C cpalm skrev:
Nä, så klart. Men utnyttjandegraden lär ju variera kraftigt mellan landets tusentals lokal- och regionnät, så det borde ju märkas på marginalen långt innan det blir ett allmänt problem.
Om det nu märks på marginalen då? Jag vet inte och du vet ju inte heller hur de tekniskt kan konstatera detta men dom kan, det är jag övertygad om. Marginalen är inte konstaterat faktum att det inte fungerar och att först då inför konstaterat faktum att det inte fungerar och folk inte har ström börja försöka lösa det. Det gäller att vara förutseende vilket verkar vara hela anledningen till att effektavgifterna införs.

C
Bo00 Bo00 skrev:
Det gäller att vara förutseende vilket verkar vara hela anledningen till att effektavgifterna införs.
Kravet på effektavgifter är i grund och botten ett resultat av implementeringen av EU:s elmarknadsförordning (2019/943). Där ställs flera krav som drivit fram Ei:s avgiftsförordning - dels skall avgifterna vara "kostnadsreflektiva", och där såg man ett problem med nätbolagens kWh-baserade avgifter som inte avspeglar deras faktiska kostnader (för nätförluster), dels skall de vara tidsdifferentierade och dels skall de främja ett effektivt nätutnyttjande.

Så det handlar inte bara om effektivt nätutnyttjande, även om det tyvärr verkar som att de andra faktorerna tonats ner i debatten med tiden. Det är inte heller drivet av några faktiska problem med det svenska elnätet, utan detta är på EU-nivå, där det som vanligt är "one size fits all".

• Gilla
Jasen2 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du kan ha hur många "peakar" som helst i godtyckliga tidsperpektiv, det enda som i sammanhanget betyder något för dimensioneringen är topplasttimmen, den största "peaken" över några års perspektiv. Något som i Sverige generellt har en stark koppling till utomhustemperaturen. Lokalt kan det naturligtvis vara andra faktorer som när traktens snabbladdningsstation är fullbelagd, när den lokala industrin kör full produktion eller nåt sånt, men det har knappast att göra med hur många som lagar mat, tvättar eller dammsuger samtidigt.
Hur förklarar du då att priset på el alltid stiger efter arbetsdagens slut när folk kommer hem?

Edit: och på helgen när de är hemma vid ungefär samma tid.
Ja har iofs inga bevis för vid vilken tid folk lagar mat varken vardagar eller helger.

C
blackarrow blackarrow skrev:
Hur förklarar du då att priset på el alltid stiger efter arbetsdagens slut när folk kommer hem?
Jag ifrågasätter naturligtvis inte att effektuttaget varierar över dygnet. 🙂
Men det varierar än mer över säsongen:

Graf över Sveriges elförbrukning per månad, med fokus på oktober 2022: 9 800 GWh. Källa: Entso-E Transparency Platform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs. den dimensionerande faktorn är effektuttaget de kallaste dagarna i december/januari. skulle det vara relevant att stänga av allt onödigt. Problemet är att ingen vill stänga av värmen när det är svinkallt.

Varför "bestraffa" ett effektuttag dagtid t.ex. en junimånad när elnätets utnyttjandegrad bara ligger runt 50% av max?
Finns ingen logik i det.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men du tillhör nog också en extremt liten minoritet.

Jag har svårt att tro att siffrorna skulle slå lika generellt.
Det beror på hur mycket högförbrukare man har och hur mycket man kan göra för att stoppa dem.

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på hur mycket högförbrukare man har och hur mycket man kan göra för att stoppa dem.
Jag skulle nog säga att det beror mer på vad man faktiskt gör än vad man kan göra.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog säga att det beror mer på vad man faktiskt gör än vad man kan göra.
Nu tänkte jag mest på potentialen. Har man en Volvo så sköter den styrningen av laddningen efter elpriser och effekttariffer, om man vill. Bara som ett exempel på att företagen utvecklar lösningar. Det är inte svårt att värma badtunnan smart heller. Nya värmepumpar har ofta lösningar också. Det finns potential för många. Inte lika många som nyttjar den dock.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag ifrågasätter naturligtvis inte att effektuttaget varierar över dygnet. 🙂
Men det varierar än mer över säsongen:

[bild]

Dvs. den dimensionerande faktorn är effektuttaget de kallaste dagarna i december/januari. skulle det vara relevant att stänga av allt onödigt. Problemet är att ingen vill stänga av värmen när det är svinkallt.

Varför "bestraffa" ett effektuttag dagtid t.ex. en junimånad när elnätets utnyttjandegrad bara ligger runt 50% av max?
Finns ingen logik i det.
Syftet med effektavgiften är som jag förstår det att begränsa variationen i effektuttaget på dygnsbasis. Det är ju den variationen som åtminstone sådana som pacman42 kan påverka med olika styrsystem. Däremot kan du inte gärna få någon att flytta elförbrukning från januari till juli.

Den årsvisa variationen begränsas bäst på andra sätt, till exempel genom den höga elkostnaden i sig som uppmuntrar folk att installera effektiv uppvärmning.

W Weimik skrev:
Syftet med effektavgiften är som jag förstår det att begränsa variationen i effektuttaget på dygnsbasis.
Varför ska man begränsa den variationen?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man begränsa den variationen?
Hej useless
En anledning kan vara att minska behovet av förstärkning av det redan byggda distributionsnäten för att därigenom kunna hålla nere förekomsten av spänningsvariationer och underlätta att hålla spänningsnivån vid bostäderna inom spänningstoleransen.

