774 466 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Ja, en säljare jag talade med hävdade att den drar runt 1,4 liter per mil i laddningsläge. Den siffran är dock ointressant om man inte vet hur mycket räckvidd laddningen ger per mil, men det är förmodligen minst dubbelt så dyrt som laddning från elnätet hemma. Laddstationer på stan verkar överlag orimligt dyra (minst 2,50 kr / kWh).
Håller med om att man går miste om en stor del av poängen om den inte går att ladda hemma eller på arbetet. Tycker dock ändå att det borde gå att köra den hyfsat snålt tack vare hybriddrivlinan. Annars hade det ju inte funnits någon poäng med bilar som Prius eller Lexus hybrider.
Håller med om att man går miste om en stor del av poängen om den inte går att ladda hemma eller på arbetet. Tycker dock ändå att det borde gå att köra den hyfsat snålt tack vare hybriddrivlinan. Annars hade det ju inte funnits någon poäng med bilar som Prius eller Lexus hybrider.
Har kört Passat GTE sen början på november.
Bränsleförbrukningen under fjällresan låg runt 0.6 liter per mil har jag för mig, kanske till och med strax under 0.6 liter per mil. Jag tycker att det är en väldigt snål bil på långresan. Räckvidden på 50 liter är över 80 mil har jag för mig.
Noterar att laddläget under drift drar lite extra, inte 1.4 liter per mil, snarare att 0.6 blir 0.8-1.0 liter per mil. Beteendet i laddläget är att om det är uppför och farthållaren behöver gasa lite för att hålla farten, då reducerar den laddningen, och på lätt rull så ökar den laddningen, så motorn blir ganska jämt belastad. Från tomt batteri till fullt gick på ett par/tre mil har jag för mig...har bara tillämpat laddläget en gång.
Att ladda på laddstation som tar betalt känns som ett icke-val då det inte går att snabbladda den, däremot finns det en hel del gratis-laddare (typ Statoil), men det har jag bara tillämpat ett fåtal gånger, har gjort det för att det känns bra att slippa starta fossilmotorn.
Sen är det ju det här med fjärrstyrning via Car-Net. Ni som får leverans snart ska veta att ni har det bra, ni kommer in i ett läge när det funkar. Car-Net har strulat så länge det har funnits (från hösten 2014 kanske då Golf GTE kom?), men de senaste två månaderna har det funkat riktigt bra, ta i trä. Det var så illa att jag funderade på att sälja bilen pga strulet med Car-Net.
Har köpt Rolec laddbox, kan ladda 16A med den, men glöm inte bort att manualen säger att man inte skall ladda med 16A hela tiden, tycker att det känns löjligt men det är skrivet så i manualen...så jag har ställt in 13A.
Laddström ställer man in i bilen, men det visste ni säkert.
Audi har en laddkabel till sin A3 e-Tron som ser likadan ut, nästan samma artikelnummer, men den kan ladda 16A från Schuko-uttag (inte lämpligt för längre tid iofs), den som följer med GTE:n laddar max 10A. Det följer med en till laddkabel med GTE:n, en infrastrukturkabel [har inte EVSE inbyggt] som kan ladda med 16A.
Bränsleförbrukningen under fjällresan låg runt 0.6 liter per mil har jag för mig, kanske till och med strax under 0.6 liter per mil. Jag tycker att det är en väldigt snål bil på långresan. Räckvidden på 50 liter är över 80 mil har jag för mig.
Noterar att laddläget under drift drar lite extra, inte 1.4 liter per mil, snarare att 0.6 blir 0.8-1.0 liter per mil. Beteendet i laddläget är att om det är uppför och farthållaren behöver gasa lite för att hålla farten, då reducerar den laddningen, och på lätt rull så ökar den laddningen, så motorn blir ganska jämt belastad. Från tomt batteri till fullt gick på ett par/tre mil har jag för mig...har bara tillämpat laddläget en gång.
