774 446 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Efter snart tre och 4200 mil år i en välutrustad GTE är jag mycket nöjd. Den utrustning jag uppskattar mest är bränslevärmaren (kommer aldrig att köpa en bil utan), AID, HUD, glastakluckan och naturligtvis även drag/backkamera. Bränslevärmaren fungerar också omvänt d v s för att köra ventilationen på bilden på sommaren vilket var bra i förra sommarens värmebölja. Rullgardinerna på bakrutorna är också ett bra och billigt tillval om man köper nytt. Navigatorn är definitivt inte värd pengarna men när jag beställde bilen var man tvungen att köpa den för att kunna köpa AID.
Räckvidden är från ca 20 km på vintern om jag kör ca 90 och upp till 40 km på sommaren i lugnare tempo. För oss drar den också ca 0,6 i landsväg om man kör helt på bensin.
Andrahandsvärdet är förvånansvärt bra och jag har inga problem att få ca 290 kkr för bilen i inbyte. Fick t o m ett erbjudande om ett köp från bilhandlare utan inbyte på 295 kkr men det var ett par månader sedan.
Det enda som hindrar mig från att byta till nya modellen är den långa leveranstiden. Samtidigt finns det inte direkt några konkurrenter som jag tycker är intressant så det är möjligt att jag kör privatbil ett par år tills fler rena elbilar finns på marknaden.
/Krille
Räckvidden är från ca 20 km på vintern om jag kör ca 90 och upp till 40 km på sommaren i lugnare tempo. För oss drar den också ca 0,6 i landsväg om man kör helt på bensin.
Andrahandsvärdet är förvånansvärt bra och jag har inga problem att få ca 290 kkr för bilen i inbyte. Fick t o m ett erbjudande om ett köp från bilhandlare utan inbyte på 295 kkr men det var ett par månader sedan.
Det enda som hindrar mig från att byta till nya modellen är den långa leveranstiden. Samtidigt finns det inte direkt några konkurrenter som jag tycker är intressant så det är möjligt att jag kör privatbil ett par år tills fler rena elbilar finns på marknaden.
/Krille
Jag bor i GBG och har haft min i tre år i juni. Har kört 15000 mil.
Räkna inte med att komma längre än 35 km på el.
Klart att det kan komma upp i 40 km någon enstaka gång, men det är under ideala förhållanden. Det är oftare det blir 25 km..
Jag är int särskilt tung på högerfoten heller.
Klart att man kan komma längre, men att stänga av AC och fläkt som vissa gör, nej där går gränsen.
Jag använder min i tjänsten och kör blandat motorväg och landsväg samt blandat kort (40 km/dag) och lång körning (300 km/dag).
Mitt snitt under den tiden jag laddade hemma (1 laddning per dag) var 0,4 liter/mil.
Sen jag slutade att ladda så ligger den på 0,65-0,7 liter/mil (inkl bränslevärmare).
Observera att detta är äkta siffror och inte ifrån färddatorn, även om denna stämmer väldigt bra!
Något som jag hade saknat i form av extra utrustning är:
Bensinvärmare
Keyless
El-baklucka
Dragkrok
Något som jag inte har saknat:
Digital display (har testa och fattar absolut inte grejen, totalt meningslöst och allt plottrigt)
Skinnsäten (originalsätena är jättesköna)
Soltak (flera kollegor som redan har fått läckor och ett stenskott i den blir dyrt, omfattas inte av glas på försäkringen)
Elstolar (bortkastade pengar)
Räkna inte med att komma längre än 35 km på el.
Klart att det kan komma upp i 40 km någon enstaka gång, men det är under ideala förhållanden. Det är oftare det blir 25 km..
Jag är int särskilt tung på högerfoten heller.
Klart att man kan komma längre, men att stänga av AC och fläkt som vissa gör, nej där går gränsen.
Jag använder min i tjänsten och kör blandat motorväg och landsväg samt blandat kort (40 km/dag) och lång körning (300 km/dag).
Mitt snitt under den tiden jag laddade hemma (1 laddning per dag) var 0,4 liter/mil.
Sen jag slutade att ladda så ligger den på 0,65-0,7 liter/mil (inkl bränslevärmare).
Observera att detta är äkta siffror och inte ifrån färddatorn, även om denna stämmer väldigt bra!
Något som jag hade saknat i form av extra utrustning är:
Bensinvärmare
Keyless
El-baklucka
Dragkrok
Något som jag inte har saknat:
Digital display (har testa och fattar absolut inte grejen, totalt meningslöst och allt plottrigt)
Skinnsäten (originalsätena är jättesköna)
Soltak (flera kollegor som redan har fått läckor och ett stenskott i den blir dyrt, omfattas inte av glas på försäkringen)
Elstolar (bortkastade pengar)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
@Krille4 tycker inbytet låter lågt, fast det beror ju på utrustning, den dyrare jag kikar på vill de ha 350kkr för.
(Tog mig att tag att fatta att glasta-klucka var glastak-lucka
)
@StevieGee bra input på siffror. Drömmen vore att komma hela vägen på el stora delar av året, känns dumt att tuffa på bensin sista kilometrarna.
Keyless verkar den dyrare ha iaf, elbaklucka har de (inte komfortöppning dock).
(Tog mig att tag att fatta att glasta-klucka var glastak-lucka
@StevieGee bra input på siffror. Drömmen vore att komma hela vägen på el stora delar av året, känns dumt att tuffa på bensin sista kilometrarna.
Keyless verkar den dyrare ha iaf, elbaklucka har de (inte komfortöppning dock).
Ja det heter ju faktiskt "Panormamasoltak, skjut- och tilbart" ser jag i utrustningslistan13th Marine skrev:
@Krille4 tycker inbytet låter lågt, fast det beror ju på utrustning, den dyrare jag kikar på vill de ha 350kkr för.
(Tog mig att tag att fatta att glasta-klucka var glastak-lucka)
@StevieGee bra input på siffror. Drömmen vore att komma hela vägen på el stora delar av året, känns dumt att tuffa på bensin sista kilometrarna.
Keyless verkar den dyrare ha iaf, elbaklucka har de (inte komfortöppning dock).
När det gäller inbytet är det "oförhandlat" och jag kan tänka mig att de räknar med att sälja den för ca 330-340 kkr.
/Krille
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Det var ett rejält soltak, skulle varit fint, men verkar inte finnas på de vi tittar på (6st till salu här nere) 
Då är där förhoppningsvis lite förhandlingsmån på den vi kikar på. Ska bara lära mig pruta också
Då är där förhoppningsvis lite förhandlingsmån på den vi kikar på. Ska bara lära mig pruta också
Jag har en golf GTE som jag tror har lite kortare räckvidd än passaten. 38 km till jobbet klarar jag på el om det är varmare än 5 plusgrader, man inte har värme på och jag inte kör fortare än 90. Lite AC tål det dock en varm sommardag. Med min körning har jag under hittills drygt 2000 mil haft ett snitt på 0,26 liter per mil.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Måste vara otroligt dyra mil ändå, samt att när den går på bensin ska man släpa runt på en halv elbil..
Bensinbilen dog ganska fort igen när diesel ”skandalen” lagt sig, Dieselbilen säljer fortfarande bäst, går snålast..betydligt billigare och rymligare än än att kunna göra 3-4mil på el, och att den INTE går att köra på el på vintern! Oootrolig miss...
Bensinbilen dog ganska fort igen när diesel ”skandalen” lagt sig, Dieselbilen säljer fortfarande bäst, går snålast..betydligt billigare och rymligare än än att kunna göra 3-4mil på el, och att den INTE går att köra på el på vintern! Oootrolig miss...
Som tjänstebil är den rätt förmånlig men som privatbil blir det knappast någon besparing p g a bilens höga pris.H Husqvarna220Ac skrev:Måste vara otroligt dyra mil ändå, samt att när den går på bensin ska man släpa runt på en halv elbil..
Bensinbilen dog ganska fort igen när diesel ”skandalen” lagt sig, Dieselbilen säljer fortfarande bäst, går snålast..betydligt billigare och rymligare än än att kunna göra 3-4mil på el, och att den INTE går att köra på el på vintern! Oootrolig miss...
Passat GTE går att köra helt på el på vintern så du har nog blandat ihop den med någon annan bil.
/Krille
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Går inte att köra på el under -6 grader..då blir det inte många elmil mellan Nov-April här uppe..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
De sa på P4 bara förra veckan att dieselbilen forsätter öka och bensinbilen faller, vilket man ser på bilaffärer som står med sina trötta bensinare som ingen vill ha.
GTE går inte att köra på el under -6 grader, oavsett om bilen är varm...
GTE går inte att köra på el under -6 grader, oavsett om bilen är varm...
Är det någon tidig modell du provat? Det har hänt mig en gång i vinter att den startade bensinmotorn fast batteriet var laddat. Då var det närmare -15. Det är det förvisso oftare i Västerbotten än i Stockholm. Men varje mil man kör på el minskar ju bensinåtgången.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Läste nåt test på den, så trots bilen var varm från garaget så slog den av elmotorn vid -6..samt har vi några golf GTE som kollegor kör..

