574 797 läst · 3 705 svar
575k läst
3,7k svar
Erfarenheter Passat GTE
Ja - du vet säkert bättre än mig som bara kört bilen ett par tusen vintermil i minusgraderH Husqvarna220Ac skrev:
/Krille
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Googla!!! Hur mänga minusgrader? Skåne vinter?
Den förlorar räckvidd när det är minusgrader. Speciellt när man har värme på. Men även när den startat bensinmotorn så går den i ett hybridläge där den använder både el och bensin. Och som sagt måste det vara kallare än -6 för att eldriften skall strejka. Konceptet känns i flera avseenden inte helt färdigt. Men det är en bit på väg. Om man ser till att ladda när man har möjlighet så går det att göra av med mycket mindre bränsle än dieselbilar.
Man förstår ganska kvickt att du inte har haft en GTE. Trots att jag inte laddar längre så drar min decilitern mindre än kollegans Passat Alltrack. Detta är inte att jämföra med en ren bensinbil även om man inte laddar.H Husqvarna220Ac skrev:Måste vara otroligt dyra mil ändå, samt att när den går på bensin ska man släpa runt på en halv elbil..
Bensinbilen dog ganska fort igen när diesel ”skandalen” lagt sig, Dieselbilen säljer fortfarande bäst, går snålast..betydligt billigare och rymligare än än att kunna göra 3-4mil på el, och att den INTE går att köra på el på vintern! Oootrolig miss...
Går den inte att köra på el på vintern? Det beror väl på var man bor, men denna vintern har det knappt varit under -10 grader under dagtid en enda gång i GBG.
Förstår inte vad du menar med rymligare än att kunna köra 3-4 mil på el? Det är inga inskränkningar i utrymmet på GTE.
Under 2018 nyregistrerades 173 808 bensinbilar och 137 409 dieselbilar.H Husqvarna220Ac skrev:
Det har också registrerats fler bensinbilar än dieselbilar varje enskild månad sedan januari 2018 t o m januari 2019 enligt SCB.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...tik/pong/tabell-och-diagram/fordonsstatistik/
Så antingen hörde du fel eller också har P4 helt misstolkat den tydliga statistiken.
/Krille
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Vet inte om det är skillnad på golf och passat GTE men min passat hade tidigare en gräns på -10 för när den slog om till bensin.H Husqvarna220Ac skrev:
Men efter en uppdatering så verkar de ha sänkt gränsen, var vet jag ej men har kört på el strax under -10 efter det i vilket fall.
Har den som tjänstebil och kommer nog aldrig igen få så mycket bil för pengarna, dvs för vad det kostar mig privat i skatt etc. samtidigt som man har ordentligt med kraft för omkörningar och så. (Förra miljöbilen jag hade var för-förra tjänstebilen, en V50 drive-e, som krävde väldiga raksträckor och planering för varje omkörning).
Byte i sommar troligen, men skulle gärna köra denna två år till om jag fick och med samma ekonomiska förutsättningar. (dvs de inte sänker miljörabbaten på förmånsvärdet eller så).
Edit: Ska förresten nämna att en sak jag tycker är uselt med denna GTE är väghållningen vintertid på moddiga vägar. Ge sig ut på dåligt plogade småvägar är alltid lite för spännande...
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 802 inlägg
Undrar hur man tänkte där 
Eller om man tänkte alls.
Eller om man tänkte alls.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Hörde rätt, låter konstigt, vet då ingen som köper ny bensinbil, inte här uppe i alla fall, och varför ska man?K Krille4 skrev:Under 2018 nyregistrerades 173 808 bensinbilar och 137 409 dieselbilar.
Det har också registrerats fler bensinbilar än dieselbilar varje enskild månad sedan januari 2018 t o m januari 2019 enligt SCB.
[länk]
Så antingen hörde du fel eller också har P4 helt misstolkat den tydliga statistiken.
/Krille
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Långt borta, och ingen normal norrlänning kör bil i fjollan frivilligt..
Jag litar mer på SCB:s uppgifter än att ingen du vet köper bensinbilH Husqvarna220Ac skrev:
/Krille