2 270 läst ·
84 svar
2k läst
84 svar
Eternitplattor (asbest)
Som sägs i svaren, eternitplattor är släta och inte skrovliga. Ser även ut som det brukar vara i 50 tals hus. Inbrädning av källartak, i bland bara brädor sida vid sida och i bland spontade. Men är ett utmärkt underlag för att skruva i. Så sätt i skruvar på dom platser som kan se ut att tänkas lossna. Sen bara spackla i alla springor, duger med vanligt spackel eller gipsbruk, glöm inte att fukta först med en blomspruta. För torrt så fäster inte spacklingen som den ska. Och måla in allt, 2 gånger med billig plastfärg.L Lennart19 skrev:
Sen det med asbets, vet alla att det inte är bra, men domedagen är inte här än, som vissa på forumet vill påskina, som att ha det i bunden form och skall vara en form av dödsdom för dom i huset.
Ni som svarar om asbets, skräm inte upp folk med era inlägg.
Ingen kan säga detta på distans, men är du orolig, så gör som jag tidigare skrivit, så är du på rätt sida om din oro. Har själv målat ett helt rum med gummifärg i yrket, det var ca 300 m2 med tak och väggar. Inte lönt ekonomiskt att försöka plocka ner alla skivor.L Lennart19 skrev:
(Jag ger upp. Men ålrajt - en gång till: Vill du veta huruvida det kan finnas asbestfibrer i materialet, får du lämna in ett prov på analys hos lämpligt företag. Det uppstår i dessa diskussioner ett lag "Ävafan, man dör av allt" och ett lag "Du kommer att dö i lungcancer av en enda inandad fiber". Båda har totalt fel.)L Lennart19 skrev:
Ja och då tycker du att JAG som inte vet inte ska fråga? Alla säger ju olika! Det gör väl inget att fråga och diskutera lite?H hovapettson skrev:(Jag ger upp. Men ålrajt - en gång till: Vill du veta huruvida det kan finnas asbestfibrer i materialet, får du lämna in ett prov på analys hos lämpligt företag. Det uppstår i dessa diskussioner ett lag "Ävafan, man dör av allt" och ett lag "Du kommer att dö i lungcancer av en enda inandad fiber". Båda har totalt fel.)
Problemet är väl att ingen här kan ge ett säkert svar, och även om så var fallet kan du inte vara säker på att du lyssnar på rätt person. Så om du är orolig för asbestfibrer så skicka in ett prov så får du svaret. Frågan blir ju då vad du gör med det? Om det är ofarligt låter du dem då sitta kvar eller river du dem? O samma omvänt, jag hade inte velat bygga in dem även om jag vet att de är ofarliga så länge man inte river i dem. Så efter som att jag hade rivit ner dem oavsett så hade ett svar inte spelat någon roll för mig. Jag hade tagit på mig munskydd och engångsoverall, blött ner dem med en roller ordentligt och tagit ner dem lite försiktigt.L Lennart19 skrev:
fan va bra håll igång tråden till varje prisH hovapettson skrev:(Jag ger upp. Men ålrajt - en gång till: Vill du veta huruvida det kan finnas asbestfibrer i materialet, får du lämna in ett prov på analys hos lämpligt företag. Det uppstår i dessa diskussioner ett lag "Ävafan, man dör av allt" och ett lag "Du kommer att dö i lungcancer av en enda inandad fiber". Båda har totalt fel.)
och du har fel, man dör av allt
Det är troligtvis eternit. Har likadant på min pannrumsdörr och över oljepannan. Precis som dina är mina några mm tjocka. Har aldrig sett tjockare, faktiskt.L Lennart19 skrev:
Hur som helst är det sannolikt asbesthaltigt material som bör behandlas med viss försiktighet för säkerhets skull. Dvs. Ett andningsskydd är ju bra att ha oberoende av vad man river i.
Men, alla mina gamla rörmokarkompisar som dagligdags stod under asbestisolerade värmerör och rev ner isoleringen med en kniv så källaren såg ut som ett bageri. Alla de är fortfarande friska och krya. Likaså bilmekanikerna som blåste bort asbestbromsdamm med tryckluft.
Jag blev nyfiken och provade att skruva in en montageskruv med spetsig spets. Det gick inte alls. Den självborrande däremot, gick utmärkt. Så prova med några sådana, så är det klart i ett nafs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Hyr eller köp åtminstone en luftrenare eller dammsugare av industrikvalitet med Hepa-13 filter om du ska hålla på. Finns beg på blocket eller auktionsajterna för 2-3000 resp 1000-1500.
Angående vatten så tror jag ytspänningen kommer sprida snarare än binda de mikroskopiska fibrerna. Och när vattnet till slut torkar så är du ändå tillbaka på ruta ett med damm som ligger.
Att folk känner rörmokare eller rivare som fortfarande är i livet är bara anekdotisk bevisföring som egentligen inte säger ett skit om sakers farlighet. Rörmokaren som satte in min värmepump gick bort i lungcancer här om året utan att vara rökare.
Angående vatten så tror jag ytspänningen kommer sprida snarare än binda de mikroskopiska fibrerna. Och när vattnet till slut torkar så är du ändå tillbaka på ruta ett med damm som ligger.
Att folk känner rörmokare eller rivare som fortfarande är i livet är bara anekdotisk bevisföring som egentligen inte säger ett skit om sakers farlighet. Rörmokaren som satte in min värmepump gick bort i lungcancer här om året utan att vara rökare.
Och det har konstarerats att det var för inandning av asbets. Skräm inte upp folk på det viset, det gynnar ingen, ska du skriva i ämnet. Så skriv att det inte är bra, det vet alla. Men inte livsfarligt som det verkar i dina ögon och huvud, bara med att titta på det.J JDA skrev:Hyr eller köp åtminstone en luftrenare eller dammsugare av industrikvalitet med Hepa-13 filter om du ska hålla på. Finns beg på blocket eller auktionsajterna för 2-3000 resp 1000-1500.
Nej, att låta plattorna sitta där de sitter utan att skruva borra eller röra i dem har jag aldrig påstått skulle vara farligt.J jonaserik skrev: