Jocce81 Jocce81 skrev:
Det här kanske inte är rätt tråd, men provar...

Fick första elnätsfakturan med nya Effektavgiften från fjällstugan... (Bergs kommun = BTEA = Dyrast i landet)
Haft hyresgäster där = svårt att styra dem till att göra allt efter kl 21...
Ingen elbilsladdning gjort under denna fakturas tid.
Misstänker att effekttoppen här är pga matlagning och värme ute, alternativt bastu + värme...
(11 kw är ju inte så högt egentligen...men kostar däremot som det är högt...)

[bild]
Stugan är ca 50 kvm.
Har idag direktverkande el (5 st klassiska elradiatorer, tror de är på ca 4200W totalt) + Golvvärme (vattenburen men eluppvärmd) i badrum.

Vi har ju kikat på att sätta in en Luft/Luft-värmepump, men inte riktigt kommit till skott då vi kanske ska bygga ut om 2-5 år (och då kanske behöver anpassa efter det)
Men kommer man ner tillräckligt i effekt här för att det ska påverka Effektavgiften (förutom den insparade elkostnaden)?

/Jocce
11 kW kommer du inte upp i om du inte laddar en bil...
...eftersom du bara har 4,2 kW värme

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Plus bastu och matlagning...

• Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Varmvattenberedaren till det, sammanfaller väl med att skiddagen är över och man bastar/duschar/lagar mat, allt samtidigt. Det som tidigare var -ett gott liv, men nu ska göras utspritt över dygnet alternativt på natten :(

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har svårt att se att man kommer upp i det ändå, möjligen om man slår på bastun precis på hel timme.

pacman42 pacman42 skrev:
4,2 kW Värme
2,5 kW Varmvattenberedare (osäker här så killgissar vad jag har)
4-8 kW Spis + Ugn (Äldre)
1 kW Golvvärme (Gissning)
6 kW (Bastu, kan ju även vara större)

Säkert något glömt här också...men redan innan bastun kan vi ju vara uppe i 11 kW ganska enkelt...och även med Bastun är vi under de 20A jag har inkommande (men troligen inte tillräckligt jämt belastat på faserna för det men...)

(Värmen är för övrigt uppskattat med vad jag TROR att jag har, kan vara mer, kommer inte ihåg effekten på alla element....)

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:
4,2 kW Värme
2,5 kW Varmvattenberedare (osäker här så killgissar vad jag har)
4-8 kW Spis + Ugn (Äldre)
1 kW Golvvärme (Gissning)
6 kW (Bastu, kan ju även vara större)

Säkert något glömt här också...men redan innan bastun kan vi ju vara uppe i 11 kW ganska enkelt...och även med Bastun är vi under de 20A jag har inkommande (men troligen inte tillräckligt jämt belastat på faserna för det men...)

(Värmen är för övrigt uppskattat med vad jag TROR att jag har, kan vara mer, kommer inte ihåg effekten på alla element....)

/Jocce
Men alla kör inte 100% av tiden under en och samma timme. Jag toppar på 3,5 kWh/h även när vi lagar mat. Och då kör LLVP samtidigt.

Man får verkligen jobba på för att nå 11 kW i verkligheten även med dina siffror.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men alla kör inte 100% av tiden under en och samma timme. Jag toppar på 3,5 kWh/h även när vi lagar mat. Och då kör LLVP samtidigt.

Man får verkligen jobba på för att nå 11 kW i verkligheten även med dina siffror.
Det är en äldre stuga (inte optimalt isolerad) och det har varit KALLT i perioder i Januari, att värme och golvvärme går på max under en lång period är nog inte omöjligt...
Duschar alla när de kommer hem från stugan tar det lång tid att värma upp vattnet igen, samtidigt som maten står på spisen / i ugnen...även om man inte kör bastun samtidigt så slår man kanske på den direkt när maten är klar....
Med BTEA är det ju EN timmes effekttopp som gäller så det räcker ju med att man "tajmat" bra en gång helt enkelt...

/Jocce

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Det är en äldre stuga (inte optimalt isolerad) och det har varit KALLT i perioder i Januari, att värme och golvvärme går på max under en lång period är nog inte omöjligt...
Duschar alla när de kommer hem från stugan tar det lång tid att värma upp vattnet igen, samtidigt som maten står på spisen / i ugnen...även om man inte kör bastun samtidigt så slår man kanske på den direkt när maten är klar....
Med BTEA är det ju EN timmes effekttopp som gäller så det räcker ju med att man "tajmat" bra en gång helt enkelt...

/Jocce
Det finns förbättringspotential. Exempelvis att sänka effekten (eller halvera körtiderna per timme) på VVB och golvvärme.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns förbättringspotential. Exempelvis att sänka effekten (eller halvera körtiderna per timme) på VVB och golvvärme.
Det finns det garanterat.
Golvvärmen är från 90-tal och har ingen "smart styrning"... (Vred på elpatronen för temperatur)

Hur sänker jag effekten på VVB? (Den är modernare men har nog också bara vred om jag minns rätt)
Samt vad ger det för faktiskt effekt i verkligheten? Mycket längre tid för uppvärmning?

/Jocce

D
Jocce81 Jocce81 skrev:
Golvvärmen är från 90-tal och har ingen "smart styrning"... (Vred på elpatronen för temperatur)

Hur sänker jag effekten på VVB? (Den är modernare men har nog också bara vred om jag minns rätt)
Samt vad ger det för faktiskt effekt i verkligheten? Mycket längre tid för uppvärmning?

/Jocce
Ja, tveksamt, har man gäster så är deras tid dyr så att sitta och vänta på varmvatten skulle nog inte uppskattas.

Jocce81 Jocce81 skrev:

/Jocce
Längre tid för uppvärmning, ja. Är det en trefas VVB så kan man ofta koppla ur säkringarna till en av faserna. Då får man 1/3 av effekten. Är det en enfas VVB med stickpropp så kan man ha ett tidur på den.

D djac skrev:
Ja, tveksamt, har man gäster så är deras tid dyr så att sitta och vänta på varmvatten skulle nog inte uppskattas.
Då får de ju betala för det också...

D
pacman42 pacman42 skrev:
Då får de ju betala för det också...
Haha, ja, jo, man betalar ju såklart för allt men jag skrattar lite när jag tänker på vad vi förvandlats till, någon sorts tredjevärldenland där turister måste betala extra för det som intill nyligen var standard i västvärlden.

Jaja, det viktigaste är såklart att elnäten mår bra och att elnätsägarna kan både behålla och sälja kakan.

D djac skrev:
Haha, ja, jo, man betalar ju såklart för allt men jag skrattar lite när jag tänker på vad vi förvandlats till, någon sorts tredjevärldenland där turister måste betala extra för det som intill nyligen var standard i västvärlden.

Jaja, det viktigaste är såklart att elnäten mår bra och att elnätsägarna kan både behålla och sälja kakan.
De hade fått betala för ett utbyggt elnät också.

Fairlane
Om varmvattenberedaren räcker till för alla att duscha så är det väl inget praktiskt problem om det tar dubbelt så lång tid att värma vattnet efteråt, eller 3 gånger så lång tid? Så länge det finns varmt vatten nästa gång man ska duscha tycker jag det räcker väl för mig, men jag kanske inte förstår bättre.

Första frågan är väl egentligen obesvarad. Jag tror att en luft/luft kommer sänka effekten, men kanske inte jättemycket. Det är det ju inte så stor del som är för uppvärmning, dels kanske den inte är så effektiv om det är -20 ute, vilket väl inte är helt ovanligt på platsen? Dock borde det bli lite lägre.

• Gilla
Jasen2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.