Byggahus.se
H Husqvarna220Ac skrev:
De sa på P4 bara förra veckan att dieselbilen forsätter öka och bensinbilen faller, vilket man ser på bilaffärer som står med sina trötta bensinare som ingen vill ha.

GTE går inte att köra på el under -6 grader, oavsett om bilen är varm...
Ja - du vet säkert bättre än mig som bara kört bilen ett par tusen vintermil i minusgrader ;)

/Krille

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Googla!!! Hur mänga minusgrader? Skåne vinter?

Den förlorar räckvidd när det är minusgrader. Speciellt när man har värme på. Men även när den startat bensinmotorn så går den i ett hybridläge där den använder både el och bensin. Och som sagt måste det vara kallare än -6 för att eldriften skall strejka. Konceptet känns i flera avseenden inte helt färdigt. Men det är en bit på väg. Om man ser till att ladda när man har möjlighet så går det att göra av med mycket mindre bränsle än dieselbilar.

H Husqvarna220Ac skrev:
Måste vara otroligt dyra mil ändå, samt att när den går på bensin ska man släpa runt på en halv elbil..

Bensinbilen dog ganska fort igen när diesel ”skandalen” lagt sig, Dieselbilen säljer fortfarande bäst, går snålast..betydligt billigare och rymligare än än att kunna göra 3-4mil på el, och att den INTE går att köra på el på vintern! Oootrolig miss...
Man förstår ganska kvickt att du inte har haft en GTE. Trots att jag inte laddar längre så drar min decilitern mindre än kollegans Passat Alltrack. Detta är inte att jämföra med en ren bensinbil även om man inte laddar.
Går den inte att köra på el på vintern? Det beror väl på var man bor, men denna vintern har det knappt varit under -10 grader under dagtid en enda gång i GBG.

Förstår inte vad du menar med rymligare än att kunna köra 3-4 mil på el? Det är inga inskränkningar i utrymmet på GTE.

H Husqvarna220Ac skrev:
De sa på P4 bara förra veckan att dieselbilen forsätter öka och bensinbilen faller, vilket man ser på bilaffärer som står med sina trötta bensinare som ingen vill ha.

GTE går inte att köra på el under -6 grader, oavsett om bilen är varm...
Under 2018 nyregistrerades 173 808 bensinbilar och 137 409 dieselbilar.

Det har också registrerats fler bensinbilar än dieselbilar varje enskild månad sedan januari 2018 t o m januari 2019 enligt SCB.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...tik/pong/tabell-och-diagram/fordonsstatistik/

Så antingen hörde du fel eller också har P4 helt misstolkat den tydliga statistiken.

/Krille

H Husqvarna220Ac skrev:
Googla!!! Hur mänga minusgrader? Skåne vinter?
I min profil till vänster om varje inlägg jag gör står det Västerbotten och sist jag kollade var det en bit från Skåne ;)

/Krille

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Trots att jag inte laddar längre...
Varför inte om man får fråga?

• Gilla
LeonST och 1 till
  • Laddar…
engs
H Husqvarna220Ac skrev:
Läste nåt test på den, så trots bilen var varm från garaget så slog den av elmotorn vid -6..samt har vi några golf GTE som kollegor kör..
Vet inte om det är skillnad på golf och passat GTE men min passat hade tidigare en gräns på -10 för när den slog om till bensin.
Men efter en uppdatering så verkar de ha sänkt gränsen, var vet jag ej men har kört på el strax under -10 efter det i vilket fall.

Har den som tjänstebil och kommer nog aldrig igen få så mycket bil för pengarna, dvs för vad det kostar mig privat i skatt etc. samtidigt som man har ordentligt med kraft för omkörningar och så. (Förra miljöbilen jag hade var för-förra tjänstebilen, en V50 drive-e, som krävde väldiga raksträckor och planering för varje omkörning).

Byte i sommar troligen, men skulle gärna köra denna två år till om jag fick och med samma ekonomiska förutsättningar. (dvs de inte sänker miljörabbaten på förmånsvärdet eller så).

Edit: Ska förresten nämna att en sak jag tycker är uselt med denna GTE är väghållningen vintertid på moddiga vägar. Ge sig ut på dåligt plogade småvägar är alltid lite för spännande...

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lång historia, men jag kör 80% av min körning i tjänsten. Får inget betalt utav företaget för min hemmaladdning och sedan en tid tillbaka får vi inte lov att ladda på kontoret.. Så det är mest av principsjäl.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Undrar hur man tänkte där :thinking:
Eller om man tänkte alls.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då är det ju lönt att köpa en laddhybrid! Släpa runt på några 100kg batterier...

K Krille4 skrev:
Under 2018 nyregistrerades 173 808 bensinbilar och 137 409 dieselbilar.

Det har också registrerats fler bensinbilar än dieselbilar varje enskild månad sedan januari 2018 t o m januari 2019 enligt SCB.

[länk]

Så antingen hörde du fel eller också har P4 helt misstolkat den tydliga statistiken.

/Krille
Hörde rätt, låter konstigt, vet då ingen som köper ny bensinbil, inte här uppe i alla fall, och varför ska man?

H Husqvarna220Ac skrev:
Hörde rätt, låter konstigt, vet då ingen som köper ny bensinbil, inte här uppe i alla fall, och varför ska man?
Kommande dieselbilsbegränsningar i storstäderna?

Långt borta, och ingen normal norrlänning kör bil i fjollan frivilligt..

• Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jag litar mer på SCB:s uppgifter än att ingen du vet köper bensinbil :) Själv upplever jag att fler och fler jag känner köper bensinbilar istället för diesel. De flesta för att det är trevligt att slippa dieselknacket och vibrationerna samt att många nya bensinmodeller inte drar speciellt mycket mer bränsle än dieselbilar. Just ny är ju dieseln också dyrare än bensinen så skillnaden i kostnad per mil är försumbar. Frågan är väl snarare varför man köper dieselbil i dagsläget?

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.