761 179 läst ·
3 917 svar
761k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Överlag kan jag hålla med om att driftekonomiskt är GTE lite av ett fiasko, mycket på grund av auktoriserade verkstäders överprissättning, man tar betalt för en kvalificerad mekaniker/tekniker men faller ändå på att byta en hel växellåda när ett silgaller fastnar i en ventil för att tillverkaren inte kan (läs vill) garantera funktionen efter reparation.J JohanLun skrev:Det är väl sannolikt minst 10-20k i arbetskostnad att byta låda? Men om man kan få en fungerande beg för 30k håller jag med, det är inte så blodigt.
Min tanke är snarare att GTE är en komplicerad bil som sannolikt är dyr att äga i reparationer. Jag skulle tänka att det är klokare att köpa en enklare "fossilbil". Men, kör man mycket och har ett körmönster så man kan köra på el så kanske man kan räkna hem både bilen och att det är värt ta risken pga minskade bränslekostnader.
Om man kör 2x 5 mil varje dag och kan ladda på bägge ställen så kan man ju potentiellt köra på el 200 mil i månaden (och lite till på helger) dvs drygt 2000 mil på ett år. Man sparar kanske 10kr/mil - ger 20.000.
Om en GTE med säg 15000 mil på mätarn kostar lika mycket som en vanlig passat så har man på 3 år sparat 60.000 i bränsle. Frågan är hur stor risken är att lådan rasar och vad det kommer kosta? Efter hur vanligt det verkar vara så frågar jag mig om inte de flesta GTE som gått över 20kmil kommer få räkna med att lådan ska bytas? Isåfall så äts ju vinsten på 3 år upp av lådbytet?
Men kanske har jag fel, att det håller bättre. Men redan när bilarna var nya så vet jag flera som haft rasad låda.
Jag tror dock inte detta problem är unikt för GTE eller VW.
Serviceintervallen är lite av ett dåligt skämt.
Sedan är jag lite skeptisk till att helt avskriva DSG lådan som absolut kostnad på alla bilar, tror snarare det rör sig om ett mindre väldigt högljudda antal.
Ska man vara lite pragmatisk bör man även se till alternativen, det kryllar inte stora laddkombihybrider på begagnatmarknaden, säger man att begagnad Passat GTE är dålig tycker jag man bör nämna ett motsvarande bättre alternativ i samma prisklass.
Passat GTE var min första moderna folka, jag tycker den gör mycket rätt, men det finns en del i kategorin användarupplevelse jag tycker VW snålat in på vilket sänker bilen på en nästan ovärdig korkad nivå.
Som förmånsbil var hybriderna perfekta, relativt låg månadskostnad pga olika skattelättnader. Garantier gäller så man behöver inte vara orolig för extra kostnader. Service och försäkring ingår.ARJU skrev:
Överlag kan jag hålla med om att driftekonomiskt är GTE lite av ett fiasko, mycket på grund av auktoriserade verkstäders överprissättning, man tar betalt för en kvalificerad mekaniker/tekniker men faller ändå på att byta en hel växellåda när ett silgaller fastnar i en ventil för att tillverkaren inte kan (läs vill) garantera funktionen efter reparation.
Jag tror dock inte detta problem är unikt för GTE eller VW.
Om användingsfallet är optimalt för hybrid så går det att få låga bränslekostnader. Kör man precis 2x räckvidden på el till och från jobb (och kan ladda där) och att all småkörning håller sig inom räckvidden på el är den billig i bränsle.
Som äldre privatbil som går korta sträckor tror jag inte man tar igen bränslebesparingen i så många fall. Kör man mycket så tror jag istället att risken för haveri ökar. Det är en delikat balans. Personligen hade jag nog ändå valt en vanlig bensinare eller en ren elbil som beg bil. Tittar man på elbil så verkar framföralt Tesla, men även andra bilar i samma "prisklass" ha så höga försäkringskostnader så det äter upp besparingen om man inte kör väldigt långa sträckor. Fördelen med elbil (förutom bättre körbarhet) verkar fara i användningsfallet "ny" bil med väldigt många mil. Då blir elbilen överlägsen i kostnad. Givetvis kan man säkert motivera drift på el även med begagnad bil om man kör många mil - men risken för reparationer och tveksamt andrahandsvärde gör att kalkylen blir skakig. Några kommer tjäna på det medan andra kommer dra en nitlott. Men man kan ju vilja köra el pga ställningstagande för miljön - det är en av anledningarna till att jag envisas med att köra med en Zoe fast tex en ett par år gammal V70 diesel nog egentligen skulle passa bättre.
På hybrider tror jag tyvärr det krävs täta service pga motorn sällan blir genomvarm.ARJU skrev:
Jag vet ett par stycken på jobbet som fått bärga bilen pga växellådshaveri. Ibland mer än en gång. Men då var detta en av de vanligare bilarna som var populär och relativt billig som personalbil. Jag tror tyvärr att DSG lådan är ganska "klen". Jag hade tror jag 4st golf (vanliga bensin/diesel/gas av olika varianter) med DSG och alla höll ihop de ca 18 månader jag hade varje bil. Passaten fick jag då och då "röd" lampa, men om man stängde av och på bilen försvann det och det gick att köra vidare, så det var nog inte mekaniskt utan elektriska fel.ARJU skrev:
En bekant har en Kia hybrid som lådan åxå rasade på. Så. Visst. GTE var tidigt ute och alternativen är nog inte så bra. Jag är mer skeptisk till hybrid generellt än GTE specifikt. Det är en onödigt komplex produkt.ARJU skrev:
Väghållingen i GTEn var rätt tråkig så fort man börjar köra lite fort på kurvig väg, men den var ju rätt rapp ändå. Så för vardagstrafik var det en väldigt trevlig bil. Funktionerna för att ordna laddning lyckades de inte få att funka på de 2 år jag hade bilen. När jag parkerade på jobbet så var det mera regel än undantag att bilen både var oladdad och kall när jag kom ned trots jag försökt jobba hårt med appen för att få igång detta. Komfortmässigt och utrymmesmässigt gillade jag VWs bilar. Sticker inte ut som premium, men det mesta fungerar väldigt bra. Detaljkvaliten lämnar lite att önska.ARJU skrev:
Hade jag kunnat få en GTE för 140.000 som hade 7000 mil kvar av maskinskada så skulle jag absolut tänka mig det. Men inte för 220.000 med maskinskada, eller 130.000 utan. För 130 riskerar man få betala lika mkt för att byta låda. För 220 lär man tappa 100.000 på några få år i värdeminskning. Men det är säkert lika på fler hybrider.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Jadu, vem har sagt att jag inte är intresserad alls av en hybrid?ARJU skrev:
Jag är bara inte intresserad av att privat äga en hybrid med många mil eller mer än 10år gammal.
Följer även nya tråden om Passat eHybrid, har en sån i familjen som tjänstebil sen i maj.
Klicka här för att svara