Hej! Se bild på mitt tak i en tvättstuga (fanns kamin där förut)
Tvättstugan är byggd på mitten av 50-talet och ser ut som asbest/eternitplattor som är spikade fast i trätaket.
Vad tror ni om att regla ner och bygga nytt tak?
Tvättstugan är byggd på mitten av 50-talet och ser ut som asbest/eternitplattor som är spikade fast i trätaket.
Vad tror ni om att regla ner och bygga nytt tak?
ska du regla ner penetrera du eterniten och då kommer den att spricka och frigöra dammL Lennart19 skrev:
du kan kolla om det är eternit genom att borra i den brinner borret upp är det troligen eternit går det igenom antagligen att annat material.
spackla och måla är nog det enklaste
Plattorna är nästan påväg att ramla ner:/returen skrev:
Rummet är byggt som ett pannrum antar jag. Eternit, minerit och vad dessa material nu kallades. Asbestfibrer måste man ha respekt för och ska du borra + regla eller helt ta ner plattorna blir det damm. Du måste lämna in prov så att du får veta. Det är väl det trista svaret. Här på forumet finns tips om detta eller hör med Miljökontoret i din kommun. Bara måla över är naturligtvis ett alternativ.L Lennart19 skrev:
Behöver inte borra "endast" träskruv genom regel och genom plattorna ?H hovapettson skrev:Rummet är byggt som ett pannrum antar jag. Eternit, minerit och vad dessa material nu kallades. Asbestfibrer måste man ha respekt för och ska du borra + regla eller helt ta ner plattorna blir det damm. Du måste lämna in prov så att du får veta. Det är väl det trista svaret. Här på forumet finns tips om detta eller hör med Miljökontoret i din kommun. Bara måla över är naturligtvis ett alternativ.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle inte dammsuga om jag skulle plocka ner eternit, risken är ju då att man sprider farliga fiber helt i onödan.returen skrev:
Att blöta taket först och de neddtagna skivorna med med vatten med hjälp en liten tryck spruta och städa med en fuktig mopp efteråt är betydligt riskfriare.