H Husqvarna220Ac skrev:
Då är det ju lönt att köpa en laddhybrid! Släpa runt på några 100kg batterier...
Hybriddelen fungerar ju utan laddning så varför inte?
 
K Krille4 skrev:
Jag litar mer på SCB:s uppgifter än att ingen du vet köper bensinbil :) Själv upplever jag att fler och fler jag känner köper bensinbilar istället för diesel. De flesta för att det är trevligt att slippa dieselknacket och vibrationerna samt att många nya bensinmodeller inte drar speciellt mycket mer bränsle än dieselbilar. Just ny är ju dieseln också dyrare än bensinen så skillnaden i kostnad per mil är försumbar. Frågan är väl snarare varför man köper dieselbil i dagsläget?

/Krille
Nja ... Bensinare är fortfarande rätt törstiga. Kollegor tog ut V90 T5 CC och de snittar 1,1-1,3l/mil. Min 520d klarar sig på under 0,6 på samma körning. Skatten är för den delen också nästan samma trots att min fick malus tillägg.
 
Handlar nog mer om körstil än bränslet ;)
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hörde rätt, låter konstigt, vet då ingen som köper ny bensinbil, inte här uppe i alla fall, och varför ska man?
Vi ligger ju ofta lite före här i söder. Om några år köper ni säkert bensinbilar i Norrland också.

Skämt åsido är det väl inte konstigare än att folk värderar olika egenskaper på bilar olika högt. Den ene väljer diesel före bensin för att den drar mindre bränsle. Den andre väljer diesel före bensin för att den släpper ut mindre koldioxid. Den tredje väljer bensin före diesel för att den är snabbare i gassvaret, varvar mer och har mjukare gång. Den fjärde väljer bensin före diesel för att den släpper ut mindre partiklar och kväveoxider. Den femte väljer bensin före diesel för att den är billigare i inköp.
 
  • Gilla
Seglarvännen och 3 till
  • Laddar…
K
R Robert-san01 skrev:
Nja ... Bensinare är fortfarande rätt törstiga. Kollegor tog ut V90 T5 CC och de snittar 1,1-1,3l/mil. Min 520d klarar sig på under 0,6 på samma körning. Skatten är för den delen också nästan samma trots att min fick malus tillägg.
Ja det är sant att vissa märken ligger långt efter i utvecklingen av bensinmotorer t ex Volvo.

En BMW 520i drar nog inte så mycket mer än 0,7-0,8 (?) på samma körning och då dieseln är dyrare än bensinen blir skillnaden antagligen försumbar per mil?

Trots tunga batterier drar den Passat GTE jag har kör normalt på 0,6 l/mil enbart på bensin och det är nog ungefär samma förbrukning som för motsvarande diesel.

/Krille
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vi ligger ju ofta lite före här i söder. Om några år köper ni säkert bensinbilar i Norrland också.

Skämt åsido är det väl inte konstigare än att folk värderar olika egenskaper på bilar olika högt. Den ene väljer diesel före bensin för att den drar mindre bränsle. Den andre väljer diesel före bensin för att den släpper ut mindre koldioxid. Den tredje väljer bensin före diesel för att den är snabbare i gassvaret, varvar mer och har mjukare gång. Den fjärde väljer bensin före diesel för att den släpper ut mindre partiklar och kväveoxider. Den femte väljer bensin före diesel för att den är billigare i inköp.
Och så finns det dem som väljer en diesel som släpper ut mindre med CO2 och NOx, likvärdigt med partiklar än motsvarande bensin och kommer över 100mil på tanken.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Med fördel förs diskussionen om diesel vs bensin i en tråd som inte handlar om en hybridbil ;)
 
  • Gilla
jonjoh och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja det är sant att vissa märken ligger långt efter i utvecklingen av bensinmotorer t ex Volvo.

En BMW 520i drar nog inte så mycket mer än 0,7-0,8 (?) på samma körning och då dieseln är dyrare än bensinen blir skillnaden antagligen försumbar per mil?

Trots tunga batterier drar den Passat GTE jag har kör normalt på 0,6 l/mil enbart på bensin och det är nog ungefär samma förbrukning som för motsvarande diesel.

/Krille
Har inte sett någon 520i i verkligheten. Just den motorn i den karossen har inte varit någon kioskvältare. Troligen för att motorn är lite klen för storlek och typ av bil.
 
R Robert-san01 skrev:
Och så finns det dem som väljer en diesel som släpper ut mindre med CO2 och NOx, likvärdigt med partiklar än motsvarande bensin och kommer över 100mil på tanken.
Som mest har jag kommit 188 mil innan det var dags att tanka. Tanken rymmer runt 35 liter bensin. Men då har jag givetvis laddat många gånger däremellan. Min poäng är att varken diesel, bensin, hybrid eller el är idealt. Och efter din komplettering kan man ju tillägga att alla bilar av samma kategori inte heller är lika. Men folk värderar olika egenskaper olika.
 
Det blev en Passat GTE med.
Stora Nav
Heldigitala mätartavlor
Safetech
EasyPark
Dragpaket
360graderskamera
Helelektrisk förarstol
Keyless access
Bensinvärmare
LED high med kurvljus
Executive
Och säkert nått till.

Vit från 2017år med nästan 4000mil på mätaren.
Nu kan jag knappt vänta på att få rätt på alla papper och kunna hämta bilen.
 
  • Gilla
SSo och 6 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Som mest har jag kommit 188 mil innan det var dags att tanka. Tanken rymmer runt 35 liter bensin. Men då har jag givetvis laddat många gånger däremellan. Min poäng är att varken diesel, bensin, hybrid eller el är idealt. Och efter din komplettering kan man ju tillägga att alla bilar av samma kategori inte heller är lika. Men folk värderar olika egenskaper olika.
Stort batteri...:D..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det blev en Passat GTE med.
Stora Nav
Heldigitala mätartavlor
Safetech
EasyPark
Dragpaket
360graderskamera
Helelektrisk förarstol
Keyless access
Bensinvärmare
LED high med kurvljus
Executive
Och säkert nått till.

Vit från 2017år med nästan 4000mil på mätaren.
Nu kan jag knappt vänta på att få rätt på alla papper och kunna hämta bilen.
Undrar skillnad i milkostnad mellan denna och en snål diesel, mitt val är mycket enkelt hursom, antingen ren elbil eller diesel..
 
Bra fråga, vet inte vad en snudd på fullutrustad diesel på 220hästar går loss på i inköp.
Men jag räknar med 2-3kWh/mil med en snittkostnad på 2kr/kWh vilket blir ca 5kr/mil i ren förbrukning. Kommer köra ca 3/4 på ren el.

Jag har dessutom större förtroende för elbilens miljöpåverkan i förhållande till dieselns.

Kan idag inte heller köpa en ren elbil som familjebil idag och jag vill ha bilen nu och inte om tre år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag räknar med 2-3kWh/mil
20,9 kWh/100 km är min förbrukning av el på långtid.
 
  • Gilla
JanneMagnusson och 1 till
  • Laddar…
Är det på ren el då, eller med bensin ibland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.