Mats-S
LOL, inlägget borttaget pga Off Topic!
Så Herr Moderator, hur många off topic finns det inte i den här tråden, lite mer städjobb här tror jag när det gäller off topic ;-)

Jag har också förmånen av att bli med ny GTE. Testade idag publika laddstolpen utanför affären, och då tyckte appen att batteriet behövde närmare 10h, trist. 6 platser, jag var enda besökaren. Hade hoppats på 16A krydda, men jag antar jag bara fick 6A? Brukar det vara lite si och så med publika laddstolpar?
Sladden jag köpte var en typ2 mode 3 köpt på classe i helgen, 1-fas 16A. Har ställt in bilen på max laddström.

H henkepenk skrev:
Sladden jag köpte var en typ2 mode 3 köpt på classe i helgen, 1-fas 16A. Har ställt in bilen på max laddström.
Följde det inte med två laddkablar?
Jag trodde att bilen kommer med både en Schuko- och en Type2- laddkabel....

B Bo Berglund skrev:
Följde det inte med två laddkablar?
Jag trodde att bilen kommer med både en Schuko- och en Type2- laddkabel....
Det gjorde det hos Din bil Sthlm iaf.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag fick bara en type2 till schuko. Vad är era erfarenheter av laddstolpar på stan?

Det är väldigt olika beroende på stad. I Stockholm finns i princip bara betalstolpar. De har nog trefas 16 A allihop. I många småstäder finns det fortfarande gratisladdare här och var som kan vara vad som helst. Men är det ett vanligt schukouttag borde ju iofs säkringen gått om det är begränsat till 6 A och din bil försöker ta det dubbla.

H henkepenk skrev:
Jag fick bara en type2 till schuko. Vad är era erfarenheter av laddstolpar på stan?
Var det en ny bil eller begagnad du köpte?
Vår kommer från VAG i Akalla och är byggd nere i Tyskland för en vecka sedan.

Är det någon som vet hur man söker "Ladda bilen bidrag"?
Jag har tittat på Naturvårdsverkets sida och där står det bl.a.:
Installationen måste göras först och därefter ansöker du om bidraget.
Ansökan måste ha inkommit till Naturvårdsverket senast sex månader efter
det att installationen av installationsarbetet har slutförts.
Men de har ett informationsblad om detta också och där står det:
Du kan ansöka innan, under eller efter att din installation är klar.
En slutredovisning ska skickas in senast 3 månader efter att installationen är klar.
Söker du bidrag i efterhand ska ansökan skickas in senast sex månader efter
att installationen av laddningsstationen slutförts.
Frågan är alltså:
Kan man skicka in ansökan innan installationen är klar eller måste man vänta till efteråt????

Jag hade en elektriker hemma för att titta på mitt garage och slutsatsen blev att jag nog sätter upp en godkänd laddbox där. Då är ju bidraget man kan få intressant.

Har just hämtat ut min GTE och vist är det mysigt att smyga runt på el.
Men jag blir inte klok på hybridläget, för även om jag ställer in navigatorn med tänkt resa och har el i batteriet så det räcker med råge så startar bensinmotorn på studs och vägrar sen stanna.
Har provat och sänka minnivån på batteriet till noll men det gjorde ingen skillnad.
Borde inte bilen prioritera el om den räcker till hela resan? Eller finns det mer inställningar som jag missat?

Du ska ju inte välja hybridläget utan det är E-mode du ska använda. Sen den parametern med batteriet har bara att göra med till vilken nivå den laddar innan den avvaktar med att slutladda inför avresetid.

C cap skrev:
Har just hämtat ut min GTE och vist är det mysigt att smyga runt på el.
Men jag blir inte klok på hybridläget, för även om jag ställer in navigatorn med tänkt resa och har el i batteriet så det räcker med råge så startar bensinmotorn på studs och vägrar sen stanna.
Har provat och sänka minnivån på batteriet till noll men det gjorde ingen skillnad.
Borde inte bilen prioritera el om den räcker till hela resan? Eller finns det mer inställningar som jag missat?
Jag har aldrig märkt att navigatorn påverkar hur den väljer att driva bilen. Bilen startar ju i el-läget. Varför ändra om du vet att elen räcker hela resan? Min brukar i hybridläget starta på el och fortsätta så i lägre farter. Över kanske 70 km/h och vid lite kraftigare accelerationer startar den bensinmotorn. Och har den en gång startat så stannar den inte förrän den blivit varm.

A Avemo skrev:
Jag har aldrig märkt att navigatorn påverkar hur den väljer att driva bilen. Bilen startar ju i el-läget. Varför ändra om du vet att elen räcker hela resan? Min brukar i hybridläget starta på el och fortsätta så i lägre farter. Över kanske 70 km/h och vid lite kraftigare accelerationer startar den bensinmotorn. Och har den en gång startat så stannar den inte förrän den blivit varm.
Enligt VW så ska man alltid slå in resan i nav. För att bilen ska räkna ut bästa kombinationen på el vs bensin, därav mina funderingar

Bästa kombon är ju att köra så länge det går på el sen går den ju över i hybrid i vilket fall.

Låter som en feature som kan ha kommit i den senaste årsmodellen?
Kan spontant se att det är en bra funktion

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.