774 450 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Nja ... Bensinare är fortfarande rätt törstiga. Kollegor tog ut V90 T5 CC och de snittar 1,1-1,3l/mil. Min 520d klarar sig på under 0,6 på samma körning. Skatten är för den delen också nästan samma trots att min fick malus tillägg.K Krille4 skrev:Jag litar mer på SCB:s uppgifter än att ingen du vet köper bensinbilSjälv upplever jag att fler och fler jag känner köper bensinbilar istället för diesel. De flesta för att det är trevligt att slippa dieselknacket och vibrationerna samt att många nya bensinmodeller inte drar speciellt mycket mer bränsle än dieselbilar. Just ny är ju dieseln också dyrare än bensinen så skillnaden i kostnad per mil är försumbar. Frågan är väl snarare varför man köper dieselbil i dagsläget?
/Krille
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Handlar nog mer om körstil än bränslet 
Vi ligger ju ofta lite före här i söder. Om några år köper ni säkert bensinbilar i Norrland också.H Husqvarna220Ac skrev:
Skämt åsido är det väl inte konstigare än att folk värderar olika egenskaper på bilar olika högt. Den ene väljer diesel före bensin för att den drar mindre bränsle. Den andre väljer diesel före bensin för att den släpper ut mindre koldioxid. Den tredje väljer bensin före diesel för att den är snabbare i gassvaret, varvar mer och har mjukare gång. Den fjärde väljer bensin före diesel för att den släpper ut mindre partiklar och kväveoxider. Den femte väljer bensin före diesel för att den är billigare i inköp.
Ja det är sant att vissa märken ligger långt efter i utvecklingen av bensinmotorer t ex Volvo.R Robert-san01 skrev:
En BMW 520i drar nog inte så mycket mer än 0,7-0,8 (?) på samma körning och då dieseln är dyrare än bensinen blir skillnaden antagligen försumbar per mil?
Trots tunga batterier drar den Passat GTE jag har kör normalt på 0,6 l/mil enbart på bensin och det är nog ungefär samma förbrukning som för motsvarande diesel.
/Krille
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Och så finns det dem som väljer en diesel som släpper ut mindre med CO2 och NOx, likvärdigt med partiklar än motsvarande bensin och kommer över 100mil på tanken.A Avemo skrev:Vi ligger ju ofta lite före här i söder. Om några år köper ni säkert bensinbilar i Norrland också.
Skämt åsido är det väl inte konstigare än att folk värderar olika egenskaper på bilar olika högt. Den ene väljer diesel före bensin för att den drar mindre bränsle. Den andre väljer diesel före bensin för att den släpper ut mindre koldioxid. Den tredje väljer bensin före diesel för att den är snabbare i gassvaret, varvar mer och har mjukare gång. Den fjärde väljer bensin före diesel för att den släpper ut mindre partiklar och kväveoxider. Den femte väljer bensin före diesel för att den är billigare i inköp.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Med fördel förs diskussionen om diesel vs bensin i en tråd som inte handlar om en hybridbil 
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Har inte sett någon 520i i verkligheten. Just den motorn i den karossen har inte varit någon kioskvältare. Troligen för att motorn är lite klen för storlek och typ av bil.K Krille4 skrev:Ja det är sant att vissa märken ligger långt efter i utvecklingen av bensinmotorer t ex Volvo.
En BMW 520i drar nog inte så mycket mer än 0,7-0,8 (?) på samma körning och då dieseln är dyrare än bensinen blir skillnaden antagligen försumbar per mil?
Trots tunga batterier drar den Passat GTE jag har kör normalt på 0,6 l/mil enbart på bensin och det är nog ungefär samma förbrukning som för motsvarande diesel.
/Krille
Som mest har jag kommit 188 mil innan det var dags att tanka. Tanken rymmer runt 35 liter bensin. Men då har jag givetvis laddat många gånger däremellan. Min poäng är att varken diesel, bensin, hybrid eller el är idealt. Och efter din komplettering kan man ju tillägga att alla bilar av samma kategori inte heller är lika. Men folk värderar olika egenskaper olika.R Robert-san01 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Det blev en Passat GTE med.
Stora Nav
Heldigitala mätartavlor
Safetech
EasyPark
Dragpaket
360graderskamera
Helelektrisk förarstol
Keyless access
Bensinvärmare
LED high med kurvljus
Executive
Och säkert nått till.
Vit från 2017år med nästan 4000mil på mätaren.
Nu kan jag knappt vänta på att få rätt på alla papper och kunna hämta bilen.
Stora Nav
Heldigitala mätartavlor
Safetech
EasyPark
Dragpaket
360graderskamera
Helelektrisk förarstol
Keyless access
Bensinvärmare
LED high med kurvljus
Executive
Och säkert nått till.
Vit från 2017år med nästan 4000mil på mätaren.
Nu kan jag knappt vänta på att få rätt på alla papper och kunna hämta bilen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Stort batteri...A Avemo skrev:Som mest har jag kommit 188 mil innan det var dags att tanka. Tanken rymmer runt 35 liter bensin. Men då har jag givetvis laddat många gånger däremellan. Min poäng är att varken diesel, bensin, hybrid eller el är idealt. Och efter din komplettering kan man ju tillägga att alla bilar av samma kategori inte heller är lika. Men folk värderar olika egenskaper olika.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Undrar skillnad i milkostnad mellan denna och en snål diesel, mitt val är mycket enkelt hursom, antingen ren elbil eller diesel..13th Marine skrev:
Det blev en Passat GTE med.
Stora Nav
Heldigitala mätartavlor
Safetech
EasyPark
Dragpaket
360graderskamera
Helelektrisk förarstol
Keyless access
Bensinvärmare
LED high med kurvljus
Executive
Och säkert nått till.
Vit från 2017år med nästan 4000mil på mätaren.
Nu kan jag knappt vänta på att få rätt på alla papper och kunna hämta bilen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Bra fråga, vet inte vad en snudd på fullutrustad diesel på 220hästar går loss på i inköp.
Men jag räknar med 2-3kWh/mil med en snittkostnad på 2kr/kWh vilket blir ca 5kr/mil i ren förbrukning. Kommer köra ca 3/4 på ren el.
Jag har dessutom större förtroende för elbilens miljöpåverkan i förhållande till dieselns.
Kan idag inte heller köpa en ren elbil som familjebil idag och jag vill ha bilen nu och inte om tre år.
Men jag räknar med 2-3kWh/mil med en snittkostnad på 2kr/kWh vilket blir ca 5kr/mil i ren förbrukning. Kommer köra ca 3/4 på ren el.
Jag har dessutom större förtroende för elbilens miljöpåverkan i förhållande till dieselns.
Kan idag inte heller köpa en ren elbil som familjebil idag och jag vill ha bilen nu och inte om tre år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 656 inlägg
Är det på ren el då, eller med bensin ibland?