Att ladda på laddstation som tar betalt känns som ett icke-val då det inte går att snabbladda den, däremot finns det en hel del gratis-laddare (typ Statoil), men det har jag bara tillämpat ett fåtal gånger, har gjort det för att det känns bra att slippa starta fossilmotorn.
Sen är det ju det här med fjärrstyrning via Car-Net. Ni som får leverans snart ska veta att ni har det bra, ni kommer in i ett läge när det funkar. Car-Net har strulat så länge det har funnits (från hösten 2014 kanske då Golf GTE kom?), men de senaste två månaderna har det funkat riktigt bra, ta i trä. Det var så illa att jag funderade på att sälja bilen pga strulet med Car-Net.
Har köpt Rolec laddbox, kan ladda 16A med den, men glöm inte bort att manualen säger att man inte skall ladda med 16A hela tiden, tycker att det känns löjligt men det är skrivet så i manualen...så jag har ställt in 13A.
Laddström ställer man in i bilen, men det visste ni säkert.
Audi har en laddkabel till sin A3 e-Tron som ser likadan ut, nästan samma artikelnummer, men den kan ladda 16A från Schuko-uttag (inte lämpligt för längre tid iofs), den som följer med GTE:n laddar max 10A. Det följer med en till laddkabel med GTE:n, en infrastrukturkabel [har inte EVSE inbyggt] som kan ladda med 16A.
Redigerat:
Så har bilen äntligen kommit och hämtades ut i fredags. Första intrycket är att det är en härligt lyxig känsla att köra i stort sett ljudlöst på el. Än så länge har vi bara kört korta turer så i stort sett alla mil har gått på el. Dessutom har jag laddmöjligheter på jobbet och även Avion (IKEA-området) har gott om laddplatser vilka vi använt några gånger. T o m ICA-butiken har en snabbladdare. Det blir snabbt en sport att försöka komma så långt som möjligt på el och än så länge kommer vi 45-50 km på el. Det återstår att se hur kylan kommer att påverka räckvidden i vinter.
Gick faktiskt utmärkt att dra både skylift och flyttsläp enbart på el men då kommer man inte så långt bara på el.
/Krille
Gick faktiskt utmärkt att dra både skylift och flyttsläp enbart på el men då kommer man inte så långt bara på el.
/Krille
En snabb överslagsräkning:tacho skrev:Ja, en säljare jag talade med hävdade att den drar runt 1,4 liter per mil i laddningsläge. Den siffran är dock ointressant om man inte vet hur mycket räckvidd laddningen ger per mil, men det är förmodligen minst dubbelt så dyrt som laddning från elnätet hemma. Laddstationer på stan verkar överlag orimligt dyra (minst 2,50 kr / kWh).
En liter bensin innehåller ca 30 MJ energi vilket motsvarar ca 8 kWh. Man får bara ut 20-25% av den energin ur en förbränningsmotor, och sedan blir det ytterligare omvandingsförluster för laddningen (i den mekaniska drivlinan, i generatorn, och i batteriet). Gissningsvis kan man omvandla maximalt 15% av energin i bensinen till laddning i batteriet. 15% av 8 kWh är ungefär 1 kWh, dvs för att ladda 1 kWh går det åt en liter bensin. Kostnaden för 1 kWh om man laddar via motorn är alltså ungefär samma som kostnaden för en liter bensin, runt 13 kr i dagsläget.
Och det är ju rätt självklart, det går ju åt minst lika mycket bensin att först ladda batteriet med motorn och sedan köra på batteriet, som att bara köra på bensin direkt. Att ladda med motorn är en ren förlustaffär på alla sätt. Den enda poängen med det skulle väl vara om man t ex ska köra in i vissa europeiska storstäder som har miljözoner som förbjuder avgasutsläpp.
