pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte låg förbrukare som tjänar på effekttarifferna, det är större förbrukare som jag som gör det. Orsaken är att jag sparar på överföringsavgifterna på min högre volym el. Jag gör av med 10 MWh mer än vad du gör. Men jag håller fortfarande mina effekttoppar på samma nivå som du gör.
Precis min poäng. Och det är varför fjärrvärmekunder knappast kommer att bidra med effektflytt.

K karlmb skrev:
Självklart. Men det är mkt svårare att hitta 2 kW o flytta för en fjärrvärmekund...
Nej, det är det inte, se bild i inlägg 260.

Kör man matlagning, TM & TT samtidigt så kommer man lätt upp över 3 kWh/h.

Eller om man startar bastun samtidigt som man lagar mat.

Eller ...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tur vi inte har effektavgift ännu...
Igår lagade vi mat både på spisen och ugnen, direkt efter maten tog jag ett bad med ungarna, sambon hade satt igång torktumlaren och startade dessutom pyrolysfunktionen på ugnen för rengöring 😂
(Utgår också från att Spabadet värmde någon gång under denna tid :P )

/Jocce

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är det inte, se bild i inlägg 260.

Kör man matlagning, TM & TT samtidigt så kommer man lätt upp över 3 kWh/h.

Eller om man startar bastun samtidigt som man lagar mat.

Eller ...
Det vet jag. Men sånt behöver jag som elvärmekund aldrig hålla på med. För mig räcker det att stoppa en elpatron eller vvb, eller bara köra den på nätterna.
Jag sparar lätt pengar samtidigt som elpriset redan är lägre då (även om den hotande effektavgiften kan komma att sätta käppar i hjulet även för mig framöver på sommaren)
Skulle jag däremot tvingas tänka på iaf ngn lagar mat samtidigt som en tvätt- eller diskmaskin går så hade jag blivit galen.
Det är detta som är min poäng, de som lätt kan anpassa sig kommer att göra det, inte de andra.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte låg förbrukare som tjänar på effekttarifferna, det är större förbrukare som jag som gör det. Orsaken är att jag sparar på överföringsavgifterna på min högre volym el. Jag gör av med 10 MWh mer än vad du gör. Men jag håller fortfarande mina effekttoppar på samma nivå som du gör.
Effektavgifterna drabbar alltså de som sparar el värst.
Hur räknar man då att lasten på nätet minskar så man kan ansluta mer kunder?
Det tenderar ju snarast att locka folk att bränna mer.

Attitudeswe
Om folk laddar bilen efter 22 istället för innan så kan man ansluta 4 villor per bil som laddar rätt.

K karlmb skrev:
Hej karlmb

Om effekttopparna minskar då minskar även spänningsvariationerna på distributionsnäten.

Kan man klara av att hållas spänningen i leveransen till villorna inom spännings toleransen (en fasspänning på 230 V +/-10 %).

Då kan fler vara anslutna till de befintliga elnäten, utan att man måste förstärka dessa nät till stora kostnader som skall betalas av de som använder elnäten.

Effektavgiftens mål är att utjämna effektvariationerna (ett jämnare effektflöde i elnäten) och därmed hålla nere kostnadsökningarna för elnäten åren framöver.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Om effekttopparna minskar då minskar även spänningsvariationerna på distributionsnäten.

Kan man klara av att hållas spänningen i leveransen till villorna inom spännings toleransen (en fasspänning på 230 V +/-10 %).

Då kan fler vara anslutna till de befintliga elnäten, utan att man måste förstärka dessa nät till stora kostnader som skall betalas av de som använder elnäten.

Effektavgiftens mål är att utjämna effektvariationerna och därmed hålla nere kostnadsökningarna för elnäten åren framöver.
Det är väl olika investeringar som krävs beroende på om lasten är hög långt ut i lokalnätet eller nära transformatorn.

Är nätet starkt men transformatorn klen behövs en ny sådann. Det märks inte nödvändigtvis på spänningarna.

