Inte bara däcksfabrik utan även däckmönster och däckdimensionen påverkar ljudet så det är många parametrar som spelar in.

J
J JohanLun skrev:
Nu bryter jag också pinnar på kammen, bilen står hos handlaren och väntar. Har förstått att framförallt vintertid är laddbox att föredra. Vad är allra billigaste lösningen utan finesser och med hyfsad kvalitet?
Ingen som har tips på billig laddbox?

Nån som har
https://www.evsolution.se/produkt/ev-solution-laddstation-16-32a-3-fas-typ-2/

Med en GTE känns ju nästan onödigt med laddbox. Samtidigt har jag inte något lämpligt vanligt uttag att använda. Jag tänker att boxen kommer vara föråldrad till den dag (minst 2 år bort) jag byter bil igen. Men om jag ändå måste dra ny kabel och koppla i elcentral kanske det totalt sett är mer ekonomiskt att köpa en laddbox ändå?

Enfas? Trefas? Lastbalansering? Eller bara ta den absolut billigaste och nästa gång ha rejäl 3fas kabel framme vid bilen och byta laddbox då?

Om du ska dra fram ny el så självklart trefas, för framtiden. Men du behöver ju inte sätta en trefasladdbox nu, det kan vänta till senare då sådana boxar förmodligen är mycket billigare och bättre.

J
F f91jsw skrev:
Om du ska dra fram ny el så självklart trefas, för framtiden. Men du behöver ju inte sätta en trefasladdbox nu, det kan vänta till senare då sådana boxar förmodligen är mycket billigare och bättre.
Det jag tänker är om den billigaste boxen duger, så kan totalen stanna på nästan samma då man får bidrag... Säg att nytt uttag kostar 4000. Om då jag får en hel laddbox för 9000 och på det 50% så känns det vettigt... Fast man missar väl rot på installationen, så det kanske inte blir så stor vinst?

Elbilsladdare och blått CEE-uttag monterade på en husvägg med en gul laddkabel och skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår plan var att köpa en Webasto Pure laddbox från tyskland. De låg då ca 3000 lägre än här hemma, dvs ca 6000kr. Vi var två på jobbet som tänkte köpa lika dana då han kör en ”ren” elbil. Men i slutändan var det min elektriker som avrådde mig från att köpa en laddbox överhuvudtaget eftersom laddeffekten ändå är såpass låg. Det slutade med en framdraget blått CEE-uttag kombinerat med en av sladdarna som kom med bilen. En hållare och en pållare (!) på utsidan. Totalkostnad ca 2000kr.

Nu har jag dock bara 10A men det har visat sig räcka för oss. Skulle jag behöva 16A byter jag bara ut kablen mot en kostnad på ca 3000kr.

J JohanLun skrev:
Nån som har
[länk]
Tittar man på specifikationen så kan den hantera en högre effekt än de flesta har tillgång till i sina hem. Det är ju ganska många som satsat på att sätta upp laddstolpar här och där. Dessutom har i princip alla dagens bilar den kontakten. Jag tror inte att den kommer att vara föråldrad om två år. Förmodligen finns det nya som har fler funktioner. Men det gör inte den laddaren sämre.

Skall du dra en ny matning så gör den trefas. Vill du ha en laddare som fungerar till en ren elbil så satsa också på trefas.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MultiMan
Onsalakorven andr.ljung skrev:
[bild] Vår plan var att köpa en Webasto Pure laddbox från tyskland. De låg då ca 3000 lägre än här hemma, dvs ca 6000kr. Vi var två på jobbet som tänkte köpa lika dana då han kör en ”ren” elbil. Men i slutändan var det min elektriker som avrådde mig från att köpa en laddbox överhuvudtaget eftersom laddeffekten ändå är såpass låg. Det slutade med en framdraget blått CEE-uttag kombinerat med en av sladdarna som kom med bilen. En hållare och en pållare (!) på utsidan. Totalkostnad ca 2000kr.

Nu har jag dock bara 10A men det har visat sig räcka för oss. Skulle jag behöva 16A byter jag bara ut kablen mot en kostnad på ca 3000kr.
Är det tillåtet med fast montering av den typen av kablar? Det ser ut som du har någon form av kabelskydd vid dörren men det pekar uppåt, behöver du leda vatten in genom dörren eller är det ett misstag?

Haha.. jo den pekar inte uppåt längre. Dels tog den i dörren och ledde in lite vatten. Den lilla stumpen är bara för att skydda sladden från slitage, den är bara ca 30cm.

Om man får fast montera sladden eller om detta klassas som det vet jag ej, men eftersom allt går att ta bort med händerna så ser jag inget problem i mitt fall.

Det kanske har avhandlats här tidigare men jag har inte hittat det, hur det förbrukningen ut för er de dagar det är för kallt att köra på el?
Bor i Luleå och funderar på vilken besparing på drivmedlet jag kan förvänta mig.
Har ca 1 mil till jobbet med ladd möjlighet, kör väl lite längre, ca 5 mil, någon gång per vecka.
Totalt kanske 1000 mil per år.

Här i söder är det aldrig så kallt så jag vet egentligen inte. Från början var Passaten programmerad att alltid köra på bensin under -10 grader, men sen tror jag de sänkte den gränsen i en uppdatering, Men hur som helst kommer man inte långt på bara batteri vid -10, om bilen stått ute. Med bara bensin drar den väl som vilken bensinbil som helst när det är kallt, dvs väldigt mycket första kilometrarna innan den blivit varm. Motorvärmare är nog att rekommendera i Norrland. Allra bäst är att parkera i varmgarage, för det är batteriets temperatur som är helt avgörande. Det är ganska värmetrögt som om man startar från +18 grader och ger sig ut och kör i -10 så kommer det troligen ge normal körsträcka innan det hinner kylas ner.

Tyvärr är det ingen bra idé att ha bilen i varmgarage när det är snöigt, det resulterar i att bilen är fuktig nästan hela tiden trots avfuktare och 20 grader varmt i garaget. Det är varken bra för garaget eller bilen.
Finns det ingen inbyggd (el) förvärmnining i bilen?
Hjälper det om jag väljer en bil med bensinvärmare?

Med el kan du få varmt i kupén. Men jag tror inte att den värmer motorn. Väljer du till bensinvärmare så värmer den motorn också.

Jag vet inte den absoluta temperaturen då den startar direkt på bensin. Men jag har upplevt det en gång totalt på två vintrar. Förvisso två värdelösa Sörmlandsvintrar. Jag har för mig att det var kallare än -15 vid tillfället.

Bytte till stora skärmen idag, superenkel och snygg uppdatering.

Nytt stort bilradio gränssnitt med tydlig skärm och radiostationslogotyper.
Skapa konto

Uppdaterad bilstereo med stor skärm som visar radiostationer och menyalternativ.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Är det den nedre som är den "nya"? Skiljer inte mycket mot vår skärm i diesel Superb:en från -18.

Den nedre är nya, det är samma skärm som du har i din -18. Den gamla är 6,5” och nya är 8”

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.