J JohanLun skrev:
Det är väl sannolikt minst 10-20k i arbetskostnad att byta låda? Men om man kan få en fungerande beg för 30k håller jag med, det är inte så blodigt.

Min tanke är snarare att GTE är en komplicerad bil som sannolikt är dyr att äga i reparationer. Jag skulle tänka att det är klokare att köpa en enklare "fossilbil". Men, kör man mycket och har ett körmönster så man kan köra på el så kanske man kan räkna hem både bilen och att det är värt ta risken pga minskade bränslekostnader.

Om man kör 2x 5 mil varje dag och kan ladda på bägge ställen så kan man ju potentiellt köra på el 200 mil i månaden (och lite till på helger) dvs drygt 2000 mil på ett år. Man sparar kanske 10kr/mil - ger 20.000.

Om en GTE med säg 15000 mil på mätarn kostar lika mycket som en vanlig passat så har man på 3 år sparat 60.000 i bränsle. Frågan är hur stor risken är att lådan rasar och vad det kommer kosta? Efter hur vanligt det verkar vara så frågar jag mig om inte de flesta GTE som gått över 20kmil kommer få räkna med att lådan ska bytas? Isåfall så äts ju vinsten på 3 år upp av lådbytet?

Men kanske har jag fel, att det håller bättre. Men redan när bilarna var nya så vet jag flera som haft rasad låda.
Överlag kan jag hålla med om att driftekonomiskt är GTE lite av ett fiasko, mycket på grund av auktoriserade verkstäders överprissättning, man tar betalt för en kvalificerad mekaniker/tekniker men faller ändå på att byta en hel växellåda när ett silgaller fastnar i en ventil för att tillverkaren inte kan (läs vill) garantera funktionen efter reparation.

Jag tror dock inte detta problem är unikt för GTE eller VW.

Serviceintervallen är lite av ett dåligt skämt.

Sedan är jag lite skeptisk till att helt avskriva DSG lådan som absolut kostnad på alla bilar, tror snarare det rör sig om ett mindre väldigt högljudda antal.

Ska man vara lite pragmatisk bör man även se till alternativen, det kryllar inte stora laddkombihybrider på begagnatmarknaden, säger man att begagnad Passat GTE är dålig tycker jag man bör nämna ett motsvarande bättre alternativ i samma prisklass.

Passat GTE var min första moderna folka, jag tycker den gör mycket rätt, men det finns en del i kategorin användarupplevelse jag tycker VW snålat in på vilket sänker bilen på en nästan ovärdig korkad nivå.
 
J
ARJU ARJU skrev:
Överlag kan jag hålla med om att driftekonomiskt är GTE lite av ett fiasko, mycket på grund av auktoriserade verkstäders överprissättning, man tar betalt för en kvalificerad mekaniker/tekniker men faller ändå på att byta en hel växellåda när ett silgaller fastnar i en ventil för att tillverkaren inte kan (läs vill) garantera funktionen efter reparation.

Jag tror dock inte detta problem är unikt för GTE eller VW.
Som förmånsbil var hybriderna perfekta, relativt låg månadskostnad pga olika skattelättnader. Garantier gäller så man behöver inte vara orolig för extra kostnader. Service och försäkring ingår.

Om användingsfallet är optimalt för hybrid så går det att få låga bränslekostnader. Kör man precis 2x räckvidden på el till och från jobb (och kan ladda där) och att all småkörning håller sig inom räckvidden på el är den billig i bränsle.

Som äldre privatbil som går korta sträckor tror jag inte man tar igen bränslebesparingen i så många fall. Kör man mycket så tror jag istället att risken för haveri ökar. Det är en delikat balans. Personligen hade jag nog ändå valt en vanlig bensinare eller en ren elbil som beg bil. Tittar man på elbil så verkar framföralt Tesla, men även andra bilar i samma "prisklass" ha så höga försäkringskostnader så det äter upp besparingen om man inte kör väldigt långa sträckor. Fördelen med elbil (förutom bättre körbarhet) verkar fara i användningsfallet "ny" bil med väldigt många mil. Då blir elbilen överlägsen i kostnad. Givetvis kan man säkert motivera drift på el även med begagnad bil om man kör många mil - men risken för reparationer och tveksamt andrahandsvärde gör att kalkylen blir skakig. Några kommer tjäna på det medan andra kommer dra en nitlott. Men man kan ju vilja köra el pga ställningstagande för miljön - det är en av anledningarna till att jag envisas med att köra med en Zoe fast tex en ett par år gammal V70 diesel nog egentligen skulle passa bättre.
ARJU ARJU skrev:
Serviceintervallen är lite av ett dåligt skämt.
På hybrider tror jag tyvärr det krävs täta service pga motorn sällan blir genomvarm.
ARJU ARJU skrev:
Sedan är jag lite skeptisk till att helt avskriva DSG lådan som absolut kostnad på alla bilar, tror snarare det rör sig om ett mindre väldigt högljudda antal.
Jag vet ett par stycken på jobbet som fått bärga bilen pga växellådshaveri. Ibland mer än en gång. Men då var detta en av de vanligare bilarna som var populär och relativt billig som personalbil. Jag tror tyvärr att DSG lådan är ganska "klen". Jag hade tror jag 4st golf (vanliga bensin/diesel/gas av olika varianter) med DSG och alla höll ihop de ca 18 månader jag hade varje bil. Passaten fick jag då och då "röd" lampa, men om man stängde av och på bilen försvann det och det gick att köra vidare, så det var nog inte mekaniskt utan elektriska fel.
ARJU ARJU skrev:
Ska man vara lite pragmatisk bör man även se till alternativen, det kryllar inte stora laddkombihybrider på begagnatmarknaden, säger man att begagnad Passat GTE är dålig tycker jag man bör nämna ett motsvarande bättre alternativ i samma prisklass.
En bekant har en Kia hybrid som lådan åxå rasade på. Så. Visst. GTE var tidigt ute och alternativen är nog inte så bra. Jag är mer skeptisk till hybrid generellt än GTE specifikt. Det är en onödigt komplex produkt.
ARJU ARJU skrev:
Passat GTE var min första moderna folka, jag tycker den gör mycket rätt, men det finns en del i kategorin användarupplevelse jag tycker VW snålat in på vilket sänker bilen på en nästan ovärdig korkad nivå.
Väghållingen i GTEn var rätt tråkig så fort man börjar köra lite fort på kurvig väg, men den var ju rätt rapp ändå. Så för vardagstrafik var det en väldigt trevlig bil. Funktionerna för att ordna laddning lyckades de inte få att funka på de 2 år jag hade bilen. När jag parkerade på jobbet så var det mera regel än undantag att bilen både var oladdad och kall när jag kom ned trots jag försökt jobba hårt med appen för att få igång detta. Komfortmässigt och utrymmesmässigt gillade jag VWs bilar. Sticker inte ut som premium, men det mesta fungerar väldigt bra. Detaljkvaliten lämnar lite att önska.

Hade jag kunnat få en GTE för 140.000 som hade 7000 mil kvar av maskinskada så skulle jag absolut tänka mig det. Men inte för 220.000 med maskinskada, eller 130.000 utan. För 130 riskerar man få betala lika mkt för att byta låda. För 220 lär man tappa 100.000 på några få år i värdeminskning. Men det är säkert lika på fler hybrider.
 
Redigerat:
U
ARJU ARJU skrev:
Följer du fler trådar gällande bilar du inte är intresserad av?
Jadu, vem har sagt att jag inte är intresserad alls av en hybrid?
Jag är bara inte intresserad av att privat äga en hybrid med många mil eller mer än 10år gammal.

Följer även nya tråden om Passat eHybrid, har en sån i familjen som tjänstebil sen i maj.
 
Nu åkte vi på mekatronikfel, fick byta ut hela skiten för nästan 50kkr. Som tur var så tog försäkringen det mesta då bilen har gått 14k och gränsen går vid 15k.

Diskusionen vi har hemma nu är om vi ska sälja och gå på id4 eller köra vidare då den kanske vanligaste felkällan av högre kostnad (mekatroniken) nu är utbytt. Å andra sidan kommer vår maskinskadeförsäkring sluta gälla snart pga milen. Hur har ni andra som haft lite äldre bilar (vår är årsmodell 17) gjort? Är det värt att chansa, eller ska vi ta de 110k-120k vi blivit erbjuda i inbyte från VW?

Jag måste ändå säga att det är jäkligt trevlig bil att köra, men det känns som en uppenbar ekonomisk risk att lämna helförsäkringens trygghet. Åker man på en rejäl reparation så hade man ju sparat pengar på att byta till en nyare begagnad,
 
Vi bytte vår GTE från 2016 mot en ID4 från 2021 för ganska exakt två år sedan.
Då fick vi 190kkr i inbyte hos Riddermark.

Bil parkerad på uppfart på kvällen med gatubelysning och ett annat fordon synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Nu åkte vi på mekatronikfel, fick byta ut hela skiten för nästan 50kkr. Som tur var så tog försäkringen det mesta då bilen har gått 14k och gränsen går vid 15k.

Diskusionen vi har hemma nu är om vi ska sälja och gå på id4 eller köra vidare då den kanske vanligaste felkällan av högre kostnad (mekatroniken) nu är utbytt. Å andra sidan kommer vår maskinskadeförsäkring sluta gälla snart pga milen. Hur har ni andra som haft lite äldre bilar (vår är årsmodell 17) gjort? Är det värt att chansa, eller ska vi ta de 110k-120k vi blivit erbjuda i inbyte från VW?

Jag måste ändå säga att det är jäkligt trevlig bil att köra, men det känns som en uppenbar ekonomisk risk att lämna helförsäkringens trygghet. Åker man på en rejäl reparation så hade man ju sparat pengar på att byta till en nyare begagnad,
Trist, men som du säger så är den delen som alltid går sönder fixad, så det torde ju ge tämligen problemfria mil om bilen är i ett allmänt gott skick och inte har främre eller bakre subframe helt upprostad.

ID4 är ju inget att hurra för heller, det är idag en ganska gammal konstruktion som har billigare material än er nuvarande passat. Skulle vilja hävda att en Zoe har bättre lack och högre kvalitet på plasten är ID-bilarna, framförallt de äldre. Nya är väl ok, men för pengen blir man besviken oavsett.
ID4 har även sina egna "problem" som mer eller mindre alla ID4 dras med. Drivsystem som fastnar i N-läge när man går från back till drive, klent chassi (är väl golf-grejer och äter krängningshämmare och bussningar) samt hög batteridegradering. Om du köper en Id4, välj någon färg utöver vit, svart eller elefant för de där sååå tråkiga.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Nä, ID4an är på inga sätt perfekt, kvaliteten på Passaten kändes bättre, men ID4ans förarstödsystem känns som de fått bättre än i passaten.

Besiktigade nyss vår som är fem år gammal, utan anmärkning.
Borde kolla batteridegraderingen igen, låg på ca 10% när vi köpte den, och det ska ju främst vara de första åren degraderingen sker.
 
Vår var för övrigt gul egentligen =)

Gul bil parkerad på en uppfart framför ett hus, med träd och en garagebyggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
Så länge det är en färg utöver Svart, Vit eller Elefant så de ok. Tyvärr är ju många både Id3 och Id4 Elefant-färgade.

Tror systemen faktiskt fungerar bättre för att bilen är lite högre och att systemen lättare kan finjustera med en elmotor istället för en bensin och hybrid-drivlina som har lite lagg i sig.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Nu åkte vi på mekatronikfel, fick byta ut hela skiten för nästan 50kkr. Som tur var så tog försäkringen det mesta då bilen har gått 14k och gränsen går vid 15k.

Diskusionen vi har hemma nu är om vi ska sälja och gå på id4 eller köra vidare då den kanske vanligaste felkällan av högre kostnad (mekatroniken) nu är utbytt. Å andra sidan kommer vår maskinskadeförsäkring sluta gälla snart pga milen. Hur har ni andra som haft lite äldre bilar (vår är årsmodell 17) gjort? Är det värt att chansa, eller ska vi ta de 110k-120k vi blivit erbjuda i inbyte från VW?

