Fairlane
Jag tänker mer att alla inte agerar extremt snabbt och att vi dessutom förmodligen kommer få fler och fler värmepumpar etc som kan ta hänsyn till effektavgiften. Troligen byter inte folk ut sin fungerande värmepump direkt, men med tiden skulle det snarare förvåna mig om det inte blev större påverkan än 3%.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker mer att alla inte agerar extremt snabbt och att vi dessutom förmodligen kommer få fler och fler värmepumpar etc som kan ta hänsyn till effektavgiften. Troligen byter inte folk ut sin fungerande värmepump direkt, men med tiden skulle det snarare förvåna mig om det inte blev större påverkan än 3%.
Visst, men detta med kraftigt volatila elpriser o elräkningar är inget som kom nu med effektavgifterna. Så det har gått en hel del tid. När folk uppgraderar efterhand sker givetvis en viss förbättring, men det hade ju skett ändå oavsett effekttarriffer eller ej.

Fairlane
K karlmb skrev:
Visst, men detta med kraftigt volatila elpriser o elräkningar är inget som kom nu med effektavgifterna. Så det har gått en hel del tid. När folk uppgraderar efterhand sker givetvis en viss förbättring, men det hade ju skett ändå oavsett effekttarriffer eller ej.
Du blandar som vanligt äpplen och päron.
Du har envist sagt eller antytt att folk som inte kör med kvartpris inte kommer anpassa sig efter effektavgiften.

Har man fastpris som exempel så är det inget volatilt med elpriset alls, men för den skull kanske man inte vill betala onödigt mycket i effektavgift.

Har man rörligt bryr man sig kanske inte heller om att flytta lasten för den sakens skull, men man kanske gör det för att slippa onödigt hög effektavgift.

Nyss skrev du."Men eftersom jag är av uppfattningen att det skulle krävas rejält höjda effektavgifter för att uppnå mer än vad som redan uppnåtts på området.". Nu verkar du ändrat sig, att man kommer uppnå mer efterhand som utrustning anpassats för det. Kul att det går framåt.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
En sak är säker. Det blir en komplex situation med både rörligt elpris och effektavgift om båda dessa sätts med korta intervall i en slags realtids-prissättning.
Rent hypotetiskt i framtiden när många har automatik för start/stopp av förbrukare så skulle det kunna uppstå en slags instabilitet i form av "självsvängning".

Eftersom de sätts dagen före känns risken minimal

A ajn82 skrev:
Eftersom de sätts dagen före känns risken minimal
Särskilt inte då elnäten och elpris områdena är väldigt olika

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du blandar som vanligt äpplen och päron.
Du har envist sagt eller antytt att folk som inte kör med kvartpris inte kommer anpassa sig efter effektavgiften.

Har man fastpris som exempel så är det inget volatilt med elpriset alls, men för den skull kanske man inte vill betala onödigt mycket i effektavgift.

Har man rörligt bryr man sig kanske inte heller om att flytta lasten för den sakens skull, men man kanske gör det för att slippa onödigt hög effektavgift.

Nyss skrev du."Men eftersom jag är av uppfattningen att det skulle krävas rejält höjda effektavgifter för att uppnå mer än vad som redan uppnåtts på området.". Nu verkar du ändrat sig, att man kommer uppnå mer efterhand som utrustning anpassats för det. Kul att det går framåt.
Du fattar inte.
Och så går du till persongrepp i ren desperation.
Det jag skriver är att de som inte redan upprörts av volitila elpriser, eller vet/tror att de har svårt att undvika dem öht.
Dessa är de som kommer att bli kvar i hög grad. Kanske även om de får en ny vp som kan styra mot lågpris. "Det lönar sig inte"
Det finns många som inte är intresserade helt enkelt, och ännu fler som kanske känner nån med pappväggar som har försökt men fick ge upp.
Bekräftelse är viktigt även för passiva.

U
K karlmb skrev:
Du fattar inte.
Det jag skriver är att de som inte redan upprörts av volitila elpriser, eller vet/tror att de har svårt att undvika dem öht.
Dessa är de som kommer att bli kvar i hög grad. Kanske även om de får en ny vp som kan styra mot lågpris. "Det lönar sig inte"
Det finns många som inte är intresserade helt enkelt, och ännu fler som kanske känner nån med pappväggar som har försökt men fick ge upp.
Fast vi är flera som har månadsröligt men ändå kämpar med att hålla nere peakeffekt.

