774 550 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag ska gå titta på bilen nu på måndag, jag pratade med VW och fick utsutningslistan (se bifogad fil), men en vän som har en en gte säger då att helljus assist igår i Safe tech paketet, och paketet har jag inte... Problemet är ju att det är svårt och undersöka om den har helljus assist på dagarna måste vänta till kvällen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Ja, det låter förvisso rimligt att man behöver kameran i framrutan för att bilen ska kunna se mötande trafik.
Tänkte på det men skrev inte det
Tänkte på det men skrev inte det
Problemet är att jag vill kunna köra med helljus i skymningsljus, och då tänds inte alls eftersom bilen tycker att det är för ljust. Det kanske bara jag som inte orkat läsa på ordentligt hur det funkar, men jag svär varje gång eftersom det är struligt att få igång helljuset dessa situationer. Med tanke på hur sällan jag ens använder helljuset, kanske två-tre gånger per år, skulle jag föredra att att det var helt manuellt.13th Marine skrev:
Som jag skrev i den andra tråden, jag tror LED High inkluderar alla tekniska features för ljusen.
Dvs kurvljus och dynamisk avbländning.
Värt att tänka på är att dessa funktioner är avstängda när man är i körläge Eco.
Tycker det dynamiska helljuset funkar helt okej, sällan någon som verkar tycka man bländar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Ah, ja det måste ju tyvärr vara riktigt mörkt för att den ska hoppa igång, det stör jag mig på, men det går ju att tvinga igång det genom att trycka på spaken.F f91jsw skrev:Problemet är att jag vill kunna köra med helljus i skymningsljus, och då tänds inte alls eftersom bilen tycker att det är för ljust. Det kanske bara jag som inte orkat läsa på ordentligt hur det funkar, men jag svär varje gång eftersom det är struligt att få igång helljuset dessa situationer. Med tanke på hur sällan jag ens använder helljuset, kanske två-tre gånger per år, skulle jag föredra att att det var helt manuellt.
Men det går väl att stänga av funktionen om man vill? Borde finnas ett menyval?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Front assist är radarbaserad.
Edit: just denna radar är standard på många VW-bilar från specifika årsmodeller.
Edit: just denna radar är standard på många VW-bilar från specifika årsmodeller.
Redigerat:
Kollade specen, jag verkar inte ha nåt alls med heljusautomatik. På golfen ingick det i paketet med rear assist mm. där också park och trailer assist ingår. I passaten verkar led m.m vara standard men det andra tillval. Undrar om inte paketen varierar med lokala erbjudanden också...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Bilden ovan visade det rätt bra.
Safetech ger light assist som är helljusassistent (av/på).
Safetech + led high ger dynamic light assist som är dynamiskt helljus, dvs som lyser "runt" mötande bilar utan att stänga av helljuset.
Safetech ger light assist som är helljusassistent (av/på).
Safetech + led high ger dynamic light assist som är dynamiskt helljus, dvs som lyser "runt" mötande bilar utan att stänga av helljuset.
Enklaste sättet att testa om en bil har helljusassistent om man är och provkör är att trycka helljusspaken framåt en gång.. Tänds inte helljuset då så har man assistent (och det tänds en helljussymbol som är vit/grå), har den inte assistent så tänds helljuset direkt (blå helljussymbol).
I ärlighetens namn så tycker jag inte det är något man behöver. Jag har safe tech high plus på min men jag ogillar assistenten.. Den är stundtals seg (= bilar blinkar på en) och den bländar av på tok för lätt för sånt man inte hade bländar av för annars, tex större skyltar, en ensam liten gstulampa osv.
Nu har jag iofs programmerat om så att dimljusen tänds samtidigt som helljuset och den omprogrameringen lirar inget vidare med assistenten
I ärlighetens namn så tycker jag inte det är något man behöver. Jag har safe tech high plus på min men jag ogillar assistenten.. Den är stundtals seg (= bilar blinkar på en) och den bländar av på tok för lätt för sånt man inte hade bländar av för annars, tex större skyltar, en ensam liten gstulampa osv.
Nu har jag iofs programmerat om så att dimljusen tänds samtidigt som helljuset och den omprogrameringen lirar inget vidare med assistenten
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Själv uppskattar jag den dynamiska avbländningen, kör mycket på landsväg med ständiga möten. Att kunna belysa långt framåt fast vid vägens sida är väldigt skönt.
Troligen borde jag beställt safetech för jag har rear assist, men visste inte safetech fanns och jag har för mig webkonfiguratorn hade problem och säljaren inte visste om de olika paketen.13th Marine skrev:
Alltså nu är jag väl naiv och hoppas på för mycket som bilspekulant. Men världen är i pandemi-kris, bilfabrikerna är väl i princip stängda, oljepriset faller, arbetslösheten skjuter i höjden. Men begagnatpriserna på Passat GTE (och säkert många andra bilar) har inte rört sig nämnvärt. Antar att det har varit dåliga marginaler redan innan och att bilhandlarna inte är jättesugna på att justera priserna, men jag tycker verkligen det är helt orimligt att priserna inte rört sig ordentligt nedåt.

