Byggahus.se
Vet inte hur det går för min handlare, de har fortfarande inte återkommit om min felservade bil.
Påminde dem förra veckan men ingen respons.

F fusion skrev:
Bilhandeln har väl också gått in i väggen och då får väl vi konsumenter tyvärr stå för notan.
Då borde dom ju erbjuda bättre pris för att locka fler kunder, nu är det ju en prisökning på 30%.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Då borde dom ju erbjuda bättre pris för att locka fler kunder, nu är det ju en prisökning på 30%.
Ja, det kan man ju hålla med om, det vore ju mer logiskt att de lockar med erbjudanden i dessa tider. Höja priset är ju verkligen att trampa på sina tår. Be verkstaden motivera prishöjningen, eller fråga någon annan representant.

Hej,

Har följt denna tråd med intresse sedan vi beställde vår GTE för "länge sedan".

Vi har nu haft vår GTE 2020 sedan början av oktober 2019 och jag tänkte dela med mig av lite statistik från de första 1500 milen/6månaderna om nu någon är intresserad.
Innan sifferparaden så tänkte jag bara nämna att min erfarenhet är att man kan inte slå Navigator + Hybrid när det gäller resor som är längre än vad elen räcker till.

Nu siffror (Allt är hämtat från We Connect)
  • 1478 mil
  • 284 resor
  • 511 l bensin
  • 1541 kWh
  • Snittförbrukning totalt 0,35 l/mil
  • Snittförbrukning totalt 1 kwh/mil
  • 193 fossilfria resor på totalt 444 mil
  • Snittförbrukning fossilfria resor 2,15 kWh/mil
  • 91 fossila resor på totalt 1034 mil
  • Snittförbrukning fossila resor 0,49 l/mil
  • 21 resor över 10 mil på totalt 735 mil med snittförbrukning på 0,6 l/mil
  • 14 resor över 30 mil på totalt 625 mil med snittförbrukning på 0,62 l/mil
Ovanstående siffror är alltså från början av oktober och 6 månader framåt i mestadels de södra delarna (Göteborg och söderut) av Sverige med avstickare till Västerås, Sälen och Borås. Jag applicerar ingen särskild sorts "eco-driving" med undantag för att jag är rädd om liv och körkort och oftast inte kör snabbare än 0-10 mer på mätaren än vad skyltarna visar beroende på trafiken.

Ha det!

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Allmänt nöjd med bilen?

Jag beställde vår 2019-09-19 och det talades då om att vi skulle kunna få den till jul...
Har inte fått den ännu, men jag vet regnr nu och att den finns i Sverige hos VW någonstans för slutkonfigurering. Den kom till Sverige (Södertälje) den 23/3.
Lite dryg väntan tycker jag det varit.
Hur lång tid kan det ta att utrusta den enligt beställningen?

I mellantiden har jag låtit sätta upp laddbox från DEFA i garaget så allt är klart för att köra.
Bara själva bilen saknas.

B Bo Berglund skrev:
Allmänt nöjd med bilen?

Jag beställde vår 2019-09-19 och det talades då om att vi skulle kunna få den till jul...
Har inte fått den ännu, men jag vet regnr nu och att den finns i Sverige hos VW någonstans för slutkonfigurering. Den kom till Sverige (Södertälje) den 23/3.
Lite dryg väntan tycker jag det varit.
Hur lång tid kan det ta att utrusta den enligt beställningen?

I mellantiden har jag låtit sätta upp laddbox från DEFA i garaget så allt är klart för att köra.
Bara själva bilen saknas.
Jag beställde när de slutade tillverka den "gamla" (Sommaren 2018?) så det var ett tag att vänta även för oss...
Generellt är jag extremt nöjd, tack vare drivlinan får jag nog säga att det är den bästa bilen vi haft.
Har haft A6 och V70or som förstabil tidigare och det enda som jag reagerar på nu är att jag tycker ljudinsläpp via rutor är lite för stort. Man hör folk som pratar när de går förbi utanför på ett annat sätt och när man kommer upp i på motorväg olagliga hastigheter(140-150) så är vindbruset ganska högt. Mekaniskt och ljud generellt vid normala hastigheter upplever jag den som tystare än V70 dock.
Matrix ljuset är magiskt bra och rekommenderas starkt!

R Rampage skrev:
Matrix ljuset är magiskt bra och rekommenderas starkt!
Vad innebär "matrix ljus"?
Inte för att jag kan ändra något på min beställda bil nu, men för info...

B Bo Berglund skrev:
Vad innebär "matrix ljus"?
Inte för att jag kan ändra något på min beställda bil nu, men för info...
Där har du säljpresentationen :)
Men kort så består ljusen av en massa LED som då tänds/släcks beroende på omständigheterna. Det lyser "runtomkring" mötande fordon och fordon framför dig.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
:D
Är detta standard i 2020-modellen?

På den gamla GTE'n kunde man ställa in diverse inställningar för den bensindrivna parkeringsvärmaren, bland annat tiden den skulle gå, om den skulle värma eller kyla. Denna funktion kan jag inte hitta längre på 2020 modellen. Någon som vet? Enligt instruktionsboken ska det finnas en knapp för det, men den finns inte..

M
B Bo Berglund skrev:
:D
Är detta standard i 2020-modellen?
Ingår i Executive Business paketet eller får lägga still löst för nästan samma kostnad...

OK, inget jag får då. Har bara lagt till en del nyttigheter som infällbara speglar, dragkrok etc

R Rampage skrev:
det enda som jag reagerar på nu är att jag tycker ljudinsläpp via rutor är lite för stort. Man hör folk som pratar när de går förbi utanför på ett annat sätt och när man kommer upp i på motorväg olagliga hastigheter(140-150) så är vindbruset ganska högt. Mekaniskt och ljud generellt vid normala hastigheter upplever jag den som tystare än V70 dock.
Är det med de ljuddämpande rutorna eller standardrutor? Vi har de ljuddämpande rutorna och jag upplever bilen som tyst.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Är det med de ljuddämpande rutorna eller standardrutor? Vi har de ljuddämpande rutorna och jag upplever bilen som tyst.
Ljud är så subjektivt, kör A4 idag som jag upplever som en av de tystare bilar jag haft, ska nu byta och provkört GTE men tycker det är alldeles för mycket däckljud, Superben tycker jag är tystare, hade V90 innan och den bullrar riktigt mycket från däcken men enligt motor journalister så är den bilen jätte tyst. Så som sagt ljudbilden i bilen är verkligen subjektiv

Visst är det subjektivt, men när det gäller däcksljud beror det nog minst lika mycket på vilka däck som sitter på bilen som vilken bilmodell det är. Det är ju stor skillnad när man byter från vinterdäck till sommardäck, och även vissa sommardäck är väldigt bullriga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.