761 179 läst ·
3 917 svar
761k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Effektiviteten på en bensinmotor är ju som sämst vid låga belastningar. Så om batteriet inte räcker till hela resan finns det helt säkert effektivare strategier än att först tömma batteriet och därefter gå över till bensin. Säkert kan detta optimeras ytterligare om systemet vet vilken väg man skall ta. Det låter rimligt. Men det var en nyhet för mig att funktionen finns. Kanske har det kommit nyligen.
Den tömmer ju inte batteriet utan den spar ju och använder i hybridkörning. Navi lär ju inte veta hur vägarna ser ut i vilket fall.
Ponera att du kommer fram med 4km kvar i batteriet så har du ju missat att åka 4km på el, det är ju ren förlust då.
Ponera att du kommer fram med 4km kvar i batteriet så har du ju missat att åka 4km på el, det är ju ren förlust då.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Är rätt säker på att navigatorn har koll på vilka hastigheter som gäller var.
Således kan den planera när det är lämpligt att kicka igång bensinmotorn.
Min stora nav från 2017 föreslår tre rutter, snabbast, kortast och mest bränsleeffektivt.
Jag gör själv liknande manövrar när vi kör vissa sträckor.
Således kan den planera när det är lämpligt att kicka igång bensinmotorn.
Min stora nav från 2017 föreslår tre rutter, snabbast, kortast och mest bränsleeffektivt.
Jag gör själv liknande manövrar när vi kör vissa sträckor.
Det börjar och slutar med att varken föraren eller bilen vet på förhand precis hur mycket el och bensin som kommer att gå åt. Jag tror att det finns strategier som i längden är effektivare än att först köra på el och sedan köra den sista biten på bensin. Givetvis inte varje enskild gång eftersom det finns en osäkerhet inblandad. Men effektivare för det mesta och effektivare i längden. Navigatorn vet ju trots allt hastighetsbegränsningen även om den inte vet hur fort man har för avsikt att köra. Ibland blir det fel, men oftare blir det rätt helt enkelt.Stefan N skrev:
Detta gäller enbart nya versionen av GTE.
Jag har också läst (kommer inte ihåg var tyvärr) att man ska knappa in destination och att sen navigatorn anpassar el/hybridläge efter detta för att förbruka så lite som möjligt och använda el så mycket som möjligt. Läste i samband med detta att VW ingenjörerna var så nöjda med detta då datorn vann emot människan i deras test.
Men som sagt kan jag inte komma ihåg var jag läste detta..
Jag har också läst (kommer inte ihåg var tyvärr) att man ska knappa in destination och att sen navigatorn anpassar el/hybridläge efter detta för att förbruka så lite som möjligt och använda el så mycket som möjligt. Läste i samband med detta att VW ingenjörerna var så nöjda med detta då datorn vann emot människan i deras test.
Men som sagt kan jag inte komma ihåg var jag läste detta..
Precis hemkommen från Sälen.lsoderlund skrev:
Vad snittar ni i era GTE:er vid längre stryrningar på +30 mil med högre snitthastigheter (över 90 i snitt) och normalt lastad?
Går i hybridtankar och lutar åt GTE, men kör mestadels längre sträckor några kortare sträckor i närheten av hemmet.
Går i tankar, men om förbrukningen är högre än min nuvarande dieselbil så behåller jag den.
Göteborg - Sälen ca 50 mil med fullt batteri: 0,61 l/mil, snitthastighet 71km/h
Sälen - Göteborg ca 50 mil med tomt batteri:
0,66 l/mil, snitthastighet 77km/h.
Om man har en GTE som inte själv kan optimera hybridläget (dvs alla utom de nyaste) finns det en del tumregler man kan använda. Har testat på sträckan till sommarstugan (ca 80 km) och jämfört, det gör en märkbar skillnad på snittförbrukningen.
- Kör på batteriet i lägre hastigheter, kör på bensin i högre (90+). På motorväg drar man ur batteriet på nolltid.
- Kör på bensin om det är mycket uppför. En bensinmotor jobbar effektivare med hyfsat mycket belastning.
- Om det är kallt och man vet att batteriet inte räcker hela vägen är det bäst att starta med bensin. Då värmer bensinmotorn kupén så man slipper använda batteriet till det. Sista delen av resan värms kupén delvis av restvärmen. Dessutom, om bilen stått ute är batteriet kallt vid start. Om man kör med bensinmotorn först värms batteriet delvis upp under färd och ger bättre räckvidd.
- Slå på E-drift när det är lite mer sträcka kvar än vad batteriet indikerar, så att man verkligen drar ur det sista ur batteriet.
- Å andra sidan, ofta kör man sista biten inne i stan och då är det trevligt att kunna köra på el. Se i så fall till att spara några km till slutet.
- Kör på batteriet i lägre hastigheter, kör på bensin i högre (90+). På motorväg drar man ur batteriet på nolltid.
- Kör på bensin om det är mycket uppför. En bensinmotor jobbar effektivare med hyfsat mycket belastning.
- Om det är kallt och man vet att batteriet inte räcker hela vägen är det bäst att starta med bensin. Då värmer bensinmotorn kupén så man slipper använda batteriet till det. Sista delen av resan värms kupén delvis av restvärmen. Dessutom, om bilen stått ute är batteriet kallt vid start. Om man kör med bensinmotorn först värms batteriet delvis upp under färd och ger bättre räckvidd.
- Slå på E-drift när det är lite mer sträcka kvar än vad batteriet indikerar, så att man verkligen drar ur det sista ur batteriet.
- Å andra sidan, ofta kör man sista biten inne i stan och då är det trevligt att kunna köra på el. Se i så fall till att spara några km till slutet.
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Jag hittar inte informationen hos VW, så jag frågar här i stället:
Skall få hem en ny GTE 2020 om ett par veckor och är i färd med att sätta upp laddbox i garaget.
Elektrikern kommer på onsdag nästa vecka och nu kom jag på att jag måste veta hur lång laddkabeln är som följer med bilen.
Men som sagt var så kan jag inte hitta denna uppgift på VW hemsida alls.
När bilen körs in i garaget står fronten med laddkontakt längst in och där ska kabeln kopplas in.
Då gäller det att den är lång nog för att nå till boxen som skall sitta nära porten så att det går att ladda när bilen står utanför också.
Alltså blir det en avvägning var boxen skall sättas så att det går att ladda inkörd bil och också ladda ifall den står på uppfarten.
Längd på kabeln är avgörande. Och jag har inte bilen ännu....
Skall få hem en ny GTE 2020 om ett par veckor och är i färd med att sätta upp laddbox i garaget.
Elektrikern kommer på onsdag nästa vecka och nu kom jag på att jag måste veta hur lång laddkabeln är som följer med bilen.
Men som sagt var så kan jag inte hitta denna uppgift på VW hemsida alls.
När bilen körs in i garaget står fronten med laddkontakt längst in och där ska kabeln kopplas in.
Då gäller det att den är lång nog för att nå till boxen som skall sitta nära porten så att det går att ladda när bilen står utanför också.
Alltså blir det en avvägning var boxen skall sättas så att det går att ladda inkörd bil och också ladda ifall den står på uppfarten.
Längd på kabeln är avgörande. Och jag har inte bilen ännu....
Köp en box med kabel så du slipper ta fram bilens kabel varje gång är mitt tips.
B Bo Berglund skrev:Jag hittar inte informationen hos VW, så jag frågar här i stället:
Skall få hem en ny GTE 2020 om ett par veckor och är i färd med att sätta upp laddbox i garaget.
Elektrikern kommer på onsdag nästa vecka och nu kom jag på att jag måste veta hur lång laddkabeln är som följer med bilen.
Men som sagt var så kan jag inte hitta denna uppgift på VW hemsida alls.
När bilen körs in i garaget står fronten med laddkontakt längst in och där ska kabeln kopplas in.
Då gäller det att den är lång nog för att nå till boxen som skall sitta nära porten så att det går att ladda när bilen står utanför också.
Alltså blir det en avvägning var boxen skall sättas så att det går att ladda inkörd bil och också ladda ifall den står på uppfarten.
Längd på kabeln är avgörande. Och jag har inte bilen ännu....
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Tack, då borde det räcka om jag sätter boxen 1,5 m in i garaget.
Idag kollade jag igen och nu kostar servicen 6110:- för samma sak på samma ställe? Har priserna gått upp så pass?Stefan N skrev:
Nu bryter jag också pinnar på kammen, bilen står hos handlaren och väntar. Har förstått att framförallt vintertid är laddbox att föredra. Vad är allra billigaste lösningen utan finesser och med hyfsad kvalitet?
VAG's representant i Uppland, Dalarna & Gävleborg - Bil Metro har varslat 100 medarbetare av 600 och de tror att det inte stannar där. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/bilmetro-varslar-100-anstalldaStefan N skrev:
Bilhandeln har väl också gått in i väggen och då får väl vi konsumenter tyvärr stå för notan. Även verkstädernas beläggning har minskat, men inte lika mycket. Det lär väl även representanterna runt Stockholm drabbats av också.