Vår säljare var också tydlig med att den enda egentliga orsaken till "laddläget" är just de miljözoner som börjar dyka upp i flera storstäder.f91jsw skrev:En snabb överslagsräkning:
En liter bensin innehåller ca 30 MJ energi vilket motsvarar ca 8 kWh. Man får bara ut 20-25% av den energin ur en förbränningsmotor, och sedan blir det ytterligare omvandingsförluster för laddningen (i den mekaniska drivlinan, i generatorn, och i batteriet). Gissningsvis kan man omvandla maximalt 15% av energin i bensinen till laddning i batteriet. 15% av 8 kWh är ungefär 1 kWh, dvs för att ladda 1 kWh går det åt en liter bensin. Kostnaden för 1 kWh om man laddar via motorn är alltså ungefär samma som kostnaden för en liter bensin, runt 13 kr i dagsläget.
Och det är ju rätt självklart, det går ju åt minst lika mycket bensin att först ladda batteriet med motorn och sedan köra på batteriet, som att bara köra på bensin direkt. Att ladda med motorn är en ren förlustaffär på alla sätt. Den enda poängen med det skulle väl vara om man t ex ska köra in i vissa europeiska storstäder som har miljözoner som förbjuder avgasutsläpp.
Enda nackdelen med eldriften är att man snabbt blir van och det blir nog svårt att köra diesel igen
/Krille
Har precis hämtat ut en Passat GTE och ska köpa en extra laddkabel. I bilen kan man ställa in laddström till 5, 10, 13A eller max. Jag skulle ibland vilja ha möjlighet att ladda med 8A i ett vanligt Schuko uttag, för att minimera laddtiden men inte överbelasta en 10A grupp.
Någon som vet om det går med en kabel med ställbar max ström? Kommer bilen att ta 5A, eller kan laddaren ta 8A trots att det inte är valbart i bilens inställningar?
Om det inte går känns det meningslöst att betala extra för en kabel med ställbar laddström...
Någon som vet om det går med en kabel med ställbar max ström? Kommer bilen att ta 5A, eller kan laddaren ta 8A trots att det inte är valbart i bilens inställningar?
Om det inte går känns det meningslöst att betala extra för en kabel med ställbar laddström...
Jag vet inte vad för kabel du syftar på, men på min bil fick jag den vita/gråa laddaren (uttagen juni 16). Med denna kan man ställa max-ström på laddaren till 6/8/10 A. I bilen hade jag på max. Då laddar den med det som valts på laddaren.
Tyvärr gick den sönder för nån månad sedan och fick ny på garantin, den svarta. Den går inte att ändra strömmen på laddaren.
Innan körde jag 8A på laddaren på en 6A säkring, funkade kanon. Nu får jag ställa 5A i bilen istället.
Stor skillnad i laddtid!
Tyvärr gick den sönder för nån månad sedan och fick ny på garantin, den svarta. Den går inte att ändra strömmen på laddaren.
Innan körde jag 8A på laddaren på en 6A säkring, funkade kanon. Nu får jag ställa 5A i bilen istället.
Stor skillnad i laddtid!
Då verkar det ju meningsfullt att betala mer för en kabel med ställbar ström. Jag fick med den svarta utan ställbar laddström, och max 10A.
Eftersom jag vill kunna ladda både 16A, och 8A så kan en sådan här vara ett alternativ:
https://evconnect.se/collections/po...ts/typ-2-kontakt-reglerbar-mellan-6-16a-230-v
Men om bilen ändå väljer 5A då kabeln är inställd på max 8A känns det mer prisvärt att köpa t.ex. den här som inte har ställbar ström:
https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-2-kontakt-laddstrom-16a-230v
Synd att skalan för inställd laddström i bilen har så få steg. Om bilen ändå kan anpassa laddströmen i fler steg.
Eftersom jag vill kunna ladda både 16A, och 8A så kan en sådan här vara ett alternativ:
https://evconnect.se/collections/po...ts/typ-2-kontakt-reglerbar-mellan-6-16a-230-v
Men om bilen ändå väljer 5A då kabeln är inställd på max 8A känns det mer prisvärt att köpa t.ex. den här som inte har ställbar ström:
https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-2-kontakt-laddstrom-16a-230v
Synd att skalan för inställd laddström i bilen har så få steg. Om bilen ändå kan anpassa laddströmen i fler steg.
Fattar inte heller varför de valt att bara ha så få steg i bilen.
Har inget att säga om de där laddarna då jag enbart använt de som följer med bilen.
Tänk på att du måste ha minst 2,5m3 kablar i huset för att ha 16A uttag, men det vet du säkert redan..
Har inget att säga om de där laddarna då jag enbart använt de som följer med bilen.
Tänk på att du måste ha minst 2,5m3 kablar i huset för att ha 16A uttag, men det vet du säkert redan..
Väl värt att påminna om behovet 2,5mm!
Har haft elektriker här som dragit fram 2,5mm direkt från fasadskåpet till nytt 3 fas uttag i carporten, avsäkrat med 3-pol 16A och egen jordfelsbrytare, så jag är redo
Har haft elektriker här som dragit fram 2,5mm direkt från fasadskåpet till nytt 3 fas uttag i carporten, avsäkrat med 3-pol 16A och egen jordfelsbrytare, så jag är redo
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Ni som har köpt en passat gte, är ni nöjda?
Hur långt kommer ni på en laddning?
Någon utrustning ni saknar eller tycker var onödig?
Överväger att slå till på en i helgen och velar just nu mellan en billigare som gått strax under 10kmil och inte speciellt välutrustad och en dyrare som gått lite under 4kmil och är mer välutrustad.
Hur långt kommer ni på en laddning?
Någon utrustning ni saknar eller tycker var onödig?
Överväger att slå till på en i helgen och velar just nu mellan en billigare som gått strax under 10kmil och inte speciellt välutrustad och en dyrare som gått lite under 4kmil och är mer välutrustad.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jag har beställt, med låååååång leveranstid.13th Marine skrev:
Ni som har köpt en passat gte, är ni nöjda?
Hur långt kommer ni på en laddning?
Någon utrustning ni saknar eller tycker var onödig?
Överväger att slå till på en i helgen och velar just nu mellan en billigare som gått strax under 10kmil och inte speciellt välutrustad och en dyrare som gått lite under 4kmil och är mer välutrustad.
Jag tyckte drivlinan var grymt skön när jag provkörde. Hörde från andra att man får räkna med c:a 4 mils räckvidd vilket gör att jag kan slippa köra helt på bensin till och från jobbet.
Drag är ju ett måste för en byggahus-medlem.
Bränslevärmare är bra efter den tydligen vägrar värma med el under -2 (?)
Tycker original-ljudet var bra (otroligt mycket bättre än Audis tillvals-ljud) men valde ändå dyrare högtalarna.
Gillar carplay som faan. Hoppas på trådlös carplay snart.
Drar enl uppgift c:a 0,6 på bensin landsväg vilket är ok.
Köp den utrustade, vi har bägge varianterna och den som är standard känns ganska fattig. Det man absolut inte vill va utan är digital display.
Kommer väl 30-35km på en ladd i verkligheten.
Kommer väl 30-35km på en ladd i verkligheten.
Det stämmer inte, jag har bränslevärmare men frugans är utan och den värmer utan problem. Bränslevärmare går dessutom bara när man parkerat, inte när man kör.Stringfellow Hawke skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag valde att inte beställa, ett år skulle vi få räkna med. Då väntar jag hellre på VWs ID-serie, BUZZ ser rätt frän ut. Bor så långt söderut att vi sällan har under nollan, och bilen kommer bo i uppvärmt garage.
Båda bilarna har drag, digital display och stora nav.
Dyrare har safetech, easy park, förarstol med minne, area view och värmare, samt lite annat.
Tyvärr är båda vita, hade gärna haft en med färg.
Har 31km till jobbet, mestadels 40 och 80väg.
Båda bilarna har drag, digital display och stora nav.
Dyrare har safetech, easy park, förarstol med minne, area view och värmare, samt lite annat.
Tyvärr är båda vita, hade gärna haft en med färg.
Har 31km till jobbet, mestadels 40 och 80väg.
