negativa och det är självklart, de säljer ju el och inte fossila bränslen, det är där vinnarna på detta finns.
Vad har en ni för effektavgiftstaxa?
Det låter lite som att det är fruktansvärt dyrt (ja visst har elräkningarna blivit dyra inget snack om det) men själva effektavgiften är den så dyr?
Jag hade gjort slut på ca 2000kwh och elnätsfakturan var på 1750 och effektavgiften på drygt 600 för toppar på 4.6kw
Hade jag sänkt 1kw så hade jag sparat 130:- i 5månader.
650:- på 5månader är väl inte några stora summor, sen har väl överföringsavgiften sänkts när effekttaxa infördes?
Visst vi väntar oftast tills fri tid infaller innan vi kör disk och tvätt maskin, men värmen och spabadet går som vanligt, lagar mat gör vi också när det behövs, dusch brukar jag vänta med tills det är fri tid men det blir det oftast naturligt
Det låter lite som att det är fruktansvärt dyrt (ja visst har elräkningarna blivit dyra inget snack om det) men själva effektavgiften är den så dyr?
Jag hade gjort slut på ca 2000kwh och elnätsfakturan var på 1750 och effektavgiften på drygt 600 för toppar på 4.6kw
650:- på 5månader är väl inte några stora summor, sen har väl överföringsavgiften sänkts när effekttaxa infördes?
Visst vi väntar oftast tills fri tid infaller innan vi kör disk och tvätt maskin, men värmen och spabadet går som vanligt, lagar mat gör vi också när det behövs, dusch brukar jag vänta med tills det är fri tid men det blir det oftast naturligt
Och som jag såg på Youtube om de amerikanska näten, pengarna (att tjäna) finns i att bygga nät (effektivare och billigare) - inte i att undvika att bygga nät. Där såg amn inte att avgifterna från elkunderna var en intäktskälla i sig, den var för reglerad.D djac skrev:Jag håller med men att de plötsligt skulle kunna lösa detta tror jag inte på, det krävs rätt omfattande ändringar i grunden för att så ska ske.
Jag håller med om att effektavgifterna inte har med detta att göra direkt och att det kommer bli på ena eller andra hållet. Min gissning är att avgifternas utveckling i princip inte kommer påverkas, tror heller inte de kommer sänka bolagens utgifter jättemycket, det är ju trots allt bara en liten del av det vi betalar som går direkt in i näten, det mesta försvinner till annat.
Nej, jag vet att de har varit negativa och det är självklart, de säljer ju el och inte fossila bränslen, det är där vinnarna på detta finns.
Jag har 57kr/kW och månad under fem månader. Inga stora pengar kan tyckas, men jag har minskat mina effekttoppar till hälften. Främst genom att basta efter kl 21. Men även genom att badtunnan får värma under en längre tid på lägre effekt på dagen när jag skall bada. Och ingen laddning kl 7-21 förstås.nino skrev:
Vad har en ni för effektavgiftstaxa?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det bygger du på att du saknar förtroende för elbolagen antar jag?D djac skrev:
Samtidigt är du för att ditt elbolag ska in och styra när du får ladda bilen och hur fort, kanske också styra andra större förbrukare?
Har du verkligen förtroende för att de hanterar det bra för dig?
Nej, verkligen inte, tvärtom skulle jag säga, de gör exakt det de ska, tjäna så mycket pengar det bara går, det är liksom överordnat allt, aktieägarvärde måste styra verksamheten till 100%.Fairlane skrev:
Därför litar jag också på att de kan utveckla fler tjänster, som de kan tjäna ännu mera pengar på. Det är ju liksom grunden för alla ekonomiska relationer jag har, maten på ICA, osv, osv. Jag har redan den tjänsten från Tibber idag och det funkat för det mesta bra.
Det jag vet inte fungerar är samhällets regleringar som ska kontrollera detta, jag tror inte att det är lätt men det vet vi inte ännu för vi har inte seriöst försökt.
Vvb finns ju ingen anledning att köra precis samtidigt som man gör av med varmvatten..D djac skrev: