Jag ska gå titta på bilen nu på måndag, jag pratade med VW och fick utsutningslistan (se bifogad fil), men en vän som har en en gte säger då att helljus assist igår i Safe tech paketet, och paketet har jag inte... Problemet är ju att det är svårt och undersöka om den har helljus assist på dagarna måste vänta till kvällen.

• Datorskärm med en öppen e-post innehållande en utrustningslista för en Volkswagen-bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det låter förvisso rimligt att man behöver kameran i framrutan för att bilen ska kunna se mötande trafik.
Tänkte på det men skrev inte det :oops:

Sen fick jag den här skickad till mig.. Står ingenting mkt dynamiska kurvljus, för mig låter det konstigt att ha light assist i helt annat paket.

• Skärmdump av fordonsutrustningslista med olika paket inklusive Executive, Drag, Easy Park och Safe Tech.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag skrev i den andra tråden, jag tror LED High inkluderar alla tekniska features för ljusen.
Dvs kurvljus och dynamisk avbländning.
Värt att tänka på är att dessa funktioner är avstängda när man är i körläge Eco.

Tycker det dynamiska helljuset funkar helt okej, sällan någon som verkar tycka man bländar.
Problemet är att jag vill kunna köra med helljus i skymningsljus, och då tänds inte alls eftersom bilen tycker att det är för ljust. Det kanske bara jag som inte orkat läsa på ordentligt hur det funkar, men jag svär varje gång eftersom det är struligt att få igång helljuset dessa situationer. Med tanke på hur sällan jag ens använder helljuset, kanske två-tre gånger per år, skulle jag föredra att att det var helt manuellt.

@Attar87 Där står det ju :D

Safe tech innehåller en kamera i framrutan samt radar bak på sidorna. Kameran behövs för bland annat helljusassistent.

LED high innehåller det dynamiska kurvljuset vilket behövs för att vinkla ljuset vid den dynamiska avbländningen

F f91jsw skrev:
Problemet är att jag vill kunna köra med helljus i skymningsljus, och då tänds inte alls eftersom bilen tycker att det är för ljust. Det kanske bara jag som inte orkat läsa på ordentligt hur det funkar, men jag svär varje gång eftersom det är struligt att få igång helljuset dessa situationer. Med tanke på hur sällan jag ens använder helljuset, kanske två-tre gånger per år, skulle jag föredra att att det var helt manuellt.
Ah, ja det måste ju tyvärr vara riktigt mörkt för att den ska hoppa igång, det stör jag mig på, men det går ju att tvinga igång det genom att trycka på spaken.
Men det går väl att stänga av funktionen om man vill? Borde finnas ett menyval? :thinking:

Men om bilen är utrustad med front assist, borde inte bilen ha den kameran i framrutan?

Front assist är radarbaserad.

Edit: just denna radar är standard på många VW-bilar från specifika årsmodeller.

Redigerat:
J
Förstår inte vad du menar, LED high är ju ett tillval, och LED high innehåller vad jag förstår dynamiskt helljus.
Kollade specen, jag verkar inte ha nåt alls med heljusautomatik. På golfen ingick det i paketet med rear assist mm. där också park och trailer assist ingår. I passaten verkar led m.m vara standard men det andra tillval. Undrar om inte paketen varierar med lokala erbjudanden också...

Bilden ovan visade det rätt bra.

Safetech ger light assist som är helljusassistent (av/på).

Safetech + led high ger dynamic light assist som är dynamiskt helljus, dvs som lyser "runt" mötande bilar utan att stänga av helljuset.

Enklaste sättet att testa om en bil har helljusassistent om man är och provkör är att trycka helljusspaken framåt en gång.. Tänds inte helljuset då så har man assistent (och det tänds en helljussymbol som är vit/grå), har den inte assistent så tänds helljuset direkt (blå helljussymbol).

I ärlighetens namn så tycker jag inte det är något man behöver. Jag har safe tech high plus på min men jag ogillar assistenten.. Den är stundtals seg (= bilar blinkar på en) och den bländar av på tok för lätt för sånt man inte hade bländar av för annars, tex större skyltar, en ensam liten gstulampa osv.

Nu har jag iofs programmerat om så att dimljusen tänds samtidigt som helljuset och den omprogrameringen lirar inget vidare med assistenten :crysmile:

Själv uppskattar jag den dynamiska avbländningen, kör mycket på landsväg med ständiga möten. Att kunna belysa långt framåt fast vid vägens sida är väldigt skönt.

Har själv inte någon GTE (eller ens en tillräckligt ny bil för sådana nymodigheter) men assisterat helljus och adaptiv farthållare är två funktioner jag verkligen uppskattar hos moderna bilar.

J
Bilden ovan visade det rätt bra.

Safetech ger light assist som är helljusassistent (av/på).

Safetech + led high ger dynamic light assist som är dynamiskt helljus, dvs som lyser "runt" mötande bilar utan att stänga av helljuset.
Troligen borde jag beställt safetech för jag har rear assist, men visste inte safetech fanns och jag har för mig webkonfiguratorn hade problem och säljaren inte visste om de olika paketen.

Alltså nu är jag väl naiv och hoppas på för mycket som bilspekulant. Men världen är i pandemi-kris, bilfabrikerna är väl i princip stängda, oljepriset faller, arbetslösheten skjuter i höjden. Men begagnatpriserna på Passat GTE (och säkert många andra bilar) har inte rört sig nämnvärt. Antar att det har varit dåliga marginaler redan innan och att bilhandlarna inte är jättesugna på att justera priserna, men jag tycker verkligen det är helt orimligt att priserna inte rört sig ordentligt nedåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.