21 177 läst ·
601 svar
21k läst
601 svar
Ett år med effektavgifter: Så har det slagit mot kunderna
HejClaes Sörmland skrev:
Ja det är lite lustigt att se i trådar som denna hur skribenter efterrationaliserar politiska beslut på EU-nivån med olika handviftande tekniska argument. Som om den smutsiga politiska processen skulle vara rationell. Nej tyvärr, detta bygger på vanlig enkel maktkamp, politik och tro på planekonomi/regleringar bland EU-nivåns makthavare.
Är det bra eller dåligt på totalen för det svenska samhället, t ex vår tillväxt? Troligen får vi aldrig veta men om vi får det så kanske om tio år. Kommer det fram att det var bra så får vi klappa oss själva på axeln för vårt begåvade beslut, kommer det fram att det var negativt så kan vi ju alltid sucka att vi var naiva.
I praktiken handlar det väl om när och med vilken effekt vi ska ladda våra (bil)batterier framgent. 13% av fordonsflottan i dag. En siffra som sammanfaller med den andel hushåll som har ändrade sin elanvändning signifikant när den nya taxan med effekttoppar infördes. En slump eller de som verkligen påverkas ekonomiskt av detta system? Kaffekokande påverkar ju inte.
Det är lite olustigt hur svårt det är för en några att inte politisera en teknisk dialog
Det vi diskuterar är en mix av ekonomi, politik, teknik etc
I den mixen krävs att man inte bara tittar på enstaka faktorer utan beaktar flera
Jag ser inte byggahus som ett politiskt debattforum utan håller mig till att tillföra information på det elkrafttekniska området
Vi har i samhället snarare en brist på elkraftteknisk kunskap än politiska drömmar och idéer hur elkraftsystemen borde vara
Det gäller dock att hålla dessa drömmar och idéer inom de naturlagarna och tekniska realiteter som begränsar
Jag tror inte på att politisk vilja kan rubba på naturlagarna
Måste erkänna att jag inte riktigt har koll på de senaste turerna där.pacman42 skrev:
Processen verkar ligga i en fas där nätägarna anpassar modellerna, inte minst efter olika tolkningsdirektiv som kommit ut. Mitt eget nätbolag Mälarenergi är inne på minst sin tredje fundamentalt förändrade modell, och där är nu datumgränserna till synes plötsligt borta.
Men visst, att ta ut effektavgift nov-mar är betydligt mer logiskt än att göra det året runt.
Redigerat:
Det finns i regelverket att man skall anpassa avgifterna efter när det är högst belastning och att de skall vara tidsdifferentierade. Utifrån detta är det svårt för något bolag att motivera effekttariff året runt. Så de bolag som har det kommer att få kämpa för att få behålla de reglerna.C cpalm skrev:Måste erkänna att jag inte riktigt har koll på de senaste turerna där.
Processen verkar ligga i en fas där nätägarna anpassar modellerna, inte minst efter olika tolkningsdirektiv som kommit ut. Mitt eget nätbolag Mälarenergi är inne på minst sin tredje fundamentalt förändrade modell, och där är nu datumgränserna till synes plötsligt borta.
Men visst, att ta ut effektavgift nov-mar är betydligt mer logiskt än att göra det året runt.
Rörande varför det blir olika hos olika elbolag, från EIs hemsida:
Min spaning är att alla bolag kommer förr eller senare i att hamna i en modell där maxeffekt i hushållet ingår (säkringsstorlek eller max effekt enligt Göteborg Energis modell). Här skulle man kunna tänka sig en differentierad effekttariff liknande den Ellevio har också, men det måste då vara skillnad på sommar och vinter också.När elnätsföretagen utformar sina effektavgifter ska de utgå från förutsättningarna i det egna elnätet. Det är varje enskilt elnätsföretag som bestämmer i detalj hur effektavgiften ska utformas och därför kan den variera från företag till företag. Det är därför viktigt att ta reda på hur effektavgiften ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du har din fastighet.
De kommer också att ha olika tariff dagtid och nattetid. Tariff (eller högre tariff) dagtid kommer inte att tas ut apr-okt.
Att en del har lägre/ingen tariff på helgerna kommer nog att försvinna.
