J jonaserik skrev:
Allt beror på hur lågt taket blir med nedsänkning. och om dom är på väg att ramla ner. Dom brukar sitta rätt bra i taket, med många skruv/spik. Inga foton hur det ser ut, visa gärna.
Det går att sätta läkt i taket, genom att borra med en hårdmetallsbor utan slag. Förborra då läkten, rikta in dom och spänn med regel mot golvet och borra precis genom plattan. Sen skruva upp i trät om det trä.
Läkten ska vara så tjocka att en skruv i den inte går mot plattan i taket, den kommer då att stanna mot plattan och fräsa ur trät och inte fastna.
Det går även att borra i plattorna, prercis igenom och fästa upp med extra skruv. I ev sprickor så spacklas det och sedan bara måla med vanlig plastfärg 2 gånger. Nu i gammla panrum och källare, så brukar det vara en hel del kablar och annat som monterats direkt på plattorna, blir lite stökigt med att att sätta läkt.
Så måla och då behöver du inte ta ner dom.
Okey kan ta flera kort sen när jag är hemma , där spikarna sitter för att hålla plattan är det spruckit tror jag överallt. Är det smart att borra i asbest? Räcker det med mask?

J jonaserik skrev:
Allt beror på hur lågt taket blir med nedsänkning. och om dom är på väg att ramla ner. Dom brukar sitta rätt bra i taket, med många skruv/spik. Inga foton hur det ser ut, visa gärna.
Det går att sätta läkt i taket, genom att borra med en hårdmetallsbor utan slag. Förborra då läkten, rikta in dom och spänn med regel mot golvet och borra precis genom plattan. Sen skruva upp i trät om det trä.
Läkten ska vara så tjocka att en skruv i den inte går mot plattan i taket, den kommer då att stanna mot plattan och fräsa ur trät och inte fastna.
Det går även att borra i plattorna, prercis igenom och fästa upp med extra skruv. I ev sprickor så spacklas det och sedan bara måla med vanlig plastfärg 2 gånger. Nu i gammla panrum och källare, så brukar det vara en hel del kablar och annat som monterats direkt på plattorna, blir lite stökigt med att att sätta läkt.
Så måla och då behöver du inte ta ner dom.
Takhöjden är inget problem.

F fribygg skrev:
Det enklaste är nog att limma upp gipsskivor i taket.
Om nu eternitplattorna enligt TS sitter löst så kanske det inte är ett så bra råd ;)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Lennart19 skrev:
Vad är risken med att bygga in dom om man utgår ifrån att man inte ska bryta upp taket igen ? :)
Ska du bygga in måste det märkas upp att det finns asbest för att försöka undvika oavsiklig exponering senare av någon som börjar riva. Du kan inte utgå från att rivning ej kommer ske igen.
Hade plockat ned dessa.

• Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Ska du bygga in måste det märkas upp att det finns asbest för att försöka undvika oavsiklig exponering senare av någon som börjar riva. Du kan inte utgå från att rivning ej kommer ske igen.
Hade plockat ned dessa.
Okey ! Ja kanske lutar åt att plocka ner ändå...

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Det går att borra i eternitplattor, men håller inte med om att det skulle vara "poröst" utan ganska hårt. Och som bekant så frigörs det asbestfibrer.
OM det är görligt att få fast plattorna med ett rimligt antal nya fästpunkter så skulle jag försöka göra det om det var mitt tak.
Man kan t ex borra igenom en klick raklödder, och sedan torka bort det innan man anbringar en skruv eller spik. Sedan fyll alla sprickor och skarvar med akrylatfog för utseendets skull. Till sist måla med en billig takfärg. Det duger bra i dom flesta källare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det går att borra i eternitplattor, men håller inte med om att det skulle vara "poröst" utan ganska hårt. Och som bekant så frigörs det asbestfibrer.
OM det är görligt att få fast plattorna med ett rimligt antal nya fästpunkter så skulle jag försöka göra det om det var mitt tak.
Man kan t ex borra igenom en klick raklödder, och sedan torka bort det innan man anbringar en skruv eller spik. Sedan fyll alla sprickor och skarvar med akrylatfog för utseendets skull. Till sist måla med en billig takfärg. Det duger bra i dom flesta källare.
Nej tror det är hårdt jag med, för att det har spruckit där man har spikat. Det är inte i källare utan tvättstuga på marknivå. Tvättar och torkar kläder där.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Om nu eternitplattorna enligt TS sitter löst så kanske det inte är ett så bra råd ;)
Nä, det vet man ju inte om man inte provat. Jag tycker dock av bilden att dömma borde fungera och har därför föreslagit limning.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Du måste lämna in prov så att du får veta.
Som privatperson behöver TS inte lämna in nått asbest prov, man får ha det som det är, bygga in det eller riva helt utan provtagning.

Eftersom utrymmet är byggt på femtiotalet kan man vara rimligt säker på att skivorna innehåller asbest, därför är det klokt att behandla dem som asbest, dvs fukta så det inte dammar och förpacka i dubbla plastsäckar om man river.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
plattorna spricker med största sannolikhet då
då kan man lika gärna plocka ner dessa först
Självborrande skruv hade det gått?

L Lennart19 skrev:
Jag tror det är bättre med att förborra med ett betongborr

• Gilla
returen
  • Laddar…
L Lennart19 skrev:
Jepp det går bra, men man får trycka hårt, bra då med montageskruv som har lite större skalle. Plattan är säkert ca 13 mm tjock och då bör det vara en skruv som är ca 30 - 35 långa, så dom bitar i underlaget.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det går bra, men man får trycka hårt, bra då med montageskruv som har lite större skalle. Plattan är säkert ca 13 mm tjock och då bör det vara en skruv som är ca 30 - 35 långa, så dom bitar i underlaget.
Är inte montageskruv med borrspets betydligt viktigare än "stor skalle" när det gäller att komma igenom eterniten?

F fribygg skrev:
Är inte montageskruv med borrspets betydligt viktigare än "stor skalle" när det gäller att komma igenom eterniten?
NJA, alla dessa skruvar finns med eller utan borrspets. Det som är viktigt är att inte en skalle ska vara konisk och spräcka plattan.

L Lennart19 skrev:
bedömer att spetsarna inte håller det är ju bara billigt bonnjärn inte HSS

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.