L Lennart19 skrev:
Tror inte att plattorna håller för det utan åker ner.
Testa iaf , en gipsskiva för en hundring och en tub multibond eller liknande för lika mycket tänker jag att försöket kan vara värt om det fungerar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
returen returen skrev:
plattorna spricker med största sannolikhet då
då kan man lika gärna plocka ner dessa först
Mycket möjligt, tänkte jag skulle slippa ta ner dom. Går det fästa reglarna till taket i betongväggen istället? Eller plasta in taket först innan man sätter upp reglarna i taket eller nåt?

F fribygg skrev:
Jag skulle inte dammsuga om jag skulle plocka ner eternit, risken är ju då att man sprider farliga fiber helt i onödan.
Att blöta taket först och de neddtagna skivorna med med vatten med hjälp en liten tryck spruta och städa med en fuktig mopp efteråt är betydligt riskfriare.
Ja det funkar det med men är lite söligare

returen returen skrev:
Ja det funkar det med men är lite söligare
Javisst, men enkelt, billigt och ganska riskfritt om man gör det enstaka gånger

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst, men enkelt, billigt och ganska riskfritt om man gör det enstaka gånger
säkert
men så gör inte sanerarna

returen returen skrev:
säkert
men så gör inte sanerarna
Nä, men om man ska plocka ner eternit själv är fuktning/ blötning lämpligast

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har inte sätt några som helst dokument som stöder att det skulle vara lämpligast.
funkar säkert men om det är lämpligast

returen returen skrev:
Har inte sätt några som helst dokument som stöder att det skulle vara lämpligast.
Få (eller inga privatpersoner) kan nog utföra en dammsugning av ett asbest kontaminerat utrymme på ett riskfritt sätt.
Att uppmana en privatperson att dammsuga i en sån miljö är att öka riskerna i onödan.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Få (eller inga privatpersoner) kan nog utföra en dammsugning av ett asbest kontaminerat utrymme på ett riskfritt sätt.
Att uppmana en privatperson att dammsuga i en sån miljö är att öka riskerna i onödan.
Okay
jag har hört/läst det men bara från dig...

returen returen skrev:
Ännu färre dokument lär påvisa att dammsugning vore lämpligt.

F fribygg skrev:
tänkte jag skulle slippa ta ner dom. Går det fästa reglarna till taket i betongväggen istället? Eller plasta in taket först innan man sätter upp reglarna i taket eller nåt?

F fribygg skrev:
Ännu färre dokument lär påvisa att dammsugning vore lämpligt.
det är ju inte det som är frågan eller svaret
dessutom är färre dokument än noll totalt hjärndött att föra fram som ett evidens.

du framhärdar ett privatpersoner är totalt inkompetenta att dammsuga
eller gäller det yrkesfolk oxå?

Dammsugning är det vedertagna sättet enligt regelverket för att fånga upp dammet. -OJ som detta lät-

L Lennart19 skrev:
tänkte jag skulle slippa ta ner dom. Går det fästa reglarna till taket i betongväggen istället? Eller plasta in taket först innan man sätter upp reglarna i taket eller nåt?
Självklart kan man krångla till det i all oändlighet
inget är fel, det finns flera sätt, bara man är bekväm med det och har gjort en genomtänkt riskanalys

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lennart19 skrev:
Mycket möjligt, tänkte jag skulle slippa ta ner dom. Går det fästa reglarna till taket i betongväggen istället? Eller plasta in taket först innan man sätter upp reglarna i taket eller nåt?
Allt beror på hur lågt taket blir med nedsänkning. och om dom är på väg att ramla ner. Dom brukar sitta rätt bra i taket, med många skruv/spik. Inga foton hur det ser ut, visa gärna.
Det går att sätta läkt i taket, genom att borra med en hårdmetallsbor utan slag. Förborra då läkten, rikta in dom och spänn med regel mot golvet och borra precis genom plattan. Sen skruva upp i trät om det trä.
Läkten ska vara så tjocka att en skruv i den inte går mot plattan i taket, den kommer då att stanna mot plattan och fräsa ur trät och inte fastna.
Det går även att borra i plattorna, prercis igenom och fästa upp med extra skruv. I ev sprickor så spacklas det och sedan bara måla med vanlig plastfärg 2 gånger. Nu i gammla panrum och källare, så brukar det vara en hel del kablar och annat som monterats direkt på plattorna, blir lite stökigt med att att sätta läkt.
Så måla och då behöver du inte ta ner dom.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
returen returen skrev:
Självklart kan man krångla till det i all oändlighet
inget är fel, det finns flera sätt, bara man är bekväm med det och har gjort en genomtänkt riskanalys
Vad är risken med att bygga in dom om man utgår ifrån att man inte ska bryta upp taket igen ? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.