Så långt min spaning.
Vore det inte betydligt mer träffsäkert att uppmuntra beteende och produkter som främjar en minskad säsongsvariation?W Weimik skrev:
Dilemmat berörs i Ei:s effekttariffutredning där man konstaterar att en "felaktig" utformning av avgifterna kan skapa ett incitament att välja icke elbaserade uppvärmningsformer. Vilket man explicit vill undvika. Så det är lite att man vill äta kakan och ha den kvar enligt min åsikt.
Elbilar berör man inte, men skall man vara krass så är det ju elbilsladdning som faktiskt är en utmaning.
Klart de kan ändra så cashen kommer in. Varför inte bara fri elbilsladfning 00-04? Även på sommaren?W Weimik skrev:Jo, det har jag funderat på, men jag kan inte se att det har med just den här diskussionen att göra.
Om de märker att det blir en alltför hög belastning kl 22 kan de ändra så att effektavgiften blir noll först kl 23. Det är ju inga modeller som är huggna i sten. Jag är rätt säker på att det kommer att bli justeringar under de närmaste åren.
Det är ju så dyrt att uppgradera nätet...
En tidstariff helt enkelt.pacman42 skrev:
Det finns i regelverket att man skall anpassa avgifterna efter när det är högst belastning och att de skall vara tidsdifferentierade. Utifrån detta är det svårt för något bolag att motivera effekttariff året runt. Så de bolag som har det kommer att få kämpa för att få behålla de reglerna.
Rörande varför det blir olika hos olika elbolag, från EIs hemsida:
Min spaning är att alla bolag kommer förr eller senare i att hamna i en modell där maxeffekt i hushållet ingår (säkringsstorlek eller max effekt enligt Göteborg Energis modell). Här skulle man kunna tänka sig en differentierad effekttariff liknande den Ellevio har också, men det måste då vara skillnad på sommar och vinter också.
De kommer också att ha olika tariff dagtid och nattetid. Tariff (eller högre tariff) dagtid kommer inte att tas ut apr-okt.
Att en del har lägre/ingen tariff på helgerna kommer nog att försvinna.
Så långt min spaning.
Bästa uppfinningen sedan skivat bröd.
Ändå har då t.ex. Mälarenergi tagit bort säsongsbegränsningen. Varför kan man fråga sig?pacman42 skrev:
Finns säkert nåt mer konkret, men hittar detta på Ei:s hemsida:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ei.se/bransch/tariffer-natt...fs-20221/tidsdifferentiering#h-Effektavgiften
Dvs. det verkar som att Ei underkänner en säsongsbegränsad effektavgift.
Jo, men det är ju som sagt var i praktiken samma sak som minskad förbrukning vintertid, inte förflyttning av förbrukning. En sådan minskning finns det redan incitament för.C cpalm skrev:
Jag tolkar exempel 1 som att det inte rör sig om beräkning av toppar utan helt enkelt en effektavgift per förbrukad kWh som är högre vintertid än sommartid. Det tycker Ei är att göra det lite för enkelt för sig.C cpalm skrev:
Nej. Bara en som gäller dygnet runt.C cpalm skrev:
Och då är vi tillbaka till att en tidstariff är lika ändamålsenligt.
Ei:s exempel var uppenbarligen ett j-vligt dåligt exempel då vi tolkar det på tre olika sätt. 😆
Jag läser det som att Ei anser att man måste ta ut samma effektavgift året runt (man får däremot inte ta ut samma effektavgift dygnet runt).
Ellevio, som är ämnet för tråden, tar till synes också ut samma effektavgift året runt.
https://www.ellevio.se/abonnemang/elnatspriser/hus/
Jag läser det som att Ei anser att man måste ta ut samma effektavgift året runt (man får däremot inte ta ut samma effektavgift dygnet runt).
Ellevio, som är ämnet för tråden, tar till synes också ut samma effektavgift året runt.
https://www.ellevio.se/abonnemang/elnatspriser/hus/
Nej, det gör de inte. Men de säger att enbart det inte räcker till utan man måste differentiera på tid också (just tid är ju till och med beskrivet i reglerna).C cpalm skrev: