J JDA skrev:
Angående vatten så tror jag ytspänningen kommer sprida snarare än binda de mikroskopiska fibrerna. Och när vattnet till slut torkar så är du ändå tillbaka på ruta ett med damm som ligger.
Jag har framgångsrikt tagit bort sånt damm med skurmopp och vatten, moppen och ev trasor som man använt förpackas lämpligen i dubbla plastpåsar och deponeras på samma ställer som eterniten ( om kommunen inte har några lokala regler som föreskriver nått annat)

F fribygg skrev:
Jag tror det är bättre med att förborra med ett betongborr
Jag skulle nog valt ett kakelborr.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har framgångsrikt tagit bort sånt damm med skurmopp och vatten, moppen och ev trasor som man använt förpackas lämpligen i dubbla plastpåsar och deponeras på samma ställer som eterniten ( om kommunen inte har några lokala regler som föreskriver nått annat)
Hur vet du att det var framgångsrikt när partiklarna är osynliga för ögat?

J JDA skrev:
99% av asbestens farlighet beror på att man tror att det är farligt. Har man städat och torkat noggrant så har man stillat sin tro.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
99% av asbestens farlighet beror på att man tror att det är farligt. Har man städat och torkat noggrant så har man stillat sin tro.
Jamen dåså..😆

Tänk vad byggbranschen kastar bort pengar helt i onödan på tidsödande sanering.

• Haha
returen
  • Laddar…
J JDA skrev:
Dammet, eller iaf det mesta av det hamnade i moppen( den blev skitig, golvet rent)
Hur vet DU att dammsugning blir framgångsrikt när "partiklarna är osynliga" för ögat?

J JDA skrev:
Jamen dåså..😆

Självklart ska man sanera på bästa sätt om man jobbar med detta dagligen, såvitt jag förstår är TS privatperson och ska bara göra detta en gång och då kan våtmoppning vara "good enough"

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Dammet, eller iaf det mesta av det hamnade i moppen( den blev skitig, golvet rent)
Hur vet DU att dammsugning blir framgångsrikt när "partiklarna är osynliga" för ögat?
Det vet jag såklart inte. Men är rätt säker på att det är mycket bättre att ta hand om dammet där det frigörs och med en för ändamålet avsedd maskik snarare än låta det kontaminera både rumsluft och kläder innan man våttorkar efter ett par dygn då det till sist nått golvet.

Att åka till Ramirent och fråga är inte ens jobbigt.

• Haha
returen
  • Laddar…
Kvartsdamm är också farligt, men man hör aldrig talas om att t ex traktorförare kör runt i skyddsutrustning och lämnar in maskinen på sanering efter varje arbetspass där man kört krossat berg. Varför är det så?

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
J JDA skrev:
Jamen dåså..😆

det är inga bortkastade pengar det är en affärsmodell
att tjäna grova pengar på folks rädsla

• Älska
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.