Bo00 Bo00 skrev:
Om det går på ett ut så behåll timpris. Att inte ha timpris bara for att inte ha det känns onödigt. Du har ju dock möjlighet att spara om du vill. Med fast pris är du fast. Jag förstår att det blir jobbigt att sitta dagen innan och planera vilket du också insåg.

Binda fast pris nu är en ren förlustaffär. Billigaste jag hittat är 1 kr och 7 öre. Snittet i elområde 4 har varit kring 65-75 öre de senaste åren. Gemini säger också det i bilden.
Det handlar mer om mitt konsumtionsmönster. Jag använder 75% av min el 1/4 av året(vintern). Sommaren kan det vara gratis el men jag har inget behov av den då jag inte har några storförbrukare hemma.
När det är vinter måste jag ha elen och då vill jag hellre veta vad den kostar istället för hur dygnen ser ut nu (jag tycker priset varierar för mycket över dagen, men det kanske blir bättre i framtiden -- vad vet jag).
K karlmb skrev:
Du har aldrig funderat på vad som händer när priset blir väldigt lågt och man har timpris?
Pga en godtycklig effektavgift så störs ju anpassningen mot spotpriset.
Eller så blir det varje kväll en effektpeak kl 22 vintertid i de elnät där effektavgiften är noll nattetid 22-06.
Konstigt nog har de elnätsbolag som inte har effekttariff hela dygnet sett några problem med det, men det beror ju på att hela idéen med effektavgiften är en bluff.
Här skulle väl effektavgifter kunna hjälpa till?
Svensken kommer hem från skiftarbetet kl 17.00 och ställer sig och lagar mat, dushar medan maten står i ugnen och slänger in en tvätt och sen sätter sig och äter, priset på elen stiger för det är hög efterfrågan. Men nu kan inte Svensson inte göra det för nu måste han spara effekt och väljer att sprida ut hushållsysslorna under hela kvällen. efterfrågan minskar och elpriset jämnar ut sig.
D Dilato skrev:
Vilket elområde?
Det finns nog inte så billiga fastprisavtal, billigaste här i SE4 är just nu 107,5 öre 1 år, 112,8 öre 3 år.

Billigast är väl att välja månadsrörligt om man inte vill anpassa livet till elpriset, Cheap Energy via elskling.se har varit *billigt* ( billigare än medelmånadspriset på elbruk.se ) för mig.

December 64,88 medelpris, mitt pris 62,88, 2,08 öre lägre än ren medelspot.

[bild]

November 80,7, mitt pris 78,69, 2,01 öre lägre än ren medelspot.

[bild]
SE3, försökte kolla kanske 1-2ggr/månad under sensommaren och hösten på skellefteåkraft. Tänke att när det blir runt 80 öre så ringer man runt och prutar. Men den där regeländringen i höstas på hur elen ska flöda så blev de bundna avtalet mycket dyrare märkte jag.
inte värt med 1kr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S solhej skrev:
Men nu kan inte Svensson inte göra det för nu måste han spara effekt och väljer att sprida ut hushållsysslorna under hela kvällen. efterfrågan minskar och elpriset jämnar ut sig.
Eller så ser man det som att man gör det 3 dagar i rad och sedan kan man göra det resten av månaden utan att det kostar mer.

K karlmb skrev:
Eller så ser man det som att man gör det 3 dagar i rad och sedan kan man göra det resten av månaden utan att det kostar mer.
japp man kan givetvis strunta i effektavgifterna och bara betala "mer" precis som allt annat.

eftersom elnätsbolagen inte får ta ut mer avgift hade det rent ut sagt varit bra om alla maxade sin effekt 3 gånger, så blir det i praktiken ingen skillnad

S solhej skrev:
japp man kan givetvis strunta i effektavgifterna och bara betala "mer" precis som allt annat.

eftersom elnätsbolagen inte får ta ut mer avgift hade det rent ut sagt varit bra om alla maxade sin effekt 3 gånger, så blir det i praktiken ingen skillnad
Det var väl så de 90% som inte ändrade något hos Ellevio tänkte.

K karlmb skrev:
Men det blev ändå kostnadsneutralt för Ellevio enligt vad de uppsakattar för tillfället.

Fairlane
K karlmb skrev:
En stor del tänker säkert så, men jag tror det är en stor del som fortfarande inte förstår hur det fungerar och hur de kan påverka. Det kommer nog inte stanna av efter ett år. Nya värmepumpar köps in som kan hantera effektavgifter, nya bilar köps in etc.

Fairlane Fairlane skrev:
En stor del tänker säkert så, men jag tror det är en stor del som fortfarande inte förstår hur det fungerar och hur de kan påverka. Det kommer nog inte stanna av efter ett år. Nya värmepumpar köps in som kan hantera effektavgifter, nya bilar köps in etc.
Har folk inte reagerat på 500% prisvariationer på själva elen ännu så lär de inte göra det pga en avgift som är mkt svårare att komma undan.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har folk inte reagerat på 500% prisvariationer på själva elen ännu så lär de inte göra det pga en avgift som är mkt svårare att komma undan.
Alla har inte kvarts-/timpris.

Jag/vi har gjort ett aktivt val med att ha rörligt månadspris. Däremot så håller vi på att "ställa om" så att vi inte kör matlagning, DM, TM & TT samtidigt/samma timme.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Jag/vi har gjort ett aktivt val med att ha rörligt månadspris. Däremot så håller vi på att "ställa om" så att vi inte kör matlagning, DM, TM & TT samtidigt/samma timme.
Att inte köra Värme/VV samtidigt med matlagning är ju annars det som ger mest...

• Gilla
solhej och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att inte köra Värme/VV samtidigt med matlagning är ju annars det som ger mest...
Hur löser man det om man inte har smarta system / äldre pump?
Dvs gå in och slå av Värmepumpen manuellt när man lagar mat?

Om det är riktigt kallt ute då, behöver den inte kompensera genom t.ex. att köra Elpatronen när man väl slår igång den då = man får ändå hög effekt nästa timme?

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:
Hur löser man det om man inte har smarta system / äldre pump?
Dvs gå in och slå av Värmepumpen manuellt när man lagar mat?

Om det är riktigt kallt ute då, behöver den inte kompensera genom t.ex. att köra Elpatronen när man väl slår igång den då = man får ändå hög effekt nästa timme?

/Jocce
Jag har ett relä som lurar pumpen att den är varm och ett till som aktiverar semesterläge. Jag vet andra som lurar pumpen att det är varmt ute.

Sedan styr man detta antingen manuellt eller automatiskt. Jag stänger av värmepumpen (värmepumparna, jag har webb-API på den andra, en LLVP) när jag riskerar att slå i effekttaket för månaden.

Skit också, nu gjorde dottern kladdkaka samtidigt som diskmaskin och värmen va igång.

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
MagHam och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom vi har fjärrvärme så har vi bara hushållsel, så vi behöver inte bry oss om värme/VV.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Men om ni inte hade haft fjärrvärme så hade ni troligen då valt timpris..

Fairlane
K karlmb skrev:
Men om ni inte hade haft fjärrvärme så hade ni troligen då valt timpris..
Den stora majoriteten har inte timpris/kvartpris oavsett om de har fjärrvärme eller inte. De jag vet som kör kvartpris är de med elbil. Jag vet flera som kör rörligt och saknar elbil, men som ändå anpassar viss förbrukning för att hålla ner effektavgiften. Jag förstår inte riktigt varför du har fått för dig att det bara är de med kvartpris som bryr som om effektavgiften.

Jag har själv rörlig och tittade så sent som i helgen på om jag skulle byta eller inte. Med nuvarande förbrukningsmönster så var det rätt ointressant. Jag gjorde kommer med olika månader senate året och hamnade på ganska exakt samma pris.

Trots att jag har rörligt så försöker jag tänka till lite när jag slår igång vissa apparater och då har jag inte ens effektavgift än. När jag får det kommer jag styra om mer trots att jag kanske ligger kvar på rörligt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.