Jag måste ändå säga att det är jäkligt trevlig bil att köra, men det känns som en uppenbar ekonomisk risk att lämna helförsäkringens trygghet. Åker man på en rejäl reparation så hade man ju sparat pengar på att byta till en nyare begagnad,
Råkade ut för samma problem precis innan Jul. Fick hjälp av Mekonomen att ta ner mekatroniklådan(och tillbakamontering plus ny växellådsolja) Beställde sedan den trasiga packningen som orsakar problemet samt en ny solenoid och reparerade mekatroniklådan själv. Tiden att laga mekatroniklådan tog ca 1h, men den mesta tiden gick åt för att få dit en fjäder som spänner fast solenoiderna. Var tvungen att göra ett verktyg för att orka få fast den. Men annars var det väldigt lätt. Finns instruktionsvideos på youtube.
Kostnaden hos mekonomen ca 5.500 och reservdelar med frakt ca 2.000.
 
H Henke_K skrev:
Råkade ut för samma problem precis innan Jul. Fick hjälp av Mekonomen att ta ner mekatroniklådan(och tillbakamontering plus ny växellådsolja) Beställde sedan den trasiga packningen som orsakar problemet samt en ny solenoid och reparerade mekatroniklådan själv. Tiden att laga mekatroniklådan tog ca 1h, men den mesta tiden gick åt för att få dit en fjäder som spänner fast solenoiderna. Var tvungen att göra ett verktyg för att orka få fast den. Men annars var det väldigt lätt. Finns instruktionsvideos på youtube.
Kostnaden hos mekonomen ca 5.500 och reservdelar med frakt ca 2.000.
Eftersom att försäkringen tog det så betalade jag ungefär samma som dig, fast i självrisk. Men jag fick helt ny mekatronik installerad av VW istället - bara den kostade 36k (!) och sen 6h arbete på det... rätt galet.

Men jag antar att det hade fått bli samma sak för mig om försäkringen inte hade gällt. Inte kul att slanta upp 50k själv. Förutsatt att det nu var samma problem, vilket inte är helt säkert såklart.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Eftersom att försäkringen tog det så betalade jag ungefär samma som dig, fast i självrisk. Men jag fick helt ny mekatronik installerad av VW istället - bara den kostade 36k (!) och sen 6h arbete på det... rätt galet.

Men jag antar att det hade fått bli samma sak för mig om försäkringen inte hade gällt. Inte kul att slanta upp 50k själv. Förutsatt att det nu var samma problem, vilket inte är helt säkert såklart.
Ja, självklart är det ju inte säkert att det var samma problem :) En sak är säker att nästa bil inte blir en hybrid. Antalet felmöjligheter ökar ju markant.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Så länge det är en färg utöver Svart, Vit eller Elefant så de ok. Tyvärr är ju många både Id3 och Id4 Elefant-färgade.

Tror systemen faktiskt fungerar bättre för att bilen är lite högre och att systemen lättare kan finjustera med en elmotor istället för en bensin och hybrid-drivlina som har lite lagg i sig.
Jag tänker mer på filhållning, automatisk farthållare, automatisk helljus och liknande.

Och ja, fy vad tråkiga de gråa bilarna ser ut 😅
 
H Henke_K skrev:
Ja, självklart är det ju inte säkert att det var samma problem :) En sak är säker att nästa bil inte blir en hybrid. Antalet felmöjligheter ökar ju markant.
Nej det får bli elbil nästa gång, men hybriden har varit perfekt för oss som har två mil till jobbet och 1 mil till det mesta annat vi behöver köra till.. Tankar väl typ 4 ggr om året. Förutom det är ju Passat en väldigt trevlig bil, så på så sätt hade jag gärna haft en till. Men just det där med den väldigt komplexa drivlinan känns inte optimalt när bilen blir till åren och maskinskada inte gäller på försäkringen.
 
  • Gilla
Henke_K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.