Fairlane
Bo00 Bo00 skrev:
Att råka komma upp i typ 8 000 kWh under en timme varje månad är inte omöjligt för någon som laddar bilen hemma.
Det är nog en omöjlighet för de allra flesta. Det kräver väl cirka 100 elbilar som ska ladda från tomt till fullt på en timme. 😉

Bo00 Bo00 skrev:
Ellevio verkar nöjda med en 3% förbättring och precis vad de hade räknat med. De får inte heller öka en effektavgift från 82 kr till 500 kr. Det är reglerat från regeringshåll. Dessutom går det inte i praktiken att höja effektavgiften till 500 kr per kWh topp då det går emot målet att fossilbilar ska bort och ersättas med eldrift. Att råka komma upp i typ 8 000 kWh under en timme varje månad är inte omöjligt för någon som laddar bilen hemma. 4 000 mer i elräkning på grund av effekttopp per månad kommer aldrig att hända. 656 kr är mer acceptabelt med 82 kr som Ellevio har nu. Dock måste man hela tiden se till de andra avgifterna som samtidigt sänktes hos Ellevio när de införde effektavgifter. I detta fallet med topp på 8 kWh och 82 kr x 8 och 656 kr så måste att andra avgifter sänks räknas med.
Vilken är den maximala effektavgiften som regeringen beslutat om?

500 kr var så klart bara ett exempel. Poängen är att effektavgifter är ett styrmedel som kan justeras till önskad effekt.

Bo00 Bo00 skrev:
Typ hälften? Det tror jag inte alls för folk är lata och lever på som de alltid gjort.

Jag hade fastpris i 22 år. Sedan blev det timpris sedan i nov 2024. Jag kör på som jag alltid gjort utan att överhuvudtaget tänka på vad elen kostar. Jag bor i ett litet hus med lvp som enda källa till värme och laddar elbilen för 16 mils körning varje dag. Då jag alltid har långa uppehåll på jobbet och 4 mil hem och alltid kör hem på rasten och en bil med mindre batteri så måste jag ladda typ 2 timmar varje vardag på förmiddagen när priset är högt förutom nattladdningen då fram till typ 4 på morgonen.

Det har varit i princip samma kostnad över året med fast pris vs timpris dvs 70 öre eller inkluderande allt 2 kr. Vad de som tror att fast pris är billigare inte tänker på är standby-förbrukningen, dvs. den förbrukningen som du alltid har med varmvattenberedare och luftvärmepump eller annan uppvärmning. Med fast pris är standby avsevärt högre än om du har timpris över dygnet. Du får aldrig någonsin någon nytta av att priset kan bli typ 1 öre utan du betalar alltid ditt fasta pris dygnet runt. Mitt fasta pris för själva elen var kring 70 öre dygnet runt även om det på sommaren egentligen bara kostade 10 öre ibland.

Snittet mellan lågt pris och högt pris med timpris blir i princip samma som att ha ett fast pris. Fördelen med timpris är att om jag vill kan jag anpassa förbrukningen, det kan jag inte göra med fast pris. Så att hälften skulle anpassa sin förbrukning tror jag inte alls på. Ellevio säger att det blivit 3% mindre toppar så den absoluta majoriteten av de som inte har fast pris kör på precis som vanligt.

Tillägger att effektavgift har jag först till hösten 2026 (EON), Eon som kommer att ta avgiften enbart dagtid på vintern. Dock räknade jag ut, eller snarare Gemini fick göra det, vad det skulle kosta mig idag med Ellevios prismodell med effektavgifter alltid utan att jag ändra något med min förbrukning över året. Det skulle bli typ 100-200 kronor mer per månad inkl effektavgift. Om jag på minsta sätt skulle anpassa min förbrukning så skulle skillnaden vara noll. Nu lär jag ju knappt behöva betala mer över året alls då Eon bjuder på effektavgifter på natten året om och dygnet runt på vår, sommar och höst.
Jag kan hålla med, även om jag kommit till en annan slutsats.

När jag köpte hus skaffade jag timpris och under första året satt jag varje kväll och planerade dagen efter med tanke på elpriset. Kände mig stressad och det tog väldig tid, så efter en tid så slutade jag bry mig och använde elen utan någon som helst tanke på vad den kostade. Känns mycket bättre i själen och mitt välbefinnande och priset jämnar ut sig.

Analyserar jag mitt användningsmönster så använder jag mest el när alla andra gör det (och det är dyrt). Jag har inte så mycket att styra till nattetid, möjligen VVB som man kan sätta på relä. värmepumpen testade jag att styra första året men märkte inte att det blev billigare, jag fick bara sämre komfort.

Man får nog gå all in som pacman och om man har intresset, vilket jag absolut inte är intresserad av.

Så nu tänker jag, varför ha timpris alls? jag kan likagärna ha bundet. Jag har letat bra priser på bundna avtal i sen i somras men har inte hittat någon bra "deal", tittar väl för sällan gissar jag.
om någon har nåt tips på 3-års avtal (eller längre) för drygt 60-80 öre/kWh så tipsa gärna.

Bo00 Bo00 skrev:
Att råka komma upp i typ 8 000 kWh under en timme varje månad är inte omöjligt
Du måste ha skrivit fel. Du menar "8 kWh" eller "8 000 Wh".
8000kW/(400V×√(3)) = 11,547kA
8000000W/(400V×√(3)) = 11547A

Att komma upp i 8 kWh flera timmar i streck när man laddar en elbil är inte omöjligt, utan det är nog mer standard. Om man laddar trefas 10 A så blir det 6,9 kW. Bara hushållselens grundnivå ligger på ca 0,4-0,8 kW året om.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog en omöjlighet för de allra flesta. Det kräver väl cirka 100 elbilar som ska ladda från tomt till fullt på en timme. 😉
Några nollor för mycket där ja.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Tror du? Jag är övertygad om att obligatoriska timpriser skulle göra väldigt liten skillnad. De som är intresserade har redan valt det (som du själv påpekat) och resten kommer fortsatt bara att se en rad på räkningen som säger överföringsavgift si och så många kr.

Effektavgifterna blir mer styrande eftersom det blir tydligt på elräkningen och om det ändå visar sig att det inte påverkar folks beteende är det bara att höja effektavgiften. När det står ”Effektavgift: 5kW x 500 kr = 2500 kr” på elräkningen ska du se att folk börja fundera på hur de kan få ner den kostnaden.
Varför skulle just en effektavgift plötsligt väcka folk som bara betalar?
De första rapporterna om utfall pekar ju på 3% som gjort ngt aktivt.

S solhej skrev:
Jag kan hålla med, även om jag kommit till en annan slutsats.

När jag köpte hus skaffade jag timpris och under första året satt jag varje kväll och planerade dagen efter med tanke på elpriset. Kände mig stressad och det tog väldig tid, så efter en tid så slutade jag bry mig och använde elen utan någon som helst tanke på vad den kostade. Känns mycket bättre i själen och mitt välbefinnande och priset jämnar ut sig.

Analyserar jag mitt användningsmönster så använder jag mest el när alla andra gör det (och det är dyrt). Jag har inte så mycket att styra till nattetid, möjligen VVB som man kan sätta på relä. värmepumpen testade jag att styra första året men märkte inte att det blev billigare, jag fick bara sämre komfort.

Man får nog gå all in som pacman och om man har intresset, vilket jag absolut inte är intresserad av.

Så nu tänker jag, varför ha timpris alls? jag kan likagärna ha bundet. Jag har letat bra priser på bundna avtal i sen i somras men har inte hittat någon bra "deal", tittar väl för sällan gissar jag.
om någon har nåt tips på 3-års avtal (eller längre) för drygt 60-80 öre/kWh så tipsa gärna.
Om det går på ett ut så behåll timpris. Att inte ha timpris bara for att inte ha det känns onödigt. Du har ju dock möjlighet att spara om du vill. Med fast pris är du fast. Jag förstår att det blir jobbigt att sitta dagen innan och planera vilket du också insåg.

Binda fast pris nu är en ren förlustaffär. Billigaste jag hittat är 1 kr och 7 öre. Snittet i elområde 4 har varit kring 65-75 öre de senaste åren. Gemini säger också det i bilden.

• Tabell över årsmedelpriser för elområde SE4, 2021-2025, med kommentarer om prisvariationer och påverkan från väder och kriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karlmb skrev:
Varför skulle just en effektavgift plötsligt väcka folk som bara betalar?
Därför att det är tydligt angivet på elräkningen.

Precis, 3%, då fungerar det ju.

Fairlane
K karlmb skrev:
3% lägre toppar var det väl?
Det är inte samma som att 3% gjort något.

Fairlane Fairlane skrev:
3% lägre toppar var det väl?
Det är inte samma som att 3% gjort något.
Ok. Men det var ungefär samma siffra för den saken i nån tidigare rapport vill jag minnas.

W Weimik skrev:
Därför att det är tydligt angivet på elräkningen.

Precis, 3%, då fungerar det ju.
Elpriset är väl lika tydligt angivet?
3% är ju en nullitet.

Fairlane
K karlmb skrev:
Ok. Men det var ungefär samma siffra för den saken i nån tidigare rapport vill jag minnas.
Det låter helt orimligt. 3% av kunderna gör förändringar och det resulterar i 3% skillnad totalt?
Så mycket låter helt omöjligt att 3% av kunderna kan påverka.

• Gilla
Weimik
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter helt orimligt. 3% av kunderna gör förändringar och det resulterar i 3% skillnad totalt?
Så mycket låter helt omöjligt att 3% av kunderna kan påverka.
Jag påverkar i mitt hushåll topparna med 300 % jämfört med innan, kanske ännu mer om jag inte köpt LLVP och stängt av elpatronen på FLVPn. Jag hade fått betala skjortan om jag inte jobbat hårt för att få ned toppeffekten.

Jag uppskattar att min besparing ligger på 800x5 månader, dvs 4000 kr/år. Men nu räknar jag in optimeringar/kontroll per timme (och senare per kvart).

Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Jag påverkar i mitt hushåll topparna med 300 % jämfört med innan, kanske ännu mer om jag inte köpt LLVP och stängt av elpatronen på FLVPn. Jag hade fått betala skjortan om jag inte jobbat hårt för att få ned toppeffekten.

Jag uppskattar att min besparing ligger på 800x5 månader, dvs 4000 kr/år. Men nu räknar jag in optimeringar/kontroll per timme (och senare per kvart).
Men du tillhör nog också en extremt liten minoritet.

Jag har svårt att tro att siffrorna skulle slå lika generellt.

• Gilla
solhej och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.