M Martin Lundmark skrev:
Hej useless
En anledning kan vara att minska behovet av förstärkning av det redan byggda distributionsnäten för att därigenom kunna hålla nere förekomsten av spänningsvariationer och underlätta att hålla spänningsnivån vid bostäderna inom spänningstoleransen.
Det förklarar inte varför man vill minska dygnsvariationerna på sommaren när effektuttaget är lågt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det förklarar inte varför man vill minska dygnsvariationerna på sommaren när effektuttaget är lågt.
Hej
Effekttariffen är en väldigt enkel styrparameter som skall gälla alla kunder i samma kategori inom varje elnätsbolag vars elnät kan vara både i stad och landsbygd på många olika områden i Sverige.

Även om effektuttaget är lågt så kan det t.ex. innehålla variationer i effektuttag och därmed en samtidig spänningsvariation när elpriset ändras, när elbilar och badtunnor behöver effekt under kort tid eller när solcellsproduktionen varierar.

Effekttariffen skulle kunna göras mer avancerad och dynamisk men många har fortfarande svårt att förstå målbilden och tycker redan att effekttariffen är komplicerad.

• Gilla
Weimik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Därför att om man som konsument kan minska dygnsvariationerna på sommaren kan man även göra det på vintern. Det handlar inte om att minska en specifik topp utan om att uppmuntra beteende och produkter som främjar en minskad dygnsvariation.

Redan som det är har de flesta betydligt högre elräkningar på vintern. I stället för att öka den skillnaden ytterligare kan man ta ut effektavgift hela året. Jag tror att få konsumenter skulle föredra en effektavgift på flera hundra kr per kW januari-mars i stället för ett mindre belopp hela året.

Sedan har ju väldigt många elbolag bara effekttariff november till mars. Flera som inte har det kommer att ändra till det också (exempelvis Göteborg Energi har infört det i år från att ha haft effekttariff året om, dygnet runt - ja jag vet att de hade testverksamhet med detta i höstas också).

Göteborg Energi har ju en intressant modell där man binder fast sig med ett maxtak på effektuttaget (6, 10, 14 eller 43 kWh/h) och där man alltså får incitament att lägga sig ännu lägre. Incitamenten att ligga lägre gäller på vintern (vardagar 7-20 under november till och med mars), maxuttaget gäller året om. I Göteborg betalar man förresten inget för huvudsäkringens storlek, har man en huvudsäkring som differentierat avgiften så får man en liknande påverkan om än inte identisk. Och nej, man kan inte byta maxeffekt mellan sommar och vinter, den gäller minst 12 månader framåt efter ett byte.

https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/valj-tidsindelad-elnatsavgift

Om man behöver kunna ladda bilen med 11 kW då behöver man välja 14 kW. Kan man ladda bilen med lägre effekt utan att styra allt i huset, då är det troligen 10 kW som är nåbar. Jag skulle nog klara 6 kW, men frågan är om det skulle vara acceptabelt och ekonomiskt värt det när man har två elbilar och badtunna. Att styra laddningen och badtunnan till låga priser sparar mer pengar än skillnaden mellan 6 och 10 kW i mitt fall. Bilarna skulle alltid behöva vara anslutna för att kunna toppas upp. Men nu har jag iofs inte Göteborg Energi som leverantör heller, så jag slipper tänka på detta.

Jag skulle med mitt elbolag kanske kunna sänka från 20A till 16A säkringar, men även här har jag räknat ut att jag troligen sparar mer på att optimera användningen efter elpris, jämfört med att betala 900kr mindre per år för 16A säkring. Men om jag minskar behovet av el till badtunnan på vintern så skulle jag nog klara det. Och jag är på gång att flytta in varmvattnet inomhus mellan baden (för att få ned driftskostnaderna för badtunnan) så nästa vinter så har jag kanske läge att göra detta. Vi får se. Utan elbilar så hade jag definitivt klarat mig på 16A. Kanske läge att lägga in max 16A som villkor i styrningen framåt våren för att se hur mycket det ställer till? Då kan jag testa med 16A huvudsäkringar också.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Kravet på effektavgifter är i grund och botten ett resultat av implementeringen av EU:s elmarknadsförordning (2019/943). Där ställs flera krav som drivit fram Ei:s avgiftsförordning - dels skall avgifterna vara "kostnadsreflektiva", och där såg man ett problem med nätbolagens kWh-baserade avgifter som inte avspeglar deras faktiska kostnader (för nätförluster), dels skall de vara tidsdifferentierade och dels skall de främja ett effektivt nätutnyttjande.

Så det handlar inte bara om effektivt nätutnyttjande, även om det tyvärr verkar som att de andra faktorerna tonats ner i debatten med tiden. Det är inte heller drivet av några faktiska problem med det svenska elnätet, utan detta är på EU-nivå, där det som vanligt är "one size fits all".
Ja det är lite lustigt att se i trådar som denna hur skribenter efterrationaliserar politiska beslut på EU-nivån med olika handviftande tekniska argument. Som om den smutsiga politiska processen skulle vara rationell. Nej tyvärr, detta bygger på vanlig enkel maktkamp, politik och tro på planekonomi/regleringar bland EU-nivåns makthavare.

Är det bra eller dåligt på totalen för det svenska samhället, t ex vår tillväxt? Troligen får vi aldrig veta men om vi får det så kanske om tio år. Kommer det fram att det var bra så får vi klappa oss själva på axeln för vårt begåvade beslut, kommer det fram att det var negativt så kan vi ju alltid sucka att vi var naiva.

I praktiken handlar det väl om när och med vilken effekt vi ska ladda våra (bil)batterier framgent. 13% av fordonsflottan i dag. En siffra som sammanfaller med den andel hushåll som har ändrade sin elanvändning signifikant när den nya taxan med effekttoppar infördes. En slump eller de som verkligen påverkas ekonomiskt av detta system? Kaffekokande påverkar ju inte.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.