Vi förbrukar 7800 kWh/år vilket gör att anpassa sig till timpris med den vardagliga anpassningen är bökigare än vad kakan smakar. Speciellt också med avseende på att klockslagen inte är konsekvent, så det är mer komplicerat att anpassa sig till timpris än effektavgiften som sker vardagar 07-20.
Dessutom är effektavgiften en mycket större kostnad i vår månadskostnad än pengarna vi skulle spara på timpris med vår låga förbrukning. Vi blir debiterade 125kr/peak-kwh för vår enskilt högsta peaktimme. Alltså att få ner peaken från 7 till 3,5 ger en besparing på 500kr/mån. Senaste gången jag fyllde i en timpris besparings kalkyl så var det ca 700kr/år vi skulle sparat, vilket är ca 60kr i månaden, helt enkelt inte värt det…

• Älska
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast vi är flera som har månadsröligt men ändå kämpar med att hålla nere peakeffekt.

Vi förbrukar 7800 kWh/år vilket gör att anpassa sig till timpris med den vardagliga anpassningen är bökigare än vad kakan smakar. Speciellt också med avseende på att klockslagen inte är konsekvent, så det är mer komplicerat att anpassa sig till timpris än effektavgiften som sker vardagar 07-20.
Dessutom är effektavgiften en mycket större kostnad i vår månadskostnad än pengarna vi skulle spara på timpris med vår låga förbrukning. Vi blir debiterade 125kr/peak-kwh för vår enskilt högsta peaktimme. Alltså att få ner peaken från 7 till 3,5 ger en besparing på 500kr/mån. Senaste gången jag fyllde i en timpris besparings kalkyl så var det ca 700kr/år vi skulle sparat, vilket är ca 60kr i månaden, helt enkelt inte värt det…
Ok. Men ni är ju inte så många av de där 10% som hade gjort något alls.
De allra flesta av de som försökt göra något mot effektavgifter borde väl vara de som redan kommit igång med timpriser?
Eller har jag fel där?
Och sedan menar jag att är det nu då småkunder med fjärrvärme eller i lägenhet så blir det ju rätt liten effekt för nätet även om de flyttar 1/3 eller mer av all sin (lilla) last.

Och om det är så, vad ger då dessa effektavgifter egentligen mer än besvär för folk?
Håller med om att 500 spänn i straff verkligen känns mkt, det är inte det!
Det gör mig bara ännu mer förbannad över hur någon kan tänka ut ett så sjukt system.
Men många här verkar tycka att det äntligen ska bli lite rättvisa nu...

Fairlane
K karlmb skrev:
Du fattar inte.
Som skribenten efter ditt inlägg skriver så är det flera med rörligt elpris som bryr sig om att hålla ner effektavgiften. Det finns även flera med fast pris som försöker hålla ner effektavgiften. Framförallt den senare gruppen, men delvis också de med rörligt upprörs av naturliga skäl inte lika mycket över volatila priser som den med kvartpris.

Ja, de ser kommer alltid finnas de som inte bryr sig men jag tror inte det kommer vara 90% och även för den som inte aktivt engagerar sig så kommer en ny värmepump kunna göra skillnad, så du har rätt, jag fattar inte varför vi skulle nått max redan.

K karlmb skrev:
Och sedan menar jag att är det nu då småkunder med fjärrvärme eller i lägenhet så blir det ju rätt liten effekt för nätet även om de flyttar 1/3 eller mer av all sin (lilla) last.
Det är inte den egna elservisen som inte klarar de höga effekttopparna utan det är transformatorerna etc, alltså där belastningen från flera hushåll påverkar elnätet.

Om man tar ner effekttoppen med 2 kWh/h från 50 hushåll som har fjärrvärme så är det lika mycket värt som att man tar ner effekttoppen med 2 kWh/h från 50 hushåll som har värmepump.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Ok. Men ni är ju inte så många av de där 10% som hade gjort något alls.
De allra flesta av de som försökt göra något mot effektavgifter borde väl vara de som redan kommit igång med timpriser?
Eller har jag fel där?

Och om det är så, vad ger då dessa effektavgifter egentligen mer än besvär för folk?
Majoriteten av de vi känner och som jag haft samtal med detta om har månadsröligt men är rätt nitiska med att hålla nere effekttaxan.

Det är lite blandade orsaker till varför, men det jag benat ut är att det oftast inte har med intresse att göra. Utan det har med att i elhandel så har man möjlighet att välja ett abonnemang där man inte kan/behöver bry sig. Man väljer månadsröligt för att det är lättast. Man köper sig på så sätt lite frihet.

Ta min far som exempel, han har solceller och batterier. Han försöker få till peak shaving med batterierna och hitta nån optimal tradeoff mellan vald peaknivå och buffert för att hålla den peaken under dagtid med 15kwh. Dom har spabad, FLVP och elbil så han vill heller inte använda allt innan lunch för att råka få höga peakar på eftermiddagen. Men han skiter helt i att maximera batteriernas nyttjande mot spotpris och han har rörligt avtal på handeln.
Han har lixom batterierna för att slippa bry sig om sitt konsumtionsmönster och varierade kostnader, inte för att ”tjäna” pengar på spotprismaknaden.

Men när det kommer till nätavgifterna så kan man inte gömma sig och det blir rätt påtagligt om man inte gör anpassningarna, eftersom det är en väldigt stor post på fakturan. För hushåll med peak på 7kw så är halva kostnaden för elnätet (iaf här) just bara effektavgiften. Där blir man på nått sätt mentalt tvingad till att anpassa sig (även om man har råd). Vi verkar generellt va snåla när vi ser kostnaden svart på vitt, vilket blir väldigt konkret när det inte går att välja bort.
Ganska övertygad om att hade alternativet funnits att gå tillbaka till innan effekttaxa så hade många valt det, även om de hade får lite ökade kostnader.

Tillägg: Jag är inkluderad i detta. Jag är orolig varje månad för att sambon ska va tankspridd och ladda bilen innan 20. 11kw extra i effekttaxa är ändå 1300kr. Just värme och varmvatten har jag redan styrning på så gott det går utan att tumma för mycket på komforten. Jag hade gärna valt bort oron för någon hundring mer i månaden, även få möjligheten att slippa springa ut och koppla in bilen efter 20…

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
U
För övrigt kan jag tillägga att jag fattar inte att någon kan spara på detta hos vår nätleverantör. Vårt hushåll måste nog klassas som en riktig lågförbrukare med 7800kwh i årsförbrukning och vi har en debiterad effektpeak på 3.6-3.9kw.
Så vi borde vara ett av de hushåll som tjänar mest på detta, men våra kostnader ökade med 60% (över hela året) när de införde effekttaxa. Här är jämförelsen hos nätleverantören själva
Jämförelse av elkostnader per månad med stapeldiagram: tidigare prismodell (orange) och ny prismodell (blå) visar ökade kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgerna är: mörk-fast avgift, mellan-överföring, ljus-effektavgift

U Utsliten och utdömd skrev:
För övrigt kan jag tillägga att jag fattar inte att någon kan spara på detta hos vår nätleverantör. Vårt hushåll måste nog klassas som en riktig lågförbrukare med 7800kwh i årsförbrukning och vi har en debiterad effektpeak på 3.6-3.9kw.
Så vi borde vara ett av de hushåll som tjänar mest på detta, men våra kostnader ökade med 60% (över hela året) när de införde effekttaxa. Här är jämförelsen hos nätleverantören själva
[bild]
Färgerna är: mörk-fast avgift, mellan-överföring, ljus-effektavgift
Det är inte låg förbrukare som tjänar på effekttarifferna, det är större förbrukare som jag som gör det. Orsaken är att jag sparar på överföringsavgifterna på min högre volym el. Jag gör av med 10 MWh mer än vad du gör. Men jag håller fortfarande mina effekttoppar på samma nivå som du gör.

• Gilla
solhej och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte den egna elservisen som inte klarar de höga effekttopparna utan det är transformatorerna etc, alltså där belastningen från flera hushåll påverkar elnätet.

Om man tar ner effekttoppen med 2 kWh/h från 50 hushåll som har fjärrvärme så är det lika mycket värt som att man tar ner effekttoppen med 2 kWh/h från 50 hushåll som har värmepump.
Självklart. Men det är mkt svårare att hitta 2 kW o flytta för en fjärrvärmekund...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.