21 175 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
Kanske, kanske inte.K karlmb skrev:
Det har ingenting med inlägget jag svarade på.
Runt 200 000 till 246 000 (ca 12-15%) svenska småhus/villor värms upp med fjärrvärme, sen finns det massor med hushåll i flerfamiljshus som har fjärrvärme (ca 90% av flerbostadshusen).
Alltså är det ganska många hushåll som högst troligt inte bryr sig om kvarts-/timpris, däremot så kan de påverkas ganska "mycket" av effekttaxan.
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/sa-varmer-vi-vara-hus-hela-sverige-vs-byggahusse-medlemmar
Har man inte eluppvärmning i någon form, och heller inte elbil, så är ju elräkningen inte en så stor fråga. Inte ens med effektavgifter. Vad sparar du på att inte köra disk o tvätt samtidigt jfrt med någon som är rädd för att elpatron eller vvb råkar gå igång samtidigt som elbilen också laddas?Fairlane skrev:
Den stora majoriteten har inte timpris/kvartpris oavsett om de har fjärrvärme eller inte. De jag vet som kör kvartpris är de med elbil. Jag vet flera som kör rörligt och saknar elbil, men som ändå anpassar viss förbrukning för att hålla ner effektavgiften. Jag förstår inte riktigt varför du har fått för dig att det bara är de med kvartpris som bryr som om effektavgiften.
Jag har själv rörlig och tittade så sent som i helgen på om jag skulle byta eller inte. Med nuvarande förbrukningsmönster så var det rätt ointressant. Jag gjorde kommer med olika månader senate året och hamnade på ganska exakt samma pris.
Trots att jag har rörligt så försöker jag tänka till lite när jag slår igång vissa apparater och då har jag inte ens effektavgift än. När jag får det kommer jag styra om mer trots att jag kanske ligger kvar på rörligt.
Hur mkt kan de påverkas då, om de inte gör av med så mkt el?Demmpa skrev:
Kanske, kanske inte.
Det har ingenting med inlägget jag svarade på.
Runt 200 000 till 246 000 (ca 12-15%) svenska småhus/villor värms upp med fjärrvärme, sen finns det massor med hushåll i flerfamiljshus som har fjärrvärme (ca 90% av flerbostadshusen).
Alltså är det ganska många hushåll som högst troligt inte bryr sig om kvarts-/timpris, däremot så kan de påverkas ganska "mycket" av effekttaxan.
[länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Eftersom jag inte har effektavgift än så spar jag givetvis inte några pengar på att flytta någon belastning till en annan tid.K karlmb skrev:
Jag har värmepump och jag har pool. Beroende på hur effektavgiften kommer utformas här så kommer jag spara mer eller mindre på att flytta uppvärmningen av vatten till exempel, både i poolen och i beredaren.
Det finns ingen automatisk koppling mellan att vilja hålla ner effektavgiften och att har kvartspriser.
Det är många som skrivit om hur de hanterar effektavgifter, eller oroat sig för dem, i många trådar här. Tror du verkligen att alla måste har kvartspriser för att bry sig?
Var skrev jag det?Fairlane skrev:
Eftersom jag inte har effektavgift än så spar jag givetvis inte några pengar på att flytta någon belastning till en annan tid.
Jag har värmepump och jag har pool. Beroende på hur effektavgiften kommer utformas här så kommer jag spara mer eller mindre på att flytta uppvärmningen av vatten till exempel, både i poolen och i beredaren.
Det finns ingen automatisk koppling mellan att vilja hålla ner effektavgiften och att har kvartspriser.
Det är många som skrivit om hur de hanterar effektavgifter, eller oroat sig för dem, i många trådar här. Tror du verkligen att alla måste har kvartspriser för att bry sig?
Jag pratar om att det är osannolikt att de som ännu inte skaffat timpriser skulle rusa ut och göra något effektivt mot effektavgifter.
Och att de därför aldrig kommer att ge mer än den effekt vi sett, 3% minskade effekttoppar på sin höjd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det beror ju på hur man ser det. Man gör kanske inte det allra effektivaste, men man flyttar kanske några saker. Om 10% av kunderna gjorde förändringar som gav 3% minskning av topparna så kommer det givetvis bli mer effekt än 3% om 20% eller 30% gör något.K karlmb skrev:
Och min poäng är att det är osannolikt att fler än de 10% kommer att göra ngt.Fairlane skrev:
Om några av de övriga 90% äger en Volvo elbil (eller annan elbil som har motsvarande stöd i sin app) så kommer de att göra något. Det är bara ett par klick i appen så har man löst det för elbilen som ändå är den största boven här. Om några av dem installerar en ny värmepump som har stöd för effekttariffer så gör de något osv osv. Betänk att effekttarifferna är till för att göra skillnad på sikt
Du menar ngn av dem som ändå inte skaffat tim/kvartspris?pacman42 skrev:
Om några av de övriga 90% äger en Volvo elbil (eller annan elbil som har motsvarande stöd i sin app) så kommer de att göra något. Det är bara ett par klick i appen så har man löst det för elbilen som ändå är den största boven här. Om några av dem installerar en ny värmepump som har stöd för effekttariffer så gör de något osv osv. Betänk att effekttarifferna är till för att göra skillnad på sikt
Det handlar kanske om 5%. Av de 90%.. idag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Har du någonting som stödjer din tes eller är det "så här tänker jag och alla andra tänker säkert likadant"?K karlmb skrev:
Det finns folk som har fastprisabonnemang för att slippa oroa sig över att elen i januari är dyr. Samma personer bryr sig trots det om hur de ska agera för att hålla ner sina effektavgifter, och det är rätt logiskt.
Menar du att Ei har satt ett maxbelopp specifikt för effektavgifterna? Tidigare i tråden hävdade någon att regeringen hade satt ett sådant tak, men återkom aldrig med närmare detaljer.K karlmb skrev:
Du är medveten om att i princip alla elnätsbolag har valt olika modeller för effektavgifterna? Det finns vad jag vet inget fall där Ei har haft åsikter om ett visst belopp.
Nej korrekt. Men eftersom jag är av uppfattningen att det skulle krävas rejält höjda effektavgifter för att uppnå mer än vad som redan uppnåtts på området.W Weimik skrev:Menar du att Ei har satt ett maxbelopp specifikt för effektavgifterna? Tidigare i tråden hävdade någon att regeringen hade satt ett sådant tak, men återkom aldrig med närmare detaljer.
Du är medveten om att i princip alla elnätsbolag har valt olika modeller för effektavgifterna? Det finns vad jag vet inget fall där Ei har haft åsikter om ett visst belopp.
Så skulle det krävas så stora höjningar att de flesta skulle höja på ögonbrynen.