Är nätet snåldimensionerat behöver man komma fram med grövre kabel till dom längst ut så att dom närmast inte får för hög spänning och dom längst ut för låg.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl olika investeringar som krävs beroende på om lasten är hög långt ut i lokalnätet eller nära transformatorn.

Är nätet starkt men transformatorn klen behövs en ny sådann. Det märks inte nödvändigtvis på spänningarna.

Är nätet snåldimensionerat behöver man komma fram med grövre kabel till dom längst ut så att dom närmast inte får för hög spänning och dom längst ut för låg.
Attitudeswe

Grovt förenklat beskrivet.

En transformator har ett resistivt och ett induktivt spänningsfall. En kabel har ett resistivt spänningsfall och en friledning både ett resistivt och ett induktivt spänningsfall

Det resistiva spänningsfallet i kabel och transformatorn innebär effektförluster

Det induktiva spänningsfallet i kabel och transformatorn innebär inga effektförluster

Det är inte ovanligt att det induktiva spänningsfallet i ett distributionsnät är lika stort eller större än det resistiva spänningsfallet det beror ju på storleken på transformatorer och längden friledning respektive kabel.

I ett distributionsnät så består spänningsregleringen i att man mäter strömmen och sedan beräknar spänningsfallen ut till villorna. Denna spänningsreglering sker inte i transformatorn närmast villorna utan en nivå högre upp och samtidigt för en mängd villor, säg hundratalet villor.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Effektavgiftens mål är att utjämna effektvariationerna (ett jämnare effektflöde i elnäten) och därmed hålla nere kostnadsökningarna för elnäten åren framöver.
Det är jag med på. Men en ökad elanvändning utan ngn lokal produktion leder förr eller senare till utbyggnadsbehov av trafos o ledningar.
(Vi har ju dock lokal produktion som räddar det hela...)

K karlmb skrev:
Det är jag med på. Men en ökad elanvändning utan ngn lokal produktion leder förr eller senare till utbyggnadsbehov av trafos o ledningar.
(Vi har ju dock lokal produktion som räddar det hela...)
Hej karlmb
Vad tänker du då på för "lokal produktion som räddar det hela"?

Redigerat:
K karlmb skrev:
Jag har kommit till insikten att man inte skall spara på el, man skall spara på effekt.

Hemingway Hemingway skrev:
Det är poängen. Elnätet dimensioneras för topplasten så den långsiktiga tanken med detta är ju att få ned topplasten för att kunna dimensionera lägre och på så vis sänka kostnaden. De som har hög topplast kontra sitt medel är just de man vill ska anpassa sig eller ta en större del av kostnaden de orsakar.
Vi hade högre elanvändning förr och elnätet klarade av det. Men politikerna har ändrat det till viss del men effektavgiften kommer från EU nivå! Helt fantastiskt! Sen slipper man den ju inte även om man vill hjälpa systemet att förbruka el vid minus priser!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så ansluter man sig till stödtjänster kan man bli straffad för att hjälpa till när det kommer till effektavgiften :) Diaboliskt :)

• Arg
karlmb
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vi hade högre elanvändning förr och elnätet klarade av det. Men politikerna har ändrat det till viss del men effektavgiften kommer från EU nivå! Helt fantastiskt! Sen slipper man den ju inte även om man vill hjälpa systemet att förbruka el vid minus priser!
Hej Emanuel01

En starkt förenklad beskrivning

Vi elanvändare har sänkt årselenergibehovet till villor och elnätsbolagen har hållit ned kostnadsökningarna för elnäten genom att då ansluta fler till de befintliga elnäten och fördelat kostnader på fler.

Bland annat genom möjligheterna till styrning efter timpris, elbilsladdning och solceller har sedan effektflödet blivit mera ojämnt och delvis i en effektriktning som inte elnäten är byggda för.

Genom effektavgifter så kan vi hålla nere den framtida kostnadsökningen för elnäten, drivet av behovet att förstärka elnäten. Detta genom att begränsa effektvariationerna (och spänningsvariationerna) i distributionsnäten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.